do 23/12/2021 - 18:00 de gemeenteraadzaal (hybride zitting)
Eind 2019 is een project opgestart in samenwerking met wijkgezondheidscentrum (WGC) De Vlier vzw en AZ Nikolaas, dat tot doel heeft om scabiës te bestrijden. De bestrijding van deze infectieziekte vraagt een specifieke behandeling met medicatie en een aanpak in het huis van de besmette personen. Er wordt advies over gegeven aan zorgverstrekkers en voor mensen in een complexe situatie is persoonlijke begeleiding voorzien. Daarnaast is het belangrijk om ook de algemene bevolking, risicogroepen en hulpverleners/zorgverstrekkers te sensibiliseren.
Aan de gemeenteraad van november werd gevraagd om een samenwerkingsovereenkomst goed te keuren, teneinde de aanpak van deze problematiek in het kader van de volksgezondheid verder te zetten en met partners te verdiepen. Heden blijkt dat er in de voorbije twee maanden een exponentiële stijging is van aanmeldingen, ingevolge is er nood om bijkomend budget te voorzien zodat WGC De Vlier een deeltijdse verpleegkundige kan aanwerven om hieraan tegemoet te komen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Eind 2019 is een project opgestart in samenwerking met wijkgezondheidscentrum (WGC) De Vlier vzw en AZ Nikolaas, dat tot doel heeft om scabiës te bestrijden. De bestrijding van deze infectieziekte vraagt een specifieke behandeling met medicatie en een aanpak in het huis van de besmette personen. Er wordt advies over gegeven aan zorgverstrekkers en voor mensen in een complexe situatie is persoonlijke begeleiding voorzien. Daarnaast is het belangrijk om ook de algemene bevolking, risicogroepen en hulpverleners/zorgverstrekkers te sensibiliseren.
Aan de gemeenteraad van november werd gevraagd om een samenwerkingsovereenkomst goed te keuren, teneinde de aanpak van deze problematiek in het kader van de volksgezondheid verder te zetten en met partners te verdiepen. Heden blijkt dat er in de voorbije twee maanden een exponentiële stijging is van aanmeldingen, ingevolge is er nood om bijkomend budget te voorzien zodat WGC De Vlier een deeltijdse verpleegkundige kan aanwerven om hieraan tegemoet te komen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie voorziet onder meer zesendertig functies van assistent (CALog C).
De korpschef wenst één functie van assistent bij de afdeling directie operaties, dienst planning en coördinatie, in te vullen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van assistent vacant te verklaren voor de afdeling directie operaties, dienst planning en coördinatie.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Op de formatie zijn plaatsen voorzien voor inspecteur - motard bij de afdeling verkeer, dienst verkeerspolitie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van motard vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. In deze personeelsformatie zijn plaatsen voorzien voor inspecteurs van politie met als expertise hondengeleider. Momenteel is één hondengeleider in dienst met politiehond Murphy. Het korpsbeleid voorziet de aanwerving van een tweede hondengeleider en hond.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van inspecteur van politie met expertise hondengeleider-patrouillehond open te stellen.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie voorziet onder meer veertig functies van hoofdinspecteur.
De korpschef wenst één functie van hoofdinspecteur bij de afdeling dringende politiehulp, interventieteams, in te vullen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie voorziet onder meer veertig functies van hoofdinspecteur.
De korpschef wenst één functie van hoofdinspecteur bij de afdeling directie operaties, dienst gerechtelijk secretariaat, in te vullen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling directie operaties, dienst gerechtelijk secretariaat.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie voorziet onder meer veertig functies van hoofdinspecteur.
De korpschef wenst één functie van hoofdinspecteur bij de afdeling tweedelijnspolitiehulp, team jeugd en gezin, in te vullen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling tweedelijnspolitiehulp, team jeugd en gezin.
De bijzondere politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 uitsluitend vastgesteld door automatisch werkende toestellen wordt hierbij voorgelegd ter goedkeuring. In deze bijzondere politieverordening zijn de vroegere bepalingen van hoofdstuk VIII van het algemeen politiereglement opgenomen en uitgebreid met een aantal nieuwe bepalingen. Deze bijzondere politieverordening treedt in werking op 1 maart 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de bijzondere politieverordening goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een aantal wijzigingen aan het algemeen politiereglement goed te keuren.
De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- het voorzien van een doorlopende nummering (in de oude versie werden de artikels onder een afdeling telkens opnieuw genummerd);
- een aantal inhoudelijke aanpassingen;
- het opnemen van de vroegere bepalingen van hoofdstuk VIII (inbreuken betreffende het hinderlijk en foutief stilstaan en parkeren en betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen) in een afzonderlijke bijzondere politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 uitsluitend vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
- het bundelen van de bepalingen omtrent de gemengde inbreuken onder hoofdstuk VIII in de nieuwe versie.
De wijzigingen treden in werking op 1 maart 2022.
De werking van de ombudsdienst en de behandeling van tweedelijnsklachten was opgenomen in het reglement behandeling klachten en meldingen. Dit reglement wordt opgeheven door het nieuwe reglement openbaarheid van bestuur en participatie, waarin een hoofdstuk is opgenomen rond meldingen, suggesties en klachten. Specifiek voor de behandeling van tweedelijnsklachten en aangaande de algemene werking van de ombudsdienst, is daarom een nieuw reglement op de werking van de ombudsdienst opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement op de werking van de ombudsdienst goed te keuren.
Het Agentschap Binnenland Bestuur ontving een gemotiveerde aanvraag van het bisdom Gent met betrekking tot de opheffing van de annexe Sint-Lutgardis van de parochie Sint-Jozef, gelegen in Sint-Niklaas.
Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten, artikel 7/7, verzoekt het agentschap de stad om hierover een advies te bezorgen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een advies uit te brengen met betrekking tot de opheffing van de annexe Sint-Lutgardis Sint-Niklaas.
Het Agentschap Binnenland Bestuur ontving een gemotiveerde aanvraag van het bisdom Gent met betrekking tot de opheffing van de annexe Duizend Appels van de parochie Sint-Catharina, gelegen in Sinaai.
Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten, artikel 7/7, verzoekt het agentschap ons hierover een advies te bezorgen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een advies uit te brengen met betrekking tot de opheffing van de annexe Duizend Appels te Sinaai.
Bij het begin van de bestuursperiode 2019 - 2024 werd afgesproken dat een reglement aangaande burgerparticipatie zou worden opgemaakt in overeenkomst met de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. In afwachting van dit reglement werd het beleid rond participatie beperkt opgenomen in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Na het doorlopen van een participatietraject werden de procedure voor openbaarheid van bestuur, de procedure voor een melding, suggestie of klacht, de mogelijkheden tot participatie en een overzicht van de advies- en dorpsraden opgenomen in het reglement openbaarheid van bestuur en participatie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement openbaarheid van bestuur en participatie goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een raamovereenkomst af te sluiten voor de Syntegro-toepassingen, die instaan voor het beheer van de tijdsregistratie van alle personeelsleden en het beheer van de toegangscontrole tot de gebouwen van de stad en het OCMW en hiervoor de gunning, raming en voorwaarden goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de eindafrekening voor de opdracht 'bibliotheek Hendrik Heymanplein: renovatie stookplaats en vernieuwen regeling'.
De eigenaars van een cluster beboste percelen tussen Jagersdreef en domein Westakkers wensen hun percelen te verkopen. Via het Agentschap voor Natuur en Bos informeerden zij bij provincie Oost-Vlaanderen en het stadsbestuur van Sint-Niklaas of één van beide overheden bereid is de percelen aan te kopen. Provincie Oost-Vlaanderen beschikt momenteel niet over het nodige budget en beschouwt de percelen - gezien de ligging - eerder als een geschikte investering voor het stadsbestuur. Er kon een akkoord bereikt worden met de eigenaars.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze aankoop.
Mevaco-Bouwbedrijf nv staat op de site Vakschool in voor de herontwikkeling van het herenhuis Janssens, dat eigendom is van de stad Sint-Niklaas en in opstal werd gegeven aan Mevaco-bouwbedrijf nv. Aangezien sprake is van een gebouw waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld zal worden, volgens kavels die elk een privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten, moet een aparte basisakte worden opgesteld, alvorens tot verkoop kan worden overgegaan. Bij de verkoop van elk kavel door Mevaco-Bouwbedrijf nv zal de stad het daaraan verbonden grondaandeel mee verkopen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden van de basisakte goed te keuren.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, kennis moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordigers van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor economie, mevrouw Ine Somers, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
In 2020 werd een grote vernieuwing van het gemeentelijk reglement op ambulante handel op het openbaar domein door de gemeenteraad goedgekeurd. Er worden nu enkele kleine wijzingen aan dit reglement ter goedkeuring voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement goed te keuren.
Het archiefreglement voor lokale besturen in het Waasland is een generiek reglement dat het archief- en informatiebeheer bij de Wase lokale overheden regelt volgens de vigerende wet- en decreetgeving. Dit wettelijk kader is de laatste jaren grondig gewijzigd. Hierdoor is het Waas archiefreglement van 27 september 2002 niet meer van toepassing. De gewijzigde tekst wordt aan alle Wase gemeentebesturen ter goedkeuring voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde archiefreglement goed te keuren.
De stichting Kunst in de Stad (KIDS) werd opgericht in 1973 en viert in 2023 haar 50-jarig jubileum.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd aan Kunst in de Stad een toelage van 25.000 EUR te voorzien in functie van hun jubileumjaar en hiervoor een extra budget in de meerjarenplanning 2022 - 2023 te voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met VoedSaam vzw.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Westerbuurt Herleeft vzw goed te keuren.
Vanuit het onderwijsveld en beide CLB's bereiken de stad extra vragen voor hulp bij de begeleiding van individuele kinderen met een zorgvraag. De nodige maatregelen en richtlijnen vanuit hogere overheden om de coronabesmettingen te beperkingen, hebben gevolgen voor de ontwikkeling en het leren van kinderen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met beide CLB's goed te keuren, zodat er extra budget kan vrijgemaakt worden voor bijkomende begeleiding.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie wil haar ambt terug opnemen binnen de termijn van vier jaar zoals voorzien in het statuut. Zij legde haar ambt neer op 1 augustus 2019 en zal terug in dienst komen van de lokale politie Sint-Niklaas op 1 februari 2022.
Het decreet lokaal bestuur verplichtte de lokale besturen om tegen 1 januari 2019 over een gemeenschappelijk organogram voor stad en OCMW te beschikken. Op de gemeenteraadszitting van 24 augustus 2018 werd dan ook een gemeenschappelijk organogram voorgelegd en goedgekeurd. Dit is in werking getreden op 1 januari 2019. In het kader hiervan is de overdracht van een aantal personeelsleden naar het OCMW aangewezen. Bij OCMW-raadsbeslissing van 26 november 2021 werd beslist deze personeelsleden over te dragen naar het stadsbestuur.
Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze overdracht van personeel vanuit het OCMW goed te keuren. De overdracht gaat in op 1 januari 2022.