In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (40)
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2019 goed te keuren.
In de eerste mobiliteitscyclus van 2019 publiceerde de zone één vacante functie van inspecteur van politie voor de dienst verkeer. Geen enkele kandidaat toonde interesse. Voor het invullen van één functie van inspecteur van politie voor de verkeerspolitie (afdeling verkeer) wil de zone daarom gebruikmaken van de mobiliteitscyclus voorbehouden voor de aspirant-inspecteurs, categorie C in 2020.
Wet van 30 maart 2001 betreffende het pensioen van het personeel van de politiediensten en hun rechthebbenden.
Wet van 21 mei 2015 tot wijziging van de wet van 28 december 2011 houdende diverse bepalingen, wat betreft bepaalde personeelsleden van de geïntegreerde politie.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
met algemene stemmen (40)
in te stemmen met de deelname van de lokale politie Sint-Niklaas aan de mobiliteitscyclus voorbehouden voor de aspirant-inspecteurs, categorie C, en de navolgende ambtshalve aanwijzing, voor de invulling van één inspecteur van politie in de afdeling verkeer, dienst verkeerspolitie.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functie invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. Daarna gaat de burgemeester over tot benoeming. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 houdende de delegatie van de bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
Deze vacature past binnen de personeelsbegroting van de politiezone.
met algemene stemmen (40)
één functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling tweedelijnspolitiehulp, dienst lokale recherche, en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functie invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. Daarna gaat de burgemeester over tot benoeming. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 houdende de delegatie van de bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
Deze vacature past binnen de personeelsbegroting van de politiezone.
met algemene stemmen (40)
één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor intern toezicht en klachtenmanagement en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functie invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. Daarna gaat de burgemeester over tot benoeming. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 houdende de delegatie van de bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
Deze vacature past binnen de personeelsbegroting van de politiezone.
met algemene stemmen (40)
één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de niet-dringende politiehulp en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
Met brief van 3 oktober 2019 bezorgt de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) de uitnodiging voor de algemene vergadering op 3 december 2019 in het Hoofdgebouw Crematorium, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
Op de agenda staan volgende punten:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 5 juni 2019
2. Activiteiten en strategie 2020
3. Begroting 2020
In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Westlede:
- mevrouw Veerle De Beule, raadslid, °10 april 1973, Klapperbeekstraat 57, 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Maxime Callaert, raadslid, °11 september 1989, Vijfstraten 117, 9100 Sint-Niklaas.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot IGS Westlede.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 en 29 april 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van IGS Westlede.
Statuten IGS Westlede.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a en PVDA) en 6 onthoudingen (Vlaams Belang)
kennis te nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, die doorgaat op 3 december 2019.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger om in de buitengewone algemene vergadering op 3 december 2019 van IGS Westlede in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met e-mail van 25 oktober 2019 bezorgt Cipal dv de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op 12 december 2019 om 16 uur in het Technologiehuis, Cipalstraat 3, 2440 Geel of via videoconference vanuit het seminariecentrum Aula Schaubroeck, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
Op de agenda staan volgende punten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers.
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2020 met inbegrip van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie.
3. Vaststelling van de code van goed bestuur van Cipal dv.
4. Rondvraag.
5. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van Cipal dv:
- mevrouw Ine Somers, schepen, °13 juni 1971, Houten Schoen 77 A, 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Karel Noppe, raadslid, °23 november 1986, Maricolenstraat 17, 9112 Sinaai.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en artikel 432.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot Cipal dv.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Cipal dv.
Statuten Cipal dv.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V en sp.a) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang en PVDA)
kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv, die doorgaat op 12 december 2019.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger om in de algemene vergadering op 12 december 2019 van Cipal dv in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met brief van 24 oktober bezorgt MIWA de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op 10 december 2019 om 18 uur in Hotel Serwir.
Op de agenda staan volgende punten:
1. opening vergadering en welkomstwoord door de voorzitter;
2. nazicht van de mandaten en aanduiding stemopnemers (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten);
3. goedkeuring verslag algemene vergadering van 12 juni 2019 (bijlage 1);
4. bespreking en goedkeuring van de geplande activiteiten en strategie voor de periode 2020-2025 (ondernemingsplan), inclusief budget 2020 (bijlage 2);
5. code goed bestuur (bijlage 3);
6. toetreding van MIWA als vennoot B in intercommunale VERKO (bijlage 4);
7. rondvraag en slotwoord door de voorzitter.
In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde buitengewone algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van MIWA:
- mevrouw Kelly Van Elslande, raadslid, °11 april 1984, Hertjen 152 bus 1, 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1, 9111 Belsele.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de Intercommunale Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland, omgevormd tot de Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de aanduiding van de leden van de algemene vergadering en de voordracht van de leden van de raad van bestuur van MIWA cvba.
Statuten MIWA cvba.
met 28 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld en CD&V), 7 stemmen tegen (Vlaams Belang en PVDA) en 5 onthoudingen (sp.a)
kennis te nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van MIWA ,die doorgaat op 10 december 2019.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger om in de buitengewone algemene vergadering op 10 december 2019 van MIWA in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met brief van 4 november 2019 nodigt de intercommunale Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening het stadsbestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering op donderdag 19 december 2019 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Op de agenda staan volgende punten:
1. Toetredingen, uitbreiding van toetredingen, gedeeltelijke en algemene uittredingen en naamswijziging van een deelnemer.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten.
3. Statutaire benoemingen en mededelingen.
4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging en het ondernemingsplan 2019 - 2025 (cfr. artikel 459 en 432 DLB).
5. Begroting 2020 (cfr. artikel 432 DLB).
6. Vaststelling van de code van goed bestuur (cfr. artikel 434 DLB).
7. Krijtlijnen organisatie uitzendarbeid.
8. Kennisname van de artikelsgewijze toelichting van de raad van bestuur om de statuten en de bijlagen 3 en 4 aan te passen aan de overwegingen en de voorstellen gedaan in de toelichting.
9. Splitsing van de T-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven T-aandeel 992 T-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per T-aandeel daalt van 2.480 EUR naar 2,50 EUR.
10. Splitsing van de TK-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven TK-aandeel 2.000 TK-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per T-aandeel daalt van 5.000 EUR naar 2,50 EUR.
11. Omzetting van de TK-aandelen in T-aandelen als gevolg waarvan de deelnemers in ruil voor één TK-aandeel één T-aandeel ontvangen.
12. Splitsing van de D-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven D-aandeel 4.749 D-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per D-aandeel daalt van 118.725 EUR naar 25 EUR.
13. Afschaffing van de D²-aandelen.
14. Splitsing van de DK-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven DK-aandeel 60 DK-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per DK-aandeel daalt van 1.500 EUR naar 25 EUR.
15. Omzetting van de DK-aandelen in D-aandelen als gevolg waarvan de deelnemers in ruil voor één DK-aandeel één D-aandeel ontvangen.
16. Splitsing van de Z-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven Z-aandeel 115.500 Z-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per Z-aandeel daalt van 862.500 EUR naar 75 EUR.
17. Splitsing van de SK-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven SK-aandeel 50 DK-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per SK-aandeel daalt van 2.500 EUR naar 50 EUR.
18. Splitsing van de S-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven S-aandeel 3.600 S-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per S-aandeel daalt van 180.000 EUR naar 50 EUR.
19. Splitsing van de V-aandelen, als gevolg waarvan de deelnemers voor één door de vereniging uitgegeven V-aandeel 80 DK-aandelen in ruil ontvangen en de nominale waarde per V-aandeel daalt van 2.000 EUR naar 25 EUR.
20. Afschaffing van de F1-aandelen met terugbetaling van de ingebrachte gelden.
21. Afschaffing van de F3-aandelen.
22. Wijziging van de benaming van de F2-aandelen in F-aandelen.
23. Goedkeuring en aanneming van de volgende voorstellen tot wijziging in de statuten:
24. Goedkeuring en aanneming van een nieuwe 'Bijlage 2: Lijst van de deelnemers met vermelding van het aantal aandelen per deelnemer (artikel 7)' ingevolge de besluiten genomen onder agendapunten 1 tot en met 16.
25. Goedkeuring en aanneming van de volgende voorstellen tot wijziging van 'Bijlage 3 Financieringsreglement Zuivering en Wegenis'.
26. Goedkeuring en aanneming van de volgende voorstellen tot wijziging van 'Bijlage 4 Financieringsreglement inzake secundaire activiteit'.
27. Volmachten.
Varia
In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde buitengewone algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas in de algemene vergadering van TMVW (ov):
- mevrouw Tchantra Van De Walle, raadslid, °19 maart 1991, Houtduifstraat 11, 9100 Sint-Niklaas;
- de heer Bart De Bruyne, schepen, °25 november 1977, Sint-Gillisbaan 85, 9100 Sint-Niklaas;
- de heer Karel Noppe, raadslid, °23 november 1986, Maricolenstraat 17, 9112 Sinaai;
met als plaatsvervanger:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1, 9111 Belsele.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 386 § 1.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van TMVW (ov).
Statuten TMVW (ov).
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a en PVDA) en 6 onthoudingen (Vlaams Belang)
kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (ov) cvba, die doorgaat op 19 december 2019.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordigers in de algemene vergadering op 19 december 2019 van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening cvba (ov) om in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
In zitting van 20 augustus 2012 verleende het college van burgemeester en schepenen gunstig advies aan het dossier dakrestauratie Sint-Andreas en Ghislenuskerk te Belsele, voor een geraamd bedrag van 1.109.845,47 EUR, btw en erelonen inbegrepen. Het stadsaandeel werd toen voorlopig vastgesteld op een bedrag van 250.000 EUR, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad op een later tijdstip.
Dit gunstig advies was vereist om het dossier voor de aanvraag van de restauratiepremie op dat ogenblik te kunnen indienen, gelet op de wachtlijst van meerdere jaren voor toekenning van een restauratiepremie voor kerkgebouwen.
Bij ministerieel besluit van 22 maart 2018 werd voor dit dossier een restauratiepremie van 724.324,33 EUR toegekend en werd toelating gegeven aan de kerkfabriek om over te gaan tot aanbesteding van de werken.
In zitting van 7 oktober 2019 besliste de kerkfabriek, op basis van het gunningsverslag opgemaakt door Ava Partners Architects & Planners, Congreslaan 36, 9000 Gent, de werken te gunnen aan Renotec nv, Acaciastraat 14, 2440 Geel, voor een bedrag van 1.019.227,13 EUR, exclusief btw, onder voorbehoud van goedkeuring door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Concreet betekent dit een uitgave van 1.233.264,83 EUR, btw inbegrepen (= gunningsbedrag) + een bedrag van 60.500 EUR, btw inbegrepen (voor de resterende erelonen van de ontwerpers en de veiligheidscoördinator), of in totaal 1.293.764,83 EUR.
Daar staan volgende inkomsten tegenover:
- restauratiepremie: 824.767,94 EUR;
- eigen aandeel van de kerkfabriek: 120.000 EUR (= verzekeringsbedrag uitbetaald voor de hagelschade verminderd met reeds uitgevoerde dringende werken);
- stadsaandeel: 348.996,89 EUR.
Deze aanzienlijk verhoging van het stadsaandeel is te wijten aan:
- de berekening van de erfgoedpremie op basis van de bedragen exclusief btw (terwijl vroeger ook de btw werd meegerekend);
- de aanpassing en uitbreiding van het dossier met werken ten gevolge van de hagelschade in 2014. Op dat ogenblik werden uitsluitend hoogdringende herstellingen uitgevoerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de gunning en met de vaststelling van het stadsaandeel op een bedrag van 348.996,89 EUR.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 56 en 326 tot en met 341.
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2001 houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerken aan beschermde monumenten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
met algemene stemmen (40)
akkoord te gaan met de gunning van het restauratiedossier voor het dak, exclusief de toren, van de Sint-Andreas en Ghislenuskerk in Belsele aan de firma Renotec nv, Acaciastraat 14, 2440 Geel, voor een bedrag van 1.233.264,83 EUR, btw inbegrepen, onder voorbehoud van goedkeuring door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
het stadsaandeel vast te stellen op een bedrag van 348.996,89 EUR.
de uitgave te verrekenen op actienummer 2019141722.
Binnen de dienst projecten gebouwen is reeds geruimte tijd een functie van ingenieur technieken vacant, dit niettegenstaande drie (vergeefse) examenprocedures. Ter remediëring daarvan werd door de dienst projecten gebouwen een bestek met nr. 2019/027so opgesteld voor het voeren van een opdracht 'tijdelijke aanstelling van een projectleider technieken'.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 155.000 EUR, exclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De looptijd is bepaald op twaalf maanden, maar er is tevens in het bestek vermeld dat afhankelijk van de noodwendigheid, de aanbestedende overheid, mits akkoord van de dienstverlener en aan dezelfde voorwaarden als de oorspronkelijke opdracht, de opdracht kan herhalen gedurende een periode van maximum drie jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 42 § 1, 1°a en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 56 §3, 5°.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 november 2015 houdende aanpassing van de definitie dagelijks bestuur, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2018 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met 32 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, sp.a en Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (CD&V en PVDA)
het bestek met nr. 2019/027so en de indicatieve raming voor de opdracht 'tijdelijke aanstelling van een projectleider technieken', opgesteld door de dienst projecten gebouwen goed te keuren. De voorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 155.000 EUR exclusief btw.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
de uitgave te verrekenen op actienummer 000563 van de MJP 2020.
Naar aanleiding van het rioproject Puidreef-Kouterdreef werd door studiebureau SWBO bvba, Sint-Christianastraat 25, 9200 Dendermonde, het innemingsplan Puidreef, laatst aangepast op 16 augustus 2016, en het innemingsplan Kouterdreef, laatst aangepast op 8 augustus 2017, opgemaakt.
Er werd op 29 november 2017 een schattingsverslag opgemaakt door de afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Door dezelfde afdeling werd een akkoord bereikt met de eigenaars van:
1. Puidreef inneming 4. De akte werd getekend op 3 oktober 2019, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het betreft de inname van 67,89 m², te nemen uit een perceel kadastraal bekend 9de afdeling, sectie A, nummer 910B2 P0000. De inneming van 67,89 m² krijgt als nieuw gereserveerd perceelsidentificatienummer A 910 C 2 P0000. De aankoopprijs bedraagt 16.972,50 EUR en moet betaald worden binnen de drie maanden vanaf aktedatum.
2. Kouterdreef inneming 2. De akte werd getekend op 20 september 2019, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het betreft de vestiging van een erfdienstbaarheid met recht van toe- en doorgang te verlenen aan de stad Sint-Niklaas, Grote Markt 1, 9100 Sint-Niklaas, op het perceel kadastraal bekend 9de afdeling, sectie A, nummer 951 P0000, met een oppervlakte van 50,60 m². De vergoeding bedraagt 65 EUR en moet betaald worden binnen de drie maanden vanaf aktedatum.
Doel van deze aankopen is de realisatie van gescheiden riolering in de Puidreef en Kouterdreef.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
met algemene stemmen (39)
de voorwaarden goed te keuren van de ontwerpakte betreffende de aankoop van Puidreef inneming 4, voor een grondinname van 67,89 m², te nemen uit een perceel kadastraal bekend 9de afdeling, sectie A, nummer 910B2 P0000, met als nieuw gereserveerd perceelsidentificatienummer A 910 C 2 P0000 voor een bedrag van 16.972,50 EUR.
Een exemplaar van de akte wordt als bijlage gehecht aan de notulen van deze zitting.
de voorwaarden goed te keuren voor de ontwerpakte betreffende de vestiging van een erfdienstbaarheid met recht van toe- en doorgang te verlenen aan de stad Sint-Niklaas, Grote Markt 1, 9100 Sint-Niklaas, met een oppervlakte van 50,60 m², op het perceel kadastraal bekend 9de afdeling, sectie A, nummer 951 P0000, voor een bedrag van 65 EUR, zijnde inneming 2.
Een exemplaar van de akte wordt als bijlage gehecht aan de notulen van deze zitting.
Het plangebied wordt omschreven door N41, N70, Botermelkstraat en Heimolenstraat en is circa 11 ha groot. Het rup wenst tegemoet te komen aan de taakstelling voor bijkomende lokale bedrijventerreinen binnen het regionaalstedelijk gebied Sint-Niklaas en de behoefte aan herlokalisatie van zonevreemde bedrijven in Sint-Niklaas. Hiervoor is een herbestemming van agrarisch gebied nodig, waarbij het reeds bestaande bpa Den Hogen Kouter mee wordt geïntegreerd.
De dienst Mer concludeerde met brief van 5 januari 2017, op basis van de ingediende screeningsnota en de uitgebrachte adviezen, dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER bijgevolg niet nodig is.
De dienst Veiligheidsrapportering stelt in zijn advies van 20 november 2015 dat er geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden, en dat er voor wat het aspect externe veiligheid betreft geen verdere actie ondernomen moet worden.
Het voorontwerp rup werd besproken en geadviseerd door de verschillende betrokken instellingen en administraties op de plenaire vergadering van 24 maart 2017 en aangepast in het ontwerp.
De gemeenteraad stelde in zitting van 22 maart 2019 het ontwerp rup voorlopig vast.
Tijdens het openbaar onderzoek, dat plaats had van 23 april 2019 tot en met 21 juni 2019, werden er twee bezwaarschriften en één opmerking ingediend. De Gecoro bundelde en coördineerde alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en bracht op 12 september 2019 een gemotiveerd advies uit.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Sint-Niklaas.
Volledig advies als bijlage.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld) en 18 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V, sp.a en PVDA)
kennis te nemen van het advies van de Gecoro van 12 september 2019 in verband met het rup lokaal bedrijventerrein Botermelkstraat - Heimolenstraat, waarvan het bestuur zich formeel en uitdrukkelijk de inhoud en motieven eigen maakt.
het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan lokaal bedrijventerrein Botermelkstraat – Heimolenstraat definitief vast te stellen, conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.
Het Vlarema (Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheren van materiaalkringlopen en afvalstoffen) voorziet dat de gemeente het producthergebruik stimuleert door minstens een overeenkomst af te sluiten met een door OVAM erkend kringloopcentrum. Die overeenkomst vermeldt onder meer hoe de kringloopcentra vergoed worden voor hun diensten.
De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt van 1 januari 2015 tot 31 december 2019 en voorziet een werkingssubsidie aan het kringloopcentrum voor het inzamelen, klaarmaken voor verkoop en verkopen van de herbruikbare goederen. Het gaat om een forfaitair bedrag van 0,25 EUR per inwoner.
De verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met kringloopcentrum Den Azalee vzw is voor een periode van zes jaar en zal in werking treden op 1 januari 2020 en loopt tot 31 december 2025.
Vlarema, afdeling 5.
Materialendecreet 2011, artikel 3 § 15.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016.
In het nieuwe MJP 2020-2025 werd hiervoor jaarlijks 20.000 EUR ingeschreven.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a en PVDA) en 6 onthoudingen (Vlaams Belang)
de verlenging van zes jaar van de samenwerkingsovereenkomst met kringloopcentrum Den Azalee vzw, Abingdonstraat 99, 9100 Sint-Niklaas, betreffende het inzamelen van huishoudelijke goederen op het grondgebied van de stad, met het oog op producthergebruik, principieel goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Het stadsbestuur, JOS vzw, jeugdhuis Den Eglantier en de eigenaar Dekenale Werken vzw bereidden de voorbije jaren de renovatie van de jeugdinfrastructuur aan de Apostelstraat grondig voor. Voor deze grote renovatiewerken én het beheer van het complex richtten de vier partners Den Apostel vzw op.
Een eerste fase van het renovatieproject ligt ter uitvoering voor in december 2019. Het gaat om de vernieuwing van de daken van Apostelstraat 13 en 15 (inclusief isolatie en dakvensters). In de tweede fase volgt de volledige verbouwing van nummer 15 én een grondige herschikking van de ruimtes in nummer 13. Beide gebouwen worden geintegreerd tot één geheel. Deze plek moet de komende jaren evolueren tot dé ontmoetingsplek voor jongeren in de stad met ruimte voor experiment en ateliers rond muziek, beeld en media. Voor al deze werken bekwam Den Apostel vzw reeds een bouwvergunning.
Om de werken in fase 1 te financieren, wordt aan de gemeenteraad gevraagd een infrastructuursubsidie van 100.000 EUR aan Den Apostel vzw goed te keuren.
Daarbij gelden volgende voorwaarden:
- Gelijkaardig als bij jeugdverenigingen die op basis van het stedelijk reglement voor de ondersteuning van lokale jeugdwerkinitiatieven een infrastructuursubsidie van het stadsbestuur bekomen, wordt ook hier een bijdrage van de eigenaar als voorwaarde opgelegd. Concreet gaat het over een inbreng van 33.333,33 EUR van Dekenale werken vzw aan Den Apostel vzw tegenover 100.000 EUR inbreng als subsidie namens het stadsbestuur.
- De subsidie wordt uitbetaald op basis van facturen aan 100 % van het factuurbedrag.
- Er kan een voorschot van 50 % op de subsidie ontvangen worden. Enkel na voorlegging van de nodige facturen ter verantwoording van het voorschot kan een volgende schijf worden uitbetaald.
Gemeenteraadsbesluit van 27 april 2018 betreffende de goedkeuring van de mede-oprichting en statuten van Den Apostel vzw.
Gunstig.
De dienst projecten gebouwen heeft geen marge in de planning om een actieve rol op te nemen in de toekomstige renovatiedossiers.
met algemene stemmen (38)
een infrastructuursubsidie van 100.000 EUR aan Den Apostel vzw goed te keuren voor renovatiewerken (fase 1) aan de jeugdinfrastructuur in de Apostelstraat.
Volgende voorwaarden zijn verbonden aan het bekomen van deze subsidie:
- Een bijdrage van 33.333,33 EUR van de eigenaar Dekenale Werken vzw aan Den Apostel vzw.
- De subsidie wordt uitbetaald op basis van facturen aan 100 % van het factuurbedrag.
- Er kan een voorschot van 50 % op de subsidie ontvangen worden.
Het stedelijk museum ontvangt regelmatig objecten en documentatiemateriaal als aanvulling op de museumcollecties, hoofdzakelijk van particulieren. Deze schenkingen worden onderworpen aan een eerste onderzoek en worden getoetst aan de principes die in het collectieplan zijn omschreven. Indien positief kunnen zij voor definitieve aanvaarding worden voorgelegd. De meeste objecten zijn bestemd voor de collecties van het SteM Zwijgershoek (mens en lichaam, textiel, geschiedenis), enkele worden toegevoegd aan de kunstcollectie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze schenkingen te aanvaarden.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
Cultureelerfgoeddecreet van 24 februari 2017: museumerkenning: kwaliteitslabel.
Museumbeleidsplan 2019-2023, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2017.
met algemene stemmen (38)
de hierna vermelde schenkingen te aanvaarden en toe te voegen aan de museale collecties:
- schilderij met interieur van de feestzaal van het stadhuis, door Lucien Van de Velde (geraamde waarde: 500 EUR);
- een stilleven, geschilderd door Jef Burm (geraamde waarde: 100 EUR);
- objecten uit het voormalige textielbedrijf Ets. Edmond Meert (wandtapijt, spoel, ontwerppatronen, boeken met weefstalen, geraamde waarde: 1.000 EUR);
- schilderij 'De barmhartige Samaritaan', uit de klas van academieleraar Georges Fonteyn (geraamde waarde: 1.000 EUR).
De projectvereniging Erfpunt is als open en vooruitstrevend expertisecentrum het aanspreekpunt voor onroerenderfgoedzorg in het Waasland. Erfpunt wil op een innovatieve en creatieve manier samenwerken met de verschillende stakeholders binnen het onroerenderfgoedwerkveld. Onroerend erfgoedzorg behelst niet alleen het beheer van archeologische relicten, monumenten en landschappen uit het verleden, maar ook het creëren van groeikansen voor het onroerend erfgoed van morgen. Daarom wil Erfpunt actief participeren binnen dit regionaal onroerenderfgoedveld door ondersteuning te bieden bij het uitwerken en uitvoeren van een hedendaags beleid rond onroerend erfgoed en ruimtelijke ordening. Om het onroerend erfgoed tot een onmisbaar en kleurrijk gegeven in onze samenleving te laten evolueren, wil Erfpunt samen met de lokale erfgoedactoren de band tussen het onroerend erfgoed en het brede publiek mee verder intensifiëren door bestaande publieksgerichte initiatieven te ondersteunen of creatief na te denken over nieuwe formules of evenementen inzake ontsluiting.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen verspreidde Erfpunt in 2018 een inspiratienota met speerpunten voor een daadkrachtig lokaal onroerendgoedbeleid niet alleen naar al haar participanten maar ook naar de andere Wase gemeenten Moerbeke, Lokeren en Zwijndrecht. De inhoud van deze nota overtuigde het toenmalige college van Moerbeke van de meerwaarde van Erfpunt, waarna Erfpunt een uitnodiging ontving om zijn werking en dienstverlening naar participerende gemeenten nader toe te lichten voor een delegatie van het college.
Op 30 januari 2019 keurde de raad van bestuur van Erfpunt de toetreding van Moerbeke tot Erfpunt voorwaardelijk goed. De hierop volgende maanden stemden ook alle zeven leden-gemeenten via de gemeenteraadsbeslissing in met de uitbreiding van hun werkingsgebied. Voor Sint-Niklaas gebeurde deze goedkeuring in gemeenteraadszitting van 24 maart 2019.
Om erkend te blijven als intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) moet Erfpunt, via vereenvoudigde procedure, een aanpassing van zijn erkenning bij het agentschap Onroerend Erfgoed indienen voor 15 januari 2020. Het agentschap vraagt in dit dossier enkele administratieve punten, waaronder het goedkeuren van het geactualiseerd beleidsplan (periode 2016-2020) en de aanvraag tot wijziging van erkenning als IOED. Aan het beleidsplan van 2016-2020 is niets gewijzigd, omdat Erfpunt reeds bij de opmaak in 2015 gesprekken had met Moerbeke en Lokeren en in dit plan hadden geanticipeerd op een mogelijke toetreding.
Om aan deze formaliteit te voldoen, moet elke participerende gemeente via gemeenteraadsbeslissing akkoord gaan met bovenvermelde aanpassing en tevens het beleidsplan van 2016-2020 opnieuw bekrachtigen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en deel 3, titel 3.
Cultureelerfgoeddecreet van 24 februari 2019.
Statuten van Erfpunt.
met algemene stemmen (38)
akkoord te gaan met de aanpassing van de erkenning van Erfpunt als intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst bij het Agentschap Onroerend Erfgoed en de herbekrachtiging van het beleidsplan van 2016-2020.
In zitting van 24 augustus 2018 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan een toetsingsinstrument voor alternatieve leercontexten ten behoeve van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans. Dat instrument bepaalt de voorwaarden waaraan organisaties (koren, orkesten, harmonieën, dansensembles, theatergezelschappen...) moeten voldoen alvorens ze als alternatieve leeromgeving kunnen fungeren voor academieleerlingen. Het komt aan de directeur toe om uit te maken of zo een omgeving al dan niet geschikt is. Wanneer dat het geval is, kan een overeenkomst worden afgesloten tussen deze leercontext en de academie, waarna de betrokken leerling een aanvraag kan indienen bij de academie.
In de huidige versie van het toetsingsinstrument ligt de lat voor de lesgever in de alternatieve leercontext zeer hoog. Hij of zij moet een vereist geacht diploma kunnen voorleggen binnen zijn vakgebied én over de nodige pedagogische bekwaamheden beschikken. Deze voorwaarde was bedoeld om de impact op de academie - té veel leerlingen die elders alternatieve lessen gaan volgen - te beperken. Ondertussen is gebleken dat die impact verwaarloosbaar is, sterker nog: er ontstaat zelfs een een duurzamere band met de academie en de doorstroming van de tweede naar de derde graad wordt bevorderd.
Daarom wordt voorgesteld de diplomavoorwaarde voor lesgevers in alternatieve leercontexten te versoepelen. Dit kan door niet langer een vereist geacht diploma op te leggen, maar nog slechts een voldoende geacht diploma en bovendien bij wijze van uitzondering een ruime artistieke ervaring te aanvaarden.
Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Omzendbrief van 3 oktober 2014 betreffende vrijstellingen en alternatieve leercontext.
met algemene stemmen (38)
in het toetsingsinstrument alternatieve leercontext, meer bepaald in het hoofdstuk "Voorwaarden voor de vereniging die als alternatieve leercontext fungeert", de passus "De lesgever binnen de vereniging beschikt over een vereist diploma binnen zijn vakgebied en over de nodige pedagogische bekwaamheden" te vervangen door "De lesgever en/of inhoudelijk verantwoordelijke voor de alternatieve leercontext beschikt minstens over een voldoende geacht diploma binnen zijn vakgebied en heeft de nodige pedagogische bekwaamheden. Uitzonderingen hierop kunnen enkel worden toegestaan op basis van ruime artistieke ervaring relevant binnen het desbetreffend vakgebied".
Op 31 december 2019 eindigt de samenwerkingsovereenkomst met de Huurdersbond Oost-Vlaanderen, afdeling Waasland. Deze overeenkomst werd afgesloten op 24 april 2014 en gaf aan de Huurdersbond een jaarlijkse geïndexeerde toelage van 14.000 EUR. Met deze toelage betaalde de Huurdersbond aan het OCMW de huur van een kantoor in het welzijnshuis.
Met de nieuwe overeenkomst willen we een einde stellen aan deze 'vestzak-broekzak'-operatie. In de nieuwe overeenkomst stellen we vanuit het lokaal bestuur huisvesting ter beschikking aan de Huurdersbond en nemen we een jaarlijks collectief lidmaatschap waarmee we tachtig cliënten van onze hulpverlening kunnen laten begeleiden door de Huurdersbond. Dit lidmaatschap werd tot op heden apart betaald door de stad aan de Huurdersbond en wordt nu geïntegreerd in de overeenkomst. Verder worden ook afspraken gemaakt voor een intensieve samenwerking tussen de stedelijke diensten en de Huurdersbond rond het thema wonen en welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikel 2 § 2, 40 en 41.
met algemene stemmen (39)
de vernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst met Huurdersbond Oost-Vlaanderen vzw afdeling Waasland, Abingdonstraat 99, 9100 Sint-Niklaas, goed te keuren.
Een exemplaar van deze samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Sinds 1 januari 2017 worden speedpedelecs officieel erkend als bromfietsen klasse P. Er werden in oktober 2016 verkeersregels van kracht die het gebruik en de plaats van de pedelecs op de openbare weg vastleggen.
Het is vooral de plaats op de openbare weg die ons, en met ons de Fietsersbond, zorgen baart. Op een weg waar maximum 50 km per uur mag gereden worden mogen de pedelecfietsers kiezen tussen het gebruik van het fietspad of van de rijbaan.
Iedere wegbeheerder kan nochtans zelf bepalen waar een pedelecfietser mag en/of moet rijden.
Dit leidt tot verwarring bij de fietsers en bij de automobilisten.
Daarop pleit de Fietsersbond voor één algemene regel voor heel Vlaanderen.
Het stadsbestuur hoeft niet te wachten op die algemene regel, maar kan, omwille van de veiligheid van zwakkere weggebruikers, nu al enkele maatregelen nemen.
We stellen voor:
1. pedelecs te verbieden in de Stationsstraat (gevaar voor aanrijden van voetgangers);
2. pedelecs te verplichten de rijbaan te gebruiken in straten met zone 30 en zone 50;
3. pedelecs te verbieden op de speciale fietssnelwegen waar enkel fietsers en brommers type A mogen, of toch dat ze zich daar ten minste houden aan de maximum snelheid van 30 km per uur.
Beschikt het stadsbestuur over een afbouwplan en op welke termijn?
Feiten en context:
Op de gemeenteraad van 25 januari 2019 hebben wij het voorstel gedaan om deze gemeenteraad live te streamen zodat de bevolking kan zien en horen wat hier wordt besproken. Ik heb toen de motie niet ter stemming gelegd omdat er zowel door de burgemeester als door schepen De Bruyne werd beloofd dat het college van burgemeester en schepenen met een voorstel terzake zou komen.
We zijn nu 10 maanden verder en hebben nog altijd geen voorstel gezien. Er was toen nochtans beloofd dat het college een voorstel zou voorleggen aan de gemeenteraad. Het lijkt ons belangrijk dat de gemeenteraad zijn bevoegdheid over de communicatie met de bevolking zelf ter harte neemt en dit niet op de lange baan schuift.
Daarom wil ik hier ons voorstel hernemen. Dit is geen voorstel van links tegenover rechts, dit gaat puur over democratie en participatie. Wij zijn op dat vlak allesbehalve een pionier in Sint-Niklaas, want de live streaming bestaat in tal van steden. Meer zelfs, het is de nieuwe standaard aan het worden.
Voorstel
Inspraak en participatie begint met informatie. De toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de stad moet voor alle inwoners gegarandeerd worden op een toegankelijke manier. Het is zeer belangrijk dat de inwoners van onze stad de beslissingen en discussies in de gemeenteraad zo laagdrempelig mogelijk kunnen volgen. Daarom vraagt de gemeenteraad aan het stadsbestuur om zo spoedig mogelijk de zittingen van de gemeenteraad live uit te zenden en kwaliteitsvolle opnames (per agendapunt) achteraf ter beschikking te stellen aan de bevolking via de website van de stad.
met 7 stemmen voor (CD&V en PVDA), 21 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld en Vlaams Belang-raadslid Marc Huys) en 10 onthoudingen (Vlaams Belang behalve raadslid Marc Huys en sp.a)
Zoals u weet, heeft de Vlaamse minister van Cultuur beslist om naast de gewone besparingen op het budget van cultuur ook de hakbijl te zetten in de projectsubsidies. Deze zouden met 60 % worden verminderd. Achter die centen gaan mensen en organisaties schuil die hiermee van elke zuurstof worden afgesneden.
Dit zorgt voor heel wat beroering in de culturele sector. Ook in onze stad zijn er heel wat mensen ongerust en verontwaardigd. Dit gaat niet zonder gevolgen blijven voor het culturele klimaat en voor het culturele aanbod in onze stad, zoveel is duidelijk.
Wat gaat er nog overblijven aan cultureel aanbod in de Stadsschouwburg en het Museumtheater? Dit aanbod is de voorbije jaren flink gegroeid en kent een groot succes. Dat is duidelijk te merken aan het groeiend aantal bezoekers. Gaan we dat zomaar laten verschralen?
Ik hoor ook van verschillende kunstenaars in onze stad dat ze ongerust zijn of ze volgend jaar nog een inkomen gaan hebben. Kunstenaars met internationale uitstraling. Of om het met de woorden van Jambon te zeggen: “mensen die propaganda maken voor Vlaanderen”. Zo hoorde ik van een muzikant wiens muziek in heel de wereld wordt gespeeld dat hij een aantal projecten heeft aangevraagd maar heel ongerust is of hij volgend jaar nog een inkomen zal hebben.
Op de commissievergadering antwoordde het stadsbestuur dat alle subsidieaanvragen van mensen uit Sint-Niklaas door de bevoegde ambtenaren van de stad worden nagelezen en verbeterd. Maar dat lost het probleem niet op. Bij de vorige subsidieronde was er al veel te weinig geld. Slechts 17 % van de projectaanvragen kreeg groen licht. Zelfs bij de 131 ‘zeer goede’ dossiers (op een totaal van 520 aanvragen) vielen 41 projecten uit de boot, dat is meer dan 30 %. Om alle ‘zeer goede’ dossiers te financieren was er 1,43 miljoen EUR extra nodig. Maar in plaats daarvan schrapt de Vlaamse regering nu nog eens 60 % van de projectsubsidies, ook al belooft het huidige kunstendecreet “een inhaalbeweging”.
Welk signaal geven we naar onze jongeren die geïnteresseerd zijn om een cultuuropleiding te volgen. Welke ouders gaan hun kinderen nog stimuleren om kunstonderwijs te volgen? Dit gaat ook gevolgen hebben voor onze stad.
De vraag is dan ook aan u als schepen van cultuur en dus vertegenwoordiger van de culturele sector en alle cultuurliefhebbers in deze stad: kunt u deze ongerustheid en verontwaardiging van zowel de cultuurwerkers als van de cultuurminnende bevolking doorgeven aan de bevoegde minister? Vorige maand heeft u een signaal gegeven naar de buitenwereld rond Catalonië. Wel, wij vragen u nu om dit te doen voor het culturele leven in onze stad. Een duidelijk signaal dat Sint-Niklaas niet wil inboeten op culturele kwaliteit en diversiteit en dat de stad opkomt voor zijn kunstenaars.
Enkele dagen geleden heeft u aan het personeel van de reinigingsdienst gemeld dat de ophaling van de blauwe zakken (pmd) wordt geprivatiseerd vanaf 2021. De dag daarna heeft u de parkeerwachters laten weten dat hun dienst wordt geprivatiseerd vanaf 2021.
Wat gaat u nog allemaal privatiseren in onze stad?
Aan het personeel wordt gevraagd om dit stil te houden tot 18 december. Pas dan zou u de gemeenteraad inlichten. De gemeenteraad mag dus niet weten wat u allemaal van plan bent. Hoe democratisch is dit? Als het stadsbestuur over participatie spreekt, zijn de eerste participanten niet de verkozenen van het volk?
In andere regio’s waar hetzelfde aan de orde is, horen we dat Fostplus eist dat de werkingskosten en de arbeidsvoorwaarden van het personeel moeten worden teruggeschroefd. Als dat klopt dan is het wel erg straf dat het stadsbestuur hierin mee gaat. Fostplus dat is namelijk een organisatie van de verpakkingsindustrie. Terwijl iedereen, zowel VVSG als Interafval eisen van de verpakkingsindustrie dat ze minder plastic maar wel recycleerbare plastic op de markt brengen, gaat deze verpakkingsindustrie zijn voorwaarden opleggen aan de openbare besturen. Mogen zij gaan bepalen wie de ophaling van het pmd moet doen en aan welke voorwaarden? Dit is toch de omgekeerde wereld. Afvalwerking is een kerntaak van de gemeenten of niet soms?
Telkens horen we hetzelfde verhaal: er komen geen naakte ontslagen. De mensen van de reinigingsdienst zouden naar de groendienst gaan. En wat dan met de seizoenarbeiders bij de groendienst? Gaan er dan minder seizoenarbeiders aan de slag kunnen vanaf 2021? Worden die mensen dan niet werkloos? Er is nu al veel onrust bij het personeel van de groendienst over het feit dat steeds meer opdrachten worden uitbesteed. Is de groendienst dan de volgende in de rij van de privatiseringen? En de poetsvrouwen? Wat staat hen te wachten?
En we hebben het dan nog niet over al de andere zaken. Op de museumcommissie horen we dat het Ex-libris centrum “einde verhaal is”. Waarom schrapt men dit? Het personeel gaat met pensioen en zij worden niet vervangen is het antwoord. Is dat wat bepaalt welke diensten de stad verder gaat uitbaten? En de Salons, ook die gaan naar de privé. Om dan nog maar te zwijgen over het nieuwe zwembad en de mogelijke sluiting van het Sinbad. Dit stadsbestuur organiseert de grote uitverkoop van de stad. Alles wat waardevol is moet worden afgestoten. En dat allemaal om de nieuwe “gouden” vleugel van het stadhuis die meer dan 12 miljoen euro gaat kosten, te betalen.
Al jarenlang worden overheidsdiensten geprivatiseerd in Europa. Dat gebeurt op lokaal, regionaal en landelijk niveau en vooral uit kostenoverwegingen. Maar de verwachte kostenvoordelen vallen tegen, diensten worden duurder. Privatiseringen staan vaak gelijk aan een slechtere en duurdere dienstverlening en slechtere werkomstandigheden voor het personeel. En dan zie je dat op verschillende plaatsen in Europa privatiseringen worden teruggedraaid. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van het TNI, het Trans National Institute. Een van de onderzoeksters is de Japanse Satoko Kishimoto. Zij werkt hieraan mee vanuit Leuven. Een interessant interview met haar vind je in het januarinummer van Lokaal, het tijdschrift van VVSG. Zij vonden 347 voorbeelden in Duitsland, 152 in Frankrijk, 64 in het Verenigd Koninkrijk en 56 in Spanje van “hergemeentelijking”. Deze krachtige hermunicipaliseringsgolf zien zij als een reactie op algemeen besparingsbeleid, een reactie ook op de uitwassen van de liberalisering en het overnemen van basisdiensten door grote bedrijven. Deze hermunicipalisering gebeurt door politici van alle politieke kleuren en voorkeuren, vaak op basis van een lokale, partijoverschrijdende consensus.
Wij vragen u dan ook vanuit de PVDA om deze beslissingen ongedaan te maken en te kiezen voor een degelijke openbare dienstverlening voor de mensen van deze stad.
https://www.vvsg.be/Publieke%20zorg/2019Lokaal01%20-%20Neem%20dienstverlening%20opnieuw%20in%20handen.pdf
https://www.mo.be/analyse/vijf-overtuigende-redenen-om-te-hermunicipaliseren
Op de commissie van economie kregen we een uitgebreid overzicht van de economische ontwikkelingsmogelijkheden in onze stad. Herhaaldelijk werd er verwezen naar de stationsswijk, als pool voor ontwikkeling.
Wat betekent deze studie nu voor de visievorming van het bestuur omtrent de ruimtelijke invulling van deze wijk?
Punt 21 van jullie Beleidsprogramma draagt als titel “Groene en deelmobiliteit actiever promoten”.
Hieronder lezen we onder meer:
“We bereiden samen met de lokale taxisector de invoering van het nieuwe taxidecreet voor (2020). We promoten elektro-taxi’s mee met investeringen in snelladers.”
- Nieuwe taxiregelgeving
Twee weken geleden, op 8 november jongstleden, keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit goed van het nieuwe Taxidecreet dat vanaf 1 januari 2020 van kracht wordt.
De gemeenten zullen nog steeds de vergunningen uitreiken, maar er verandert heel wat. Zo moeten de gemeenten voortaan ook een reglement opmaken voor het uitreiken van een machtiging om de taxistandplaatsen op hun grondgebied te gebruiken.
Taxi’s kunnen goedkoper worden, want exploitanten kunnen voortaan zelf hun prijs bepalen. Voorts zal het aantal taxi’s niet langer geplafonneerd zijn tot 1 per 1.000 inwoners. Ook mogen de taxi’s in heel Vlaanderen klanten oppikken, in plaats van alleen in hun eigen gemeente.
De taxivloot wordt groter en goedkoper, maar ook groener. Er wordt stap voor stap gewerkt naar zero-emissie in 2030. Nieuw ingeschreven taxivoertuigen zullen in 2020, 2025 en finaal 2030 moeten voldoen aan steeds groenere normen.
- Huidige toestand in Sint-Niklaas
Naar aanleiding van het binnenkort van kracht worden van de nieuwe taxiregelgeving stelde ik aan schepen Hanssens een aantal schriftelijke vragen over de exploitatie van taxidiensten en VVB-diensten op het grondgebied van Sint-Niklaas.
Uit het antwoord van onze diensten blijkt dat er in Sint-Niklaas in totaal slechts 27 taxivoertuigen vergund zijn, terwijl het maximum aantal toegelaten voertuigen 76 bedraagt (1 per 1000 inwoners). In de laatste vijf jaar is hierin geen noemenswaardige evolutie. Het aantal taxi’s schommelde van 2014 tot nu tussen 23 en 29 voertuigen.
Ook het aantal taximaatschappijen is opvallend laag in onze stad: er blijken slechts 10 lopende taxivergunningen afgeleverd. Ook dat cijfer blijft nagenoeg stabiel in de afgelopen vijf jaar.
Ter vergelijking met andere centrumsteden: in Mechelen en Kortrijk zijn 32 taximaatschappijen actief (zie https://www.mechelen.be/per-taxi en https://www.kortrijk.be/taxi ), ruim drie keer zoveel als in Sint-Niklaas.
En dan het aantal voorziene taxistandplaatsen in Sint-Niklaas. Dat blijken er slechts een twaalftal te zijn: een 8-tal aan het Stationsplein, 3 aan de dekenale kerk en 1 aan de horecazijde van de Grote Markt.
We moeten dus vaststellen dat het taxi-aanbod in Sint-Niklaas in vergelijking met andere centrumsteden al jaren ondermaats is.
- Taxidiensten en MaaS
Nochtans maken taxidiensten een noodzakelijke schakel uit in het verder uitbouwen van deelmobiliteit waarin de taxisector een krachtige speler kan zijn. Ook wanneer we met deze stad, volgens het beleidsprogramma, werk willen maken van “MaaS” (Mobility as a Service) is een opwaardering van ons taxi-aanbod dringend noodzakelijk.
MaaS kan immers vooral in stedelijke omgevingen, waar vele korte verplaatsingen worden afgelegd, leiden tot een modal shift: het vervangen van de eigen wagen door een combinatie van andere mobiliteitsoplossingen.
De nieuwe taxiregelgeving die binnen enkele weken van kracht wordt, zet hier duidelijk op in en wil tegemoetkomen aan volgende beleidsdoelstellingen:
- de taxi als een aantrekkelijker en toegankelijker vervoersmiddel op de kaart zetten;
- meer innovatieve bedrijfsvoering nastreven waarbij ook nieuwe vervoersconcepten de kans krijgen binnen eenzelfde wettelijk kader (bijvoorbeeld Uber);
- een streven naar een hoger taxigebruik of gedeeld wagengebruik strookt ook met een streven naar een meer duurzame mobiliteit.
Vragen:
1. Is de stad voornemens om op korte termijn in te zetten op het promoten van stedelijke taxidiensten en het aantrekken van bijkomende exploitanten op ons grondgebied? Hoe zal de stad hierbij desgevallend de duurzaamheid garanderen?
2. Vreest onze stad, zoals Gent, overlast van taxi’s uit andere gemeenten nu deze vanaf 1 januari 2020 ook in Sint-Niklaas overal op straat mensen mogen oppikken?
3. Wanneer en op welke wijze is er in met het oog op de invoering van het nieuw Taxidecreet overleg geweest met de lokale Taxisector?
4. Hoe verliep dit overleg, wat zijn de resultaten ervan en welke concrete beleidsmaatregelen zijn hieruit voortgekomen?
5. Is de stad bezig met de opmaak van een nieuw reglement inzake taxidiensten en een reglement tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg?