ma 21/10/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Er is steeds meer nood aan overleg tussen de bestuurlijke en gerechtelijke overheden over de juiste aanpak van criminaliteit (ondermijnende criminaliteit, illegale economie, inbreuken in de horeca, drugscriminaliteit, nachtlawaai, jeugdbendes...). De beide overheden hebben via de bepalingen van de gemeentewet, de GAS-wetgeving en verschillende strafwetten tal van mogelijkheden. Het is strategisch belangrijk goede afspraken te maken, informatie uit te wisselen en gezamenlijke acties te organiseren.
Via omzendbrief 10 van 2018 besliste het parket van Oost-Vlaanderen dat bestuurlijke handhaving als prioriteit of transversaal thema moet opgenomen worden in alle Oost-Vlaamse Zonale veiligheidsplannen. De verdere uitwerking ervan gebeurt geleidelijk en aan de hand van de ondertekening van een protocolakkoord.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met een dergelijk protocolakkoord tussen het stadsbestuur, de lokale politie Sint-Niklaas en het openbaar ministerie.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie verlaat de interventieteams van de lokale politie Sint-Niklaas op 1 november 2019 om te gaan werken als dispatcher in de eigen politiezone. Hierdoor wordt een functie van inspecteur interventie vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Eén consulent (personeelslid logistiek en administratief kader van het niveau B) verliet op 1 oktober 2019 de lokale politie Sint-Niklaas voor twee jaar voor een loopbaanonderbreking omwille van persoonlijke aangelegenheden. Als gevolg hiervan komt een functie van consulent tijdelijk vrij.
Aan de gemeenteraad werd in zitting van 23 augustus 2019 gevraagd een functie van contractueel consulent vacant te verklaren voor de dienst HR. Aan de raad wordt nu gevraagd akkoord te gaan met de omzetting van deze functie naar een contractueel consulent communicatie, indien er geen geschikte kandidaten geselecteerd worden voor contractueel consulent HR.
De overheid wijst de dienst aan die bevoegd is voor de behandeling van de aangifte van ieder ongeval dat als arbeidsongeval kan worden beschouwd of iedere ziekte die als beroepsziekte kan worden beschouwd. De personeelsleden worden daarvan in kennis gesteld.
De korpschef stelt voor de erkenning van de arbeidsongevallen van alle medewerkers van de lokale politie Sint-Niklaas toe te wijzen aan het stedelijke team verzekeringen en de erkenning van de beroepsziekten aan het kabinet van de korpschef.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit goed te keuren.
De lokale politie Sint-Niklaas heeft het zonaal veiligheidsplan (ZVP) 2020-2025 afgewerkt.
Het plan is in zitting van 22 juni 2019 goedgekeurd door de zonale veiligheidsraad (waarvan de burgemeester voorzitter is) en moet nu ter goedkeuring voorgelegd worden aan de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zonaal veiligheidsplan, waarin de planning en uitvoering van het politionele beleid op lokaal niveau voor de komende vijf jaar wordt vastgelegd.
De intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen (Intergem) nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2019.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.