Terug
Gepubliceerd op 10/12/2019

2019_GR_00382 - Stedelijke academie voor muziek, woord en dans: toetsingsinstrument voor alternatieve leercontexten: aanpassing

gemeenteraad
vr 22/11/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Foubert, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Afwezig

Hasan Bilici, Filip Herman

Verontschuldigd

Jan Snellings

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_GR_00382 - Stedelijke academie voor muziek, woord en dans: toetsingsinstrument voor alternatieve leercontexten: aanpassing 2019_GR_00382 - Stedelijke academie voor muziek, woord en dans: toetsingsinstrument voor alternatieve leercontexten: aanpassing

Motivering

Argumentatie

In zitting van 24 augustus 2018 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan een toetsingsinstrument voor alternatieve leercontexten ten behoeve van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans. Dat instrument bepaalt de voorwaarden waaraan organisaties (koren, orkesten, harmonieën, dansensembles, theatergezelschappen...) moeten voldoen alvorens ze als alternatieve leeromgeving kunnen fungeren voor academieleerlingen. Het komt aan de directeur toe om uit te maken of zo een omgeving al dan niet geschikt is. Wanneer dat het geval is, kan een overeenkomst worden afgesloten tussen deze leercontext en de academie, waarna de betrokken leerling een aanvraag kan indienen bij de academie.
In de huidige versie van het toetsingsinstrument ligt de lat voor de lesgever in de alternatieve leercontext zeer hoog. Hij of zij moet een vereist geacht diploma kunnen voorleggen binnen zijn vakgebied én over de nodige pedagogische bekwaamheden beschikken. Deze voorwaarde was bedoeld om de impact op de academie - té veel leerlingen die elders alternatieve lessen gaan volgen - te beperken. Ondertussen is gebleken dat die impact verwaarloosbaar is, sterker nog: er ontstaat zelfs een een duurzamere band met de academie en de doorstroming van de tweede naar de derde graad wordt bevorderd.
Daarom wordt voorgesteld de diplomavoorwaarde voor lesgevers in alternatieve leercontexten te versoepelen. Dit kan door niet langer een vereist geacht diploma op te leggen, maar nog slechts een voldoende geacht diploma en bovendien bij wijze van uitzondering een ruime artistieke ervaring te aanvaarden.

Juridische grond

Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Omzendbrief van 3 oktober 2014 betreffende vrijstellingen en alternatieve leercontext.

Besluit

met algemene stemmen (38)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

in het toetsingsinstrument alternatieve leercontext, meer bepaald in het hoofdstuk "Voorwaarden voor de vereniging die als alternatieve leercontext fungeert", de passus "De lesgever binnen de vereniging beschikt over een vereist diploma binnen zijn vakgebied en over de nodige pedagogische bekwaamheden" te vervangen door "De lesgever en/of inhoudelijk verantwoordelijke voor de alternatieve leercontext beschikt minstens over een voldoende geacht diploma binnen zijn vakgebied en heeft de nodige pedagogische bekwaamheden. Uitzonderingen hierop kunnen enkel worden toegestaan op basis van ruime artistieke ervaring relevant binnen het desbetreffend vakgebied".