Terug commissie schepen Carl Hanssens

ma 11/10/2021 - 20:00 gemeenteraadzaal

Toelichtingen, commissieverslagen en extra documenten

OPENBARE ZITTING

Techniek

Overheidsopdrachten en administratie

Omgeving

GAS

  • In uitvoering van het mobiliteitsplan en het wijkcirculatieplan werd in bepaalde straten een autoluwe zone ingericht, aangeduid en afgebakend met het verkeersbord C3 (verboden toegang) of het verkeersbord F103 (voetgangerszone). De toegang tot deze autoluwe zones zal worden gemonitord door ANPR-camera's (camera's die gebruik maken van de techniek van automatische nummerplaatherkenning).
    Artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties bepaalt dat overtredingen van de bepalingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, uitsluitend vastgesteld door automatisch werkende toestellen, kunnen worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie wanneer het gemeentelijk politiereglement hierin voorziet. Het algemeen politiereglement voorziet dat het niet in acht nemen van het verkeersbord C3 en F103 kan worden bestraft met een administratieve geldboete.
    Omdat de lokale politie de beelden van de ANPR-camera's door middel van een lokale server zal verwerken voor het opmaken van vaststellingen die vervolgens zullen worden overgemaakt aan de dienst van de sanctionerend ambtenaar, is de lokale politie verantwoordelijke voor de verwerking, en vallen deze camera's onder het toepassingsgebied van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018.
    Artikel 25/4 van deze wet bepaalt dat een politiedienst camera's kan gebruiken in een niet-besloten plaats op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt mits een voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad wanneer het gaat om een politiezone.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gebruik van ANPR-camera's voor toegangscontrole van de autoluwe zones goed te keuren.

Plannen en ontwikkelen

  • Wijkcirculatie vormt één van de bouwblokken van het mobiliteitsplan (goedgekeurd in 2015). Na een breed participatief traject (de wijkrondes) keurde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 augustus 2017 het wijkcirculatieplan goed. Het doorvoeren van deze circulatiemaatregelen moet de leefbaarheid en de bereikbaarheid naar een optimaler niveau tillen.
    Binnen het mobiliteitsplan werden de basisprincipes van de wijkcirculatie vastgelegd. De rondweg fungeert als verdeelweg voor de wijken die via één duidelijke invals- en uitvalsweg bereikbaar zijn. Een interferentie tussen de lussen is niet mogelijk voor gemotoriseerd verkeer. Zachte weggebruikers en het openbaar vervoer hebben daarentegen een maximale doorwaadbaarheid in de stad.
    Het wijkcirculatieplan wordt gefaseerd uitgerold. In een volgende fase worden twee zones ingericht als autoluwe zone met name de Collegestraat en de Kroonmolenstraat. De autoluwe zones worden afgebakend met een verkeersbord 'verboden doorgang' met uitzondering van vergunningshouders. De vergunninghouders zullen op basis van hun plaats op de 'witte lijst' een toegang krijgen. Verder worden er twee verkeersfilters ingevoerd met name in de Breedstraat en de Goudenregenlaan. Deze krijgen een zelfde afbakening en statuut als de autoluwe zones. Ook twee voetgangerszones (Stationsstraat en Nieuwstraat) krijgen ter hoogte van de aansluiting van de Grote Markt een ANPR (automatic number plate recognition) om de rechtmatigheid van toegang te checken. Om te weten wie een doorgang krijgt (en dus op de 'witte lijst' terecht komt), is een toegangsreglement nodig.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het toegangsreglement voor de autoluwe zones en verkeersfilters goed te keuren.

  • Voor de aanleg van een nieuwe duiker moet een onderdoorpersing onder de westelijke tangent gebeuren ter hoogte van spoorlijn 59. Hiervoor moet een deel van een restperceel van het Agentschap Wegen en Verkeer ingenomen worden.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan en de voorwaarden van de ontwerpakte vast te stellen.

BESLOTEN ZITTING

Ondersteuning

GAS

  • In uitvoering van het mobiliteitsplan en het wijkcirculatieplan wordt in bepaalde straten een autoluwe zone ingericht, aangeduid en afgebakend met het verkeersbord C3 (verboden toegang) of het verkeersbord F103/F105 (voetgangerszone). De toegang tot deze autoluwe zones wordt gemonitord door een ANPR-camera (camera die gebruikmaakt van de techniek van automatische nummerplaatherkenning).
    Aan de hand van een lijst van nummerplaten van voertuigen die op basis van het gemeentelijk reglement toegang hebben tot één of meer autoluwe zones (zogenaamde witte lijst), zal worden nagegaan of het door de camera geregistreerde voertuig al dan niet rechtmatig de betrokken zone mocht inrijden.
    In het geval het voertuig de betrokken zone niet mocht inrijden, is door middel van de ANPR-camera een inbreuk vastgesteld op het verkeersbord C3 of het verkeersbord F103. In dit geval zal op basis van de camerabeelden een vaststelling worden opgemaakt die vervolgens zal worden overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar voor het opstarten van de procedure tot het opleggen van een administratieve geldboete.
    De vaststellingen die zullen worden verwerkt door de afdeling verkeer van de lokale politie moeten worden ondertekend door ofwel een ambtenaar gemachtigd om GAS-vaststellingen te doen, ofwel een politieambtenaar.
    Twee personeelsleden van de stad, tewerkgesteld bij de afdeling verkeer van de lokale politie, hebben hiertoe een opleiding gevolgd bij het Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding (PIVO) te Asse.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd machtiging te verlenen aan beide personeelsleden tot het doen van vaststellingen inzake overtredingen op het verkeersbord C3 en F103, uitsluitend vastgesteld met automatisch werkende toestellen.