In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergaderingen aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 74, 277 § 1 en 278 § 1.
de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 oktober 2021 goed te keuren.
Er worden verschillende aanpassingen aan de rechtspositieregeling (en één aan het arbeidsreglement) voorgesteld, de gewijzigde documenten zijn in bijlage terug te vinden. De voorstellen hebben onder andere betrekking op de regels met betrekking tot selecties, opdrachthouderschap, loopbaanvermindering, evaluatie, pleegzorgverlof en pleegouderverlof, dienstvrijstelling, verlofopname...
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- de mogelijkheid wordt voorzien om interne mobiliteit te combineren met bevordering en/of met werving en/of met externe mobiliteit;
- het minimum aantal leden van de selectiecommissies wordt verminderd (van vier naar drie);
- de geldigheidsduur van de capaciteitstest wordt onbeperkt;
- de minimum geldigheidsduur van de wervingsreserves wordt ingekort van drie jaar naar maximum twee jaar met een maximum verlengbaarheid tot één jaar (in plaats van twee jaar), met uitzondering van de bevorderingsreserves;
- het aantal keer dat men een ‘volwaardige’ betrekking kan weigeren alvorens men van de wervingsreserve wordt geschrapt wordt ingeperkt. Nu kan men twee keer weigeren. Voorstel is om dit te verminderen naar één weigering;
- in de loop van de afgelopen maanden zijn er een aantal wijzigingen gebeurd aan de regelgeving met betrekking tot een aantal loopbaanverminderingen (onder andere de invoering van het flexibel ouderschapsverlof), tevens wordt voorgesteld om de mogelijkheden om gebruik te maken van loopbaanverminderingen voor de leden van het managementteam in principe steeds als een gunst te beschouwen, daar waar mogelijk, en te koppelen aan de goede werking van dienst;
- het geboorteverlof wordt aangepast;
- het pleegzorgverlof en het pleegouderverlof voor statutairen wordt ingevoerd conform het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021;
- de mogelijkheid om niet-opgenomen verlof van vorig jaar alsnog op te nemen wordt verlengd van 6 januari naar 10 januari;
- er wordt geen dienstvrijstelling verleend wegens overmacht bij weigering om tijdelijk een aangepaste functie op te nemen;
- de mogelijkheid wordt voorzien om, omwille van redenen van dienstbelang, overuren, glij-uren, compensatierust... te laten opnemen aan de hand van een verlofopnameplan.
Verder zijn er nog een aantal technische aanpassingen.
De voorstellen werden onderhandeld met de vakorganisaties en resulteerden in een protocol van akkoord.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
Rechtspositieregeling geldend voor het personeel van de stad en OCMW Sint-Niklaas
met algemene stemmen (39)
de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement goed te keuren.
Exemplaren van het rechtpositiereglement en het arbeidsreglement worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Met e-mail van 8 november 2021 vraagt de Vlaams Belang-fractie haar leden in de algemene vergadering van het Algemeen Ziekenhuis Waasland (AZ Waasland) te wijzigen naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Freyja De Rijcke, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van oktober 2021. Gevraagd wordt om in de algemene vergadering mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Roland Pannecoucke.
Decreet lokaal bestuur artikelen 40, deel 3, titel 4, hoofdstuk 3 en 41.
Beslissing houdende de oprichting van AZ Waasland.
Beslissing raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2019 betreffende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van AZ Waasland.
Beslissing raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2020 betreffende de statutenwijziging en de bijhorende wijzigingen van aanduiding van leden in de algemene vergadering en de raad van bestuur van AZ Waasland.
Statuten AZ Waasland.
in de algemene vergadering van AZ Waasland mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Roland Pannecoucke.
Bij de bouw van de woonzorgcentra van het OCMW Sint-Niklaas kon een deel van de btw
worden ‘afgetrokken’. Na de oprichting van het Zorgpunt Waasland, Oude Zandstraat 92 te 9120
Beveren, is die situatie veranderd omdat het ‘kern’ OCMW niet meer btw-plichtig is, en evenmin de
woonzorgcentra/dienstencentra uitbaat.
Voor het dienstencentrum 't Lammeken (huurovereenkomst 22 december 2019) en de
assistentiewoningen Bokkenhof (huurovereenkomst 28 juli 2021) werd een verhuur in
onroerende staat afgesloten. Voor het woonzorgcentrum, de zeven appartementen voor een
bewoner met mantelzorger en de zeven assistentiewoningen op de site van het Populierenhof,
gelegen Turkyen 2-4 te 9100 Nieuwkerken, is het ook aangewezen een verhuur in onroerende staat af te sluiten.
De principiële beslissing om deze stelsels te gebruiken, is genomen in de gemeenteraden van
de vier moederbesturen in december 2018 en de raad van bestuur van het Zorgpunt Waasland
van 12 december 2019. Wat nu voorligt is een toepassing van deze principes.
Verhuur in onroerende staat betekent dat het gebouw door het OCMW wordt verhuurd aan het
Zorgpunt Waasland. Bovenop die huurprijs komt dan btw, die het OCMW doorstort. Het
Zorgpunt Waasland kan die btw - voor een deel - aftrekken van de ‘normale’ btw die zij elk
kwartaal moet betalen.
Financieel komt de verhuur in onroerende staat erop neer dat het Zorgpunt Waasland aan het
moederbestuur huur gaat betalen. De btw-aftrek door het Zorgpunt Waasland wordt door de
belastingdienst alleen geaccepteerd indien realistische huurbedragen worden betaald. In het
geval van een deel van de gebouwen van het Populierenhof gaat het om 675.000 EUR per jaar.
Dat is de kostprijs van de gebouwen, betaald met een vaste rentevoet over 25 jaar. Dat wil
zeggen: 44.910 EUR, per jaar, om een bedrag van 1.000.000 EUR te betalen. De bouwkost van het
Populierenhof bedraagt ruim 16.000.000 EUR. Hierbij is de geplande verkoop van het
dienstencentrum en het dagverzorgingscentrum door het OCMW Sint-Niklaas aan het Zorgpunt
Waasland verrekend. De verkoop zal gebeuren na goedkeuring van VIPA-subsidies. Tot dat
moment valt het gebruik van deze delen van de site ook onder de overeenkomst verhuur
onroerende staat. Hiervoor wordt maandelijks 5.000 EUR huur betaald door het Zorgpunt
Waasland aan het OCMW Sint-Niklaas.
De huurvergoeding volstaat om de werkelijke kostprijs van de gebouwen te vergoeden, tenzij
de waarde van de verkoop van het dienstencentrum en het dagverzorgingscentrum meer dan 5
% afwijkt van de veronderstelde gezamenlijke verkoopwaarde van 1.700.000 EUR, exclusief
btw. Bij grotere afwijkingen wordt de huurprijs aangepast. Dit geldt in beide richtingen.
De huur wordt aangegaan voor een duurtijd van negen jaar, ingaande op 1 november 2021,
stilzwijgend verlengbaar met periodes van telkens negen jaar tot 1 november 2046. Omdat het
Zorgpunt Waasland in de komende jaren ook de (grote) onderhoudskosten direct of indirect
betaalt, is het financieel te verantwoorden dat het Zorgpunt Waasland vanaf 1 augustus 2046
volledig eigenaar wordt van gebouw en grond.
Zorgpunt Waasland kan haar btw-plichtige activiteiten in mindering brengen bij de btw-aangifte. Het moederbestuur kan dat nooit.
Zorgpunt Waasland ontvangt de huur (momenteel 480 EUR, per flat, per maand, die een 3/4 door de bewoner wordt betaald). In tegenstelling tot de bijdrage aan het moederbestuur, wordt dat bedrag
geïndexeerd. Daarmee is het de eerste jaren voor het Zorgpunt Waasland een (beperkte)
kostenpost, maar wordt er op termijn een (beperkt) overschot geboekt. Op langere termijn is dat
een financiële nuloperatie, die ook volstrekt gelijk is aan de mogelijkheden die private partners
hebben.
Voor de delen die tot het woonzorgcentrum behoren blijft er wel een kostprijs. Doorgaans heeft
een woonzorgcentrum anno 2021 een exploitatieoverschot maar dat volstaat niet om de kosten
van het onroerend goed te dragen. De verhuur in onroerende staat wordt verrekend op de
kosten van de 'onderbouw' van het Zorgpunt Waasland. De stad ziet de gevolgen - zowel
positief als negatief - dus terugkomen in de exploitatie.
Voor de budgetten in 2022 ontstaan de volgende effecten: het huurbedrag moet bij het
Zorgpunt Waasland als uitgave worden ingeschreven en bij het OCMW Sint-Niklaas als
inkomsten (ter compensatie van leningskosten).
Om enig idee te geven van de omvang van de bedragen waar het over gaat in het geval van het
Populierenhof: de kost van de gebouwen bedraagt 16.000.000 EUR (zie bijlage). Wanneer daar btw op betaald
zou moeten worden, ging het om circa 1.920.000 EUR. Die heeft het OCMW Sint-Niklaas niet
betaald en niet moeten lenen. De jaarlijkse rentekosten (3.600 EUR) wint ze.
De realistische huurkosten voor een dergelijk gebouw zijn 675.000 EUR, per jaar. De btw daarop
betaalt het Zorgpunt Waasland. Daarvan kan - in tegenstelling tot bijvoorbeeld t' Lammeken -
niets worden afgetrokken omdat de btw-activiteiten in het deel dienstencentrum vallen. Dus
buiten deze verhuur.
Dat jaarlijkse voordeel geldt voor de hele periode van 25 jaar. In totaal 90.000 EUR.
Gelet op het feit dat de gebouwen in gebruik werden genomen vanaf 1 november 2021 diende de huurovereenkomst voor deze datum ondertekend te worden. Aangezien dit niet meer aan de raad voor maatschappelijk welzijn van oktober kon worden voorgelegd, werd de overeenkomst reeds goedgekeurd door het vast bureau. De ondertekende huurovereenkomst van 20 oktober 2021 wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Wet tot wijziging van het wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde wat de optionele belastingheffing inzake verhuur van uit hun aard onroerende goederen betreft en tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 20, van 20 juli 1970, tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven wat het verlaagde btw-tarief inzake de belaste verhuur van uit hun aard onroerende goederen betreft.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77, 78 en 84.
Ontvangsten huur mogen op MJP001269 Innen opbrengsten verpachtingen en gebruiksovereenkomst.
met algemene stemmen (39)
akkoord te gaan met de verhuur in onroerende staat van het woonzorgcentrum, de zeven
appartementen voor bewoners met mantelzorger en de zeven assistentiewoningen van het
Populierenhof, gelegen Turkyen 2 - 4 te 9100 Nieuwkerken, aan het Zorgpunt Waasland, Oude Zandstraat 92 te 9120 Beveren, en de bijhorende huurovereenkomst van 20 oktober 2021 te bekrachtigen.
Een exemplaar van de overeenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
In het kader van de opdracht 'site Heistraat: aanstellen ontwerpteam met expertise in circulair bouwen' werd een bestek met nr. 2021/050so opgesteld door de dienst projecten gebouwen.
Het voorwerp van de overheidsopdracht is het aanstellen van een ontwerpteam, met expertise in circulariteit, voor de casco renovatie van een oud fabriekspand tot een broedplek en opleidings- en oriënteringscentrum (OOC). Dit project omhelst de omvorming van een verwaarloosde site tot een klimaatneutrale, bruisende en kwalitatieve werk- leer- en ontmoetingsomgeving waarin circulariteit centraal staat.
Van het ontwerpteam wordt verwacht dat men naast de reeds ingeburgerde energie-eisen, ook focust op een circulaire bouw waarbij enkel gekozen wordt voor materialen/elementen die ofwel een biologische kringloop, ofwel een technische kringloop kunnen garanderen. De mogelijkheden van een dynamische levensloop van het gebouw en de milieu-impact van het materiaalgebruik dient in beeld gebracht te worden. Hierbij dienen zeker circulaire businessmodellen (light as a service, flooring as a service, facade as a service…) onderzocht te worden. Het biedt een opportuniteit voor een bredere, meer integrale en doordachte benadering van het duurzaamheidsdenken.
Het betreft meer bepaald een opdracht van diensten met als voorwerp:
- het ontwerp (eventueel op punt stellen opmeting bestaande toestand, haalbaarheidsstudie circulaire mogelijkheden binnen vooropgesteld budget, voorontwerp, definitief ontwerp, plannen in functie van omgevingsvergunning), de administratieve afhandeling (omgevingsvergunningsdocumenten…) van de volledige site, gelegen Heistraat 135 B te 9100 Sint-Niklaas. Dit omvat ontwerp van de casco renovatie fabriekshal, inrichting van het OOC, integratie van loods 1 en de ruimten van Den Azalee (loods 2 en laad- en loskades) in het concept en de totale omgevingsaanleg. Ook een circulair totaalconcept van de technische installaties is een onderdeel van deze opdracht;
- het uitwerken van een aanbestedings- en uitvoeringsdossier, de werfopvolging, de voorlopige oplevering, het 'as-built' dossier, opvolgen van wegwerken opmerkingen bij voorlopige oplevering en definitieve oplevering voor de (casco) renovatie van de fabriekspanden gelegen Heistraat 135 B te 9100 Sint-Niklaas;
- de opmaak van het aanbestedings- en uitvoeringsdossier alsook de uitvoering van de werken zal gefaseerd verlopen (twee fasen), waarbij de eerste fase gerealiseerd moet zijn tegen eind 2023 (in kader van subsidie) en gebudgetteerd is op 3.000.000 EUR, exclusief btw, meerwerken, herzieningen, erelonen. Het totale bouwbudget fase 1 + 2 (exclusief btw, meerwerken, herzieningen, erelonen) wordt geraamd op 6.000.000 EUR.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 260.000 EUR, exclusief btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. De aankondiging van de opdracht zal op nationaal en Europees niveau gepubliceerd worden.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 42 § 1, 1°a en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 19 december 2019 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met algemene stemmen (39)
goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. 2021/050so en de raming voor de opdracht 'site Heistraat: aanstellen ontwerpteam met expertise in circulair bouwen', opgesteld door de dienst projecten gebouwen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De indicatieve raming bedraagt 260.000 EUR exclusief btw.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
de uitgave te verrekenen op MJP001295/AC000889
Ik informeer in 2013 al eens naar het aantal en de wijze van tussenkomst door het OCMW in begrafeniskosten bij onvoldoende middelen van de overledene of zijn erfgenamen.
In Sint-Niklaas bleek het toen om gemiddeld 25 overlijdens per jaar te gaan waarbij het OCMW tussenkwam in de afscheidsceremonie. Naast de verzorging, overbrenging en opbaring van het lichaam, werd daarbij voorzien in een eenvoudige kist of urne en in een burgerlijke of kerkdienst met ceremoniemeester. In de helft van de gevallen ging het daarbij om bewoners van onze rusthuizen die geen reserves meer hadden.
Hoe is de evolutie vandaag? Hoeveel tussenkomsten deed het OCMW in respectievelijk 2019 en hoeveel in de COVID-jaren 2020 en 2021? Hoeveel bedroeg de tussenkomst gemiddeld per overlijden?
In een antwoord op een schriftelijke vraag van collega Anneke Luyckx (2020_SV_00009) is sprake van een overeenkomst uit 2018. Hoe zijn deze diensten aanbesteed? Gebeurt dit via een raamovereenkomst met verschillende begrafenisondernemers of via een overeenkomst met slechts één dienstverlener? Wat is de looptijd van dergelijke overeenkomsten?
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Het OCMW verleent op verschillende wijze steun: leefloon, aanvullende steun ...
Soms moet betaalde steun die nadien als onterecht toegekend blijkt, worden teruggevorderd.
Kan men me zeggen :
- Hoe gebeurt dit?
- Wie doet dit?
- Heeft u een overzicht wat er werd teruggevorderd de laatste 5 jaar tot eind juni 2021?
- Wordt soms het gerecht ingeschakeld?
- Vanaf wanneer en met welk resultaat?
met algemene stemmen (39)