Terug
Gepubliceerd op 29/11/2021

2021_GR_00286 - Wijkcirculatie: reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en verkeersfilters: goedkeuring

gemeenteraad
vr 22/10/2021 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Christel Geerts, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Marcel Van Looy, raadslid (N-VA); Luk Huys, raadslid (N-VA); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Jef Maes, raadslid (PVDA); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Tamara De Boey; Johan Verhulst, algemeen directeur; Hedwig Smet, Commissaris

Verontschuldigd

Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2021_GR_00286 - Wijkcirculatie: reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en verkeersfilters: goedkeuring 2021_GR_00286 - Wijkcirculatie: reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en verkeersfilters: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De inrichting van de autoluwe zones en het invoeren van verkeersfilters past volledig binnen de beleidsvisie om de stad verkeersveiliger en -leefbaarder te maken. Door het weren van oneigenlijk verkeer wordt ruimte gecreëerd en dit zorgt voor een aangenamere woonkwaliteit. Bovendien wordt fietsen en wandelen naar het stadshart gefaciliteerd.
Om deze verkeersstatuten af te dwingen, werd gekozen voor ANPR (automatic number plate recognition). Op 21 december 2017 keurde de gemeenteraad het plaatsen van ANPR-camera's in de Kroonmolenstraat en de Collegestraat goed. Deze camera's zullen de toegangscontrole uitvoeren.
Na het wegwerken van meerdere technische problemen, werden de voorbereidende werken afgerond:

- aanvraagformulier via het platform van Eaglebe;
- automatisch genereren van het bestand (type: csv) dat alle vergunningen voor de verschillende zones en tijden definieert ('witte lijst');
- plaatsing en in werking stellen van de ANPR-camera's;
- implementatie van de server (waar de beelden toekomen en dus gecentraliseerd worden) met de nodige koppelingen voor de pv-verwerking en de GAS-afhandeling.
De autoluwe zones en verkeersfilters worden aangeduid met een C3-verkeersbord (doorrijverbod) met uitzondering van vergunninghouders. Die vergunninghouders worden gedefinieerd in het toegangsreglement voor de autoluwe zones en verkeersfilters. Om dit toegangsreglement vorm te geven werd een participatie-oefening gehouden met de bewoners en handelaars van de autoluwe zones. Hierin werd gepeild naar volgende bekommernissen:
- Hoe wordt de rijrichting / bereikbaarheid van de straat gezien?
- Welk tijdsvenster is wenselijk?
- Hoe wordt de toegankelijkheid verbeterd?
- Wie krijgt doorgang?
- Wat zijn de bezorgdheden?
- Welke opportuniteiten worden meegenomen?
Een overzicht van de feedback op bovenstaande vragen, alsook het bijhorende antwoord, wordt als bijlage toegevoegd.
Een gelijkaardige oefening werd eind 2019 gedaan in de Breedstraat. Daarin werd aangegeven dat er een groot draagvlak was voor de maatregel, indien voor de buurt de nodige flexibiliteit gegarandeerd kan worden.
Er werden heel wat bezorgdheden geformuleerd alsook mogelijke cases. Deze werden besproken op de afgelopen vijf stuurgroepen van de ANPR. Het voorliggend toegangsreglement houdt rekening met de geformuleerde bezorgdheden, maar tevens ook met de vooropgestelde doelstellingen van de maatregelen. Er wordt een grootschalige communicatie voorbereid, zodoende dat iedereen zeker de kans krijgt om zich in regel te stellen.
De inwerkingsdatum wordt vastgelegd op 1 januari 2022, met een gedoogperiode tot 15 februari 2022.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Mobiliteitsplan, vastgesteld door de gemeenteraad op 24 april 2015.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2017 betreffende de goedkeuring voor het plaatsen van ANPR's voor traject- en toegangscontroles.

Besluit

met 22 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld), 8 stemmen tegen (Vlaams Belang, Ilse Bats (Vooruit), PVDA) en 10 onthoudingen (CD&V, Vooruit (exclusief Ilse Bats))
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

akkoord te gaan met het toegangsreglement voor de autoluwe zones en verkeersfilters.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.