Afgelopen week verschenen in de krant onrustwekkende berichten over het spoorwegaanbod. In een presentatie had de baas van Infrabel een aantal spoorlijnen aangegeven die volgens hem in het vuur lagen bij de opmaak van het nieuwe investeringsplan van de NMBS. Daarbij ook twee verbindingen die van groot belang zijn voor Sint-Niklaas:
- spoorlijn 54 Sint-Niklaas - Mechelen, met de stations Temse, Bornem, Puurs en Willebroek op het traject;
- de verbinding tussen Lokeren en Dendermonde, die onderdeel uitmaakt van de rechtstreekse verbinding tussen Sint-Niklaas en Brussel.
De berichten werden alleszins niet tegengesproken door de NMBS/Infrabel. Ze werden eerder bevestigd door de federale minister van mobiliteit die er meteen aan toevoegde dat hij garant stond voor het behoud van het volledige spoorwegnet.
Ik hoop dat ik het college van burgemeester en schepenen niet moet overtuigen van de noodzaak van beide spoorlijnen voor een kwalitatief treinaanbod, als ruggengraat van het openbaar vervoer en als alternatief voor de auto. Welke stappen heeft het stadsbestuur gezet of wenst het te zetten om aan de bevoegde minister en aan de NMBS/Infrabel duidelijk te maken dat we het volstrekt oneens zijn met deze absurde voorstellen? Wenst men daarbij ook contact te zoeken met andere gemeenten of is men al door henzelf gecontacteerd?