In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergaderingen aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 §1 en 278 §1.
de notulen en de zittingsverslagen van de gemeenteraadszittingen van 15 en 17 december 2020 goed te keuren.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functies invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 met betrekking tot de delegatie van bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
De nodige kredieten werden voorzien in de personeelsbegroting van de politie.
vijf functies van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de dringende politiehulp, interventieteams, en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
Momenteel zijn bij de dienst intern toezicht en klachtenmanagement twee functies voorzien. Om de capaciteit van de dienst toekomstgericht reeds aan te vullen, opteert de korpschef om een functie van hoofdinspecteur bij de dienst intern toezicht en klachtenmanagement in te vullen.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functie invullen via de mobiliteitsprocedure van de geïntegreerde politie. De functie zal gepubliceerd worden in de eerste mobiliteitscyclus van 2021 (2021-01). De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 met betrekking tot de delegatie van bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de dienst intern toezicht en klachtenmanagement, en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functies invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 met betrekking tot de delegatie van bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
De nodige kredieten werden voorzien in de personeelsbegroting van de politie.
één functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de directie operaties, lokaal informatiekruispunt, en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
Momenteel zijn de ondersteunde functies van het administratief en logistiek kader verspreid over verschillende diensten. De korpschef wenst deze functies meer te centraliseren. Als gevolg hiervan opteert de korpschef om de vrijgekomen functie van assistent niet bij de lokale recherche in te vullen maar bij de dienst lokaal informatiekruispunt.
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functie invullen via de mobiliteitsprocedure van de geïntegreerde politie. De functie zal gepubliceerd worden in de eerste mobiliteitscyclus van 2021 (2021-01). De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 met betrekking tot de delegatie van bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
één functie van assistent van het administratief en logistiek kader vacant te verklaren voor de dienst lokaal informatiekruispunt, en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen voor deze functie.
De toestemmingsaanvraag preciseert het type camera, de beoogde doeleinden en de gebruiksmodaliteiten. De aanvraag werd als bijlage toegevoegd.
De Lokale Politie Sint-Niklaas wil deze camera’s en de opnames ervan enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de Wet op het Politieambt en mits de beperkingen die deze wet oplegt.
In Sint-Niklaas kunnen de camera’s onder meer worden ingezet voor het beheer van evenementen en voor doeleinden met een criminaliteitsfinaliteit (bijvoorbeeld vandalisme, sluikstorten…).
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, §1, 1°.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet).
Decreet lokaal bestuur, artikelen 2, §2, 286, 287 en 288.
Koninklijk besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (uitvoering van artikel 25/2, §2, 1° WPA).
Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).
Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS).
principieel akkoord te gaan met het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera's door de lokale politie Sint-Niklaas.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen in verband met de werking van de gemeenteraad en dat dit huishoudelijk reglement op elk moment kan worden gewijzigd.
De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed in zitting van 29 april 2019 en keurde enkele wijzigingen goed in zitting van 26 juni 2020. Het is aangewezen opnieuw enkele artikelen van dit huishoudelijk reglement aan te passen.
De wijzigingen hebben betrekking op:
- de werkwijze bij het niet behandelen van aanvullende agendapunten (artikel 4 §2);
- de mogelijkheid om plaatsvervangende voorzitters aan te duiden voor de gemeenteraadscommissies (artikel 22 §1 en §2).
Decreet lokaal bestuur, artikel 38.
het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad opnieuw goed te keuren.
Een exemplaar van het gewijzigde huishoudelijk reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
In zitting van heden werd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad gewijzigd. Hierbij werd onder meer artikel 22 aangepast. In dit artikel werd opgenomen dat de fracties naast kandidaat-voorzitters ook plaatsvervangende kandidaat-voorzitters kunnen voordragen voor één of meer commissies. In toepassing hiervan hebben de fracties kandidaat-plaatsvervangende voorzitters voorgedragen voor de gemeenteraadscommissies.
Decreet lokaal bestuur, artikel 37 en 38, 7°.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 januari 2019 houdende verdeling, samenstelling en verkiezing voorzitters gemeenteraadscommissies, aangevuld met latere wijzigingen.
kennis te nemen van de door de fracties ingediende voorstellen van voordracht van de kandidaat-plaatsvervangende voorzitters voor de gemeenteraadscommissies, en deze raadsleden te verkiezen als plaatsvervangend voorzitter voor de commissies waarvoor zij werden voorgedragen:
- commissie voor algemeen beleid, veiligheid, internationale samenwerking en erediensten en algemene commissie: de heer Aster Baeck;
- commissie voor ruimtelijke ordening, duurzaamheid en natuur: mevrouw Tchantra Van De Walle;
- commissie voor financiën, personeel en sport: mevrouw Saloua El Moussaoui;
- commissie voor economie, evenementen, stadspromotie en digitalisering: de heer Gaspard Van Peteghem;
- commissie voor wonen, kinderopvang, opvoeding en onderwijs: mevrouw Mia Mortier;
- commissie voor mobiliteit, publieke ruimte en stadsontwikkeling: de heer Frans Wymeersch;
- commissie voor jeugd, participatie en gebouwen: de heer Luk Huys;
- commissie voor cultuur, deeltijds kunstonderwijs en landbouw: de heer Koen De Smet;
- commissie voor welzijn, diversiteit en burgerzaken: de heer Aster Baeck;
- algemene commissie: mevrouw Tunrayo Adeolu.
volgende wijziging in de samenstelling van de commissies door te voeren:
- in de commissie voor economie, evenementen, stadspromotie en digitalisering: mevrouw Saloua El Moussaoui als effectief lid, en niet meer als waarnemend lid, en de heer Julien Ghesquière als waarnemend lid, en niet meer als effectief lid.
- in de commissie voor mobiliteit, publieke ruimte en stadsontwikkeling: de heer Frans Wymeersch als effectief lid, en niet meer als waarnemend lid, en de heer Roland Pannecoucke als waarnemend lid, en niet meer als effectief lid.
Met e-mail van 5 december 2020 vraagt de N-VA-fractie om de heer Kris De Maere in de algemene vergadering van de Waasse Landmaatschappij cvba te vervangen door de heer Raf De Witte.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40.
Statuten Waasse Landmaatschappij cvba.
voor de algemene vergadering van de Waasse Landmaatschappij cvba de heer Raf De Witte aan te duiden ter vervanging van de heer Kris De Maere.
Het coronavirus COVID-19 is sinds 11 maart 2020 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gekwalificeerd als een pandemie. Naar aanleiding van een verdere toename van het virus werd op 13 maart 2020 reeds beslist om in België dringende maatregelen te nemen, die ondertussen verstrengd, versoepeld en opnieuw verstrengd werden.
Deze maatregelen werden getroffen om de verspreiding van de pandemie tegen te gaan ter bescherming van de openbare gezondheid.
Nadat de cijfers inzake besmettingen met het coronavirus COVID-19 gestaag daalden, is sedert medio juli 2020 weer een ernstige toename te merken van het aantal besmettingen.
Sindsdien verbetert de epidemiologische toestand niet voldoende. De toestand blijft zeer ernstig en zorgwekkend. Het virus is nog steeds niet van het Belgische grondgebied verdwenen en blijft hardnekkig circuleren.
Naar aanleiding van de zorgwekkende evolutie in het aantal besmettingen en om de verdere toename van het coronavirus COVID-19 in te dijken legt de burgemeester in de verordening van 6 januari 2021 de organisatie en werkwijze van de commissies en raden van januari 2021 vast.
De prioritaire doelstelling van deze maatregelen is de bescherming van de volksgezondheid.
Nieuwe gemeentewet, artikelen 134 §1 en 135 §2, 5°.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 63, 287 en 288.
de politieverordening van de burgemeester van 6 januari 2021, houdende bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, te bekrachtigen.
Een exemplaar van het besluit van de burgemeester wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.
Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:
- men heeft een positieve COVID-19 test afgelegd;
- men wordt beschouwd als een hoog risicocontact omdat men mogelijk in aanraking is gekomen met een besmet persoon;
- met keert terug naar België na een verblijf in een rode zone van meer dan 48 uur;
- men heeft een bevel tot quarantaine gekregen na evaluatie van het passenger location form (PLF) dat werd ingevuld bij terugkeer naar België vanuit een andere zone.
Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.
Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is enkel verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar. De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus COVID19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichten mij als burgemeester onmiddellijk de nodige stappen te nemen – in het bijzonder het ondertekenen van het gebruikersprotocol en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren. Het ondertekenen van het gebruikersprotocol, dat gesloten wordt tussen de gemeente en het Agentschap Zorg en Gezondheid, is essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tot een minimum te beperken.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikelen 133, 134 §1 en 135 §2, 5°.
Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (verder preventiedecreet genoem, artikelen 34/1, 47/1 en 79.
Besluit van de Vlaamse Regering van 8 januari 2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19
het besluit van de burgemeester van 15 januari 2021 in verband met het voornoemde protocol te bekrachtigen.
Een exemplaar van het besluit van de burgemeester wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De vrachtwagen MAN type TGA18.310 4x4 B met kiepbak en kraan
- bouwjaar 2005, met nummerplaat ARE734 is aan vervanging toe. Dit voertuig is gekend onder nummer 138 en wordt gebruikt door de dienst openbare werken. De vervangingstermijn van de vrachtwagen is reeds bereikt. Voor de effectieve vervanging was het wachten op het auditverslag van het voertuigenpark.
In zitting van 19 februari 2018 besloot het college van burgemeester en schepenen, na openbare procedure, een raamcontract af te sluiten voor het leveren/vervangen van vrachtwagens met kipbak en kraan ten gunste van de firma Scania Belgium nv, A. Van Osslaan 1 bus 28 te 1120 Neder-Over-Heembeek. Het contract werd afgesloten voor vier jaar en loopt nog tot 28 februari 2022 (bestek 2017-180/OVA/vrachtwagens/VW-RDW). Binnen het bestaande raamcontract zal bij de leverancier een actuele prijs worden opgevraagd. Aan de leverancier zal tevens gevraagd worden de huidige vrachtwagen over te nemen.
De indicatieve raming bedraagt 226.000 EUR, inclusief btw.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzonderheid 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Gunstig, de vrachtwagen zal ingezet worden voor de dagelijkse werking van de dienst openbare werken en tijdens de sneeuw- en ijzelbestrijding in de winter.
de wijze van gunning (afname op de raamovereenkomst voor het leveren van vrachtwagens (bestek 2017-180/OVA/vrachtwagens/VW-RDW) gegund aan de firma Scania Belgium nv), de indicatieve raming (186.776,86 EUR + 39.223,14 EUR (21 % btw) = 226.000 EUR) en de voorwaarden goed te keuren.
De voorliggende subsidieovereenkomst geeft uitvoering aan de ruimtelijk economische studie. De overeenkomst schetst de samenwerking rond de uitbouw van een circulair eco-systeem in het Waasland en de ontwikkeling van een circulaire hub in de Heistraat. Het stadsbestuur zal hiervoor een medewerker (1 VTE) inzetten als projectmanager circulaire economie en ontvangt hiervoor van de provincie subsidies (75.000 EUR per jaar). De doorlooptijd van de overeenkomst komt overeen met de bestuurlijke meerjarenplanning. De medewerker (adviseur A1a-A1b-A2a) zal instaan voor het begeleiden van de brownfieldsite Heistraat naar een hub voor circulair en sociaal ondernemerschap en zal een circulair ecosysteem in het Waasland vormgeven en uitbouwen. De projectmanager zal hiervoor verschillende acties opnemen die werden omschreven in de overeenkomst. De acties werden voorgelegd aan de stuurgroep Heistraat op vrijdag 18 december 2020.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 42 en 56.
Meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019.
De Ruimtelijk Economische Studie Sint-Niklaas, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2020.
de subsidieovereenkomst 'Programmamanagement circulaire economie' tussen de stad Sint-Niklaas en de provincie Oost-Vlaanderen goed te keuren.
Een exemplaar van de overeenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
In het kader van de opdracht 'Digitalisering processen GAS voor een looptijd van vier jaar' werd een bestek (met besteknummer 2020-OO-ICT-758) uitgeschreven door de dienst ICT van het stadsbestuur van Mechelen. De looptijd van het contract bedraagt vier jaar. Er is een aankoopcentrale opgenomen in het bestek, waardoor enkele steden (Sint-Niklaas, Turnhout en Hasselt) eveneens gebruik kunnen maken van de aangeboden oplossing.
De doelstelling is om alle stappen en facetten van de GAS-vaststellingen zoveel mogelijk te automatiseren. De stad Mechelen heeft het beoogde (uitwisselings)platform opgesplitst in drie specifieke Product Use Cases:
- PUC: Importeren en aanmaken van vaststellingen;
- PUC: Verwerken van vaststellingen;
- PUC: Exporteren van boetes/facturen en importeren van feedback.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met het vrijblijvend instappen op deze raamovereenkomst (een open procedure met aankoopcentrale, gevoerd door de stad Mechelen). De indicatieve raming van het gedeelte van de stad Sint-Niklaas bedraagt 204.132,23 EUR + 42.867,77 EUR (21 % btw) = 247.000 EUR.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 2 6° en 7° en artikel 47 en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur,, in het bijzonder artikel 56 §3, 5°.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
De dienst GAS ontvangt jaarlijks duizenden vaststellingen wegens overlast- en verkeersinbreuken die bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie. Voor elke vaststelling wordt een dossier aangemaakt in de huidige softwaretoepassingen: Ariadne van Cipal Schaubroeck en Q2C van Genetec Belgium. Deze toepassingen zijn aan vernieuwing toe. Daarnaast zal de dienst GAS op korte tot middellange termijn vaststellingen wegens inbreuken in autoluwe zones en kleine snelheidsovertredingen ontvangen. Ook het inbreukenarsenaal waar de parkeertoezichters frequent op mogen verbaliseren, zal uitgebreid worden. Hiervoor moeten de nodige softwaretoepassingen voorzien worden.
De stad Mechelen zal dit dossier trekken en als aankoopcentrale fungeren. Aangezien de procedures voor het behandelen van de dossiers wettelijk bepaald zijn en onze belangen dezelfde zijn, kunnen we ons akkoord verklaren met het lastenboek van de stad Mechelen en ons aansluiten bij hun overheidsopdracht. Uit ervaring weten we dat een vlotte samenwerking met een softwareleverancier niet altijd evident is. Door de samenwerking met Mechelen, Hasselt en Turnhout staan we op dat vlak een stuk sterker. Daarnaast biedt de mogelijkheid om naar een integraal softwarepakket te gaan voor alle softwaretoepassingen voordelen wat efficiëntie en ondersteuning betreft. We zullen vermoedelijk ook sneller kunnen schakelen voor het implementeren van de software (bv. voor het behandelen van de kleine snelheidsovertredingen).
akkoord te gaan met het vrijblijvend instappen op de raamovereenkomst met aankoopcentrale 'Digitalisering processen GAS voor een looptijd van vier jaar'
met besteknummer 2020-OO-ICT-758, uitgeschreven door de stad Mechelen, voor afnames voor het stadsbestuur.
De indicatieve raming voor het gedeelte van de stad Sint-Niklaas bedraagt 204.132,23 EUR + 42.867,77 EUR (21 % btw) = 247.000 EUR.
Voor elk gebouw zal een gebouwscenario uitgewerkt worden. Deze informatie wordt, per gebouw, geïntegreerd in het digitale systeem van de stad (MyMCS). Ook onbebouwde percelen worden bekeken en opgenomen.
Het aanlooptraject, voornamelijk bestaande uit twee voorbereidende vergaderingen (inclusief voorbereiding en vervolgacties) is gebundeld in werkpakket 1 (WP1). WP 1 wordt gratis aangeboden in het kader van SURE2050.
Eenheidstarieven (regiewerk)
Categorie | Tarief per uur (exclusief BTW) |
Medior expert | 90 EUR
|
Senior expert | 110 EUR
|
Senior Project manager
| 125 EUR
|
De eigenlijke uitvoering van het project zit vervat in de werkpakketten WP2 tot en met WP5. De taken die deel uitmaken van de werkpakketten, zijn opgelijst in bijlage A. Voor elke taak is een raming van de kosten gemaakt, op basis van de verwachte tijdsinput. Voor sommige taken zal de uiteindelijke kost afhangen van het aantal eenheden dat de stad bestelt, bijvoorbeeld het aantal Quickscans. Om de uiteindelijke verrekening mogelijk te maken, werden de eenheidsprijzen vermeld.
De raming van de kostprijs is momenteel opgesteld op basis van volgende aannames:
- 50 gebouwen op te nemen in portefeuille-analyse (diverse taken);
- 15 Quickscans (cf. T3.45);
- 3 workshops om huisvestingsbehoeften in kaart te brengen (T2.25);
- 15 gebouwen met Erfgoedstatus (T3.65);
- 25 gebouwen waarvan asbest en overige risico’s in kaart gebracht moeten worden (T3.60).
Op basis van deze aannames, wordt de totale kostprijs geraamd op 98.918 EUR, exclusief BTW.
De bedoeling is om het SVP op te leveren tien à twaalf maanden na de opdrachtverstrekking (november 2021).
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, artikel 32.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 56 §3, 5°.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Uit de nulmeting in 2011, naar aanleiding het burgemeestersconvenant, bleek dat ca. 72 % van de CO2-uitstoot van de stad als organisatie, afkomstig was van haar gebouwen (gas en elektriciteit). Het overige aandeel is afkomstig van het voertuigenpark (12 %) en de openbare verlichting (16 %). In 2017 werd een verlaging van de uitstoot van 41 % vastgesteld voor het voertuigenpark (grotendeels gerealiseerd door afbouw) en 7 % voor de openbare verlichting door verledding. Voor de gebouwen werd daarentegen een meerverbruik van 10 % vastgesteld. De inspanningen in het kader van het Energiezorgplan in samenwerking met Fluvius, blijken niet voldoende om de tekorten uit het verleden weg te werken én de groei van ons patrimonium te kunnen compenseren.
De Vlaamse langetermijnvisie gebouwen 2050 (29 mei 2021) schrijft een strategie voor niet-woongebouwen voor. Voor niet-woongebouwen streeft Vlaanderen naar een koolstofneutraal gebouwenpark voor verwarming, sanitair warm water, koeling en verlichting tegen 2050, met een voorbeeldrol voor de overheid. Voor de publieke kantoorgebouwen wordt voorgesteld om de voorbeeldrol waar te maken door al in 2045 te voldoen aan de langetermijndoelstelling van een koolstofneutraal gebouwenpark.
In het strategisch vastgoedplan zal concreet gemaakt worden welke maatregelen nodig zijn om het stedelijk patrimonium klimaatneutraal te maken tegen 2045-2050. Omdat gebouwen maar één transactiemoment meer hebben (= diepgaande renovatie) tot 2050, is het belangrijk om nu keuzes te maken teneinde de investeringen correct te kunnen plannen en besteden. Minstens de Vlaamse doelstellingen uit voorgemelde visie moeten de uitgangsprincipes zijn van het plan.
Uit de audit patrimonium (2020) (met als doelstelling het administratief patrimoniumbeheer van stad en OCMW doelgerichter en transparanter te maken), kwamen onder meer volgende acties naar voor:
- Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke, geïntegreerde visie op patrimoniumbeheer.
- Het vertalen van een visie en een strategie rond patrimoniumbeheer, met het bepalen van prioriteiten.
- Het opmaken van een kostprijsberekening van het patrimoniumbeheer.
Het antwoord van deze acties zit grotendeels vervat in het strategisch vastgoedplan. Dit plan zal de basis leggen om naast administratief patrimoniumbeheer ook strategisch te kunnen handelen, rekening houden met tal van factoren zoals kosten, behuizingsbehoeftes, beleidskeuzes...
Er is nood aan een strategisch vastgoedplan om te kunnen inspelen op de toenemende onderhoudskosten (vervangingsinvesteringen en preventief onderhoud) ten gevolge van de normale veroudering van het patrimonium. Bovendien nemen de wettelijke verplichtingen op vlak van legionellabeheersing, elektriciteit, ventilatie, verwarming, brandpreventie... verder toe. Het wordt steeds moeilijker om met kleine ingrepen de bestaande technische installaties en bouwkundige infrastructuur te laten voldoen aan de wettelijke bepalingen en de minimale comforteisen van onze interne klanten.
Het strategisch vastgoedplan zal de leidraad vormen om te evolueren naar een duurzaam, beheersbaar en betaalbaar gebouwenpatrimonium voor stad en OCMW. Aan de hand van het SVP kunnen we strategische keuzes maken om gepast om te gaan met volgende uitdagingen:
- De enorm oplopende kostprijs voor onze gebouwen (investeringskost voor nieuwbouw is in de afgelopen tien jaar ongeveer verdubbeld, exploitatiekosten lopen op door de fors toegenomen aanwezigheid van technische installaties, energiekost loopt op door stijgende energietarieven).
- De zware uitdaging op klimaatvlak (ambitie burgemeestersconvenant, klimaatplan), toekomstige verwachtingen zijn gigantisch (Vlaamse langetermijnvisie 2050 voor niet-residentiële gebouwen).
Een geheel andere aanpak in de omgang met ons patrimonium is absoluut noodzakelijk en de omschakeling moet nu gebeuren, rekening houdende met het groot aantal gebouwen en een levenscyclus van twintig à dertig jaar voor grote patrimoniuminvesteringen. Het SVP zal voor alle gebouwen een uitspraak doen over de toekomstmogelijkheden gebaseerd op tal van duurzaamheidsaspecten: de bouwkundige en bouwtechnische staat, de energieperformantie, de afstemming op de noden van het gebruik/de gebruikers, de bezettingsgraad, de schaal, mogelijkheden naar meervoudig gebruik,...
de overeenkomst tussen de stad en Factor4 met betrekking tot het facilitatietraject ‘Begeleiding bij het opstellen van een Strategisch Vastgoedplan' goed te keuren.
De overeenkomst wordt gesloten met Factor4 bvba, Lange Winkelhaakstraat 26, 2060 Antwerpen, voor een bedrag van 98.918
EUR + 21 % btw = 119.690,78 EUR, inclusief btw.
Een exemplaar van deze overeenkomst wordt aan de notulen van deze zitting gehecht.
In het kader van deze opdracht werd een bestek opgesteld door het team overheidsopdrachten (leveringen en diensten), in overleg met de dienst beheer openbaar domein en de dienst projecten openbaar domein. Deze opdracht bundelt verscheidene zaken die ofwel voor het eerst met een bestek worden uitgeschreven (bijvoorbeeld de aanleg van gevelwatertuinen), ofwel behoren tot afgelopen contracten die vernieuwd moeten worden (bijvoorbeeld het beheer van groendaken).
Deze opdracht bestaat uit drie percelen:
- perceel 1: aanleg en onderhoud van geveltuinen en groenslingers;
- perceel 2: onderhoud daktuinen;
- perceel 3: onderhoud groenmuren.
Er wordt geopteerd voor een looptijd van vijf jaar. De indicatieve raming bedraagt 273.460 EUR, inclusief btw.
Elk perceel binnen deze opdracht zal beoordeeld worden op basis van volgende gunningscriteria:
- prijs (70 %);
- plan van aanpak (30 %).
Voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes wordt een jury samengesteld bestaande uit:
- vertegenwoordigers van het team overheidsopdrachten (leveringen en diensten);
- vertegenwoordigers van de dienst projecten openbaar domein;
- vertegenwoordigers van de dienst beheer openbaar domein.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de wijze van gunning, namelijk open procedure (met Europese bekendmaking), de indicatieve raming (226.000 EUR + 47.460 EUR (21 % btw) = 273.460 EUR) en de voorwaarden van deze opdracht.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 (bevoegdheid GR)
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 19 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Deze overheidsopdracht laat ons toe om grote geveltuinen aan te leggen en te onderhouden in het stadscentrum, bijvoorbeeld de winkelwandellus. Aanleg van geveltuinen is een van de acties binnen het groenplan. Onderhoud van de bestaande groendaken op diverse stadsgebouwen en de groenmuren op de Grote Markt is nodig om het groenareaal optimaal te behouden.
akkoord te gaan met de wijze van gunning, namelijk open procedure (met Europese bekendmaking), de indicatieve raming (220.000 EUR + 46.200 EUR (21 % btw) = 266.200 EUR) en de voorwaarden betreffende het aanstellen van één of meerdere dienstverleners voor de aanleg en het onderhoud van gevelwatertuinen, groenslingers, daktuinen en groenmuren op het grondgebied van de stad Sint-Niklaas gedurende vijf jaar.
een jury samen te stellen voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit:
- vertegenwoordigers van het team overheidsopdrachten (leveringen en diensten);
- vertegenwoordigers van de dienst projecten openbaar domein;
- vertegenwoordigers van de dienst beheer openbaar domein.
Overeenkomstig de bepalingen van het reglement met betrekking tot de toekenning van subsidies voor regulier onderhoud van fietssnelwegen van 19 juni 2019, kan de deputatie subsidies toekennen aan gemeenten, autonome gemeentebedrijven en havenbedrijven in functie van het regulier onderhoud van fietssnelwegen gelegen op het door de provincieraadsbesluit van 13 augustus 2015 goedgekeurde fietssnelwegenplan.
De subsidie wil het regulier onderhoud en de winterdienst op deze fietssnelwegen bevorderen.
Doel van deze samenwerkingsovereenkomst is het vastleggen van het aantal kilometers fietssnelweg die in aanmerking komen voor betoelaging, en het vastleggen van het maximumbedrag van de betoelaging.
Deze samenwerkingsovereenkomst is specifiek van toepassing voor het onderhoud van 2020 en wordt maximaal begroot op 8.872 EUR.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
akkoord te gaan met het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met de provincie in het kader van de toekenning van subsidies voor het regulier onderhoud van fietssnelwegen.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om de overeenkomst in uitvoering van deze beslissing namens de stad te ondertekenen.
Het ontwerp kadert in de aanleg van de fietssnelweg F4 tussen Gent en Antwerpen langs de spoorweg Gent-Antwerpen. De meeste delen van het tracé zijn reeds uitgevoerd of in uitvoering. Een cruciale missing link is de kruising met Vijfstraten en de kruising met de Nieuwe Molenstraat. Het bestaande kruispunt tussen Vijfstraten en de Slachthuisstraat is momenteel een druk en gevaarlijk kruispunt voor fietsers en ook de Nieuwe Molenstraat is niet voorzien op kruisend fietsverkeer van de fietssnelweg. Met voorliggende aanvraag wenst de provincie Oost-Vlaanderen een omgevingvergunning te bekomen voor de bouw van een fietsbrug en de aanleg van de bijhorende aanrijhellingen zodat fietsers Vijfstraten en de Nieuwe Molenstraat op een vlotte en veilige manier kunnen kruisen.
Het projectgebied is gelegen naast een spoorwegennetwerk op hoogte, aan de noordelijke zijde, en net ten oosten van het treinstation Sint-Niklaas. De fietsbrug over Vijfstraten bevindt zich eveneens aan de niet-centrumzijde van het spoor. Het urbane weefsel aan deze zijde bestaat hoofdzakelijk uit een woonwijk, samengesteld uit een variatie van rijwoningen, koppelwoningen en enkele vrijstaande woningen. Verspreid in het woonweefsel komen een aantal grootschalige functies voor: het station, de site van het Gemeenschapsonderwijs aan de Noordlaan, ’t Bau-huis en Carrefour Market.
Het gekozen tracé is op te delen in drie deelzones van oost naar west. De oostelijke aanrijhelling met kruising Nieuwe Molenstraat, de brug over Vijfstraten, de westelijke aanrijhelling met kruising Noordlaan.
De oostelijke aanrijhelling sluit aan op het maaiveld ter hoogte van de bestaande fietssnelweg tot de Rootputstraat, komende van deelgemeente Nieuwkerken. Momenteel wordt de fietsweg via een tunnel onder de sporen geleid, om langs de zuidzijde van de spoorbanen de Nieuwe Molenstraat te bereiken. Bij de nieuwe aanleg wordt tussen de Rootputstraat en de verhoogde spoorwegbedding met talud een fietspad aangelegd tot voorbij de Nieuwe Molenstraat. Hiervoor wordt de Nieuwe Molenstraat geknipt voor gemotoriseerd verkeer. De bestaande aanleg van de Nieuwe Molenstraat wordt hiervoor aangepast. Net ten westen van de Nieuwe Molenstraat wordt de oostelijke aanrijhelling ingepast tussen het verhoogde sporennet en aangrenzende percelen. De bestaande talud wordt aangevuld en het fietspad wordt op deze uitbreiding van het talud voorzien tot aan de eigenlijke fietsbrug.
De fietsbrug overspant Vijfstraten ter hoogte van de spoorwegbrug. De nieuwe fietsbrug bevindt zich op minimaal 1,50 m afstand van de spoorwegbrug. De fietsbrug maakt in eerste instantie een verbinding tussen de twee spoorwegbermen (ten oosten en ten westen van Vijfstraten). Omdat het sturingslokaal van Infrabel niet verplaatst of verwijderd zal worden, wordt de brug doorgetrokken tot net voorbij dit gebouw. De overspanning over Vijfstraten betreft 60 m. Hierna volgt er dan een tweede overspanning tot aan het talud van 32 m richting Noordlaan. De brug wordt in plaatstaal in een U-vorm uitgewerkt, waarbij de flenzen dienst doen als borstwering. De flenzen worden op een decoratieve manier geperforeerd.
De westelijke aanrijhelling past zich net zoals de oostelijke naast de verhoogde spoorwegbedding op een groen talud. Om de aansluiting met de Noordlaan te kunnen realiseren, dienen hier enkele hoogstammige bomen gerooid te worden op openbaar domein.
Er worden eenzijdig langs de fietssnelweg verlichtingsmasten, tussen de 4,00 en 5,00 m hoog, in het talud ingeplant. De inplanting gebeurt op minimaal 0,75 m afstand van de rand van het fietspad aan de neerwaartse zijde van het talud. De verlichtingsmasten worden afhankelijk van hun hoogte op een tussenafstand van 30 à 35 m van elkaar geplaatst om voldoende continue lichtspreiding te hebben op het fietspad.
De adviezen van de omgevingsambtenaar IIOA, de natuurambtenaar, de mobiliteitsambtenaar, de deskundige patrimonium, de ruimtelijke planner, en de betrokken ambtenaren van de dienst projecten openbaar domein (water, groen, rooilijn, en wegenis) werden gevraagd. Alle adviezen zijn (voorwaardelijk) gunstig of worden geacht gunstig te zijn. De voorwaarden hebben een zeer beperkte impact. De natuurambtenaar vraagt onder meer om de keuze voor de beplanting van de taluds licht te wijzigen. De dienst projecten openbaar domein vraagt dan weer om de gracht voorbij de Rootputstraat steeds toegankelijk te laten zijn voor onderhoudswerken.
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 1 november 2020 tot en met 30 november 2020 volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit betreffende openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen. Er werden twee bezwaarschriften ingediend. De bezwaarindieners menen dat de aanleg van de fietssnelweg een goede zaak is, maar stellen zich vragen bij de knip van de Nieuwe Molenstraat en de veiligheid van de wandelaars langs het bestaande traject.
De bezwaarindieners menen dat de knip aan de Nieuwe Molenstraat zal zorgen voor extra belasting op de kruispunten tussen de Nieuwe Molenstraat en Vijfstraten en de Nieuwe Molenstraat en de Raapstraat.
Evaluatie:
De (uitgebreide) studies die aan deze aanvraag vooraf zijn gegaan, tonen niet aan dat er op deze kruisingen aanzienlijke verzadigingsproblemen moeten worden verwacht. Het autoverkeer dat de Nieuwe Molenstraat gebruikt als sluiproute tussen de Bellestraat - Begijnenstraat om de Sint-Niklase Singel niet te moeten gebruiken, zal alvast wegvallen en niet meer op de kruisingen in kwestie terecht komen.
Volgens de hedendaagse mobiliteitsopvatting is het overigens aangewezen om lokaal verkeer zo snel mogelijk naar een hogere wegcategorie af te leiden. Op die manier wordt de leefbaarheid in de wijken en de veiligheid van zacht verkeer op de lokale wegen sterk verhoogd.
Een bezwaarindiener vraagt om snelheidremmers op het traject te voorzien om vooral de snelheid van speedpedelecs te beperken. De bezwaarindiener wijst erop dat veel wandelaars en joggers van het bestaande traject gebruik maken en vreest voor een onveilige situatie als fietsers te veel snelheid zullen halen.
Het traject is in de eerste plaats functioneel als fietssnelweg. Dit soort trajecten moeten het mogelijk maken om grotere afstanden eenvoudig en zo snel mogelijk met de fiets te overbruggen. De snelheid van fietsers beperken ondergraaft m.a.w. de fundamenten van het concept van de fietssnelweg.
Advies omgevingsambtenaar:
Voorliggende aanvraag zorgt voor een verdere vervollediging van een belangrijke fietssnelweg en draagt bij tot de ambitie om duurzaam verkeer aan te moedigen en het autogebruik terug te dringen. De uitgebreide studies die de aanvraag zijn voorafgegaan, tonen aan dat de totstandkoming van dit ontwerp zeer grondig is onderzocht en dat eventuele alternatieven zowel ruimtelijk als financieel weinig haalbaar bleken.
Naast het functionele aspect draagt de fietsbrug als ‘poortgebouw’ tot de stad ook bij tot de uitstraling van Sint-Niklaas. De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar indien aan de voorwaarden van de stadsdiensten wordt voldaan.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeentewegendecreet.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.
Omgevingsvergunningsdecreet met uitvoeringsbesluiten.
het ontwerp van de aanleg van de fietsbrug en aanrijhellingen vast te stellen conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.
De huidige vaste secretaris, Ward Waegemans, ruimtelijk planner, heeft beslist de organisatie te verlaten.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.
Er wordt voorgesteld de nieuw aangestelde ruimtelijke planner, aangesteld ter vervanging van de heer Ward Waegemans, aan te duiden als vaste secretaris en de heer Jonas Couckuyt, omgevingsvergunningsambtenaar, aan te duiden als plaatsvervangend secretaris.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
de nieuw aangestelde ruimtelijke planner, aangesteld ter vervanging van de heer Ward Waegemans, aan te duiden als vaste secretaris en de heer Jonas Couckuyt, omgevingsvergunningsambtenaar, aan te duiden als plaatsvervangend secretaris.
Bij akte van 8 mei 2017 werd aan het Gemeenschapsonderwijs, Willebroekkaai 36 te 10000 Brussel, een opstalrecht verleend op een deel van het grasplein tussen de Kwartelstraat en de Merelstraat voor het oprichten van een tijdelijke basisschool in afwachting van de oprichting van een wijkschool die voorzien is in de tweede fase van de Clementwijk. Het opstalrecht heeft een duurtijd van negen jaar, ingaande vanaf 15 mei 2017. De vergoeding werd vastgesteld op 3,50 EUR/m².
Op 1 september 2017 werd de tijdelijke leefschool Heyerdahl opgericht en deze kent een groot succes. Op 1 september 2019 telde de school reeds 108 leerlingen en de groei zet zich door. De tijdelijke school is ontworpen voor maximaal 150 leerlingen. In afwachting van de definitieve nieuwbouw (capaciteit: 220 leerlingen) stelt de school vast dat de in opstal gegeven oppervlakte van 1.440,47 m² te klein wordt voor het sterk groeiend aantal leerlingen. De school is op zoek naar extra speelruimte.
De stad is bereid het bestaande recht van opstal uit te breiden met een aanpalende strook grond om te gebruiken als extra speelruimte. Deze strook heeft een oppervlakte van 216,08 m². Het is niet de bedoeling van de school om deze strook te verharden. Er zal enkel een omheining rond het extra stuk speelruimte geplaatst worden. Door de voorziene uitbreidingszone loopt een doorsteek die de Kwartelstraat verbindt met de Merelstraat. De school zal een nieuw tijdelijk pad naast de uitbreidingszone aanleggen. Nadat de school verhuisd is naar haar definitieve locatie, zal de locatie terug in haar oorspronkelijke staat hersteld worden. De uitvoering moet gebeuren in overleg met de technische diensten van de stad.
De totale oppervlakte van het opstalrecht bedraagt dan 1.656,55 m².
De huidige duurtijd en vergoeding blijven behouden.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
akkoord te gaan om een deel van het grasplein tussen de Kwartelstraat en de Merelstraat te 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 1ste afdeling, sectie A, zonder nummer, met een oppervlakte van 216,08 m², te desaffecteren uit het openbaar domein met het oog op het in opstal geven ervan als extra speelruimte aan het gemeenschapsonderwijs, Willebroekkaai 36 te 1000 Brussel, als uitbreiding van het opstalrecht van 8 mei 2017 voor het oprichten van een tijdelijke basisschool.
de voorwaarden goed te keuren van het addendum voor de uitbreiding van het opstalrecht van 8 mei 2017 betreffende het oprichten van een tijdelijke basisschool op het grasplein ter hoogte van de Merelstraat, aan het gemeenschapsonderwijs, Willebroekkaai 36 te 1000 Brussel, met een extra strook grond met een oppervlakte van 216,08 m² om deze in te richten als extra speelruimte. Dezelfde duurtijd en vergoeding van het opstalrecht van 8 mei 2017 worden gehanteerd.
Een exemplaar van het ontwerp van addendum wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om het addendum te ondertekenen namens de stad Sint-Niklaas.
Volgende wijzigingen hebben betrekking op een andere manier van inschrijving:
2.2.1 Inschrijving en 2.2.2 Toewijzing:
Voor de groepsopvang:
- de verwijzing naar de website van het loket kinderopvang (www.kinderopvang.sint-niklaas.be)
- 'Nadat we jouw opvangvraag hebben ontvangen en indien wij hierop kunnen ingaan, nemen we contact met je op. Na een rondleiding en gesprek krijg je maximaal 10 dagen de tijd om de schriftelijke overeenkomst te tekenen. Er wordt dan voor jouw kind een plaats vrijgehouden.'
- 'Nadat de schriftelijke overeenkomst getekend is, wordt voor jouw kind een plaats vrijgehouden. Uiterlijk één maand voor de start van je kindje in de opvang, dien je ook een ondertekend proefopvangplan en een inlichtingenfiche in orde te maken. Het proefopvangplan is 1 maand geldig en kan gedurende die maand nog bijgestuurd worden. Na 1 maand kan het opvangplan enkel nog in onderling overleg wijzigen.'
'De kinderopvang kan enkel starten als het administratief dossier volledig is.'
'Als je geen plaats hebt in de stedelijke groepsopvang, kan je jouw opvangvraag opnieuw laten registreren (zie 2.2.1 inschrijving). Je kan ook informatie krijgen over andere opvangmogelijkheden in Sint-Niklaas.'
Voor de gezinsopvang:
- de verwijzing naar de website van het loket kinderopvang (www.kinderopvang.sint-niklaas.be)
- 'Nadat we jouw opvangvraag ontvangen hebben, krijg je een antwoord of wij al dan niet een vrije plaats in de gevraagde opvanglocatie kunnen aanbieden.'
- de werkwijze bij inschrijving in de gezinsopvang: 'Je wordt telefonisch of via mail door een verantwoordelijke van de dienst gecontacteerd. Zij geeft kort uitleg over de werking van de gezinsopvang en je krijgt de contactgegevens van de kinderbegeleider(s). Daarna contacteer je de kinderbegeleider(s) voor een kennismakingsgesprek. Samen met hem/haar beslis je of de opvang kan doorgaan. Breng de verantwoordelijke hiervan schriftelijk of via e-mail op de hoogte, enkel met deze bevestiging is de vrije plaats voor jou gereserveerd.'
'Een inschrijving in de opvang is pas definitief nadat de schriftelijke overeenkomst voor akkoord werd ondertekend en een inlichtingen- en opvolgfiche samen met een opvangplan ingevuld terugkomt bij de verantwoordelijke. Deze documenten en het huishoudelijk reglement worden jou door de verantwoordelijke of de kinderbegeleider bezorgd. Uiterlijk 1 maand voor de start van de opvang wordt het administratief dossier vervolledigd. De kinderopvang kan enkel starten als de dienst gezinsopvang alle documenten heeft die nodig zijn om het dossier in orde te maken.
Zijn er geen vrije plaatsen in de gezinsopvang of kan de dienst niet voldoen aan jouw opvangvraag, dan kan je jouw opvangvraag opnieuw laten registreren. Je krijgt op dat ogenblik ook informatie over andere opvangmogelijkheden in Sint-Niklaas.'
De vermelding dat een definitieve toewijzing tien maanden voor de startdatum gebeurt, is niet meer van toepassing en wordt geschrapt.
Deze wijzigingen hebben betrekking op een andere manier van registeren (kindaanwezigheden):
Voor de groepsopvang:
- 2.3 breng- en afhaalmomenten:
'Het tijdstip waarop je kindje toekomt en vertrekt in de opvang, wordt digitaal geregistreerd. Je kan de aanwezigheden mee opvolgen via je account. Hiervoor krijg je bij de start van de opvang een uitnodiging. De aanwezigheden worden ook vermeld op de factuur.
We voorzien een digitaal aanwezigheidsregister. Je bent zelf verantwoordelijk voor het controleren van de aanwezigheden, vermeld op je factuur. Door de factuur te betalen, bevestig je ook de geregistreerde aanwezigheden van je kind. Indien je niet akkoord gaat met de geregistreerde aanwezigheden, meld je dit aan een verantwoordelijke binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur.'
Voor de gezinsopvang:
- 5.2 inlichtingenfiche en aanwezigheidsregister
De onthaalouders zullen ofwel digitaal registreren, ofwel via het huidige formulier. Dit wordt ook zo omschreven:
'We voorzien een aanwezigheidsregister. Dit is digitaal of via het formulier “registratie opvang baby’s en peuters of buitenschoolse opvang”. De kinderbegeleider noteert per dag het tijdstip van aankomst en vertrek van je kind. Wanneer de onthaalouder een manueel aanwezigheidsregister gebruikt, teken je maandelijks voor akkoord. Wanneer er digitaal wordt geregistreerd, kan je de aanwezigheden zelf mee opvolgen via je account. Voor dit account krijg je bij de start van de opvang een uitnodiging. De aanwezigheden worden ook vermeld op de factuur.'
Deze wijzigingen hebben betrekking op de facturen:
Voor groeps- en gezinsopvang:
- 'Je moet de factuur binnen de 30 dagen na de factuurdatum betalen via overschrijving op de rekening van het stadsbestuur die vermeld is op de factuur. Je bent zelf verantwoordelijk voor het controleren van de aanwezigheden, vermeld op je factuur. Door de factuur te betalen, bevestig je ook de geregistreerde aanwezigheden van je kind. Als je meent dat je factuur moet verbeterd worden, je niet akkoord gaat met de geregistreerde aanwezigheden, en als je bezwaar wenst in te dienen, informeer je het stadsbestuur daarvan schriftelijk binnen de 30 dagen na verzendingsdatum van de factuur. '
In het nieuwe softwareprogramma wordt het mogelijk om bij het geven van een boete een bedrag te vragen dat in verhouding staat met de dagprijs die het gezin betaalt voor de opvang, in plaats van een forfaitair bedrag. In plaats van 10 EUR boete te vragen, stellen we voor om dit te wijzigen naar '50 procent van de dagprijs', zowel in de groeps- als in de gezinsopvang.
In de schriftelijke overeenkomst wordt toestemming gevraagd aan ouders om beeldmateriaal van hun kind te gebruiken, zowel voor intern als voor extern gebruik. In de nieuwe software kan gebruik gemaakt worden van een profielfoto van elk kind bij elk dossier. We willen hiernaar verwijzen in het formulier voor toestemming en stellen voor om dit toe te voegen aan de lijst voor intern gebruik:
- We verklaren dat de opvang beelden die ons kind portretteren: WEL/NIET mag gebruiken voor het eigen softwareprogramma van de kinderopvang dat alle informatie verzamelt en de gehele werking in kaart brengt, als herkenningspunt voor de kindbegeleiders die de dossiers aanvullen en opvolgen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.
de wijzigingen in de huishoudelijke reglementen en de schriftelijke overeenkomst van de stedelijke groeps- en gezinsopvang goed te keuren.
Een exemplaar van de huishoudelijke reglementen en de schriftelijke overeenkomst, inclusief wijzigingen, worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Het huidig systeem van 30 en 50 km/uur is verwarrend voor de weggebruiker en vereist een overbodig aantal verkeersborden.
Het is logisch dat een eenvormig systeem zou worden ingevoerd zoals we vroeger reeds hebben voorgesteld.
Deze suggestie werd onlangs nationaal opgepikt door sp.a en Groen.
Vraag aan het schepencollege: gaat ze ingaan op onze en de suggestie van sp.a en Groen?
We zouden graag vernemen van het schepencollege of ze het voorstel van sp.a en Groen zal volgen en in de bebouwde kom van Sint-Niklaas een algemene zone 30 zal voorzien.
Er zijn veel vragen rond opstellingen van activiteiten die doorgaan op onze grote Markt van Sint-Niklaas. Dit naar aanleiding van nieuwe plannen voor deze nieuwe aanleg.
Naar aanleiding van verschillende overlegvergaderingen die doorgingen tussen onze diensten en organisatoren van evenementen naar aanleiding van de aanleg van onze nieuwe markt.
Zijn er enorm veel vragen over de opstelling van hun activiteiten? Er is hierover een grote ongerustheid.
Hierover wil ik enkele vragen stellen en suggesties doen.ik zal dit toelichten op de gemeenteraad.
De woonbehoeftestudie opgemaakt door atelier Romain (Gent) werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 augustus 2018. Wordt de woonbeleidsstudie (deel over de bouwgronden in de Clementwijk en Dillaerwijk) opgevolgd zoals beslist op die gemeenteraad?
Tijdens oudejaarsnacht werd heel wat vuurwerk afgeschoten en vandalisme gepleegd aan meubilair op het openbaar domein op en nabij de recreatiesite en het skatepark aan de Witte Molen.
Je zou het misschien een escalatie kunnen noemen van wat al een hele tijd broeit, op wat voor heel veel jongeren en ouders een geweldige site is.
De politie controleert nu extra, maar de sfeer is gespannen. De ouders van spelende kinderen, jongeren die gewoon een fijne skatemiddag willen, de ouderen die op hun dagelijkse wandeling de zone passeren, de gezinnen die op de lange bank picknicken, alle buren dus, zijn nog steeds bijzonder positief over de hele site, maar zijn bezorgd en vragen extra inspanningen van de stad om hun plekje te beschermen.
Op 1 april 2021 gaat het nieuwe Bouwbesluit in Nederland van kracht. Hierin is aandacht voor strengere geluidseisen voor buitenunits van warmtepompen en airconditioners, aangezien sommige modellen voor een storende geluidsoverlast zorgen. In het Bouwbesluit wordt het maximaal toegestane geluidsniveau voor warmtepompen geplafonneerd op 40 decibel op de erfgrens. Een niet onzinnige beslissing aangezien er 1,5 miljoen Nederlandse huizen van het gas afgekoppeld worden om de klimaatdoelstellingen te halen in 2030. Door de geluidshinder hiervan te beperkten, hoopt men om het draagvlak van deze klimaatdoelstellingen te behouden en overlast in buurt te beperken.
Ik heb de vraag reeds gesteld aan Vlaamse parlementairen om zich te buigen over strengere geluidsreglementering op buitenunits. Maar ook op lokaal niveau is het zinvol om deze problematiek te behandelen binnen de toegekende bevoegdheden.
Daarom mijn vraag: wil het stadsbestuur in het kader van haar klimaatambities en als goede huisvader, een stedelijke subsidie voorzien voor de geluidsisolatie (namelijk geluidsreducerende omkapping) van buitenunits van warmtepompen?
Dit aangezien de experts van mening zijn dat de komende jaren het technisch niet mogelijk is om sterke geluidsreducties te realiseren in de buitenunits van warmtepompen. En er de komende jaren dus een risico ontstaat op veelvuldig geluidsoverlast bij de omschakeling naar warmtepompen. Als ik mij niet vergis, zou onze stad de eerste gemeente in Vlaanderen zijn die rekening houdt met deze problematiek.
Een alternatief is om de fors duurdere, maar geluidloze, geothermische warmtepompen te subsidiëren. Deze prijs zal vermoedelijk hoger liggen, maar zorgt wel voor het minst overlast.
Op 21 december 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om de vergunning te weigeren voor een grootschalig urbanisatieproject tussen de Stationsstraat en de R. V. Britsomstraat. De beslissing van het college roept echter ook vragen op over de toekomstige invulling die wél vergunbaar zal zijn. Graag had ik daarover een aantal vragen gesteld aan de bevoegde schepen.
Het ziet er naar uit dat nog de rest van dit schooljaar heel wat les zal moeten gegeven worden online. Gelijke kansen creëren in het onderwijs lijkt ons een zeer belangrijk punt om te vermijden dat sommige kinderen leerachterstand oplopen en daardoor later minder kansen krijgen in de maatschappij.
De voorbije weken hebben wij diverse signalen ontvangen, zowel van leerkrachten als van directies, dat er in Sint-Niklaas nog steeds heel wat (kansarme) scholieren zijn die niet over een laptop beschikken om thuis onderwijs te volgen. We zijn hier zelf mee aan de slag gegaan en hebben ondertussen al een 50-tal laptops, tablets en computers ingezameld die we eerst aan de VTS 3 en later aan de scholen Da Vinci hebben overhandigd. De directies en de verantwoordelijken voor de meest betrokken afdelingen reageerden erg enthousiast.
In de eerste golf heeft het stadsbestuur een budget van 25.000 euro om laptops te voorzien voor scholen. Ook de stichting Georges Smet heeft 25.000 euro geschonken.
Maar blijkbaar zijn alle problemen nog niet van de baan. Heel wat scholen hadden laptops besteld via het voorstel van minister Weyts, maar toen bleek dat de kosten van hun ICT-budget zou afgetrokken worden, hebben heel wat scholen die bestelling verminderd of ingetrokken. Want zeker in corona-tijden kunnen de scholen moeilijk besparen op hun ICT-budget.
Daarom zouden wij voorstellen dat het stadsbestuur opnieuw de recente noden in kaart zou brengen en een gelijkaardige inspanning zou doen, zodat alle kinderen mee zijn en gelijke kansen krijgen in het onderwijs in deze coronacrisis. Kunnen jullie opnieuw alle scholen contacteren en jullie engageren dat elke leerling uit het secundair die schoolgaat in Sint-Niklaas over een laptop kan beschikken? De toekomst van de jongeren is te belangrijk en leerachterstand oplopen vanwege mindere financiële slagkracht van de ouders is geen optie.
Rond Nieuwjaar is de wijk rond de Witte Molen op een negatieve manier in het nieuws gekomen. Ik woon al jaren in die wijk en ik heb met verschillende mensen hierover gesproken. Wanneer er vandalisme plaats vindt, dan moet er inderdaad worden opgetreden, om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt in de buurt. Maar tegelijkertijd wil ik toch wel zeggen dat de meeste mensen niet het gevoel hebben dat deze wijk een probleemwijk is en dat de buurt gevaarlijker is geworden. Maar er is wel in vergelijking tot het verleden een gevoel dat het sociaal weefsel fel is verminderd. Wij zouden dan ook twee voorstellen willen formuleren hierrond omdat we denken dat voorkomen beter is dan genezen.
1. Het aanstellen van een buurtwerker en het oprichten van een buurthuis
De voorbije jaren was er het vooruitzicht dat er een ontmoetingsruimte zou komen in de Don Boscokerk, na de herbestemming daarvan. Blijkbaar zijn deze plannen nu begraven of minstens op min 70 graden in de diepvries gestopt. Het stadsbestuur gaat blijkbaar geen initiatief nemen in dit dossier. Wij denken dat de buurt absoluut een ontmoetingsruimte verdient, is het niet in de kerk, dan erbuiten. Er is een buurtcomité dat positieve initiatieven neemt. Maar door corona is één en ander nu niet mogelijk. Deze buurt heeft nood aan een buurthuis, aan een ruimte waar mensen kunnen samen komen. Want de samenstelling van deze buurt is de voorbije jaren fel veranderd en dat is nog steeds bezig. Er zijn heel wat mensen die hun schouders daaronder willen zetten. Ik denk bv. aan “de Slag van de Molen”, een het initiatief van de scouts, buurtbewoners en vzw Singeling. Daarom de vraag: kan het stadsbestuur hier een buurtwerker aanstellen en bekijken, samen met de buurtwerking, waar er een ontmoetingsruimte kan gecreëerd worden? Want het versterken van het sociale weefsel in de buurt kan preventief werken en mogelijke problemen voorkomen.
2. Aanstellen van "Plein Patrons" zeg maar goed opgeleide stewards op het skatepark
Het skatepark aan de Witte Molen is een fantastisch succesvolle realisatie. Ik passeer er regelmatig en ik zie hoeveel jongeren daar samen komen en genieten van de ruimte die hier geschapen is. Op de commissie van schepen De Bruyne heb ik hier al over tussengekomen om er vooral voor te zorgen dat dit skatepark ook in coronatijden kan open blijven. Daarvoor is het natuurlijk nodig dat er toezicht is en dat de nodige veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. Daarom willen wij voorstellen om hier te werken met een soort van “Plein Patrons” of noem het goed opgeleide stewards uit de buurt zelf. Ik verwijs naar vergelijkbare initiatieven in andere steden zoals bv. jeugdwerking Kras o.a. in Borgerhout. Via “Plein Patrons” zetten zij in op dialoog tussen de verschillende pleingebruikers in Borgerhout en werken ze rond de sociale cohesie (o.a. via het monitoren in de publieke ruimte). Een “Plein Patron” is een jongere van de buurt zelf, die als tussenpersoon fungeert tussen de buurtbewoners, de politie, en de jongeren op de pleintjes. De “Plein Patrons” krijgen een cursus hoofdanimator zodat ze zijn opgeleid om hun taak goed op te nemen. Het loopt al enkele jaren en is een samenwerking tussen Kras, Samen op Straat en JES. JES is daarmee gestart in 2015 en na de eerste proefprojecten in Borgerhout wordt dat nu uitgerold in andere districten in Antwerpen, met succes. Meer informatie hierover: https://databank-sociale-samenhang.vlaanderen.be/pleinpatrons.
Zulke “Plein Patrons” zijn zeer belangrijk om via overleg mogelijke problemen op te lossen. Anderzijds kunnen zij ook de vragen en verzuchtingen van de jongeren naar de jeugddienst doorgeven, zodat daar ook kan op ingespeeld worden. En indien het echt nodig is, kunnen zij ook problemen signaleren naar de politie. Maar vaak slagen de “Plein Patrons” erin om problemen te voorkomen, waar in het verleden de politie moest voor tussenkomen. Het lijkt ons belangrijk om deze ervaringen ook mee te nemen in Sint-Niklaas. Want het skate park aan de Witte Molen is een prachtig initiatief en ik denk dat we met z’n allen dit graag zo willen houden.
Sinds de aanleg van het skatepark en de speeltuin op de site van de witte molen zijn de problemen in de buurt ook toegenomen. Zoals onder andere bij het Stationsplein zijn er ook in deze buurt veel meer meldingen van geluidsoverlast, van vandalisme en in huidige corona tijd, problemen met samenscholingen. Het doet pijn om te horen te krijgen van buren dat ze niet meer buiten durven komen na een bepaald uur.
Als kers op de taart is er dan nog oudejaarsnacht. Er worden vernielingen aangebracht, vuurwerk afgestoken en een groep onruststokers aangehouden.
Wij stellen ons dan ook de volgende vragen:
- Welke acties zijn er ondernomen op oudejaar?
- Welke gevolgen hadden deze?
- Hoeveel aanhoudingen waren er?
- Wat zijn de kosten van de vernielingen?
- Welke maatregelen gaan er nu getroffen worden op vlak van inzet politie, nultolerantie en andere beveiligingsmiddelen zodat deze buurt weer leefbaar wordt voor iedereen?
Op de commissie ruimtelijke ordening van 12 januari ll. kregen we een toelichting over de plannen om dit jaar een gedeelte van de Cardijnlaan te vernieuwen. Meteen zou ook eenrichtingsverkeer worden ingevoerd in twee delen de straat: richting stadscentrum tussen de P Segersstraat en de Broedersstraat, staduitwaarts tussen de P. Segersstraat en de Gorinchemstraat. Deze ingreep heeft grote gevolgen voor de circulatie op wijkniveau, waarin de Cardijnlaan een belangrijke as is. De maatregel moet dan ook gepast worden in een circulatieplan voor de ruimere omgeving; iets waarvoor in juni 2020 een eerste aanzet werd gegeven.
Graag informeerde ik bij de beide bevoegde schepenen naar de stand van zaken van dit plan.