Terug
Gepubliceerd op 10/12/2019

2019_IP_00129 - Interpellatie van raadslid Marc Huys: Speedpedelecs: plaats op de openbare weg

gemeenteraad
vr 22/11/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Foubert, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Afwezig

Christel Geerts, Hasan Bilici, Vanessa Blommaert

Verontschuldigd

Jan Snellings

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_IP_00129 - Interpellatie van raadslid Marc Huys: Speedpedelecs: plaats op de openbare weg 2019_IP_00129 - Interpellatie van raadslid Marc Huys: Speedpedelecs: plaats op de openbare weg

Motivering

Indiener(s)

Marc Huys

Gericht aan

Carl Hanssens

Tijdstip van indienen

di 12/11/2019 - 11:01

Toelichting

Sinds 1 januari 2017 worden speedpedelecs officieel erkend als bromfietsen klasse P. Er werden in oktober 2016 verkeersregels van kracht die het gebruik en de plaats van de pedelecs op de openbare weg vastleggen.
Het is vooral de plaats op de openbare weg die ons, en met ons de Fietsersbond, zorgen baart. Op een weg waar maximum 50 km per uur mag gereden worden mogen de pedelecfietsers kiezen tussen het gebruik van het fietspad of van de rijbaan.
Iedere wegbeheerder kan nochtans zelf bepalen waar een pedelecfietser mag en/of moet rijden.
Dit leidt tot verwarring bij de fietsers en bij de automobilisten.
Daarop pleit de Fietsersbond voor één algemene regel voor heel Vlaanderen.
Het stadsbestuur hoeft niet te wachten op die algemene regel, maar kan, omwille van de veiligheid van zwakkere weggebruikers, nu al enkele maatregelen nemen.
We stellen voor:
1. pedelecs te verbieden in de Stationsstraat (gevaar voor aanrijden van voetgangers);
2. pedelecs te verplichten de rijbaan te gebruiken in straten met zone 30 en zone 50;
3. pedelecs te verbieden op de speciale fietssnelwegen waar enkel fietsers en brommers type A mogen, of toch dat ze zich daar ten minste houden aan de maximum snelheid van 30 km per uur.