Op 12 februari 2021 kondigde de havenbesturen van Zeebrugge en Antwerpen hun fusie aan. De CEO hiervan wordt de huidige topman van de haven van Antwerpen, de voorzitter wordt de Antwerpse schepen. In het bestuursorgaan krijgt de haven van Antwerpen zes bestuurders, de haven van Zeebrugge drie om later terug te vallen op twee bestuurders. Daarnaast er zijn vier onafhankelijke bestuurders. Het doel is wel om te streven naar bestuurders met een lokale link.
De goede verstaander begrijpt dat ‘streven naar’ een mooi principe is, maar dat het correcter zou zijn om erkenning te formaliseren. Net zoals het aantal bestuurders uit Antwerpen of Brugge ook geformaliseerd werd.
Zo ondervindt onze streek een enorme impact van de Waaslandhaven, zowel positief (directe en indirecte werkgelegenheid) als negatief (files en vervuiling). Ook de ruimtelijke inname met ongeveer 4.500 hectare, is gigantisch.
En de impact van de Waaslandhaven zal alleen maar stijgen de komende jaren door onder andere het Saeftinghedok als onderdeel van complex project ECA waar er minstens 6 miljoen bijkomende containercapaciteit wordt opgeleverd in de Waaslandhaven tegen 2030.
Daarnaast is het niet ondenkbeeldig dat de komende jaren een versterkte goederenmobiliteit tussen beide havens terug op de politieke agenda komt. Bijvoorbeeld door de Vlaamse plannen voor een goederenspoorlijn tussen Zeebrugge en de Waaslandhaven langs de E34 snelweg, terug op de politieke agenda te plaatsen.
De enige manier een ernstige impact te hebben vanuit het Waasland, is om een stabiele en volwaardige vertegenwoordiging uit onze regio te hebben in het bestuursorgaan. Dit is niet enkel een teken van respect, maar is ook essentieel om de mentale vervreemding tegenover de Waaslandhaven tegen bij onze burgers.
Gelet op de omvang van Zeebrugge tegenover de Waaslandhaven, is het logisch dat onze streek minstens twee democratisch verkozen vertegenwoordigers uit de Wase gemeenten, mag afvaardigen in het bestuur van de nieuwe haven.
Vragen: