Terug
Gepubliceerd op 30/08/2021

2021_IP_00071 - Interpellatie van raadslid Bart Merckx: Fietsveiligheid

gemeenteraad
vr 25/06/2021 - 21:00 de gemeenteraadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Christel Geerts, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Jef Maes, raadslid (PVDA); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Freyja De Rijcke, raadslid (Vlaams Belang); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Johan Verhulst, algemeen directeur; Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Afwezig

Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Gwen Merckx, korpschef

Secretaris

Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2021_IP_00071 - Interpellatie van raadslid Bart Merckx: Fietsveiligheid 2021_IP_00071 - Interpellatie van raadslid Bart Merckx: Fietsveiligheid

Motivering

Indiener(s)

Bart Merckx

Gericht aan

Carl Hanssens

Tijdstip van indienen

di 08/06/2021 - 21:27

Toelichting

Sint-Niklaas is een fietsstad in wording. Het aantal fietsers neemt jaar na jaar toe en deze tendens is dit corona-jaar nog versterkt. Er werd en wordt - terecht - ook heel wat geïnvesteerd in goede fietsinfrastructuur, in goede fietspaden.

Toch loopt de fietser, als zwakke weggebruiker zelfs op het fietspad het risico om aangereden te worden. Meer bepaald als een auto uit een kleinere zijstraat of van een privé-oprit komt gereden en als hierbij het zicht op de hoofdbaan, en dus zeker op het fietspad, belemmerd is.

Ik denk bijvoorbeeld heel concreet aan het punt waar de Anthonis De Jonghestraat uitkomt op de Heihoekstraat in Nieuwkerken. Een kleine zijstraat die echter vaak gebruikt wordt door mensen die van het recyclagepark komen of in het industriepark moesten zijn. Het zicht op de Heihoekstraat wordt erg beperkt door het weelderige openbare groen, waardoor veel automobilisten pas stoppen met de voorkant van hun voertuig al op het fietspad. Vaak benaderen veel automobilisten uit de zijstraat dit kruispunt ook te snel omdat ze geen oog hebben voor het fietspad. Een aankomende fietser, zeker als die wat snelheid heeft, kan hierbij een ongeval enkel voorkomen door naar de rijbaan uit te wijken, wat op zich ook heel gevaarlijk is natuurlijk.

Maar er zijn nog heel wat andere soortgelijke punten op grondgebied Sint-Niklaas.

Hetzelfde probleem doet zich ook voor als mensen van hun privé oprit rijden en daarbij onvoldoende zicht hebben op het fietspad dat ze moeten kruisen.

Ik zou dus graag aandacht willen vragen voor de veiligheid van de fietsers op elk fietspad dat een kleinere zijweg kruist. Misschien zijn snelheid remmende maatregelen nodig in de zijstraat, zoals een verkeersdrempel, zodat een automobilist eerst bijna tot stilstand moet komen alvorens stapvoets voet- en fietspad te kruisen? Misschien moet het fietspad beter aangegeven worden? In ieder geval kan getracht worden om het zicht op fietspad en rijbaan te verbeteren door het groen korter te snoeien.

Daarnaast vraag ik ook aan de schepen of het mogelijk is om ook op privé terrein af te dwingen dat mensen het zicht op fietspad en rijbaan vrijwaren, bv door hun haag lager te knippen de laatste meter. Bestaat hier regelgeving over? Kunnen hier regels opgelegd (en afgedwongen) worden?