Terug
Gepubliceerd op 01/03/2021

2021_GR_00019 - Omgevingsaanvraag 2019144805: Vijfstraten - Slachthuisstraat: bouwen van een fietsbrug: zaak van de wegen: goedkeuring

gemeenteraad
vr 22/01/2021 - 19:00 de gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (sp.a); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (sp.a); Christel Geerts, raadslid (sp.a); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (sp.a); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (sp.a); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Jef Maes, raadslid (PVDA); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Freyja De Rijcke, raadslid (Vlaams Belang); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Johan Verhulst, algemeen directeur; Gwen Merckx, korpschef

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2021_GR_00019 - Omgevingsaanvraag 2019144805: Vijfstraten - Slachthuisstraat: bouwen van een fietsbrug: zaak van de wegen: goedkeuring 2021_GR_00019 - Omgevingsaanvraag 2019144805: Vijfstraten - Slachthuisstraat: bouwen van een fietsbrug: zaak van de wegen: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het ontwerp kadert in de aanleg van de fietssnelweg F4 tussen Gent en Antwerpen langs de spoorweg Gent-Antwerpen. De meeste delen van het tracé zijn reeds uitgevoerd of in uitvoering. Een cruciale missing link is de kruising met Vijfstraten en de kruising met de Nieuwe Molenstraat. Het bestaande kruispunt tussen Vijfstraten en de Slachthuisstraat is momenteel een druk en gevaarlijk kruispunt voor fietsers en ook de Nieuwe Molenstraat is niet voorzien op kruisend fietsverkeer van de fietssnelweg. Met voorliggende aanvraag wenst de provincie Oost-Vlaanderen een omgevingvergunning te bekomen voor de bouw van een fietsbrug en de aanleg van de bijhorende aanrijhellingen zodat fietsers Vijfstraten en de Nieuwe Molenstraat op een vlotte en veilige manier kunnen kruisen.
Het projectgebied is gelegen naast een spoorwegennetwerk op hoogte, aan de noordelijke zijde, en net ten oosten van het treinstation Sint-Niklaas. De fietsbrug over Vijfstraten bevindt zich eveneens aan de niet-centrumzijde van het spoor. Het urbane weefsel aan deze zijde bestaat hoofdzakelijk uit een woonwijk, samengesteld uit een variatie van rijwoningen, koppelwoningen en enkele vrijstaande woningen. Verspreid in het woonweefsel komen een aantal grootschalige functies voor: het station, de site van het Gemeenschapsonderwijs aan de Noordlaan, ’t Bau-huis en Carrefour Market.
Het gekozen tracé is op te delen in drie deelzones van oost naar west. De oostelijke aanrijhelling met kruising Nieuwe Molenstraat, de brug over Vijfstraten, de westelijke aanrijhelling met kruising Noordlaan.
De oostelijke aanrijhelling sluit aan op het maaiveld ter hoogte van de bestaande fietssnelweg tot de Rootputstraat, komende van deelgemeente Nieuwkerken. Momenteel wordt de fietsweg via een tunnel onder de sporen geleid, om langs de zuidzijde van de spoorbanen de Nieuwe Molenstraat te bereiken. Bij de nieuwe aanleg wordt tussen de Rootputstraat en de verhoogde spoorwegbedding met talud een fietspad aangelegd tot voorbij de Nieuwe Molenstraat. Hiervoor wordt de Nieuwe Molenstraat geknipt voor gemotoriseerd verkeer. De bestaande aanleg van de Nieuwe Molenstraat wordt hiervoor aangepast. Net ten westen van de Nieuwe Molenstraat wordt de oostelijke aanrijhelling ingepast tussen het verhoogde sporennet en aangrenzende percelen. De bestaande talud wordt aangevuld en het fietspad wordt op deze uitbreiding van het talud voorzien tot aan de eigenlijke fietsbrug.
De fietsbrug overspant Vijfstraten ter hoogte van de spoorwegbrug. De nieuwe fietsbrug bevindt zich op minimaal 1,50 m afstand van de spoorwegbrug. De fietsbrug maakt in eerste instantie een verbinding tussen de twee spoorwegbermen (ten oosten en ten westen van Vijfstraten). Omdat het sturingslokaal van Infrabel niet verplaatst of verwijderd zal worden, wordt de brug doorgetrokken tot net voorbij dit gebouw. De overspanning over Vijfstraten betreft 60 m. Hierna volgt er dan een tweede overspanning tot aan het talud van 32 m richting Noordlaan. De brug wordt in plaatstaal in een U-vorm uitgewerkt, waarbij de flenzen dienst doen als borstwering. De flenzen worden op een decoratieve manier geperforeerd.
De westelijke aanrijhelling past zich net zoals de oostelijke naast de verhoogde spoorwegbedding op een groen talud. Om de aansluiting met de Noordlaan te kunnen realiseren, dienen hier enkele hoogstammige bomen gerooid te worden op openbaar domein.
Er worden eenzijdig langs de fietssnelweg verlichtingsmasten, tussen de 4,00 en 5,00 m hoog, in het talud ingeplant. De inplanting gebeurt op minimaal 0,75 m afstand van de rand van het fietspad aan de neerwaartse zijde van het talud. De verlichtingsmasten worden afhankelijk van hun hoogte op een tussenafstand van 30 à 35 m van elkaar geplaatst om voldoende continue lichtspreiding te hebben op het fietspad.

De adviezen van de omgevingsambtenaar IIOA, de natuurambtenaar, de mobiliteitsambtenaar, de deskundige patrimonium, de ruimtelijke planner, en de betrokken ambtenaren van de dienst projecten openbaar domein (water, groen, rooilijn, en wegenis) werden gevraagd. Alle adviezen zijn (voorwaardelijk) gunstig of worden geacht gunstig te zijn. De voorwaarden hebben een zeer beperkte impact. De natuurambtenaar vraagt onder meer om de keuze voor de beplanting van de taluds licht te wijzigen. De dienst projecten openbaar domein vraagt dan weer om de gracht voorbij de Rootputstraat steeds toegankelijk te laten zijn voor onderhoudswerken.

De aanvraag werd openbaar gemaakt van 1 november 2020 tot en met 30 november 2020 volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit betreffende openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen. Er werden twee bezwaarschriften ingediend. De bezwaarindieners menen dat de aanleg van de fietssnelweg een goede zaak is, maar stellen zich vragen bij de knip van de Nieuwe Molenstraat en de veiligheid van de wandelaars langs het bestaande traject.
De bezwaarindieners menen dat de knip aan de Nieuwe Molenstraat zal zorgen voor extra belasting op de kruispunten tussen de Nieuwe Molenstraat en Vijfstraten en de Nieuwe Molenstraat en de Raapstraat.

Evaluatie:
De (uitgebreide) studies die aan deze aanvraag vooraf zijn gegaan, tonen niet aan dat er op deze kruisingen aanzienlijke verzadigingsproblemen moeten worden verwacht. Het autoverkeer dat de Nieuwe Molenstraat gebruikt als sluiproute tussen de Bellestraat - Begijnenstraat om de Sint-Niklase Singel niet te moeten gebruiken, zal alvast wegvallen en niet meer op de kruisingen in kwestie terecht komen.
Volgens de hedendaagse mobiliteitsopvatting is het overigens aangewezen om lokaal verkeer zo snel mogelijk naar een hogere wegcategorie af te leiden. Op die manier wordt de leefbaarheid in de wijken en de veiligheid van zacht verkeer op de lokale wegen sterk verhoogd.
Een bezwaarindiener vraagt om snelheidremmers op het traject te voorzien om vooral de snelheid van speedpedelecs te beperken. De bezwaarindiener wijst erop dat veel wandelaars en joggers van het bestaande traject gebruik maken en vreest voor een onveilige situatie als fietsers te veel snelheid zullen halen.

Het traject is in de eerste plaats functioneel als fietssnelweg. Dit soort trajecten moeten het mogelijk maken om grotere afstanden eenvoudig en zo snel mogelijk met de fiets te overbruggen. De snelheid van fietsers beperken ondergraaft m.a.w. de fundamenten van het concept van de fietssnelweg.

Advies omgevingsambtenaar:
Voorliggende aanvraag zorgt voor een verdere vervollediging van een belangrijke fietssnelweg en draagt bij tot de ambitie om duurzaam verkeer aan te moedigen en het autogebruik terug te dringen. De uitgebreide studies die de aanvraag zijn voorafgegaan, tonen aan dat de totstandkoming van dit ontwerp zeer grondig is onderzocht en dat eventuele alternatieven zowel ruimtelijk als financieel weinig haalbaar bleken.
Naast het functionele aspect draagt de fietsbrug als ‘poortgebouw’ tot de stad ook bij tot de uitstraling van Sint-Niklaas. De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar indien aan de voorwaarden van de stadsdiensten wordt voldaan.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeentewegendecreet.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.
Omgevingsvergunningsdecreet met uitvoeringsbesluiten.

Besluit

met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a, PVDA), 7 stemmen tegen (Vlaams Belang) en 1 onthouding (sp.a-raadslid Hasan Bilici)
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het ontwerp van de aanleg van de fietsbrug en aanrijhellingen vast te stellen conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.