Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_IP_00016 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen in verband met aanvraag omgevingsproject Industriepark-Noord 10, Sint-Niklaas

gemeenteraad
vr 21/02/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Tunrayo Adeolu, Johan Verhulst

Afwezig

Kris Van der Coelden, Gwen Merckx

Verontschuldigd

Marijke Henne, Lore Baeten

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2020_IP_00016 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen in verband met aanvraag omgevingsproject Industriepark-Noord 10, Sint-Niklaas 2020_IP_00016 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen in verband met aanvraag omgevingsproject Industriepark-Noord 10, Sint-Niklaas

Motivering

Indiener(s)

Jef Maes

Gericht aan

Wout De Meester

Tijdstip van indienen

zo 16/02/2020 - 20:24

Toelichting

Vorig jaar in april waren de bewoners van de Hoge Heerweg erg ongerust omdat het afvalverwerkende bedrijf Hofman en zonen asbestafval wilde opslaan achter hun tuinen in het Industriepark-Noord. Het stadsbestuur heeft die aanvraag terecht afgewezen en op een druk bijgewoonde vergadering met de buurtbewoners in mei vorig jaar, de bewoners gerustgesteld. In een degelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2019, waar wij ons ook helemaal in konden terugvinden, heeft het stadsbestuur een negatief advies geformuleerd. Daarop heeft het bedrijf zijn aanvraag ingetrokken. Maar nu hebben ze opnieuw een aanvraag ingediend. Ditmaal voor een “stedenbouwkundige aanvraag”. Een aanvraag om drie units te bouwen, de conciërgewoning te verbouwen en om lege containers op te slaan op de terreinen. De bewoners dachten dat de problemen achter de rug waren, maar nu is de onrust helemaal terug. De bewoners gaan opnieuw bezwaarschriften indienen. Als PVDA-raadslid begrijp ik de ongerustheid volkomen.
Want de vraag is of we hier niet te maken hebben met de beproefde salamitactiek: stap voor stap vergunningen aanvragen om opnieuw te komen waar het bedrijf vorig jaar bij wilde uitkomen. We zitten hier ook met een aanvraag met een gecontesteerde historiek en een bedrijf met een bedenkelijke reputatie.
De firma wil “lege containers” opslaan. Wie heeft als bedrijfsactiviteit het opslaan van lege containers? Vandaag hebben de bewoners al op foto kunnen vastleggen dat dit terrein vol staat met geladen containers (zie bijlage). Wat zit er in die containers? Er wordt  een doek overgespannen zodat niemand de inhoud kan zien. Hebben zij hiervoor geen milieuvergunning nodig? Zit hier bouwafval in? We mogen hopen geen asbest, maar dat weten we natuurlijk nooit zeker. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de bewoners dit moeten in het oog houden. Ons lijkt het beter om problemen te voorkomen dan te moeten controleren en handhaven.
De firma heeft zich sinds de hoorzitting van vorig jaar helemaal niet gehouden aan de opgelegde voorwaarden. Bewoners hebben mij een lijst bezorgd met de data en uren waarin u kunt zien dat men het verbod gewoon naast zich neerlegt. Een lijst van 72 dagen dat er containers af en aan werden gereden, tussen 15 mei en 4 december 2019.
Een tweede punt betreft de bufferzone. Eén van de argumenten uit de nota van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2019 betreft het onvoldoende respecteren van een bufferzone. Het is belangrijk voor de leefbaarheid van de buurtbewoners dat die bufferzone wordt aangehouden want het zijn toch twee verschillende gebieden, een industrieterrein en een woongebied, die moeilijk te verenigen zijn zonder overlast te bezorgen.
Uit de nota van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2019: “Volgens de voorschriften van het bpa moet er een groenbuffer met een breedte van minstens 7 m worden voorzien (10 m ter hoogte van de bouwlijn). Inmiddels werd het rup Industriepark-Noord voorlopig vastgesteld waarin een bufferstrook van 15 meter wordt gevraagd. De voorschriften van het rup stellen echter ook dat de bestaande verharding behouden mag blijven. De afstand van 5 m vloeit echter voort uit een sectorale Vlarem-voorwaarde (artikel 5.2.1.5,§ 5). Bovendien bevindt het perceel zich op de grens met het woongebied, het is niet verantwoord om op deze locatie van de vereiste groenbuffer af te wijken.”
Met dit bezwaar wordt in de nieuwe aanvraag ook geen rekening gehouden.
Verder wordt in de nota van het college van burgemeester en schepenen ook melding gemaakt dat het ontwerp geen rekening houdt met de stedenbouwkundige vergunning uitgereikt aan de vorige eigenaar van het perceel. “Hierin werd de velling van drie rijen Italiaanse populieren toegestaan onder voorwaarde dat minimaal zestien hoogstammige bomen worden heraangeplant met onderbegroeiing van struiken”.
Ook in deze nieuwe aanvraag wordt hier geen rekening mee gehouden.
Punt drie. De bewoners vrezen voor lawaaihinder bij het lossen en laden van containers maar ook door het toenemende vrachtverkeer. De Hoge Heerweg is nu al oververzadigd van zwaar vrachtverkeer. Er is behoorlijk wat sluipverkeer richting de E17 en ook de autoschouwing in het Oostjachtpark zorgt voor heel wat vrachtverkeer. Door de komst van in het slechtste geval zes firma’s achter de woningen zal de verkeerdrukte nog meer toenemen. Er kunnen namelijk zes firma’s bij komen, door de verhuur van de drie geplande units in de bedrijfshal, door de twee bureaus op de benedenverdieping in hoofdgebouw die men wil gaan verhuren en door het plaatsen van containers door de firma Hofman.
Op dit ogenblik, nu het aanplakbiljet een feit is, is volgens de buurtbewoners helemaal het hek van de dam en is er een nog hogere activiteit met veel lawaaihinder en stof te bemerken. Blijkbaar gaat het bedrijf er reeds van uit dat de vergunning al binnen is.
Punt vier. Bewoners hebben ook schrik voor hun privacy. Het grote raam van meer dan 5 meter dat wordt gepland voor de conciërgewoning op de eerste verdieping kijkt rechtstreeks de aanpalende woningen en tuinen binnen. Idem dito voor het nieuw te bouwen boventerras. De bovenverdieping heeft in het verleden nooit een permante bewoning gehad.
Punt vijf. De buurtbewoners vrezen ook voor lawaaioverlast. Er gaat veel overlast zijn van de drie te verhuren units want de toegangsweg ligt onmiddellijk achter de tuinen. Er zal gereden worden met bestelwagens, vorkheftrucks en vrachtwagens. Geen prettig vooruitzicht voor de bewoners om omringd te zijn door vrachtvervoer. Containers op- en afladen maakt een oorverdovend lawaai. Dit kan toch niet de bedoeling zijn ... Ook het afladen van containers gaat gepaard met heel wat stof. Trouwens de firma houdt zich totaal niet aan werkuren en komt op alle mogelijke tijdstippen van de dag met containers aan- en afgereden, zelfs in het weekend zoals u zult zien in de lijst met opgetekende illegale activiteiten. De hinder op het vlak van lawaaioverlast wordt trouwens ook aangegeven in de nota van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2019.
De bewoners hebben nog tal van vragen. Waarom gaat men lege containers opslaan? Wie gaat er garanderen dat deze niet gevuld worden met bouwafval, toch de corebursiness van het bedrijf? Welke zijn de arbeidsuren die men plant? Ploegenstelsel? Nachtwerk? Weekendwerk? ...
Daarom schepen, hebben wij vandaag twee vragen:
1. Gaat het stadsbestuur voorafgaand aan de beslissing bijkomende informatie opvragen, zodat de bewoners en het stadsbestuur meer duidelijkheid krijgen over de totaliteit van de plannen en activiteiten van de firma en niet alleen op de verbouwing?
2. Gaat het stadsbestuur opnieuw een informatievergadering organiseren om de buurtbewoners te informeren over wat er staat te gebeuren?
Kortom, schepen, de bewoners zijn ongerust en ze hopen dat het stadsbestuur hen opnieuw gerust zal stellen en een negatief advies zal formuleren.