Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_GR_00122 - Reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein: goedkeuring

gemeenteraad
vr 24/04/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Filip Herman, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Tunrayo Adeolu, Christine Meert, Johan Verhulst

Afwezig

Jos De Meyer, Roland Pannecoucke, Marc Huys, Femke Pieters, Jan Snellings, Aster Baeck, Anneke Luyckx, Gwen Merckx

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2020_GR_00122 - Reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein: goedkeuring 2020_GR_00122 - Reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het gemeentelijk reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein bestaat uit drie afdelingen.
Afdeling 1 behandelt de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op de openbare kermissen van Sint-Niklaas.
Afdeling 2 behandelt de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein buiten openbare kermissen.
Afdeling 3 behandelt de gemeenschappelijke bepalingen voor beide soorten kermissen.

Wijzigingen drongen zich op naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving, en ter bevordering van het goede verloop van de kermissen.

Volgende wijzigingen worden voorgesteld. Ze staan ook gemarkeerd in het ontwerpreglement in bijlage.

1) Voorwaarden inzake de toewijzing van de standplaaten
De documenten die wettelijk vereist zijn om de kermisinstellingen te mogen openen worden expliciet vermeld in het reglement. Er wordt ook melding van gemaakt dat deze documenten ter plaatse zullen worden gecontroleerd. Bij niet- of slechts gedeeltelijk voorleggen van deze documenten zal de standhouder de inrichting niet kunnen openen. 

2) Voorwaarden waaraan de kandidatuurstelling voor een standplaats moet voldoen.
Ook hier worden de wettelijke documenten reeds expliciet opgevraagd.

3) Onderzoek van de kandidaturen
De standplaatsen zullen worden toegewezen op basis van een quotering van vastgelegde criteria.

4) Openingsuren van de kermissen
Alle inrichtingen zullen op alle kermissen open moet zijn tussen 15 en 22 uur. Er zal voor de start van de kermis aan elke standhouder een brief worden bezorgd waarin de exacte openingstijden van de betreffende kermis worden vermeld. Er kan geen uniform uur voor alle kermissen worden opgenomen in het reglement aangezien dit voor elke kermis, en soms zelfs voor elke dag (weekdag, weekend, schoolvakantie, kermis samen met andere evenementen,...) kan verschillen. De instellingen zullen wel elke dag minstens van 15 tot 22 uur open moeten zijn voor het publiek.

5) Boksautomaten
Er zal niet langer toegestaan worden dat er boksautomaten worden opgesteld op de kermissen. Deze automaten trekken soms het verkeerde publiek naar de kermis. De gebruikers van deze automaten staan meestal in groep rond deze automaten. Dit komt intimiderend over tegenover andere bezoekers van de kermissen, veelal gezinnen met jonge kinderen. Voorbijgangers worden ook soms lastig gevallen door deze groepjes. Bij de laatste kermissen is gebleken dat veel standhouders een boksautomaat voor of aan hun instelling plaatsen. Deze automaten trekken de algemene uitstraling van de kermis naar beneden.

6) Foorcommissie
De foorcommissie zal als volgt worden samengesteld:
- de schepen, onder wiens bevoegdheid markten en foren vallen;
- de plaatsmeester of zijn/haar vervanger, die de functie van secretaris uitoefent;
- een vertegenwoordiger vanuit de middenstand;
- een vertegenwoordiger vanuit de horeca;
- minimum zes, maximum acht standhouders van de kermissen in Sint-Niklaas en de deelgemeenten.

Standhouders zullen bij hun kandidatuurstelling kunnen kiezen of zij zich kandidaat stellen als individu, of als vertegenwoordiger van een foorbond. Wanneer zij een foorbond willen vertegenwoordigen zullen zij de wettelijke erkenning van deze bond moeten aantonen mits:
- publicatie van erkenning in het Belgisch Staatsblad
- het verslag van de meest recente algemene vergadering
- een actuele ledenlijst

Verder worden nog enkele voorwaarden gesteld om lid te kunnen zijn van de foorcommissie:
- maximum twee derden van het aantal leden van de foorcommissie mag van hetzelfde geslacht zijn;
- er mag tussen zittende leden van de foorcommissie geen familiale verwantschap tot de tweede graad zijn;
- de vertegenwoordigers van de standhouders mogen geen actief politiek mandaat uitoefenen in de stad Sint-Niklaas.

De vertegenwoordigers vanuit de horeca en de middenstand zullen worden aangesteld na een oproep tot gemotiveerde kandidatuurstelling.

Er zal een nieuwe foorcommissie worden samengesteld die als doel heeft een goed kermisverloop na te streven, na overleg tussen de standhouders en de stad. De foorcommissie zal dus advies verstrekken naar het beleid toe.

De foorcommissie zal aangesteld worden voor een termijn van vijf jaar, ofwel de looptijd van de contracten per kermis. Alle standhouders met een contract op één van de kermissen van de stad zullen een uitnodiging ontvangen om zich kandidaat te stellen om toe te treden tot de foorcommissie. Er zal hierbij worden gevraagd naar de motivatie van de betrokken standhouder om in de commissie te zetelen. Deze motivatie zal worden beoordeeld en aan de hand hiervan zal beslist worden over toetreding tot de foorcommissie.

De foorcommissie zal vergaderen wanneer de omstandigheden het vereisen, alsook wanneer 1/5 van de leden van de foorcommissie erom verzoeken en dit op dag en uur vooraf te bepalen. De burgemeester of de bevoegde schepen kunnen te allen tijde deze commissie bijeen roepen.

Het ontwerp werd opgesteld door het team evenementen en plechtigheden.

Juridische grond

Wet van 25 juni 1993 (gewijzigd door decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993).
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisacitivteiten.

Adviezen

Belastingen (BST) Gunstig advies

De wijzigingen hebben weinig/geen impact op de aan te rekenen belastingen en facturen.

Economie (ECO) Gunstig advies
GAS (GAS) Gunstig advies

Het reglement zal worden gevoegd als bijlage bij het algemeen politiereglement. In het algemeen politiereglement wordt bepaald dat administratieve sancties kunnen worden opgelegd bij inbreuken op dit reglement. De bestaande bepalingen onder hoofdstuk III, afdeling 2 (kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie) van het algemeen politiereglement worden opgeheven.
De wijzigingen aan het algemeen politiereglement zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 20 april 2020. Gelet op de aanpassingen die in de software van Cipal en in ISLP (politie) dienen te gebeuren en de boekjes die moeten worden gedrukt voor de politie, wordt de inwerkingtreding van de wijzigingen van het algemeen politiereglement voorzien met ingang van 1 juli 2020.

Besluit

met algemene stemmen (34)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het ontwerp van het nieuwe reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.