Het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval schrijft voor dat bij hoogbouw eigenaars een substantieel deel van de kosten voor de investering van het systeem moeten dragen. In uitvoering daarvan werd een voorstel uitgewerkt waarbij drie partijen (stadsbestuur, MIWA en de VME) elk een derde van de kosten voor de containers betalen.
Op basis van het aantal wooneenheden per Fabiolablok (+/- 200) werd bepaald dat drie ondergrondse containers voor restafval een minimum zijn, opdat de bewoners steeds hun restafval kunnen deponeren. De kostprijs voor het leveren en plaatsen van drie ondergrondse containers bedraagt 41.708,16 EUR, inclusief btw. Een derde hiervan bedraagt 13.902,72 EUR, inclusief btw. Elke partij (stadsbestuur, MIWA en de VME) zal dus 13.902,72 EUR bijdragen. De VME van Fabiola 3 koos ervoor om deze kostprijs te spreiden over drie jaar. Alle kosten voor onderhoud zullen wel door de stad gedragen worden.
De modaliteiten over de financiering, installatie, onderhoud en herstelling van de ondergrondse afvalcontainers werden samengevat in een driepartijenovereenkomst.
Materialendecreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang en CD&V) en 6 onthoudingen (sp.a en PVDA)
de driepartijenovereenkomst tussen de stad, MIWA en de VME van Fabiola 3 over de financiering, installatie, onderhoud en herstelling van drie ondergrondse afvalcontainers voor restafval goed te keuren.
Een exemplaar van de driepartijenovereenkomst wordt als bijlage gehecht aan de notulen van deze zitting.