Wijzigingen van het terrasreglement drongen zich op omwille van het verschil tussen de opgelegde richtlijnen in het huidige reglement, de gewenste praktijken en de administratieve haalbaarheid voor bepaalde aan te vragen toelatingen.
Het nieuwe reglement heeft als doel meer duidelijkheid te geven aan de uitbaters van horecaterrassen op openbaar domein, met op sommige vlakken meer flexibiliteit, maar ook een duidelijke afbakening en handhaving van de vastgestelde regels.
Hieronder volgen de belangrijkste wijzigingen aan het reglement:
- Terrasseizoen: er wordt geen opsplitsing meer gemaakt tussen zomer- of winterterrassen, analoog met het belastingsreglement.
- Zone- en gebiedsomschrijving: er wordt geen opsplitsing in verschillende zones meer gehanteerd. Het reglement is integraal van toepassing op het volledige grondgebied Sint-Niklaas.
- Begrenzing: er wordt verduidelijkt dat de nood aan fysieke begrenzing zal blijken uit de toelating. Het plaatsen van windschermen of klinknagels kan enkel mits goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen. Binnen het focusgebied worden windschermen enkel geplaatst door de stad, buiten het focusgebied gebeurt dit door en op kosten van de eigenaar.
- Vormgeving: voor het gebruik van parasols worden er op de Grote Markt en het Stationsplein voorwaarden opgelegd met betrekking tot kleur (bordeauxpaars) en vorm (rechthoekig), naar aanleiding van de stopzetting van het verhuur en de overdracht van parasols vanuit het Centrummanagement. Op deze manier blijft de harmonie en uniformiteit op deze pleinen wel verzekerd. Er worden wel bedrukkingen in één kleur toegestaan op deze parasols, met maximum 25 % oppervlakte per zijde, wat opportuniteiten biedt voor eventuele sponsoring of reclame voor de zaak zelf. Op andere locaties blijven de voorwaarden dezelfde, maar ook hier wordt de richtlijn van bedrukking hervormd naar 25 % van de oppervlakte, zonder beperking van één kleur.
Voor terrasmeubilair wordt er vrije keuze in meubilair toegestaan, zonder dat alle meubilair op één terras uniform moet zijn. Dit biedt ruimte voor het creëren van bepaalde zones binnen éénzelfde terras.
Wat betreft verwarming worden zowel elektrische verwarming als verwarming op gas toegelaten, mits naleving van de specifieke vereisten. Elektrisch verwarmen was reeds toegelaten. Verwarming op gas was hiervoor ook mogelijk, maar enkel na uitdrukkelijke toelating van het college. De brandweer gaf op deze aanvragen steeds standaard adviezen mee, deze zijn in het nieuwe reglement integraal opgenomen in de bijlage, teneinde de administratieve last te verlagen.
Voor het plaatsen van groenvoorzieningen worden ook integraal richtlijnen meegegeven, zonder dat hiervoor toelating van het college moet worden gegeven, op advies van de groendienst. Dit is opnieuw een administratieve vereenvoudiging, al werd dit in de praktijk zelden of nooit toegepast zoals voorgeschreven.
Het gebruik van geluidsdragers blijft in principe verboden, maar er wordt opening gelaten voor gebruik van geluidsdragers voor het spelen van achtergrond muziek, met uitzondering van de Stationsstraat omwille van reeds aanwezige achtergrondmuziek in de straat. In de praktijk zetten sommige zaken hun ramen of deuren open en de muziek binnen luider, om op het terras toch muziek te kunnen horen. Een versoepeling specifiek voor achtergrondmuziek op terrassen lijkt hierbij een betere keuze. Omgevingsrust moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Aangezien het om een gunst gaat als afwijking op het algemeen verbod, kan er bij klachten eenvoudig gevraagd worden de geluidsdragers weg te nemen.
Daarnaast is ook het plaatsen van beeldschermen op terrassen opgenomen in het reglement. Het plaatsen kan enkel na specifieke toelating van het college. Naar aanleiding van bijvoorbeeld de kampioenschappen voetbal lijkt een duidelijke regelgeving hieromtrent niet overbodig.
Vloerbekleding wordt in het nieuwe reglement toegelaten indien deze neutraal en goed onderhouden is. Vroeger was dit verboden, maar in sommige situaties waren zaken genoodzaakt dit te voorzien, bijvoorbeeld bij het innemen van een parkeerplaats om hier een terras op uit te baten.
- Opstelling: er wordt in het reglement opgenomen dat opgestapeld meubilair bewaard mag worden, maar beperkt in tijd. Indien een terras langer dan twee weken niet wordt opengezet, moet het weggehaald worden door de uitbater.
- Gebruik van de terraszone: hierin werd de expliciete vermelding opgenomen dat de terraszones niet bedoeld zijn voor de opslag van afval of het stilstaan of parkeren van (gemotoriseerde) voertuigen.
Voedselbereidingen moeten in de hoofdzaak zélf gebeuren, maar kunnen occasioneel worden toegelaten na toestemming van het college, na het voorleggen van een gedetailleerd plan en met advies van de brandweer. Voor speciale gelegenheden biedt dit opportuniteiten voor de horeca, zonder dat het een vrijgeleide geeft om continu bereidingen op het terras uit te voeren.
- Aanvraag en vergunning: voor het uitbaten van een terraszone zal nog steeds een aanvraag moeten gebeuren. Achterliggend zal het vergunnen van een terraszone tweeledig gebeuren. Enerzijds wordt er per horecapand, waarvoor een terraszone bestaat of nieuw wordt aangevraagd, een terraszone vastgesteld. Bij nieuwe terraszones wordt advies gevraagd aan verschillende betrokken diensten (mobiliteit, economie). Anderzijds krijgt de uitbater een vergunning om zijn/haar terras uit te baten in de vastgelegde zone. Bij overnames hoeft er op die manier niet elke keer aan alle betrokken diensten advies gevraagd worden. Het wijzigen van een reeds vastgelegde zone kan enkel mits grondige motivatie.
- Sancties: er wordt duidelijker vermeld welke sancties er mogelijk zijn bij overtreding van de bepalingen, de sancties zelf blijven onveranderd.
Het ontwerp werd opgesteld in overleg tussen de diensten/teams economie, evenementen, belastingen, GAS, politie en brandweer.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 42 en 56.
Er is bij de laatste wijziging van het reglement op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein (december 2019) afgestapt van het onderscheid in tarief voor zomer- en winterterras.
De afschaffing hiervan in het terrasreglement loopt hiermee parallel en is een noodzakelijke wijziging om de belasting te kunnen heffen.
met 32 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a en PVDA) en 2 onthoudingen (Vlaams Belang)
het reglement inzake het opstellen van horecaterrassen op het openbaar domein, onderdeel van het algemeen politiereglement, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.