Er is in Sint-Niklaas een groot tekort aan betaalbare woningen. De PVDA heeft al verschillende keren aangedrongen op een globaal antwoord vanuit het stadsbestuur op deze wooncrisis. Nu blijkt uit het antwoord op een schriftelijke vraag dat vorig jaar niet minder dan 630 woningen leeg stonden in onze stad. Dat is meer dan een verdrievoudiging tegenover het jaar voordien. In 2019 stonden er volgens de officiële cijfers van de stad 189 woningen en gebouwen leeg (handelspanden niet meegerekend). In 2020 was dit gestegen tot 630 stuks, meer dan een verdrievoudiging. Of er effectief zoveel meer woningen leeg zijn bijgekomen is onduidelijk. Wat in 2020 wel is gebeurd (volgens het antwoord dat ik heb ontvangen), is dat er een extra woningcontroleur aan de slag is gegaan, waardoor er ook meer controles gebeurden. Als door het inzetten van één extra controleur de cijfers zo toenemen, dan is dat quasi zeker dat er in het verleden veel leegstand onder de radar is gebleven waardoor de stad heel wat inkomsten is misgelopen.
Hoe kunnen we de leegstand verder tegengaan, een bekommernis die we allemaal delen. Drie voorstellen:
1. Scherpe controle op leegstand. Wij vragen aan het stadsbestuur dat verder scherp wordt gecontroleerd op leegstand, want er is een grote nood aan betaalbare woningen. Als woningen lang onbewoond staan en niet worden verhuurd of worden verkocht, dan verhoogt dat de druk op de woningprijzen. Trouwens leegstaande woningen zorgt voor een slordig en verloederd straatbeeld en dat is niet wenselijk.
2. Hogere leegstandbelasting. Nu bedraagt de leegstandbelasting het eerste jaar 1.250 EUR. De tweede maal op de inventaris van leegstand betaal je 2.500 EUR. Pas vanaf de derde maal betaal je een hoger bedrag, nl. 5.000 EUR. Is het geen optie om de belasting op leegstand vanaf het tweede jaar te verhogen naar 5.000€, zodat het minder aantrekkelijk wordt op een woning leeg te laten staan?
3. Gebruik maken van het sociaal beheersrecht. In de Vlaamse Wooncode is voorzien dat de stad het beheer van leegstaande en verkrotte woningen kan overnemen, de woningen opknappen en vervolgens verhuren aan kwetsbare mensen via het sociaal verhuurkantoor. In de strategische nota 2021 is dit trouwens opgenomen. Er is een investeringsbudget van 100.000 EUR voorzien in 2021. Wat is daarrond al gebeurd? Kan hier niet snel een versnelling hoger worden geschakeld, zodat via deze weg het aantal sociale woningen kan worden uitgebreid?