Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

Besluitenlijst  gemeenteraad

vr 22/01/2021 - 19:00 de gemeenteraadszaal
  • HD 1.

    2021_GR_00026 - Bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus COVID-19: burgemeesterbesluit: bekrachtiging

    Aanvaard
  • 1.

    2021_GR_00005 - Gemeenteraad: verzoekschrift aan de gemeenteraad: ontvankelijkverklaring en verwijzing: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Een inwoner van de stad heeft op 10 december 2020 een verzoekschrift overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
    Het verzoekschrift heeft als onderwerp de verwerving van gronden.
    Aangezien het verzoekschrift voldoet aan de in het huishoudelijk reglement gestelde voorwaarden, wordt de gemeenteraad gevraagd vermeld verzoekschrift ontvankelijk te verklaren en het voor behandeling door te verwijzen.

  • 2.

    2021_GR_00024 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraadszittingen 15 en 17 december 2020: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en de zittingsverslagen van de gemeenteraadszittingen van 15 en 17 december 2020 goed te keuren.

  • 3.

    2021_GR_00006 - Politieaangelegenheden: personeel: operationeel kader: vacant verklaren van vijf functies van hoofdinspecteur van politie (afdeling dringende politiehulp, dienst interventie): goedkeuring

    Goedgekeurd

    In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie voorziet onder meer veertig functies van hoofdinspecteur.
    De korpschef wenst vijf functies van hoofdinspecteur bij de afdeling dringende politiehulp, interventieteams, in te vullen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd vijf functies van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, interventieteams.

  • 4.

    2021_GR_00008 - Politieaangelegenheden: personeel: operationeel kader: vacant verklaren van een functie van hoofdinspecteur van politie (dienst intern toezicht en klachtenmanagement): goedkeuring

    Goedgekeurd

    In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie bevat onder meer veertig functies van hoofdinspecteur.
    De korpschef wenst de dienst intern toezicht en klachtenmanagement te versterken.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de dienst intern toezicht en klachtenmanagement.

  • 5.

    2021_GR_00007 - Politieaangelegenheden: personeel: operationeel kader: vacant verklaren van een functie van inspecteur van politie (afdeling directie operaties, lokaal informatiekruispunt): goedkeuring

    Goedgekeurd

    In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd.
    In de formatie is een functie van inspecteur bij de dienst lokaal informatiekruispunt (LIK) binnen de afdeling directie operaties voorzien.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling directie operaties, lokaal informatiekruispunt.

  • 6.

    2021_GR_00020 - Politieaangelegenheden: personeel: operationeel kader: vacant verklaren van een functie van inspecteur van politie (afdeling tweedelijnspolitiehulp, lokale recherche): goedkeuring

    Goedgekeurd

    In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Binnen de personeelsformatie zijn er nog niet ingevulde vacatures.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling tweedelijnspolitiehulp, lokale recherche.

  • 7.

    2021_GR_00009 - Politieaangelegenheden: personeel: administratief en logistiek kader: vacant verklaren van een functie van assistent (dienst lokaal informatie kruispunt): goedkeuring

    Goedgekeurd

    In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld.
    Eén assistent van het administratief en logistiek kader, niveau C en werkzaam bij de dienst lokale recherche, gaat op 1 mei 2021 met pensioen. Omdat zij sterk wil inzetten op de centrale ondersteunende rol die het LIK binnen de lokale politie Sint-Niklaas vervult, wil de korpschef de functie vacant verklaren als assistent bij de dienst lokaal informatiekruispunt (LIK)
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie assistent vacant te verklaren voor de dienst lokaal informatiekruispunt.

  • 8.

    2021_GR_00025 - Politieaangelegenheden: aanvraag principiële toestemming voor het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s door de politiezone Sint-Niklaas: goedkeuring

    Goedgekeurd

    De lokale politie van Sint-Niklaas gebruikt verschillende soorten tijdelijke vaste bewakingscamera’s naargelang het gewenste doel. Er zijn de oude analoge camera’s op de politiemobiel en op een aanhangwagen. Recent werd een verplaatsbare mast aangekocht met hierop twee digitale camera’s. Af en toe wordt bijkomend ook gebruik gemaakt van een gehuurde camera of camera’s die tijdelijk bij evenementen worden ingezet om ‘blinde hoeken’ op te vangen. Het gaat over camera’s die vast op één punt gericht staan of over PTZ-camera’s (Pan/Tilt/Zoom) die kunnen ronddraaien en inzoomen.
    Voor het gebruik van deze tijdelijke vaste bewakingscamera’s door de Lokale Politie Sint-Niklaas moet de principiële goedkeuring gevraagd worden aan de gemeenteraad.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de ingebruikname hiervan goed te keuren.

  • 9.

    2021_GR_00001 - Zakelijke rechten: politiezone Sint-Niklaas: aankoop Huize Rouvroy (Dalstraat 70): goedkeuring

    Goedgekeurd

    De politiezone Sint-Niklaas wenst het onroerend goed gelegen Dalstraat 70 te 9100 Sint-Niklaas (huize Rouvroy) te verwerven, onder andere voor de uitbreiding van hun site.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.

  • 10.

    2021_GR_00003 - Gemeenteraad: huishoudelijk reglement: wijzigingen: goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad heeft bij aanvang van de bestuursperiode een huishoudelijk reglement goedgekeurd. Het is aangewezen enkele artikelen van dit huishoudelijk reglement aan te passen.
    De wijzigingen hebben betrekking op:
    - de werkwijze bij het niet behandelen van aanvullende agendapunten (artikel 4 §2);
    - de mogelijkheid om plaatsvervangende voorzitters aan te duiden voor de gemeenteraadscommissies (artikel 22 §1 en §2).
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement goed te keuren.

  • 11.

    2021_GR_00004 - Gemeenteraad: gemeenteraadscommissies: verkiezing plaatsvervangende voorzitters en wijziging samenstellingen: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om, in uitvoering van de aanpassing van het huishoudelijk reglement in zitting van heden, de plaatsvervangende voorzitters voor de gemeenteraadscommissies te verkiezen.

  • 12.

    2021_GR_00013 - Verenigingen, vennootschappen en samenwerkingsverbanden: Waasse Landmaatschappij cvba: wijziging lid algemene vergadering: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met een wijziging in de aanduiding van een lid in de algemene vergadering van de Waasse Landmaatschappij cvba.

  • 13.

    2021_GR_00014 - Bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus COVID-19: politieverordening: bekrachtiging

    Goedgekeurd

    Op 6 januari 2021 nam de burgemeester een besluit met betrekking tot de organisatie van de commissies en raden in januari 2021.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze politieverordening van de burgemeester, houdende bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, te bekrachtigen.

  • HD 1.

    2021_GR_00026 - Bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus COVID-19: burgemeesterbesluit: bekrachtiging

    Goedgekeurd

    België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd, dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht. De burgemeester ging om die reden over tot het ondertekenen van het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van de burgemeester te bekrachtigen.

  • 14.

    2021_GR_00010 - Leveringen: dienst logistiek: voertuigenpark: vervangen vrachtwagen 138: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden voor de vervanging van een vrachtwagen goed te keuren.

  • 15.

    2021_GR_00016 - Subsidieovereenkomst tussen de stad Sint-Niklaas en de provincie Oost-Vlaanderen: programmamanagement circulaire economie: goedkeuring

    Goedgekeurd

    De subsidieovereenkomst tussen het stadsbestuur en de provincie Oost-Vlaanderen beoogt de transitie te bevorderen naar een circulaire en duurzame economie en een gebiedsgericht streekbeleid, waarbij de provincie vorm wil geven aan de kringloopeconomie, ruimte voor bedrijvigheid en de innovatieve kennisregio. Tevens wordt een klimaatneutrale stad beoogd, waarbij wordt ingezet op duurzaam en innovatief ondernemen en waarbij het stadsbestuur circulaire economie wil stimuleren via partnerschappen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

  • 16.

    2021_GR_00012 - Diensten: GAS: digitaliseringstraject via aankoopcentrale Mechelen: instap raamovereenkomst: goedkeuring

    Goedgekeurd

    In zitting van 14 december 2020 besliste de gemeenteraad van de stad Mechelen inzake de opdracht 'Digitalisering processen GAS voor een looptijd van vier jaar' de wijze van gunning volgens de openbare procedure te laten verlopen aan de voorwaarden en bepalingen van het bestek 2020-OO-ICT-758.
    De afdeling ICT en de dienst GAS willen van deze raamovereenkomst met aankoopcentrale gebruik kunnen maken voor de digitalisering van de werking van de dienst GAS.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.

  • 17.

    2021_GR_00022 - Diensten: overeenkomst voor een facilitatietraject voor de opmaak van een Strategisch Vastgoedplan (SVP) in het kader van het Sure-project: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Sint-Niklaas is één van de 75 lokale overheden die deelnemen aan het SURE2050 project (www.SURE2050.be). Dit project wil samen met de Vlaamse gemeenten en steden en de Vlaamse overheid het publiek patrimonium toekomstbestendig maken.
    De doelstelling van SURE2050 is dat de deelnemende steden en gemeenten een Strategisch Vastgoedplan (SVP) opstellen om hun patrimonium klimaatneutraal te maken tegen 2050.
    Factor4 zal de stad en het OCMW ondersteuning bieden bij het voorbereiden en schrijven van dit SVP. Parallel hiermee wordt assistentie geboden bij het digitaliseren en optimaliseren van het beheer van het vastgoed van de stad.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren tussen de stad en Factor4 met betrekking tot het faciliteringstraject ‘Begeleiding bij het opstellen van een Strategisch Vastgoedplan'.

  • 18.

    2021_GR_00021 - Diensten: beheer openbaar domein: aanleg en onderhoud van gevelwatertuinen, groenslingers, daktuinen en groenmuren: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden voor de aanleg en het onderhoud van gevelwatertuinen, groenslingers, daktuinen en groenmuren goed te keuren.

  • 19.

    2021_GR_00023 - Subsidies voor regulier onderhoud van fietssnelwegen: samenwerkingsovereenkomst met provincie: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met de provincie in het kader van de toekenning van subsidies voor het regulier onderhoud van fietssnelwegen.

  • 20.

    2021_GR_00017 - Zakelijke rechten: fietssnelweg Nieuwe Molenstraat- Noordlaan: ruil innemingen 6 (lot 2) en 7 (lot 3) fietsbrug Vijfstraten: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Voor de aanleg van een fietssnelweg tussen de Nieuwe Molenstraat en de Noordlaan, met inbegrip van een fietsbrug over Vijfstraten, kan er een ruilovereenkomst worden afgesloten met de eigenaar van innemingen 6 en 7.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde ruil.

  • 21.

    2021_GR_00018 - Zakelijke rechten: Vlyminckshoek: aankoop perceel 897H: goedkeuring

    Goedgekeurd

    De eigenaars van het perceel gelegen achter Vlyminckshoek 10, 9100 Sint-Niklaas, zijn bereid hun eigendom aan de stad te verkopen aan schattingsprijs.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze aankoop voor de realisatie van een gemeenschappelijke parking en ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer naar de school (die gerealiseerd zal worden op de aanpalende percelen) en naar de achterliggende site van Aquafin.

  • 22.

    2021_GR_00019 - Omgevingsaanvraag 2019144805: Vijfstraten - Slachthuisstraat: bouwen van een fietsbrug: zaak van de wegen: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 6 oktober 2020 diende de provincie Oost-Vlaanderen een aanvraag in tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een fietsbrug over het kruispunt Vijfstraten – Slachthuisstraat. Het ontwerp kadert in de aanleg van de fietssnelweg F4 tussen Gent en Antwerpen langs de spoorweg Gent-Antwerpen. Momenteel is het stuk tussen het kruispunt van Vijfstraten met de Slachthuisstraat en de aansluiting op het fietstraject langs het spoor aan de Nieuwe Molenstraat een ontbrekende schakel in de fietssnelweg. Met voorliggende aanvraag wenst de provincie met de bouw van een fietsbrug en de bijhorende aanrijhellingen de fietssnelweg te vervolledigen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanleg van de wegenis goed te keuren.

  • 23.

    2021_GR_00015 - Gecoro: vervanging vaste secretaris: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Tijdens de gemeenteraadszitting van 24 mei 2019 werd de Gecoro opgericht en samengesteld. Tijdens de gemeenteraadszitting van 26 juni 2020 werd een wijziging in de samenstelling goedgekeurd.
    Aangezien de huidige vaste secretaris de organisatie heeft verlaten, draagt het college van burgemeester en schepenen een nieuwe vaste secretaris van de Gecoro voor, alsook een plaatsvervangend secretaris.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorgedragen personeelsleden aan te stellen als vaste secretaris en plaatsvervangend secretaris van de Gecoro.

  • 24.

    2021_GR_00002 - Zakelijke rechten: uitbreiding opstal tijdelijke basisschool Clementwijk: desaffectatie en voorwaarden addendum: goedkeuring

    Goedgekeurd

    In 2017 werd een deel van het openbaar domein gedesaffecteerd en werd een opstalrecht verleend aan het gemeenschapsonderwijs voor het oprichten van een tijdelijke basisschool op het grasplein tussen de Kwartelstraat en de Merelstraat. Dit in afwachting van de oprichting van een nieuwe wijkschool in de Clementwijk (fase 2).
    Gelet op het stijgend aantal leerlingen, vraagt de school het recht van opstal uit te breiden om extra speelruimte te creëren. De stad wenst hiervoor een strook grond, palend aan de zone die momenteel in opstal is gegeven, toe te voegen aan het bestaande opstalrecht. Deze strook grond is momenteel openbaar domein en moet gedesaffecteerd worden alvorens een opstalrecht kan verleend worden.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de desaffectatie uit het openbaar domein van een deel van het grasplein ter hoogte van de Merelstraat en om de voorwaarden van het ontwerp van addendum voor de uitbreiding van het opstalrecht goed te keuren.

  • 25.

    2021_GR_00011 - Wijziging huishoudelijke reglementen en schriftelijke overeenkomsten groepsopvang en gezinsopvang: goedkeuring

    Goedgekeurd

    Vanaf januari 2021 start zowel de groepsopvang als de gezinsopvang met een nieuw softwareprogramma. Daarnaast start ook het loket kinderopvang met een nieuwe website waardoor ouders op een andere manier een aanvraag zullen moeten doen voor een plaats in de kinderopvang. Beide nieuwe systemen zorgen ervoor dat we de huishoudelijke reglementen moeten aanpassen. Ook in de schriftelijke overeenkomst wordt een kleine wijziging voorgesteld.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.

  • IR 1.

    2021_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Marc Huys: Voorstel tot invoering van snelheidsregime 30 in de bebouwde kom

    Behandeld
  • IR 2.

    2021_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Gaspard Van Peteghem: Opstellingen van activiteiten op de Grote Markt

    Behandeld
  • IR 3.

    2021_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Jos De Meyer: Correct gebruik van de woonbehoeftestudie

    Behandeld
  • IR 4.

    2021_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Ilse Bats: Met z'n allen zorg dragen voor de sfeer en de veiligheid op de recreatiesite en het skatepark aan de Witte Molen

    Behandeld
  • IR 5.

    2021_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Kristof Van Gansen: Stedelijke ondersteuning geluidsreductie warmtepompen

    Behandeld
  • IR 6.

    2021_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden: Ghelamco-project Stationsstraat: wat nu?

    Behandeld
  • IR 7.

    2021_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Nog steeds nood aan laptops voor kansarme scholieren

    Behandeld
  • IR 8.

    2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Versterken sociaal weefsel in de Priesteragiewijk

    Behandeld
  • IR 9.

    2021_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Freyja De Rijcke: Problematiek rond de witte molen

    Behandeld
  • IR 10.

    2021_IP_00012 - Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden: Wijkcirculatieplan Baenslandwijk

    Behandeld