Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_GR_00135 - Driepartijenovereenkomst tussen de stad, MIWA en de Vereniging van mede-eigenaars van Fabiola 3 over het plaatsen van drie ondergrondse containers voor de ophaling van restafval: goedkeuring

gemeenteraad
vr 24/04/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Tunrayo Adeolu, Christine Meert, Johan Verhulst

Afwezig

Jos De Meyer, Gwen Merckx

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2020_GR_00135 - Driepartijenovereenkomst tussen de stad, MIWA en de Vereniging van mede-eigenaars van Fabiola 3 over het plaatsen van drie ondergrondse containers voor de ophaling van restafval: goedkeuring 2020_GR_00135 - Driepartijenovereenkomst tussen de stad, MIWA en de Vereniging van mede-eigenaars van Fabiola 3 over het plaatsen van drie ondergrondse containers voor de ophaling van restafval: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval schrijft voor dat bij hoogbouw eigenaars een substantieel deel van de kosten voor de investering van het systeem moeten dragen. In uitvoering daarvan werd een voorstel uitgewerkt waarbij drie partijen (stadsbestuur, MIWA en de VME) elk een derde van de kosten voor de containers betalen.
Op basis van het aantal wooneenheden per Fabiolablok (+/- 200) werd bepaald dat drie ondergrondse containers voor restafval een minimum zijn, opdat de bewoners steeds hun restafval kunnen deponeren. De kostprijs voor het leveren en plaatsen van drie ondergrondse containers bedraagt 41.708,16 EUR, inclusief btw. Een derde hiervan bedraagt 13.902,72 EUR, inclusief btw. Elke partij (stadsbestuur, MIWA en de VME) zal dus 13.902,72 EUR bijdragen. De VME van Fabiola 3 koos ervoor om deze kostprijs te spreiden over drie jaar. Alle kosten voor onderhoud zullen wel door de stad gedragen worden.
De modaliteiten over de financiering, installatie, onderhoud en herstelling van de ondergrondse afvalcontainers werden samengevat in een driepartijenovereenkomst. 

Juridische grond

Materialendecreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41. 

Besluit

met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang en CD&V) en 6 onthoudingen (sp.a en PVDA)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de driepartijenovereenkomst tussen de stad, MIWA en de VME van Fabiola 3 over de financiering, installatie, onderhoud en herstelling van drie ondergrondse afvalcontainers voor restafval goed te keuren.
Een exemplaar van de driepartijenovereenkomst wordt als bijlage gehecht aan de notulen van deze zitting.