In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 §1 en 278 §1.
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 27 november 2020 goed te keuren.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functies invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gunstig, de nodige kredieten zijn voorzien in de politiebegroting.
drie functies van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de dringende politiehulp, interventieteams, en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie een wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
in te stemmen met de deelname van de lokale politie Sint-Niklaas aan de mobiliteitscyclus voorbehouden voor de aspirant-inspecteurs, categorie C in 2021/A2, en de navolgende ambtshalve aanwijzing, voor de invulling van maximaal drie functies van inspecteur van politie in de afdeling dringende politiehulp, indien er geen kandidaten gevonden worden in de gewone mobiliteit.
Het coronavirus COVID-19 is sinds 11 maart 2020 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gekwalificeerd als een pandemie. Naar aanleiding van een verdere toename van het virus werd op 13 maart 2020 reeds beslist om in België dringende maatregelen te nemen, die ondertussen verstrengd, versoepeld en opnieuw verstrengd werden.
Deze maatregelen werden getroffen om de verspreiding van de pandemie tegen te gaan ter bescherming van de openbare gezondheid.
Nadat de cijfers inzake besmettingen met het coronavirus COVID-19 gestaag daalden, is sedert medio juli 2020 weer een ernstige toename te merken van het aantal besmettingen.
Sindsdien verbetert de epidemiologische toestand niet voldoende. De toestand blijft zeer ernstig en zorgwekkend. Het virus is nog steeds niet van het Belgische grondgebied verdwenen en blijft hardnekkig circuleren.
Naar aanleiding van de zorgwekkende evolutie in het aantal besmettingen en om de verdere toename van het coronavirus COVID-19 in te dijken legt de burgemeester in de verordening van 30 november 2020 de organisatie en werkwijze van de commissies en raden van december 2020 vast.
De prioritaire doelstelling van deze maatregelen is de bescherming van de volksgezondheid.
Nieuwe gemeentewet, artikelen 134 §1 en 135 §2, 5°.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 63, 287 en 288.
de politieverordening van de burgemeester van 30 november 2020, houdende bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, te bekrachtigen.
Een exemplaar van het besluit van de burgemeester wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Met e-mail van 29 november 2020 vraagt de sp.a-fractie de heer Jan Van Peteghem in de raad van bestuur van Centrummanagement vzw te vervangen door de heer Steve Vonck.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40.
Statuten Centrummanagement Sint-Niklaas vzw.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a, PVDA) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang)
voor de raad van bestuur van Centrummanagement vzw de heer Steve Vonck voor te dragen ter vervanging van de heer Jan Van Peteghem.
Op 9 oktober 2020 keurde de Vlaamse Regering een kadernota goed die de visie op regiovorming vastlegt en die een actieplan bevat tot eind 2023. In de kadernota worden drie sporen onderscheiden:
Spoor 1: lokale en regionale transformatie
- Traject 1: de afbakening
- Traject 2: de voorlopers
- Traject 3: het ontwikkeltraject
Spoor 2: impactanalyse
Spoor 3: organiek kader en ondersteunende instrumenten
In de periode 2021-2023 krijgen deze sporen als volgt gestalte:
- Begin 2021: definitieve afbakening regio’s Vlaamse Regering
- 2021: subsidiebesluit Vlaamse Regering
- 2021-2022: aanpassing organiek kader (decreet over het lokaal bestuur)
- 2021-2023: aanpassing Vlaamse en federale regelgeving (afstemmen op afgebakende regio’s)
Wat volgt, is een heel traject waarvan de contouren nu nog niet vast liggen. Eens die vast liggen, onder meer in het subsidiebesluit dat in 2021 wordt uitgewerkt, en erover gecommuniceerd is naar de gemeenten, zullen we ons standpunt kunnen bepalen over de vraag of we hierin een voortrekkersrol willen vervullen of niet, afhankelijk van de hoeveelheid extra werk die zo’n pioniersrol met zich mee brengt.
Hoewel de Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur in eerste instantie alleen de burgemeesters laat bevragen via de gouverneurs, leent het onderwerp van de regiovorming zich uitermate tot een breder debat in de schoot van de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse Regering van 9 oktober 2020 tot goedkeuring van de kadernota over de regiovorming.
Akkoord met het standpunt om een regioafbakening met de acht andere Wase gemeenten én de gemeente Zwijndrecht na te streven. De gemeente Zwijndrecht is ook op het vlak van cultuur - ze maakt deel uit van de Cultuurtuin Waas (net zoals ze vroeger deel uitmaakte van BiblioWaas en WACCO) en de Erfgoedcel Waasland – een loyale en wenselijke partner binnen de Wase bovenlokale samenwerking.
De Interlokale Vereniging Burensportdienst Waasland kent een traditie van meer dan 30 jaar positieve samenwerking op vlak van sport. Ook in dit samenwerkingsverband is de gemeente Zwijndrecht één van de leden. De stad Lokeren evenwel is niet aangesloten, want maakt deel uit van de burensportdienst Schelde-Durme. Die laatste regiowerking bestaat uit niet minder dan 16 gemeenten, waaronder naast Lokeren ook Hamme, Dendermonde, Zele, Lebbeke en nog meer. Het is ons niet bekend hoe Lokeren staat tegenover een overstap naar een andere interlokale vereniging, i.c. Waasland.
met algemene stemmen (40)
aan de gouverneur mee te delen dat de stad akkoord gaat met de afbakening van de referentiezone Waasland, met inbegrip van de gemeente Zwijndrecht. Aan de burgemeester wordt gevraagd dit standpunt mee te delen namens de stad.
Informatieveiligheid betreft de bescherming van alle soorten gegevens die een organisatie te verwerken krijgt. Het gaat zowel om de beveiliging van informatie opgeslagen in informatiesystemen (digitale dragers) als om papieren dossiers (fysieke dragers). Gelet op de toenemende afhankelijkheid van informatie- en computersystemen kunnen nieuwe kwetsbaarheden en risico's optreden, zowel voor de stad als voor haar klanten en partners. In het informatieveiligheidsbeleid worden de voorwaarden en verantwoordelijkheden inzake informatieveiligheid vastgelegd. Het informatieveiligheidsbeleid is erop gericht om, op basis van risicomanagement, te verzekeren dat de informatie van de stad Sint-Niklaas correct en volledig is, en tijdig toegankelijk is voor geautoriseerde gebruikers.
De functionaris voor gegevensbescherming van de stad heeft een informatieveiligheidsbeleid opgesteld. Dit document werd besproken en goedgekeurd door de informatieveiligheidscel op 30 september 2020, door het managementteam op 17 november 2020 en door het college van burgemeester en schepenen op 23 november 2020.
De gemeenteraad is als hoogste bestuursorgaan de eindverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens en voor het informatieveiligheidsbeleid van de stad Sint-Niklaas.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
Wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 houdende de uitvoering van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29 november 2013 tot uitvoering van het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen, in zitting van 29 januari 2020, houdende de aanstelling van een functionaris voor gegevensbescherming en informatieveiligheidscel.
het informatieveiligheidsbeleid goed te keuren.
Een exemplaar van het informatieveiligheidsbeleid wordt aan de notulen van deze zitting gehecht.
In zitting van 21 maart 2014 besliste de Vlaamse Regering de door hen uitgeschreven raamovereenkomst 'Exploitatie-gebonden ICT-diensten ten behoeve van de Vlaamse Overheid en de lokale/provinciale besturen' (bestek nr. e-IB-2012-05) te gunnen aan de combinatie van ondernemingen bestaande uit enerzijds Hewlett-Packard Belgium bvba, met maatschappelijke zetel, 1831 Diegem, Hermeslaan 1a en het ondernemingsnummer 0402.220.594, en anderzijds Belgacom nv, met maatschappelijke zetel te 1030 Brussel, Koning Albert II-laan 27 en het ondernemingsnummer 0202.239.951.
De afdeling ICT wenst van deze raamovereenkomst gebruik te maken voor de uitvoer van het project 'geïntegreerde communicatie - GIC'. De indicatieve raming bedraagt 756.250 EUR, inclusief btw.
In het kader van de opdracht 'ICT-contract 2015 - Exploitatie-gebonden ICT-diensten ten behoeve van de Vlaamse overheid en de lokale/provinciale besturen' werd een bestek (met besteknummer e-IB-2012-05) uitgeschreven door het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid.
De selectieleidraad werd opgemaakt eind 2012, waarna de procedure werd gevoerd en in 2014 tot een gunning werd overgegaan. Zowel de noodzakelijke bestekdocumenten als de gunningsbeslissing worden als bijlage aan deze nota gehecht.
De raamovereenkomst heeft een looptijd van zeven jaar, vanaf 1 februari 2015 tot 31 januari 2022. Er werd hierbij gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot optreden als opdrachtencentrale, zoals voorzien in de wet van 15 juni 2006, ten aanzien van verscheidene entiteiten, waaronder ook de lokale en provinciale besturen. Aldus is stad Sint-Niklaas in staat om op dit contract terug te vallen voor afnames. Het betreft een niet-exclusieve overeenkomst, waardoor het stadsbestuur zich niet verplicht tot vast gebruik voor soortgelijke diensten bij instap op dit contract. De afdeling ICT wenst gebruik te maken van dit contract voor het luik 'Geïntegreerde Communicatie (GIC)' met als doelstelling het digitaal faciliteren van het plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Dit kadert binnen het grotere programma Plaats- en Tijdsonafhankelijk Werken (PETOW) en bestaat uit diverse projecten, waaronder dit groot technisch luik.
Gezien er een nieuwe visie werd ontwikkeld rond telewerken, met als uitgangspunt dat medewerkers meer kunnen thuiswerken, wordt Microsoft Teams het centrale communicatieplatform. De afdeling ICT wenst Microsoft Teams, gekoppeld aan een telecom-provider, centraal te stellen, en dit communicatieplatform uit te breiden met integratie van mobiele en vaste telefonie tot één transparant geheel.
Er zijn diverse technische oplossingen mogelijk. Net daarom is het belangrijk om te analyseren hoe externe diensten en personeelsleden met elkaar communiceren op vlak van telefonie, video en chat. Dit op een plaats- en tijdsonafhankelijke manier.
De projectaanpak bestaat uit vier hoofddomeinen:
1) Analyse en roadmap definitie
Functionele -en technische analyse:
- strategie bepaling;
- readiness (technisch, security …);
- communicatie policy (voice …);
- behoeften contactcenter;
- behoeften vergaderzalen (hybride meetings);
- opmaken gebruikersprofielen en bijhorende ICT-middelen;
- roadmap: Voorstellen mogelijke oplossingen en bijhorende budgetten
2) Proof of Concept
3) Implementatie
- voorzien van de nodige ICT-middelen per gebruikersprofiel;
- telefonie integratie in MS Teams;
- nieuwe communicatie richtlijnen (voice …);
- opzetten contactcenter;
- inrichten (hoofd) vergaderzalen volgens nieuw principe.
4) Adoptie en governance
- gebruikers adoptie en opleidingen;
- operationele ondersteuning.
Reden en noodzaak van dit project:
- de genomen beslissingen omtrent een aangepast telewerkkader, waarbij ervoor gezorgd wordt dat mensen vaker thuis kunnen werken, met bijhorende aangepaste afspraken.
- de huidige telefonieoplossing is aan vervanging toe. Als belangrijke les uit de COVID-19 periode leerde de afdeling ICT dat de telefonische bereikbaarheid in kader van plaats- en tijdonafhankelijke werken ontoereikend was. Verder is er nood aan een dynamische schaalbare contactcenteroplossing. De (hoofd)vergaderzalen dienen daarnaast hybride meetings te faciliteren.
Doelstellingen:
- Faciliteren van het plaats- en tijdsonafhankelijk werken en het nieuwe kader rond telewerk op een digitale manier.
- Een uitbreiding van de individuele ICT-middelen gericht op bereikbaarheid, mobiel werken, digitaal vergaderen en telewerken. Smartphones krijgen een centrale plaats in de organisatie. Herwerken van de (voice) communicatie policy als basis voor het vernieuwen van de telefonieoplossing.
- Een centraal communicatieplatform (vast, digitaal en mobiel) met als doelstelling een diepgaande integratie met de werkplek, de verschillende kanalen, de dienstverlening en de bereikbaarheid en beschikbaarheid van de medewerkers volgens de vereisten van de gekozen werkplek of ruimte (unified communication – UC).
- Dynamische contactcenter oplossing voor het klantencontactcentrum en het Welzijnshuis (inclusief infolijn).
- Inrichten van (hoofd)vergaderzalen volgens hun functionele behoefte en in functie van hybride vergaderen.
De roadmap (en bijhorend budget) volgt na de analysefase waardoor het budget nog kan schuiven. We vragen momenteel een principiële goedkeuring voor dit project. De roadmap en deelprojecten worden later voorgelegd ter goedkeuring. Het budget voor adoptie (opleidingsbudget) is slechts ruw ingeschat en vooraf niet meegenomen in de budgettering, ruwe schatting: 45.000 EUR, exclusief btw. Het maakt echter wel deel uit van deze opdracht. De geschatte investeringskost van 240.000 EUR, exclusief btw, wordt voorzien in MJP-2021. De geschatte exploitatiekost bedraagt 85.000 EUR, exclusief btw, waarbij het bestaande telefoniecontract van 37.000 EUR, exclusief btw, in mindering moet worden gebracht.
De opdracht zal uitgevoerd worden via raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid.
De opdracht wordt opgesplitst in twee delen:
- fase 1 (analyse en roadmap) en fase 2 (Proof of Concept), voor een totaalraming van 59.000 EUR + 12.390 EUR (21 % btw) = 71.390 EUR;
- fase 3 (implementatie) en fase 4 (adoptie en governance), voor een totaalraming van 226.000 EUR + 47.460 EUR (21% btw) = 273.460 EUR voor de éénmalige kosten en 85.000 EUR + 17.850 EUR (21% btw) = 102.850 EUR voor de jaarlijkse kosten.
De totaalraming: kostprijs van het eerste te gunnen deel (fase 1 en fase 2) + kostprijs van het tweede te gunnen deel (fase 2 en fase 4) + jaarlijkse kosten, of 59.000 EUR + 226.000 EUR + 4*85.000 EUR = 625.000 EUR.
In eerste instantie zal enkel het eerste deel worden gegund. Indien de proof of concept positief wordt geëvalueerd, zal het tweede deel worden gegund op basis van de specifieke details, die pas uit de resultaten van de analyse zullen blijken.
Er wordt voorgesteld in te stappen op deze raamovereenkomst, akkoord te gaan met de wijze van gunning (afname op de raamovereenkomst, een onderhandelingsprocedure met bekendmaking te laten voeren door het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid), de raming (625.000 EUR + 131.250 EUR (21% btw) = 756.250 EUR) en de voorwaarden van deze opdracht.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.
Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikelen 2,4° en 15
en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Koninklijk Besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken;
Koninklijk Besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en zijn bijlage, zijnde de Algemene Aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en voor de concessies voor openbare werken;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 (bevoegdheid gemeenteraad);
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
akkoord te gaan met het instappen op de raamovereenkomst met opdrachtencentrale 'ICT-contract 2015 - Exploitatie-gebonden ICT-diensten ten behoeve van de Vlaamse overheid en de lokale/provinciale besturen' met besteknummer e-IB-2012-05, uitgeschreven door het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid, voor afnames voor het stadsbestuur.
akkoord te gaan met de wijze van gunning (afname op de raamovereenkomst vermeld in artikel 1), de raming ( 625.000 EUR + 131.250 EUR (21 % btw) = 756.250 EUR) en de voorwaarden betreffende het aanstellen van een dienstverlener voor het uitvoeren van het luik Geïntegreerde Communicatie (GIC) binnen het programma 'Plaats- en Tijdsonafhankelijk Werken' (PETOW) met als doelstelling het digitaal faciliteren van het plaats -en tijdsonafhankelijk werken.
kennis te nemen van het feit dat er in 2 fasen zal gegund worden, waarbij de opsplitsing als volgt is gebeurd:
- fase 1 (analyse en roadmap) en fase 2 (Proof of Concept), voor een totaalraming van 59.000 EUR + 12.390 EUR (21 % btw) = 71.390 EUR;
- fase 3 (implementatie) en fase 4 (adoptie en governance), voor een totaalraming van 226.000 EUR + 47.460 EUR (21% btw) = 273.460 EUR
voor de éénmalige kosten en 85.000 EUR + 17.850 EUR (21% btw) = 102.850 EUR per jaar voor de lopende kosten.
De gunning van deel 1 zal spoedig na de goedkeuring en het ontvangen van de offerte aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd worden.
De gunning van deel 2 zal worden voorgelegd na positieve evaluatie van de POC en het opmaken van een detailofferte op basis van de bevindingen. Volgens de huidige planning zal dit midden 2021 plaatsvinden.
Het huidig raamcontract voor het leveren van ergonomische bureaustoelen loopt af in april 2021. De dienst logistiek en de interne dienst preventie en bescherming op het werk vragen om voor deze opdracht een nieuwe procedure op te starten. Er wordt voorgesteld het contract uit te breiden, zodat individuele afnames mogelijk zijn. De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 214.000 EUR, exclusief btw. Hiervoor kan een openbare procedure gevoerd worden die nationaal en Europees bekend gemaakt wordt. In het kader van deze opdracht werd in overleg met de betrokken diensten een bestek opgemaakt door het team overheidsopdrachten. Het comité preventie en bescherming op het werk heeft in zitting van 9 november 2020 kennisgenomen van de bestekdocumenten.
De opdracht omvat vier percelen:
- perceel 1: ergonomische bureaustoel administratieve diensten - type "synchroon";
- perceel 2: ergonomische bureaustoel administratieve diensten - type "vrij";
- perceel 3: ergonomische bureaustoel administratieve diensten - type "actief";
- perceel 4: ergonomische bureaustoel operationele politiediensten.
Voor deze opdracht zal de stad Sint-Niklaas eveneens optreden als aankoopcentrale voor de politiezone van Sint-Niklaas.
Volgende gunningscriteria worden voorgesteld voor alle percelen:
- kostprijs (40 %);
- degelijkheid, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en technische specificaties (40 %);
- leveringstermijn (10 %);
- waarborgtermijn (10 %).
Het gunningscriterium prijs staat slechts op 40 % van de totaalscore omdat de kwaliteitscriteria primeren bij de beoordeling van de offertes.
De jury voor het objectief beoordelen van de offertes bestaat uit vertegenwoordigers van:
- de dienst logistiek;
- de gemeenschappelijke interne dienst preventie en bescherming op het werk;
- het team overheidsopdrachten.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Besluit van de Vlaamse Executieve van 27 juni 1984 houdende maatregelen inzake natuurbehoud op de bermen beheerd door publiekrechtelijke rechtspersonen (Bermbesluit) en alle latere aanvullingen en wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 (bevoegdheid gemeenteraad).
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
de wijze van gunning, namelijk de openbare procedure, de indicatieve raming (214.000 EUR, zonder btw) en de voorwaarden goed te keuren voor het op afroep leveren van ergonomische bureaustoelen voor de stad en de politiezone Sint-Niklaas over een periode van maximaal vier jaar.
akkoord te gaan met het samenstellen van een jury voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit vertegenwoordigers van:
- de dienst logistiek;
- de gemeenschappelijke interne dienst preventie en bescherming op het werk;
- het team overheidsopdrachten.
Deze samenwerkingsovereenkomst geeft uitvoering aan de beleidsdoelstelling 'Samenwerken voor werk' met als doel het stimuleren en ondersteunen van het ondernemerschap bij jongeren. Kavka vzw wil zijn innovatieve en unieke methodiek opzetten in Sint-Niklaas. Momenteel lopen er in Antwerpen en Leuven met succes gelijkaardige projecten waarbij jongeren tussen de 18 en de 30 worden bereikt. Jongeren kunnen zich inschrijven voor één van de vier vooropgestelde reeksen: GEEN-IDEE, PRIL-IDEE, PRE-STARTER of STARTER. In elke groep krijgen ze een reeks inhoudelijke sessies aangeboden waarbij experts kennis of ervaring delen. Op deze manier worden concrete input en tips aangeboden op vraagstukken waar veel jonge starters mee worstelen én stimuleren ze hen om hun (mogelijke) onderneming op punt te stellen.
Wie aan het einde van één van de sessiereeksen zijn idee of onderneming verder wil uitdiepen, krijgt de kans om zijn idee te pitchen op een groot BAAS boven BAAS-event. Hierna volgt een meer individueel traject.
BAAS maakt jongeren bewust van hun eigen ondernemingszin. Hun goesting, zin voor initiatief en ambitie worden benoemd en ondersteund. Daar waar de blinde vlek ligt in het klassieke opleidings- en ondernemingsaanbod, kan de ervaring uit de jeugd(werk)sector een absolute meerwaarde betekenen. Dit project wordt in samenwerking met team jeugd opgezet. De overeenkomst wordt afgesloten voor een bedrag van 50.000 EUR en heeft een doorlooptijd van vier jaar.
Decreet lokaal bestuur artikelen 40, 41 en 56.
Meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019.
de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Niklaas en Kavka vzw goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens de stad Sint-Niklaas.
Dyzo vzw, Willebroekstraat 37, 1000 Brussel is een organisatie die gespecialiseerd is in het begeleiden van zelfstandigen en ondernemingen in moeilijkheden. Het is opportuun een overeenkomst af te sluiten om de dienstverlening op maat van het lokaal bestuur te intensifiëren. Vanuit Dyzo vzw wordt onder andere een specifieke zitdag georganiseerd in Sint-Niklaas en zij behandelen vragen vanuit onze stad prioritair. Er wordt ook ondersteuning geboden aan personeelsleden van het lokaal bestuur die geconfronteerd worden met specifieke vragen van zelfstandigen. Aan stad Sint-Niklaas wordt een engagement gevraagd om de infrastructuur ter beschikking te stellen voor het organiseren van een zitdag, alsook om de stadskanalen in te zetten om kenbaar te maken dat het doelpubliek bij Dyzo vzw terecht kan met hun vragen.
Als tussenkomst voor de extra ondersteuning vraagt Dyzo vzw een werkingstoelage die overeenkomst met 10 % van het bevolkingsaantal. In 2021 wordt aldus een toelage gevraagd van 7.852 EUR.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56.
met algemene stemmen (38)
de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Sint-Niklaas en Dyzo vzw, goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De algemene vergadering van Centrummanagement vzw heeft plaats op dinsdag 5 januari 2021. Indien de coronamaatregelen het (nog) niet toelaten om de vergadering fysiek te laten doorgaan, zal de vergadering digitaal (teams) doorgaan.
Op de agenda staan volgende punten:
1. goedkeuring vorig verslag;
2. budgetwijziging 2020;
3. budget 2021;
4. ontslagen en benoemingen leden van de raad van bestuur;
5. varia.
De budgetwijzing 2020 en budget 2021 maken deel uit van een ander besluit dat aan de raad wordt voorgelegd. In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van Centrummanagement: schepen Ine Somers, met als plaatsvervanger raadslid Karel Noppe.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 1 mei 2019.
Decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten Centrummanagement Sint-Niklaas vzw.
met 30 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a) en 7 stemmen tegen (Vlaams Belang) en 1onthouding (PVDA)
kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw die doorgaat op dinsdag 5 januari 2021.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de vertegenwoordigers om in te stemmen met de op de agenda van de algemene vergadering van 5 januari 2021 vermelde voorstellen.
Eind 2020 loopt het huidige contract voor het maaien van wegbermen en extensieve terreinen ten einde. Om de continuïteit van het bermbeheerplan te garanderen is het aangewezen hiervoor een nieuwe procedure op te starten met een looptijd van vier jaar. De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 800.000 EUR, zonder btw. Hiervoor kan een openbare procedure gevoerd worden die nationaal en Europees bekend gemaakt wordt.
In het kader van de opdracht 'Maaien van wegbermen en extensieve terreinen' werd, in overleg met de dienst beheer openbaar domein en de natuurambtenaar, een bestek met nr. 2020-173/OVA/wegbermen/PVH-CQ opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie. Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
- perceel 1 (Maaien van wegbermen met ecomaaier), raming: 600.000 EUR exclusief btw;
- perceel 2 (Maaien van moeilijk bereikbare bermen, terreinen en bloemenweides op afroep), raming: 150.000 EUR exclusief btw;
- perceel 3 (Tractor met zuig-opvangcombinatie voor bladafval op afroep), raming: 50.000 EUR exclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure die nationaal en Europees bekend gemaakt wordt.
Volgende gunningscriteria worden voorgesteld:
- prijs: 50 %;
- praktische proef: 40 %, onderverdeeld als volgt:
- werkwijze: 10 %;
- gebruikte machines: 10 %;
- veiligheid: 10 %;
- resultaat maaien: 10 %;
- plan van aanpak en beschrijving in te zetten machines: 10 %.
Voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes wordt voorgesteld een jury samen te stellen bestaande uit:
- vertegenwoordigers dienst beheer openbaar domein;
- natuurambtenaar;
- vertegenwoordiger dienst overheidsopdrachten team leveringen.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Besluit van de Vlaamse Executieve van 27 juni 1984 houdende maatregelen inzake natuurbehoud op de bermen beheerd door publiekrechtelijke rechtspersonen (Bermbesluit) en alle latere aanvullingen en wijzigingen.
Standaardbestek 250 voor wegenbouw versie 4.1.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 (bevoegdheid GR).
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
het bestek met nr. 2020-173/OVA/wegbermen/PVH-CQ en de indicatieve raming voor de opdracht 'Maaien van wegbermen en extensieve terreinen' goed te keuren. De voorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 800.000 EUR, exclusief btw.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure die nationaal en Europees bekend gemaakt zal worden.
akkoord te gaan met het samenstellen van een jury voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit:
- vertegenwoordigers van de dienst beheer openbaar domein;
- de natuurambtenaar;
- een vertegenwoordiger van de dienst overheidsopdrachten team leveringen.
Tot 31 december 2020 wordt een conformiteitsonderzoek gedaan op basis van het technisch verslag en gebaseerd op een puntensysteem. Vanaf vijftien strafpunten op het technisch verslag wordt de administratieve procedure ongeschikt en/of onbewoonbaarverklaring opgestart. Een conformiteitsattest wordt afgeleverd indien een woning minder dan veertien strafpunten scoort op het technisch verslag. Afhankelijk van de aard en de ernst van de overblijvende gebreken wordt een conformiteitsattest afgeleverd met een duurtijd van drie, vijf of tien jaar.
Vanaf 1 januari 2021 verdwijnt het technisch verslag met strafpunten en worden alle gebreken in drie categorieën ingedeeld, afhankelijk van de aard van het individuele gebrek.
Categorie I: zijn kleine gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden of die potentieel kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken.
Categorie II: zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar die geen direct gevaar vormen voor hun veiligheid of gezondheid, waardoor de woning niet in aanmerking komt voor bewoning.
Categorie III: zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid of de gezondheid van de bewoners, waardoor de woning niet in aanmerking komt voor bewoning.
Een conformiteitsattest wordt afgeleverd indien er minder dan zeven gebreken categorie I worden vastgesteld tijdens het conformiteitsonderzoek en indien geen gebrek van categorie II of III wordt vastgesteld.
Afstemming op nieuwe regelgeving:
- Conformiteitsattest tien jaar: een woning of kamer met vier of minder dan vier gebreken in CAT I
- Conformiteitsattest vijf jaar:
- Voor een woning of kamer met 4 of minder dan 4 gebreken in CAT I waarvan minstens 1 gebrek voor vocht;
- Voor een woning of kamer met 5 of 6 gebreken in CAT I.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 11 september 2020. Boek 3. Woningkwaliteitsbewaking.
met algemene stemmen (40)
om de wijzigingen aan het reglement inzake geldigheidsduur conformiteitsattest goed te keuren.
Een exemplaar van dit nieuwe reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Bij akte van 21 juni 2017 werd het lopende erfpachtrecht tussen Dekenale Werken vzw van het dekenaat Sint-Niklaas, Philippus Neridreef 3, 9100 Sint-Niklaas, en Baden Powell vzw, Kampeer- en Speelplein, Industriepark-Noord 33, 9100 Sint-Niklaas, op de percelen van de VP-site gelegen Industriepark-Noord 33, 9100 te Sint-Niklaas, met ingang van 1 januari 2017 in der minne beëindigd. In diezelfde akte van 21 juni 2017 werd door Dekenale Werken vzw van het dekenaat Sint-Niklaas aan de stad Sint-Niklaas om reden van openbaar nut, namelijk jeugdwerking, een erfpachtrecht toegestaan op het gedeeltelijk bebouwd terrein, gelegen Industriepark-Noord 33, 9100 Sint-Niklaas, bekend onder 2de afdeling, sectie C, perceelnummers 657A, 659L, 659M en 659N (nu bekend onder perceelnummers 1307A, 1307B, 1307C en 1307D), volgens het kadaster 10.472 m² groot, bestemd als zone voor dagrecreatie, overeenkomstig het bijzonder plan van aanleg 'De Meulenaerwijk', vastgesteld bij ministerieel besluit van 19 maart 1985.
In diezelfde akte van 21 juni 2017 heeft de stad, met akkoord van Dekenale Werken vzw van het dekenaat Sint-Niklaas, een deel van haar erfpachtrecht, gevestigd op een bebouwd perceel (conciërgewoning), kadastraal bekend onder 2de afdeling, sectie C, deel van perceelnummer 659M (nu bekend onder perceelnummer 1307A) en volgens meting 503,50 m² groot en bestemd voor jeugdwerking, overgedragen aan Baden Powell vzw, Kampeer- en Speelplein.
Het was oorspronkelijk de bedoeling van Baden Powell vzw, Kampeer- en Speelplein om de conciërgewoning op het aan haar in erfpacht gegeven gedeelte te renoveren voor haar werking. Uit verder technisch onderzoek is gebleken dat de renovatie van deze woning niet binnen de mogelijkheden van Baden Powell vzw, Kampeer- en Speelplein ligt. De vzw wenst nu het voormalige VP-gebouw gelegen achter de conciërgewoning, kadastraal bekend onder afdeling 2, sectie C, deel van perceelnummers 1307A, 1307B en 1307C te renoveren voor haar werking. Hiervoor moet de erfpacht aan Baden Powell vzw, Kampeer- en Speelplein gewijzigd worden.
Op 21 juni 2017 werd ook een gebruiksovereenkomst afgesloten met Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw betreffende het medegebruik van het onbebouwd terrein buiten het in erfpacht overgedragen goed en afspraken over het gezamenlijk beheer van het terrein. Hierin is onder andere opgenomen dat Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw
zich ertoe verbindt binnen de vijf jaar na de inwerkingtreding van de erfpachtovereenkomst de renovatiewerken aan de voormalige conciërgewoning te beëindigen. Het is bijgevolg ook aangewezen de gebruiksovereenkomst te wijzigen.
Het nieuwe in erfpacht te geven gedeelte aan Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw
heeft een oppervlakte van 783,90 m² in plaats van 503,50 m² van de conciërgewoning die momenteel in erfpacht gegeven is. Op basis van het schattingsverslag van 28 oktober 2020 wordt de jaarlijkse erfpachtvergoeding voor het nieuw in opstal te geven gedeelte bepaald op 2.600 EUR in plaats van de huidige erfpachtvergoeding ten bedrage van 2.300 EUR voor het huidige gedeelte.
In de gebruiksovereenkomst van 21 juni 2017 wordt de verwijzing naar de renovatie van de conciërgewoning geschrapt. In de plaats verbindt Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw zich ertoe binnen de twee jaar na de inwerkingtreding van het addendum de renovatiewerken aan het voormalige VP-gebouw te beëindigen. Tijdens de renovatiewerken kan Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw
kosteloos gebruik maken van de conciërgewoning voor het stockeren van materiaal.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 56, 40 en 41.
Erfpachtakte VP-site van 21 juni 2017.
Gebruiksovereenkomst medegebruik en afspraken beheer terrein VP-site van 21 juni 2017.
akkoord te gaan met de wijziging van de akte van 21 juni 2017 betreffende het in erfpacht geven van de VP-site gelegen Industriepark-Noord 33, 9100 Sint-Niklaas, door Dekenale Werken van het dekenaat Sint-Niklaas vzw, Philippus Neridreef 3, 9100 Sint-Niklaas, aan de stad en de gedeeltelijke overdracht van het erfpachtrecht van de stad aan Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw, Industriepark-Noord 33, 9100 Sint-Niklaas, om reden van openbaar nut (jeugdwerking), en de voorwaarden van het addendum goed te keuren.
Een exemplaar van het addendum wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
akkoord te gaan met de wijziging van de gebruiksovereenkomst van 21 juni 2017, afgesloten met Baden Powell Kampeer- en Speelplein vzw, Industriepark-Noord 33 te 9100 Sint-Niklaas betreffende het medegebruik van een onbebouwd terrein op de VP-site gelegen Industriepark-Noord 33 te 9100 Sint-Niklaas buiten het in erfpacht overgedragen goed en afspraken over het gezamenlijk beheer van het terrein, en de voorwaarden van het addendum goed te keuren.
Een exemplaar van het addendum wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om deze addenda te ondertekenen namens de stad Sint-Niklaas.
In zitting van 25 september 2020 besliste de gemeenteraad akkoord te gaan om het nog resterende opstalrecht en het bijhorende gebouw gelegen Industriepark-Noord 5a, 9100 Sint-Niklaas, opgericht ingevolge opstalakte van 6 mei 1996, over te nemen van ING België nv, Marnixlaan 24, 1000 Brussel voor een bedrag van 308.000 EUR. Dit akkoord werd gesloten met ING België nv als hypothecaire schuldeiser in het kader van het faillissement van Libiridis nv en werd samen met het ontwerp van akte tot overname van het opstalrecht door de aangestelde curator, Marga Pieters, Affligemdreef 144, 9300 Aalst, voor goedkeuring voorgelegd aan de ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Dendermonde, in het kader van het faillissement. Bij vonnis van 16 november 2020 werd de curator gemachtigd over te gaan tot de verkoop van het opstalrecht voor een bedrag van 308.000 EUR.
Aan de gemeenteraad wordt nu het ontwerp van akte voorgelegd ter goedkeuring.
Het opstalrecht en het bijhorende gebouw wordt overgenomen van Libridis nv, Industriepark-Noord 5a, 9100 Sint-Niklaas, waarbij de curator optreedt als vertegenwoordigde partij in het kader van het faillissement.
Nadat de akte verleden is, zal de procedure tot de openbare verkoop van de site Industriepark-Noord +4 en 5a opgestart worden. De voorwaarden tot de openbare verkoop werden door de gemeenteraad reeds vastgesteld in zitting van 25 september 2020.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Akte van 6 mei 1996 betreffende het verlenen van een opstalrecht voor het oprichten van een opslagplaats voor papierwaren in het Industriepark-Noord.
Overeenkomst van 1 oktober 2015 betreffende het verhuren van een gedeelte van het gebouwencomplex in het Industriepark-Noord als magazijn en verdeelcentrum.
Vonnis rechtbank van Koophandel van 1 februari 2018 betreffende het in faling verklaren van Libridis nv.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 september 2020 betreffende overname opstalrecht Industriepark-Noord 5a te 9100 Sint-Niklaas.
Vonnis ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde van 16 november 2020 betreffende machtiging aan curator om over te gaan tot de verkoop van het opstalrecht en bijhorende gebouw gelegen Industriepark-Noord 5a te 9100 Sint-Niklaas.
met 30 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, PVDA) en 10 onthoudingen (CD&V, sp.a)
de voorwaarden goed te keuren van de akte betreffende de overname van het lopende opstalrecht en het bijhorende gebouw gelegen Industriepark-Noord 5a, 9100 Sint-Niklaas, opgericht ingevolge opstalakte van 6 mei 1996, van Libridis nv, Industriepark-Noord 5a, 9100 Sint-Niklaas, voor een bedrag van 308.000 EUR.
Een exemplaar van de akte wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om deze akte te ondertekenen namens de stad Sint-Niklaas.
De algemene vergadering van JOS vzw vindt plaats op dinsdag 5 januari 2021 om 20 uur. Indien de coronamaatregelen het (nog) niet toelaten om de vergadering fysiek te laten doorgaan, zal de vergadering digitaal doorgaan.
Op de agenda staan volgende punten:
1. Goedkeuring vorig verslag van 23 juni 2020
2. Goedkeuring budget 2021
3. Toelichting projecten
4. Varia
In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van JOS vzw: schepen Bart De Bruyne, met als plaatsvervanger raadslid Aster Baeck.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 246.
Statuten van EVA-vzw Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas.
kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas vzw op dinsdag 5 januari 2021 om 20 uur.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de vertegenwoordiger in de algemene vergadering op 5 januari 2021 om in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Nu de federale overheid premies toekent aan personeel resorterend onder haar bevoegdheid, nu de Vlaamse overheid vooralsnog niet thuis geeft inzake haar personeel uit de zorgsector, herneem ik graag ‘mijn voorstel voor een premie vanuit Zorgpunt, gefinancierd door stad en OCMW. Zelfs indien De Vlaamse regering haar plicht zou doen, meen ik dat daar bovenop de stad een inspanning mag en moet doen.
Bij bezoekers (wandelaars, fietsers ...) van de genoemde omgeving, is er heel wat ongerustheid ontstaan na vaststelling van het rooien van enkele percelen bos. Vrees voor eventuele bebouwing in de toekomst steekt de kop op.
Ik wil deze bezorgdheid delen en vragen naar het waarom van het rooien en de toekomst van de percelen in dit waardevol gebied. Hoe kadert een en ander verder in het 'bossenplan' van deze meerderheid?
Door de coronamaatregelen zijn veel studenten genoodzaakt om thuis te studeren. Niet elke student beschikt thuis over een rustige studieruimte, een bureau en een toegankelijke internetverbinding. Er is daarom, zeker in de huidige omstandigheden, meer dan ooit nood aan openbare studieruimtes.
Helaas is de bib waar normaal veel studenten kunnen studeren nu gesloten. Ik vernam dat de stad wel al een samenwerking met de egelantier tot 5 februari heeft om enkele studieplekken te voorzien, maar vanuit onze fractie en JONGCD&V Sint-Niklaas willen we het college toch vragen om extra inspanningen te leveren. Niet enkel nu tijdens de examenperiode, maar ook erna.
Universiteiten en hogescholen kondigden al aan dat de rest van het academie jaar online zal doorgaan. Dit weegt ook enorm op het mentaal welzijn van veel studenten. Studentensteden zoals Gent & Antwerpen engageren zich ertoe om ruimtes aan te bieden met gratis internet, maar het zou goed zijn moesten de Sint-Niklase studenten ook zonder te pendelen hier meer studieruimte ter beschikking kunnen hebben. Proximus biedt aan scholen die ruimtes voorzien ook gratis internet aan, misschien is dat ook een piste die de stad kan bekijken. We beseffen dat toezicht houden een mogelijk struikelblok kan zijn, maar in andere steden zijn het vaak studenten zelf die dat engagement opnemen. Er zijn in Sint-Niklaas heel wat sporthallen, buurt en feestzalen die nu leeg staan waarvan wij als fractie hopen dat ze ingezet kunnen worden om onze studenten verder te ondersteunen.
Waarom heeft de groendienst van de stad meegewerkt aan de make-over van het park, terwijl het nu al weken ontoegankelijk is? Is het Casinopark een privépark, een openbaar park of een semi-openbaar park? Welke afspraken zijn hierover gemaakt met de Casino? Als onze stadsdiensten het park mee faciliteren is het dan overdreven om te vragen dat de burgers daar ook van kunnen genieten, gelet op de grote nood aan publieke groene ruimte in onze stad?
Lokale besturen krijgen binnenkort de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zone 30 en zone 50. Het Vlaams parlement keurde dit goed in een decreet op 7 oktober jl.
Er zijn wel een aantal voorwaarden:
Het lijkt mij zeker nuttig dat de stad deze nieuwe mogelijkheid onderzoekt.
De inkomsten die deze nieuwe GAS-boetes genereren, zouden dan best gebruikt worden om de verkeersveiligheid in Sint-Niklaas verder te verbeteren en om de werking van het politiekorps te ondersteunen.
Graag wil ik dus weten of de stad initiatief zal nemen om zelf GAS-boetes te kunnen uitschrijven voor snelheidsovertredingen en hoe de stad de opbrengst van deze boetes zal aanwenden.
De nieuwe effectentaks van de federale regering zal ook de gemeenten, OCMW’s en onder meer AGB’s en intercommunales treffen. Het is niet aanvaardbaar dat de federale regering een belasting oplegt aan de lokale bestuursniveaus. Ook de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten verzette zich reeds tegen deze beslissing van de federale regering. We hekelen het feit dat lokale besturen hierdoor getroffen worden terwijl zij bijzondere financiële inspanningen leveren om de gevolgen van de corona-crisis voor hun sport- en cultuurverenigingen, de middenstand en de inwoners die door de crisis worden geraakt, trachten te temperen.
De Vlaams-Belangfractie vraagt dan ook dat de gemeenteraad van Sint-Niklaas en het stadsbestuur in het bijzonder, zich uitspreekt tegen deze belasting op lokale besturen en dient dit voorstel van beslissing in.
Voorstel van beslissing aangaande de gevolgen van de nieuwe federale effectentaks op de gemeentefinanciën:
De gemeenteraad van de stad Sint-Niklaas beslist:
Overwegende
- de beslissing van de federale regering om een effectentaks in te voeren op effectenrekeningen vanaf 1 miljoen euro;
- het feit dat ook Sint-Niklaas dergelijke effectenrekeningen kan aanhouden of dat mogelijks in de toekomst zal doen bij wijze van goed financieel beheer;
- het feit dat onder meer ook intercommunales en OCMW’s hiervan gebruiken maken;
- dat het ongehoord is dat het ene bestuursniveau belastingen oplegt aan een ander bestuursniveau;
- het verzet vanuit de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) tegen deze maatregel;
Voorstel van raadsbesluit
1. dat de stad Sint-Niklaas niet akkoord kan gaan met deze effectentaks waarbij de federale overheid belastingen oplegt ten koste van gemeenten, OCMW’s, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, enzoverder.
2. dat de gemeenteraad van Sint-Niklaas een brief richt aan premier Alexander De Croo en minister van Financiën Vincent Van Peteghem om de negatieve impact van deze effectentaks op lokale besturen aan te klagen en de federale regering te verzoeken deze maatregel niet door te voeren.
3. het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.