Punt 21 van jullie Beleidsprogramma draagt als titel “Groene en deelmobiliteit actiever promoten”.
Hieronder lezen we onder meer:
“We bereiden samen met de lokale taxisector de invoering van het nieuwe taxidecreet voor (2020). We promoten elektro-taxi’s mee met investeringen in snelladers.”
- Nieuwe taxiregelgeving
Twee weken geleden, op 8 november jongstleden, keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit goed van het nieuwe Taxidecreet dat vanaf 1 januari 2020 van kracht wordt.
De gemeenten zullen nog steeds de vergunningen uitreiken, maar er verandert heel wat. Zo moeten de gemeenten voortaan ook een reglement opmaken voor het uitreiken van een machtiging om de taxistandplaatsen op hun grondgebied te gebruiken.
Taxi’s kunnen goedkoper worden, want exploitanten kunnen voortaan zelf hun prijs bepalen. Voorts zal het aantal taxi’s niet langer geplafonneerd zijn tot 1 per 1.000 inwoners. Ook mogen de taxi’s in heel Vlaanderen klanten oppikken, in plaats van alleen in hun eigen gemeente.
De taxivloot wordt groter en goedkoper, maar ook groener. Er wordt stap voor stap gewerkt naar zero-emissie in 2030. Nieuw ingeschreven taxivoertuigen zullen in 2020, 2025 en finaal 2030 moeten voldoen aan steeds groenere normen.
- Huidige toestand in Sint-Niklaas
Naar aanleiding van het binnenkort van kracht worden van de nieuwe taxiregelgeving stelde ik aan schepen Hanssens een aantal schriftelijke vragen over de exploitatie van taxidiensten en VVB-diensten op het grondgebied van Sint-Niklaas.
Uit het antwoord van onze diensten blijkt dat er in Sint-Niklaas in totaal slechts 27 taxivoertuigen vergund zijn, terwijl het maximum aantal toegelaten voertuigen 76 bedraagt (1 per 1000 inwoners). In de laatste vijf jaar is hierin geen noemenswaardige evolutie. Het aantal taxi’s schommelde van 2014 tot nu tussen 23 en 29 voertuigen.
Ook het aantal taximaatschappijen is opvallend laag in onze stad: er blijken slechts 10 lopende taxivergunningen afgeleverd. Ook dat cijfer blijft nagenoeg stabiel in de afgelopen vijf jaar.
Ter vergelijking met andere centrumsteden: in Mechelen en Kortrijk zijn 32 taximaatschappijen actief (zie https://www.mechelen.be/per-taxi en https://www.kortrijk.be/taxi ), ruim drie keer zoveel als in Sint-Niklaas.
En dan het aantal voorziene taxistandplaatsen in Sint-Niklaas. Dat blijken er slechts een twaalftal te zijn: een 8-tal aan het Stationsplein, 3 aan de dekenale kerk en 1 aan de horecazijde van de Grote Markt.
We moeten dus vaststellen dat het taxi-aanbod in Sint-Niklaas in vergelijking met andere centrumsteden al jaren ondermaats is.
- Taxidiensten en MaaS
Nochtans maken taxidiensten een noodzakelijke schakel uit in het verder uitbouwen van deelmobiliteit waarin de taxisector een krachtige speler kan zijn. Ook wanneer we met deze stad, volgens het beleidsprogramma, werk willen maken van “MaaS” (Mobility as a Service) is een opwaardering van ons taxi-aanbod dringend noodzakelijk.
MaaS kan immers vooral in stedelijke omgevingen, waar vele korte verplaatsingen worden afgelegd, leiden tot een modal shift: het vervangen van de eigen wagen door een combinatie van andere mobiliteitsoplossingen.
De nieuwe taxiregelgeving die binnen enkele weken van kracht wordt, zet hier duidelijk op in en wil tegemoetkomen aan volgende beleidsdoelstellingen:
- de taxi als een aantrekkelijker en toegankelijker vervoersmiddel op de kaart zetten;
- meer innovatieve bedrijfsvoering nastreven waarbij ook nieuwe vervoersconcepten de kans krijgen binnen eenzelfde wettelijk kader (bijvoorbeeld Uber);
- een streven naar een hoger taxigebruik of gedeeld wagengebruik strookt ook met een streven naar een meer duurzame mobiliteit.
Vragen:
1. Is de stad voornemens om op korte termijn in te zetten op het promoten van stedelijke taxidiensten en het aantrekken van bijkomende exploitanten op ons grondgebied? Hoe zal de stad hierbij desgevallend de duurzaamheid garanderen?
2. Vreest onze stad, zoals Gent, overlast van taxi’s uit andere gemeenten nu deze vanaf 1 januari 2020 ook in Sint-Niklaas overal op straat mensen mogen oppikken?
3. Wanneer en op welke wijze is er in met het oog op de invoering van het nieuw Taxidecreet overleg geweest met de lokale Taxisector?
4. Hoe verliep dit overleg, wat zijn de resultaten ervan en welke concrete beleidsmaatregelen zijn hieruit voortgekomen?
5. Is de stad bezig met de opmaak van een nieuw reglement inzake taxidiensten en een reglement tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg?