De energieprijzen swingen de pan uit. Gemiddeld stijgt het komende jaar de energiefactuur voor een gezin met 714 EUR. Nog nooit hebben we zo’n stijging meegemaakt. Gezinnen krijgen mails van hun energieleverancier met de te verwachten verhoging en panikeren. Terecht! Niet alleen gezinnen in armoede komen in de problemen. Ook gezinnen met een gemiddeld inkomen dreigen in de problemen te komen. We vrezen dat de armoede in onze stad nog gaat toenemen, een armoede die al zo groot is.
De vraag is dan ook: wat gaat het stadsbestuur doen op vlak van armoedebestrijding met deze hoge energieprijzen? Wordt het business as usual of gaan we een tandje bijsteken? Dat laatste zal nodig zijn want er gaan nog heel wat gezinnen in de problemen komen als ze om en bij de 700 EUR extra moeten betalen voor hun energierekening.
Met de PVDA vinden we dat we op lokaal vlak meer en sneller maatregelen moeten nemen tegen de armoede. We denken dan aan het volgende:
1. versnelde (maandelijkse) en automatische toekenning van het sociaal tarief aan wie ervoor in aanmerking komt. Nu gebeurt dat driemaandelijks. Dat zou toch sneller moeten kunnen;
2. we hebben hier in de stad het instrument van de aanvullende vergoeding. Een goed systeem maar veel te weinig gekend. We vragen om op dit vlak proactief te werken en zelf naar de mensen te gaan en niet wachten tot ze langskomen. In de plannen van het OCMW wordt verschillende keren gezegd dat er meer 'outreachend' moet gewerkt worden. Hier dient zich een serieuze uitdaging aan. Hoe gaat het OCMW dit nu aanpakken?
3. we hebben al enkele keren gevraagd om te zorgen voor middagmaaltijden in de scholen, in het kader van de strijd tegen de lege brooddozen. Het lijkt ons het uitgelezen moment om voor iedereen kosteloos gezonde maaltijden op school aan te bieden. De stad kan deze winter een proefproject uitproberen in de eigen scholen om het na evaluatie uit te rollen in meerdere scholen;
4. we stellen voor om extra in te zetten op hulp aan mensen die vragen en problemen hebben met hun energiefactuur. Er is nu het Energiehuis in de Lamstraat, maar wie is daarvan op de hoogte? We hebben het zelf na wat speurwerk ontdekt. Dit zou veel meer moeten gepromoot worden. Maar kunnen mensen daar ook terecht wanneer ze problemen hebben om hun energierekening te betalen? Het best zou er één energieloket komen waar mensen met al hun vragen en problemen de komende maanden terecht kunnen. Waar ook direct kan gekeken worden of mensen in aanmerking komen voor een aanvullende vergoeding of andere dringende steun. Mensen zouden één contactpunt moeten hebben voor al hun vragen en problemen en niet voor het ene naar het Energiehuis en voor het andere naar het stadhuis of het OCMW;
5. blijkbaar krijgen de OCMW’s ook een budget voor mensen die net geen recht hebben op het sociaal tarief. Dat heeft de regering aangekondigd. Over hoeveel geld gaat dit en wie komt daarvoor in aanmerking? Op welke manier gaat men dit budget verdelen? Hopelijk is dat niet “de sociale leverancier”, want daarvoor betaal je meer dan voor tarieven op de gewone markt.
En last but not least: we vinden dat er in geen geval, in geen enkel geval gas, water of elektriciteit kan afgesloten worden met deze prijsstijgingen.