Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2020_GR_00414 - Leveringen: stad en politiezone: op afroep leveren van ergonomische bureaustoelen: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

gemeenteraad
do 17/12/2020 - 18:00 de gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (sp.a); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (sp.a); Christel Geerts, raadslid (sp.a); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (sp.a); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Jef Maes, raadslid (PVDA); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Freyja De Rijcke, raadslid (Vlaams Belang); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Johan Verhulst, algemeen directeur; Gwen Merckx, korpschef

Afwezig

Ilse Bats, raadslid (sp.a)

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2020_GR_00414 - Leveringen: stad en politiezone: op afroep leveren van ergonomische bureaustoelen: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring 2020_GR_00414 - Leveringen: stad en politiezone: op afroep leveren van ergonomische bureaustoelen: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het huidig raamcontract voor het leveren van ergonomische bureaustoelen loopt af in april 2021. De dienst logistiek en de interne dienst preventie en bescherming op het werk vragen om voor deze opdracht een nieuwe procedure op te starten. Er wordt voorgesteld het contract uit te breiden, zodat individuele afnames mogelijk zijn. De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 214.000 EUR, exclusief btw. Hiervoor kan een openbare procedure gevoerd worden die nationaal en Europees bekend gemaakt wordt. In het kader van deze opdracht werd in overleg met de betrokken diensten een bestek opgemaakt door het team overheidsopdrachten. Het comité preventie en bescherming op het werk heeft in zitting van 9 november 2020 kennisgenomen van de bestekdocumenten. 

De opdracht omvat vier percelen:
- perceel 1: ergonomische bureaustoel administratieve diensten - type "synchroon";
- perceel 2: ergonomische bureaustoel administratieve diensten - type "vrij";
- perceel 3: ergonomische bureaustoel administratieve diensten - type "actief";
- perceel 4: ergonomische bureaustoel operationele politiediensten.
Voor deze opdracht zal de stad Sint-Niklaas eveneens optreden als aankoopcentrale voor de politiezone van Sint-Niklaas.

Volgende gunningscriteria worden voorgesteld voor alle percelen:
- kostprijs (40 %);
- degelijkheid, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en technische specificaties (40 %);
- leveringstermijn (10 %);
- waarborgtermijn (10 %). 
Het gunningscriterium prijs staat slechts op 40 % van de totaalscore omdat de kwaliteitscriteria primeren bij de beoordeling van de offertes.
De jury voor het objectief beoordelen van de offertes bestaat uit vertegenwoordigers van:
- de dienst logistiek;
- de gemeenschappelijke interne dienst preventie en bescherming op het werk;
- het team overheidsopdrachten.

Juridische grond

Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en dien­sten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Besluit van de Vlaamse Executieve van 27 juni 1984 houdende maatregelen inzake natuurbehoud op de bermen beheerd door publiekrechtelijke rechtspersonen (Bermbesluit) en alle latere aanvullingen en wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 (bevoegdheid gemeenteraad).
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.

Adviezen

(Interne dienst) preventie en bescherming op het werk (IPB) Gunstig advies
Logistiek (LOG) Gunstig advies
Financiën: politie Gunstig advies
Politie (POL) Gunstig advies

Besluit

met algemene stemmen (40)
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de wijze van gunning, namelijk de openbare procedure, de indicatieve raming (214.000 EUR, zonder btw) en de voorwaarden goed te keuren voor het op afroep leveren van ergonomische bureaustoelen voor de stad en de politiezone Sint-Niklaas over een periode van maximaal vier jaar.

Artikel 2

akkoord te gaan met het samenstellen van een jury voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit vertegenwoordigers van:
- de dienst logistiek;
- de gemeenschappelijke interne dienst preventie en bescherming op het werk;
- het team overheidsopdrachten.