Deze overeenkomst heeft tot doel de rechten en plichten vast te leggen tussen de partijen, die zich verbinden om samen een fietsweg te realiseren, onderdeel van het netwerk Fietssnelwegen. Het fietspad wordt aangelegd over een lengte van 7 kilometer. Het maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
De totaal geraamde indicatieve budgetkost bedraagt 1.680.000 EUR (inclusief aandeel Sint-Gillis-Waas).
De kostprijs voor de realisatie van de fietsverbinding en bijhorende aansluitingen met de wegen wordt op volgende wijze verdeeld over de partners:
- de Provincie Oost-Vlaanderen draagt 100 % van de kosten voor de heraanleg van het fietspad, via het fietsfonds wordt 50 % ondersteuning aangevraagd bij het Vlaams Gewest;
- de stad Sint-Niklaas en de gemeente Sint-Gillis-Waas dragen op hun grondgebied respectievelijk de kosten van eventuele werken die niet de aanleg van het fietspad uitmaken;
- studiekosten worden volledig gedragen door de stad Sint-Niklaas en de gemeente Sint-Gillis-Waas, dit pro rato het aantal kilometer fietssnelweg op hun grondgebied.
Sint-Niklaas zal optreden als aanbestedende overheid.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
De aanleg van kwalitatieve fietsinfrastructuur is een belangrijk facet in het stimuleren van fietsgebruik. De aanpak dient hierbij gericht te zijn op de totaliteit van de fietsverbindingen, die niet stoppen aan de gemeentegrenzen. De netwerkwaarde van de trajecten zijn richtinggevend voor de prioriteit qua aanpak. In die zin hebben fietssnelwegen, zoals de F411 (of beter gekend als de stropersroute of de fietsnelweg naar Hulst) de hoogste prioriteit.
De F411 doorkruist Sint-Niklaas en Sint-Gillis-Waas. Het grootste knelpunt in Sint-Niklaas betreft de dimensionering die niet is afgestemd op het gebruik van de F411. De gemeente Sint-Gillis-Waas kampt met dezelfde problematiek. Na overleg met de gemeente Sint-Gillis-Waas en de provincie Oost-Vlaanderen werd er afgesproken dat Sint-Niklaas de leiding zou nemen in dit dossier en dat Sint-Gillis-Waas dit zal doen voor het dossier van de Vrouw-Mariastraat. De provincie Oost-Vlaanderen heeft momenteel geen capaciteit om dit dossier te trekken en zal zich nu focussen op de realisatie van de fietsbrug over Vijfstraten en het vervolgtraject van de F4 richting Driekoningen.
akkoord te gaan met het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met Sint-Gillis-Waas in het kader van de heraanleg van de fietssnelweg F411 tussen Driekoningen (Sint-Niklaas) en Reinakkerweg (Sint-Gillis-Waas).
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens de stad Sint-Niklaas.