Het ongeval in Antwerpen eind augustus, waarbij twee zusjes om het leven kwamen heeft heel wat mensen beroerd en heeft de discussie over conflictvrije kruispunten in ons land doen opleven. Het kruispunt waar het ongeval gebeurde was conflictvrij gemaakt, maar deze beslissing werd daarna door de schepen van mobiliteit terug gedraaid, met alle nefaste gevolgen van dien.
In Sint-Niklaas hebben we vorig jaar ook zo’n vreselijk ongeval gekend met een jonge vrouw en haar ongeboren baby die het leven lieten aan het kruispunt van de Plezantstraat en de Spoorweglaan. Daar is nu gelukkig wel een conflictvrij kruispunt ingericht. Maar het is in onze stad (en niet alleen in onze stad) nog altijd eerder de uitzondering dan de regel. VIAS en de Fietsersbond pleiten naar aanleiding van het ongeval in Antwerpen voor het veralgemenen van conflictvrije kruispunten. Ook de groep “Bezorgde Ouders” in Antwerpen, pleit hiervoor.
Terzake vergeleek in een zeer interessante reportage de situatie met Nederland[1]. Daar kende men in de jaren ’70 gelijkaardige problemen en ongevallen. Onder druk van de fietsersbeweging en organisaties van ouders van verongelukte kinderen is in Nederland conflictvrij nu de norm en kent men deze ongevallen nog amper. Het argument van de Antwerpse schepen Kennis, dat de automobilisten dan te lang moeten wachten, wuift men daar weg. Wat weegt er het meeste op: een beetje langer wachten of het leven van een kind? Trouwens, in Nederland worden de lichten zo geregeld dat op sommige kruispunten de zachte weggebruiker tussen de rijrichtingen van de auto's in kort maar veilig groen krijgt en dat de wachttijden op die manier zo kort mogelijk worden gehouden. Een win-winsituatie dus voor alle weggebruikers.
Wies Callens van de Fietsersbond klaagt al langer over de niet-conflictvrije kruispunten en klopt nu weer op dezelfde nagel. “Het is een beetje cynisch maar vorige dinsdag is in Gent, in exact dezelfde situatie een fietsster aangereden.” verklaarde hij op VRT-NWS. "Onze vraag is al veel langer dan vandaag: pak dit aan, werk dit weg, zorg dat dergelijke conflicten niet meer mogelijk zijn, tussen gemotoriseerd vervoer, zeker zwaar gemotoriseerd vervoer, en actieve weggebruikers." Dat is de vraag van de Fietsersbond.
En wij willen u vandaag deze vraag stellen: Is het stadsbestuur akkoord om in onze stad conflictvrije kruispunten als norm in te stellen en niet langer als uitzondering? Is het stadsbestuur bereid om hier dringend werk van te maken en in het najaar al een inventaris op te stellen van de meest dringende kruispunten en die al aan te pakken?
Met de invoering van de ruime zone 30 en enkele andere maatregelen aan de scholen zijn er al stappen gezet op het vlak van verkeersveiligheid. Maar we denken dat het conflictvrij maken van kruispunten ook een essentiële en dringende maatregel is. Wij beseffen dat niet alle kruispunten op korte termijn kunnen aangepast worden. Maar wat wij vragen is dat op korte termijn een lijst wordt opgesteld van gevaarlijke kruispunten die zo snel als mogelijk conflictvrij worden gemaakt. Ik heb een rondvraag gedaan en heb de volgende zes kruispunten genoteerd die door fietsers als prioritair naar voren worden geschoven: