Het gemeentelijk reglement op ambulante handel op het openbaar domein bestaat uit twee delen.
Afdeling 1 behandelt de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten van Sint-Niklaas:
- donderdagse markt op de Grote Markt;
- wekelijkse boerenmarkt op de Dries van Sinaai op zaterdagnamiddag;
- wekelijkse groente- en plantenmarkt op het Hendrik Heymanplein op zondagvoormiddag.
Afdeling 2 behandelt de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten.
Wijzigingen drongen zich op naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving, de moeilijke samenwerking met de vorige marktcommissie, een uitspraak van de Raad van State in verband met de overdracht van een standplaats en nieuwe beleidskeuzes.
De meest ingrijpende wijzigingen ten opzichte van het vorige reglement:
1) Voorwaarden voor het toewijzen van een standplaats
Er wordt expliciet meegegeven dat de standplaats slechts tijdelijk aan de standhouder ter beschikking wordt gesteld. Het college van burgemeester en schepenen heeft steeds het recht een standplaats gedeeltelijk of volledig, tijdelijk of definitief te ontnemen of er één in ruil aan te bieden, zonder gehouden te zijn tot het betalen van een schadevergoeding.
2) Abonnementen - losse standplaatsen
De maximum afmeting van een vaste abonnementsplaats wordt vastgelegd op 20 m breedte en 4 m diepte (waar mogelijk).
De standhouder die momenteel een abonnement heeft voor een standplaats van meer dan 20 m, zal moeten inkrimpen tot 20 m.
De maximum afmeting voor een losse standplaats wordt vastgelegd op 10 m breedte en 3 m diepte.
3) Toewijzingsregels losse standplaatsen
Er worden quota ingevoerd om het aantal losse marktkramers op de markt te beperken en te zorgen dat er voldoende verscheidenheid in het aanbod van standhouders blijft. Er kunnen per marktdag maximum zestien standplaatsen aan lossen marktkramers worden toegekend. Er wordt voor gekozen om per marktdag maximum vier losse standhouders met textielproducten toe te laten, drie standhouders met voedingsproducten en zestien standhouders met diverse producten. Wanneer er zich op een marktdag geen standhouders met textielproducten of voedingsproducten aanmelden kunnen er dus zestien standhouders met producten uit de categorie 'diversen' aan de markt deelnemen. Deze quota komen er vooral om de standhouders met een abonnement te beschermen. Er is momenteel reeds een grote diversiteit in textiel- en voedingskramen. Het heeft dan ook weinig zin om nog veel standhouders als losse standhouder te laten deelnemen in deze categorieën. We moeten wel op zoek naar aantrekkelijke producten die een aanvulling zijn op het huidige aanbod op de donderdagse markt.
De procedure voor de loting ter bepaling van de losse standplaatsen wordt uitvoerig beschreven. De losse marktkramers zullen de verplichte documenten moeten voorleggen bij de start van de loting waaruit blijkt dat zij wettelijk in orde zijn om op de openbare markt te kunnen staan. Marktkramers die hier niet aan voldoen zullen worden geweigerd.
Het tarief voor een losse standplaats, dat geldt vanaf 1 januari 2020, van 5 EUR per lopende meter wordt mee opgenomen in het reglement.
4) Toewijzingsregels standplaatsen per abonnement
Om een diversiteit in het aanbod van producten te behouden en eventuele overdrachten met wijziging van specificatie geargumenteerd te kunnen goed- of afkeuren worden quota ingevoerd op de standplaatsen per abonnement. Per categorie en sector zal een gelimiteerd aantal kramen een abonnement op de donderdagse markt kunnen bekomen:
- Textielwaren: 43 standplaatsen. Dit betekent een status quo ten opzichte van de huidige situatie.
- Voeding: 67 standplaatsen, of vijf plaatsen meer ten opzichte van de huidige situatie. De categorie voeding wordt nog verder onderverdeeld in volgende sectoren, met bijhorend maximum aantal standplaatsen:
- groenten en fruit: 14 standplaatsen;
- vis en schaaldieren: 5 standplaatsen;
- vlees, charcuterie en kaas: 18 standplaatsen;
- verbruik ter plaatse: 10 standplaatsen;
- andere voedingswaren: 20 standplaatsen;
- diversen: 43 standplaatsen of 5 standplaatsen meer tegenover de huidige situatie.
Hierdoor wordt het maximum aantal standplaatsen op de donderdagse markt op 153 gebracht. Er zullen ook steeds minstens acht standplaatsen worden voorzien voor losse standhouders.
5) Seizoensabonnementen
Er wordt een regeling voor seizoensverkopen getroffen. Verkopers met seizoensartikelen moeten bij de start van het jaar aangeven wanneer zij aanwezig zullen zijn. Er moeten dus geen ziekenbriefjes meer binnen gegeven worden om afwezigheid te verantwoorden.
6) Schorsing en intrekking van een abonnement door het college van burgemeester en schepenen
In het reglement van 2007 werden zeer weinig mogelijkheden voorzien voor bijsturingen en/of sancties vanuit de stad, ten opzichte van de marktkramers.
Dit zorgt momenteel voor ontoelaatbare situaties, die niet op een correcte manier kunnen opgelost worden.
In het nieuwe reglement worden stapsgewijs sancties voorzien voor verscheidene situaties en overtredingen.
Een eerste stap is de verwijdering door de marktleider van de marktkramer van het marktgebied tijdens de markt.
In een tweede stap, waarbij verwittigingen en vermaningen worden verstuurd, zal de marktkramer één marktdag niet mogen deelnemen aan de openbare markt. Vervolgens, en na een tweede verwittiging of vermaning, wordt de marktkramer vier opeenvolgende marktdagen de toegang tot de markt ontzegd.
De laatste stap betekent dat na drie verwittigingen of vermaningen het abonnement van de desbetreffende marktkramer definitief kan opgezegd worden door het college van burgemeester en schepenen.
Deze stapsgewijze sancties komen er in de eerste plaats om het niet- of laattijdig betalen van standgelden bij de marktkramers aan te pakken. Het blijkt immers dat enkele marktkramers systematisch te laat, of niet hun standgelden betalen.
Daarenboven is er bij sommige marktkramers weinig discipline om steeds aanwezig te zijn op de markt. Vaak haalt men slechte weersomstandigheden aan als reden voor de afwezigheid, ook al is het weer helemaal niet slecht. Dit zorgt voor veel lege plaatsen op de markt, en klachten van andere standhouders en bezoekers over de bezettingsgraad. Ook voor deze onwettige afwezigheid worden sancties voorzien.
7) Tijdelijk verplaatsen van een standplaats per abonnement tijdens occasionele activiteiten, festiviteiten, evenementen, manifestaties
De regels en werkwijzen voor het bepalen van standplaatsen bij verplaatste markten worden toegelicht. Dit om bij verplaatste markten discussies te voorkomen.
8) Plastic draagtassen en verpakkingsmateriaal
Het standpunt van de stad inzake plastic draagtassen en verpakkingsmateriaal wordt overgenomen in het reglement voor de ambulante handel. Er is onder de marktkramers zelf al één en ander in beweging om plastic draagtassen te bannen van de markt. Een defintieve regeling voor de openbare markt zal worden uitgewerkt tegen 1 januari 2021.
9) Marktcommissie
Er wordt een nieuwe procedure voor de samenstelling van de marktcommissie opgesteld. Op vraag van het college van burgemeester en schepenen is er eerst een nieuwe marktcommissie samengesteld, alvorens het marktreglement goed te keuren. De leden van de nieuwe marktcommissie hebben hun adviezen en opmerkingen gegeven op het marktreglement. Door de maatregelen in verband met de huidige Covid-19 crisis heeft elk lid van de marktcommissie individueel en digitaal zijn opmerkingen en adviezen op het marktreglement doorgegeven. De opmerkingen van de marktcommissie worden in bijlage bijgevoegd.
Het reglement werd opgesteld in overleg tussen de diensten/teams evenementen en plechtigheden, belastingen en economie.
Decreet van 24 februari 2017 en besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten.
Reglement betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein buiten de openbare markten op plaatsen die vooraf zijn bepaald, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 september 2007.
Gunstig.
Gunstig.
Het nieuwe marktreglement zal in bijlage worden gevoegd bij de wijzigingen aan het Algemeen Politiereglement, waarvan de gecoördineerde versie zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 24 april 2020.
Behoudens de specifieke sancties die worden voorzien in het marktreglement, kunnen inbreuken op het marktreglement worden gesanctioneerd met een administratieve sanctie. Een bepaling in deze zin wordt voorzien in de wijzigingen aan het APR. De bestaande artikels in het APR onder hoofdstuk III, afdeling 3 (openbare markten) zullen worden opgeheven met dien verstande dat de bepaling behouden blijft die voorziet dat het gedurende de wekelijkse markt niet is toegelaten zich door middel van een voertuig te verplaatsen op de markt uitgezonderd de hulpdiensten.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a en PVDA) en 2 onthoudingen (Vlaams Belang)
het reglement op ambulante handel op het openbaar domein, onderdeel van het algemeen politiereglement, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement op ambulante handel op het openbaar domein wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.