In onderwijsdecreet XXXI worden een aantal bijsturingen aan het evaluatiesysteem voorgesteld die vertrekken
vanuit de afspraak gemaakt in cao XI van 23 maart 2018 dat de bijsturingen oog
moeten hebben voor (nog) meer nadruk op coaching, vermindering van planlast
en mét behoud van de rechtszekerheid voor de personeelsleden.
Ook na een bijsturing van het evaluatiesysteem moeten de initiële doelstellingen
die golden bij de totstandkoming van de evaluatieprocedure overeind blijven. Het
is een instrument om een constructief en positief personeelsbeleid te voeren
gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs. Een evaluatieprocedure
moet in eerste instantie tot doel hebben personeelsleden te waarderen voor hun
inzet en talenten en waar nodig hen in staat stellen om zich verder te bekwamen en te werken aan hun verbeterpunten. Voldoende coaching en begeleiding van de personeelsleden is van bij de
inwerkingtreding van de uniforme evaluatieprocedure als één van de
belangrijkste uitgangspunten van de evaluatieprocedure vooropgesteld. Niet het bestraffen van het betrokken personeelslid
moet daarbij voorop staan, maar wel het belang van zowel de leerlingen als het
schoolteam moet daarbij het belangrijkste uitgangspunt zijn. Er wordt in deze nieuwe procedure nog meer belang gehecht aan het coachende aspect
en minder focussen op de verplichte en regelmatig terugkerende evaluatie van
een personeelslid, vooral als dat personeelslid naar behoren presteert. Een verplicht vierjaarlijks evaluatiegesprek
met alle personeelsleden verdwijnt uit de regelgeving. Evaluatoren houden op
regelmatige en informele basis functioneringsgesprekken met al hun
personeelsleden. Een formeel functioneringsgesprek, waarbij de evaluator de
vastgestelde tekorten en de verbeterpunten vastlegt in een verslag, is vooral
aangewezen voor de personeelsleden die niet voldoende functioneren.
In dat geval moet de evaluator voor het betrokken personeelslid een
begeleidingstraject opstarten, dat als dit de verbeterpunten niet voldoende kan
wegwerken, dan gevolgd kan worden door een negatieve evaluatie.
Een tweede bijsturing aan de regelgeving zal eveneens zorgen voor heel wat
werkdrukvermindering. Er wordt in het decreet immers ingegaan op de vraag om de
functiebeschrijvingen beknopter te maken. In het verleden hoorde men daarin
niet alleen de kerntaken van de personeelsleden op te nemen, maar ook de
instellingsgebonden taken en opdrachten, persoons- en ontwikkelingsgerichte
doelstellingen, rechten en plichten inzake professionalisering… Dit leidde tot
veel te uitgebreide documenten die bovendien bij iedere wijziging aan de
opdracht van een personeelslid aanleiding gaven tot aanpassingen aan de
functiebeschrijving, wat dan telkens weer moest voorafgegaan zijn door een
functioneringsgesprek. Vanaf nu wordt de inhoud van de functiebeschrijvingen beperkt tot de kerntaken
van de personeelsleden. Het is op deze kerntaken dat het functioneren van het
personeelslid zal beoordeeld worden.
Het nieuwe evaluatiereglement van het onderwijzend personeel van Sint-Niklaas, gebaseerd op het modelreglement van OVSG (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten) werd in zitting van 26 oktober 2021 van het afzonderlijk bijzonder comité overlegd met de syndicale partners en goedgekeurd om voor te leggen aan de gemeenteraad.
De functiebeschrijvingen als bijlage bij het evaluatiereglement zullen in een latere zitting aan de algemeen directeur ter goedkeuring worden voorgelegd.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, met uitvoeringsbesluiten.
Wet van 18 december 2002 houdende wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, waarbij de wet van 8 april 1965 toepasselijk werd gesteld op de gehele openbare sector.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositieregeling van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Onderwijsdecreet XXXI van 26 augustus 2021.
het evaluatiereglement van het stedelijk kunstonderwijs goed te keuren.
Een exemplaar van het evaluatiereglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.