Terug
Gepubliceerd op 25/10/2021

2021_IP_00096 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Brandveiligheid van serviceflats De Goudbloem (Zorgpunt) staat niet op punt!

gemeenteraad
vr 24/09/2021 - 19:00 het auditorium van Odisee
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Christel Geerts, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Marcel Van Looy, raadslid (N-VA); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Jef Maes, raadslid (PVDA); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Johan Verhulst, algemeen directeur; Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Afwezig

Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang)

Verontschuldigd

Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Freyja De Rijcke, raadslid (Vlaams Belang)

Secretaris

Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2021_IP_00096 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Brandveiligheid van serviceflats De Goudbloem (Zorgpunt) staat niet op punt! 2021_IP_00096 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Brandveiligheid van serviceflats De Goudbloem (Zorgpunt) staat niet op punt!

Motivering

Indiener(s)

Jef Maes

Gericht aan

Lieven Dehandschutter

Tijdstip van indienen

wo 15/09/2021 - 20:16

Toelichting

Op 19 augustus 2021 heb ik u een schriftelijke vraag gesteld in verband met het herhaaldelijk afgaan van het brandalarm in de serviceflats de Goudbloem aan het Zwijgershoekje en het feit dat het alarm gedurende ruim 45 minuten is blijven rinkelen. U heeft mij daarop geantwoord, maar het antwoord voldoet ons niet. Gezien het belang hiervan voor de bewoners wil ik dit hier op de gemeenteraad aankaarten en zou ik willen vragen om dit zeer ernstig te nemen.
Het antwoord komt grosso modo neer op twee punten:
- er was niemand vlakbij omwille van de vakantie;
- misschien moet dit voor al onze serviceflats eens bekeken worden >> wat exact te doen bij een random brandalarm?
Misschien?!
Onze mensen hebben ondertussen verder met bewoners gesproken en wat blijkt er in de realiteit:

  1. Regelmatig gaan er valse brandalarmen af in het gebouw. Daardoor ontstaat er een klimaat van 'het zal wel weer een vals alarm zijn' en niemand onderneemt iets. Dat schept een gevaarlijke situatie. Want wat als het wel eens brandt? Het alarm gaat bijna altijd af bij het al dan niet gebruiken van de dampkap. Volgens de bewoners zijn dat geen 'echte dampkappen' die afzuigen maar zijn het luchtroosters die dienen als dampkap. Omdat bij de bouw van de flats ervan uitgegaan is dat de bewoners vooral een beroep zouden doen op de besteldienst voor eten. De 'dampkap' wordt ook vaak verkeerd gebruikt door bewoners: ze duwen de lichtschakelaar voor het licht en de vuren in de keuken aan, maar denken dat dan ook de dampkap aan staat. Maar daarvoor moet je aan een knop aan de dampkap draaien maar dat is voor sommige bewoners niet duidelijk. Dit alles moet echt grondig bekeken worden om de oorzaak van het probleem van de valse brandalarmen weg te nemen.
  2. Het is niet zo dat buiten de vakantie er altijd iemand aanwezig is. Elke maandag en donderdag is er iemand aanwezig van 10u tot 12 u in het bureel op de gelijkvloerse verdieping. De technische dienst is moeilijk bereikbaar. Ook buiten de vakantie zijn er al alarmen afgegaan en duurde het zeer lang vooraleer er iemand aanwezig was om te bekijken wat er aan de hand was. Aanwezigheid en bereikbaarheid zijn dus een permanent probleem dat een oplossing vereist. Ik wil hier wel uitdrukkelijk bij vermelden dat de bewoners wel erg tevreden zijn over het personeelslid dat daar werkt. Dus daar geen slecht woord over.
  3. Het persoonlijke alarm is niet optimaal. Iemand vertelde dat haar persoonlijk alarm al 200 keer is afgegaan. Er is blijkbaar beloofd dat ze gaan overschakelen naar een ander systeem, maar nog lang niet iedereen heeft dat systeem. En dat is dringend nodig. Iemand vertelt ons dat zij een tijdje geleden om 4.30 uur 's nachts wakker werd door een buurvrouw die om hulp riep: zij had op het persoonlijk alarm gedrukt, maar het werkte niet. Men heeft dan de 112 gebeld. Een 'probleem' is ook - en dat is blijkbaar ook al meer dan eens voorgevallen - dat de brandweer het slot moeten uitboren omdat zij de code niet hebben om de loper te pakken uit het sleutelkastje dat beneden hangt. Dit moet echt ook op punt gezet worden.
  4. Hoe gaat een evacuatie verlopen in het geval er wel een brand is? Er is bezorgdheid bij de bewoners over wat er moet gebeuren als de lift het laat afweten. Hoe moeten de mensen beneden geraken bij brand, want dan mag de lift niet gebruikt worden? Ze zijn bezorgd over hoe de evacuatie moet verlopen als de lift blokkeert? Mensen die op de tweede of derde verdieping wonen geraken niet zelfstandig van de trap. Er is zo’n evacuatieplan? De bewoners hebben er geen weet van.
  5. En ten slotte dé sleutelvraag: gaat er regelmatig een brandoefening door? Een bewoner die er al dertien jaar woont, herinnert zich dat in het begin dat hij er woonde eens een brandoefening is geweest. Dat is dus meer dan tien jaar geleden. Bewoners die er een paar jaar wonen herinneren het zich niet. Iemand anders denkt dat het zeker vijf jaar geleden is. Het kan toch niet zijn dat al die mensen aan geheugenverlies lijden. Daarom onze vraag: wanneer is de laatste brandoefening doorgegaan? Uit zo’n brandoefening kan men vaak heel veel leren over wat moet verbeterd worden en kunnen de bewoners ook oefenen wat ze moeten doen in geval van brand om het gebouw te ontruimen. Dit is echt belangrijk om de veiligheid van de bewoners te garanderen.

Conclusie: de veiligheid van de bewoners in de Goudbloem baart ons zorgen. U begrijpt dat elk vals alarm uit den boze is. Iedereen weet dat door herhaalde valse alarmmeldingen de alertheid verdwijnt bij een echte brandmelding. De verantwoordelijkheid van het Zorgpunt Waasland is hier immens. Mogen wij u vragen om dit probleem ernstig en spoedig aan te pakken? Wij hebben de situatie in andere serviceflats niet onderzocht, maar het lijkt ons belangrijk om daar ook grondig naar te kijken vanuit hetzelfde oogpunt, namelijk dat van de veiligheid van de bewoners.