ma 02/12/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Het reglement op de belasting ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen vervalt per 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2014. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld, met ingang van 1 januari 2020.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein vervalt per 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op reclameconstructies en uithangborden vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de algemene gemeentelijke bedrijfsbelasting vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Artikel 11 van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Niklaas en Centrummanagement Sint-Niklaas vzw bepaalt dat het budget van de vereniging aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het budget 2020 van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw en de daarin voorziene dotatie goed te keuren.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf ’t Bau-huis heeft op 21 november 2019 het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld. Conform artikel 242 van het decreet lokaal bestuur wordt dit meerjarenplan ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenplan 2020-2025 van het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis goed te keuren.
Om economisch leefbaar te zijn, is het nodig dat het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis van de stad Sint-Niklaas prijssubsidies ontvangt als compensatie voor de lage gebruikerstarieven van 't Bau-huis.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het prijssubsidiereglement 2020 goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogrogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden goedgekeurd. Aangezien het stadsbestuur de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt, moet de gemeenteraad de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn voor het aandeel van het OCMW ook nog goedkeuren, vooraleer de integrale meerjarenplanning kan worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
Het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogrogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het het aandeel van het stadsbestuur in het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogrogramma 'Samen maken we de stad van morgen'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
In zitting van 6 juli 2015 besliste het college om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de provinciale IVA eGOV voor het aanstellen van een informatieveiligheidsconsulent. Interwaas maakte hierbij de verdere afspraken.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft een update nodig en had bovendien als uiterste geldigheidsdatum 31 december 2019.
De jaarlijkse kostprijs bedraagt 16.928,49 EUR, exclusief btw.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Bij ministerieel besluit van 1 april 2014 werd de oprichting van Centrummanagement vzw goedgekeurd.
Artikel 247 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat tussen de gemeente en de EVA-vzw een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten betreffende de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
In zitting van 23 mei 2014 stelde de gemeenteraad de voorwaarden vast van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en Centrummanagement vzw. Deze samenwerkingsovereenkomst verstrijkt uiterlijk twaalf maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad. De overeenkomst werd aangepast en conform het decreet lokaal bestuur opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met Centrummanagement vzw goed te keuren.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, kennis moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordigers van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor economie, mevrouw Ine Somers, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering die doorgaat op 9 januari 2020 en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.