Tot en met de zomer 2019 konden erkende jeugdverenigingen tijdens vakantieperiodes op twee manieren ondersteund worden om het materiaal te transporteren naar hun kampplaats:
- het transport kon uitgevoerd worden door een stadsvrachtwagen, nadien werd een factuur opgemaakt op basis van het aantal gereden kilometers en een kilometervergoeding;
- door kampvervoersubsidie, aangevraagd bij en uitbetaald door JOS vzw als tussenkomst voor transport van materiaal met eigen vervoer op basis van het stedelijke subsidiereglement voor de ondersteuning van lokale jeugdwerkinitiateven.
Het college besliste in zitting van 27 mei 2019 om het kampvervoer met de stadsvrachtwagen vanaf de zomer van 2020 stop te zetten. Volgende elementen liggen aan de basis van het voorstel voor de stopzetting:
- jeugdverenigingen kampeerden voor de deur van JOS vzw om hun aanvraag in te dienen, zonder garantie ook effectief de gevraagde ritten te krijgen;
- er is slechts één stadsvrachtwagen beschikbaar en de meeste aanvragen betreffen dezelfde piekperiode, waardoor heel wat aanvragen geen gevolg kregen;
- de dienstverlening heeft impact op de inzetbaarheid van de chauffeurs van team transport voor andere dienstopdrachten in de (minder bezette) zomermaanden.
Om de verhoging van de kampvervoersubsidie te kunnen doorvoeren, is een aanpassing van het subsidiereglement voor de ondersteuning van lokale jeugdwerkinitiatieven nodig, specifiek van artikel 4, §20 en 21.
Stedelijk subsidiereglement voor de ondersteuning van lokale jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2017.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang en CD&V) en 6 onthoudingen (sp.a en PVDA)
de aanpassing van het subsidiereglement voor de ondersteuning voor lokale jeugdwerkinitiatieven in de bepalingen rond de kampvervoersubsidie goed te keuren.
Een exemplaar van de aangepaste en de gecoordineerde versie van het subsidiereglement worden als bijlage gehecht aan de notulen van deze zitting.