artikel 1: met algemene stemmen (39)
artikel 2: met 21 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld), 8 stemmen tegen (Vlaams Belang, PVDA) en 10 onthoudingen (Vooruit, CD&V)
In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 22 oktober 2021 goed te keuren.
Met brief van 3 augustus 2021 diende raadslid Kelly Van Elslande een schriftelijk verzoek in bij de voorzitter van de gemeenteraad met betrekking tot het opnemen van ouderschapsverlof zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur, artikel 12. Tijdens de gemeenteraadszitting van 27 augustus 2021 nam de raad hier kennis van en werd als vervangend raadslid Marcel Van Looy aangesteld tot 12 december 2021.
Raadslid Van Elslande zal de raden van december 2021 terug bijwonen. Ingevolge het decreet lokaal bestuur, artikel 14, neemt de gemeenteraad kennis van de beëindiging van de periode van verhindering, per 12 december 2021.
Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 6 § 3, 12, 14, 15, 40, 41 en 68.
met algemene stemmen (40)
kennis te nemen van het einde van de tijdelijke verhindering van raadslid Kelly Van Elslande, op 12 december 2021.
de rangorde van de gemeenteraadsleden vanaf 12 december 2021 als volgt vast te stellen:
1. Lieven Dehandschutter;
2. Jos De Meyer;
3. Gaspard Van Peteghem;
4. Frans Wymeersch;
5. Kris Van der Coelden;
6. Christel Geerts;
7. Sofie Heyrman;
8. Roland Pannecoucke;
9. Ine Somers;
10. Julien Ghesquière;
11. Ilse Bats;
12. Marc Huys;
13. Peter Buysrogge;
14. Wout De Meester;
15. Carl Hanssens;
16. Bart Merckx;
17. Maxime Callaert;
18. Bart De Bruyne;
19. Filip Baeyens;
20. Veerle De Beule;
21. Femke Pieters;
22. Hasan Bilici;
23. Luk Huys;
24. Kelly Van Elslande
25. Jan Snellings;
26. Mia Mortier;
27. Filip Herman;
28. Aster Baeck;
29. Johan Uytdenhouwen;
30. Lore Baeten;
31. Saloua El Moussaoui;
32. Kristof Van Gansen;
33. Jef Maes;
34. Vanessa Blommaert;
35. Anneke Luyckx;
36. Tchantra Van De Walle;
37. Koen De Smet;
38. Karel Noppe;
39. Tunrayo Adeolu;
40. Christine Meert;
41. Tamara De Boey.
De gemeenteraad nam in zitting van 26 november 2021 kennis van het einde van de tijdelijke vervanging van raadslid Kelly Van Elslande door de heer Marcel Van Looy naar aanleiding van ouderschapsverlof, op 12 december 2021. Ingevolge vraagt de N-VA-fractie om de samenstelling van de gemeenteraadscommissies te wijzigen.
De gemeenteraad richt de gemeenteraadscommissies op, bepaalt het aantal en de bevoegdheden van die commissies en stelt de leden aan. De wijziging van de samenstelling van volgende gemeenteraadscommissies wordt derhalve ook aan de gemeenteraad voorgesteld. Raadslid Kelly Van Elslande zal terug zetelen in de oorspronkelijk aan haar toegekende commissies, waarbij bijkomend een wissel als plaatsvervangend en effectief lid wordt gevraagd. Dit heeft gevolgen voor volgende commissies:
- gemeenteraadscommissie voor algemeen beleid, veiligheid, internationale samenwerking en erediensten;
- gemeenteraadscommissie voor ruimtelijke ordening, duurzaamheid en natuur;
- gemeenteraadscommissie voor wonen, kinderopvang, opvoeding en onderwijs;
- gemeenteraadscommissie voor mobiliteit, publieke ruimte en stadsontwikkeling;
- gemeenteraadscommissie voor jeugd, participatie en gebouwen;
- gemeenteraadscommissie voor cultuur, deeltijds kunstonderwijs en landbouw;
- gemeenteraadscommissie voor welzijn, diversiteit en burgerzaken.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 37 en 38, 7°.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 januari 2019 houdende verdeling, samenstelling en verkiezing voorzitters gemeenteraadscommissies, aangevuld met latere wijzigingen.
kennis te nemen van de door de N-VA-fractie ingediende akte van voordracht voor de wijziging van de samenstelling van volgende gemeenteraadscommissies vanaf 12 december 2021:
- gemeenteraadscommissie voor algemeen beleid, veiligheid, internationale samenwerking en erediensten: de heer Marcel Van Looy als effectief lid vervangen door raadslid Marcel Van Looy;
- gemeenteraadscommissie voor ruimtelijke ordening, duurzaamheid en natuur: de heer Marcel Van Looy
als effectief lid vervangen door raadslid Kelly Van Elslande;
- gemeenteraadscommissie voor wonen, kinderopvang, opvoeding en onderwijs: de heer Marcel Van Looy
als effectief lid vervangen door raadslid Kelly Van Elslande;
- gemeenteraadscommissie voor mobiliteit, publieke ruimte en stadsontwikkeling: de heer Marcel Van Looy
als effectief lid vervangen door raadslid Tchantra Van De Walle, raadslid Tchantra Van De Walle als plaatsvervangend lid vervangen door raadslid Kelly Van Elslande;
- gemeenteraadscommissie voor jeugd, participatie en gebouwen: de heer Marcel Van Looy
als effectief lid vervangen door raadslid Kelly Van Elslande;
- gemeenteraadscommissie voor cultuur, deeltijds kunstonderwijs en landbouw: de heer Marcel Van Looy
als plaatsvervangend lid vervangen door raadslid Kelly Van Elslande;
- gemeenteraadscommissie voor welzijn, diversiteit en burgerzaken: raadslid Tchantra Van De Walle als effectief lid vervangen door raadslid Kelly Van Elslande, de heer Marcel Van Looy als plaatsvervangend lid vervangen door raadslid Tchantra Van De Walle.
Gezien de epidemiologische toestand ongunstig evolueert, zullen de raden in november opnieuw (in beginsel fysiek) doorgaan in het auditorium van Odisee. De commissies zullen zo veel als mogelijk digitaal doorgaan (in de Raadzaal van het stadhuis), maar aan de raadsleden wordt nog steeds de kans geboden om fysiek te volgen.
Eind dit jaar zal de werkwijze geëvalueerd worden en zal de definitieve werkwijze opgenomen worden in het huishoudelijk reglement van de raden. Tot dat moment zal de burgemeester een beslissing nemen over de organisatie van de commissies en de raden, die zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter bekrachtiging.
Nieuwe gemeentewet, artikelen 134 § 1 en 135 § 2, 5°.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 63, 287 en 288.
de politieverordening van de burgemeester van 9 november 2021, houdende de organisatie van de zittingen van de gemeente- en OCMW-raad en van de gemeenteraadscommissies, te bekrachtigen.
Een exemplaar van het besluit van de burgemeester wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Er worden verschillende aanpassingen aan de rechtspositieregeling (en één aan het arbeidsreglement) voorgesteld, de gewijzigde documenten zijn in bijlage terug te vinden. De voorstellen hebben onder andere betrekking op de regels met betrekking tot selecties, opdrachthouderschap, loopbaanvermindering, evaluatie, pleegzorgverlof en pleegouderverlof, dienstvrijstelling, verlofopname...
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- de mogelijkheid wordt voorzien om interne mobiliteit te combineren met bevordering en/of met werving en/of met externe mobiliteit;
- het minimum aantal leden van de selectiecommissies wordt verminderd (van vier naar drie);
- de geldigheidsduur van de capaciteitstest wordt onbeperkt;
- de minimum geldigheidsduur van de wervingsreserves wordt ingekort van drie jaar naar maximum twee jaar met een maximum verlengbaarheid tot één jaar (in plaats van twee jaar), met uitzondering van de bevorderingsreserves;
- het aantal keer dat men een ‘volwaardige’ betrekking kan weigeren alvorens men van de wervingsreserve wordt geschrapt wordt ingeperkt. Nu kan men twee keer weigeren. Voorstel is om dit te verminderen naar één weigering;
- in de loop van de afgelopen maanden zijn er een aantal wijzigingen gebeurd aan de regelgeving met betrekking tot een aantal loopbaanverminderingen (onder andere de invoering van het flexibel ouderschapsverlof), tevens wordt voorgesteld om de mogelijkheden om gebruik te maken van loopbaanverminderingen voor de leden van het managementteam in principe steeds als een gunst te beschouwen, daar waar mogelijk, en te koppelen aan de goede werking van dienst;
- het geboorteverlof wordt aangepast;
- het pleegzorgverlof en het pleegouderverlof voor statutairen wordt ingevoerd conform het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021;
- de mogelijkheid om niet-opgenomen verlof van vorig jaar alsnog op te nemen wordt verlengd van 6 januari naar 10 januari;
- er wordt geen dienstvrijstelling verleend wegens overmacht bij weigering om tijdelijk een aangepaste functie op te nemen;
- de mogelijkheid wordt voorzien om, omwille van redenen van dienstbelang, overuren, glij-uren, compensatierust... te laten opnemen aan de hand van een verlofopnameplan.
Verder zijn er nog een aantal technische aanpassingen.
De voorstellen werden onderhandeld met de vakorganisaties en resulteerden in een protocol van akkoord.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
Rechtspositieregeling geldend voor het personeel van de stad en OCMW Sint-Niklaas
de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement goed te keuren.
Exemplaren van het rechtpositiereglement en het arbeidsreglement worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
In onderwijsdecreet XXXI worden een aantal bijsturingen aan het evaluatiesysteem voorgesteld die vertrekken
vanuit de afspraak gemaakt in cao XI van 23 maart 2018, dat de bijsturingen oog
moeten hebben voor (nog) meer nadruk op coaching, vermindering van planlast
en met behoud van de rechtszekerheid voor de personeelsleden.
Ook na een bijsturing van het evaluatiesysteem moeten de initiële doelstellingen
die golden bij de totstandkoming van de evaluatieprocedure overeind blijven. Het
is een instrument om een constructief en positief personeelsbeleid te voeren
gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs. Een evaluatieprocedure
moet in eerste instantie tot doel hebben personeelsleden te waarderen voor hun
inzet en talenten en waar nodig hen in staat stellen om zich verder te bekwamen en te werken aan hun verbeterpunten. Voldoende coaching en begeleiding van de personeelsleden is van bij de
inwerkingtreding van de uniforme evaluatieprocedure als één van de
belangrijkste uitgangspunten van de evaluatieprocedure vooropgesteld. Niet het bestraffen van het betrokken personeelslid
moet daarbij voorop staan, maar wel het belang van zowel de leerlingen als het
schoolteam moet daarbij het belangrijkste uitgangspunt zijn. Er wordt in deze nieuwe procedure nog meer belang gehecht aan het coachende aspect
en minder gefocust op de verplichte en regelmatig terugkerende evaluatie van
een personeelslid, vooral als dat personeelslid naar behoren presteert. Een verplicht vierjaarlijks evaluatiegesprek
met alle personeelsleden verdwijnt uit de regelgeving. Evaluatoren houden op
regelmatige en informele basis functioneringsgesprekken met al hun
personeelsleden. Een formeel functioneringsgesprek, waarbij de evaluator de
vastgestelde tekorten en de verbeterpunten vastlegt in een verslag, is vooral
aangewezen voor de personeelsleden die niet voldoende functioneren.
In dat geval moet de evaluator voor het betrokken personeelslid een
begeleidingstraject opstarten, dat als dit de verbeterpunten niet voldoende kan
wegwerken, dan gevolgd kan worden door een negatieve evaluatie.
Een tweede bijsturing aan de regelgeving zal eveneens zorgen voor heel wat
werkdrukvermindering. Er wordt in het decreet immers ingegaan op de vraag om de
functiebeschrijvingen beknopter te maken. In het verleden hoorde men daarin
niet alleen de kerntaken van de personeelsleden op te nemen, maar ook de
instellingsgebonden taken en opdrachten, persoons- en ontwikkelingsgerichte
doelstellingen, rechten en plichten inzake professionalisering… Dit leidde tot
veel te uitgebreide documenten die bovendien bij iedere wijziging aan de
opdracht van een personeelslid aanleiding gaven tot aanpassingen aan de
functiebeschrijving, wat dan telkens weer moest voorafgegaan zijn door een
functioneringsgesprek. Vanaf nu wordt de inhoud van de functiebeschrijvingen beperkt tot de kerntaken
van de personeelsleden. Het is op deze kerntaken dat het functioneren van het
personeelslid zal beoordeeld worden.
Het nieuwe evaluatiereglement van het onderwijzend personeel van Sint-Niklaas, gebaseerd op het modelreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) werd in zitting van 26 oktober 2021 van het afzonderlijk bijzonder comité overlegd met de syndicale partners en goedgekeurd om voor te leggen aan de gemeenteraad.
De functiebeschrijvingen als bijlage bij het evaluatiereglement zullen in een latere zitting aan de algemeen directeur ter goedkeuring worden voorgelegd.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, met uitvoeringsbesluiten.
Wet van 18 december 2002 houdende wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, waarbij de wet van 8 april 1965 toepasselijk werd gesteld op de gehele openbare sector.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositieregeling van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Onderwijsdecreet XXXI van 26 augustus 2021.
het evaluatiereglement van het stedelijk basisonderwijs goed te keuren.
Een exemplaar van het evaluatiereglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
In onderwijsdecreet XXXI worden een aantal bijsturingen aan het evaluatiesysteem voorgesteld die vertrekken
vanuit de afspraak gemaakt in cao XI van 23 maart 2018 dat de bijsturingen oog
moeten hebben voor (nog) meer nadruk op coaching, vermindering van planlast
en mét behoud van de rechtszekerheid voor de personeelsleden.
Ook na een bijsturing van het evaluatiesysteem moeten de initiële doelstellingen
die golden bij de totstandkoming van de evaluatieprocedure overeind blijven. Het
is een instrument om een constructief en positief personeelsbeleid te voeren
gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs. Een evaluatieprocedure
moet in eerste instantie tot doel hebben personeelsleden te waarderen voor hun
inzet en talenten en waar nodig hen in staat stellen om zich verder te bekwamen en te werken aan hun verbeterpunten. Voldoende coaching en begeleiding van de personeelsleden is van bij de
inwerkingtreding van de uniforme evaluatieprocedure als één van de
belangrijkste uitgangspunten van de evaluatieprocedure vooropgesteld. Niet het bestraffen van het betrokken personeelslid
moet daarbij voorop staan, maar wel het belang van zowel de leerlingen als het
schoolteam moet daarbij het belangrijkste uitgangspunt zijn. Er wordt in deze nieuwe procedure nog meer belang gehecht aan het coachende aspect
en minder focussen op de verplichte en regelmatig terugkerende evaluatie van
een personeelslid, vooral als dat personeelslid naar behoren presteert. Een verplicht vierjaarlijks evaluatiegesprek
met alle personeelsleden verdwijnt uit de regelgeving. Evaluatoren houden op
regelmatige en informele basis functioneringsgesprekken met al hun
personeelsleden. Een formeel functioneringsgesprek, waarbij de evaluator de
vastgestelde tekorten en de verbeterpunten vastlegt in een verslag, is vooral
aangewezen voor de personeelsleden die niet voldoende functioneren.
In dat geval moet de evaluator voor het betrokken personeelslid een
begeleidingstraject opstarten, dat als dit de verbeterpunten niet voldoende kan
wegwerken, dan gevolgd kan worden door een negatieve evaluatie.
Een tweede bijsturing aan de regelgeving zal eveneens zorgen voor heel wat
werkdrukvermindering. Er wordt in het decreet immers ingegaan op de vraag om de
functiebeschrijvingen beknopter te maken. In het verleden hoorde men daarin
niet alleen de kerntaken van de personeelsleden op te nemen, maar ook de
instellingsgebonden taken en opdrachten, persoons- en ontwikkelingsgerichte
doelstellingen, rechten en plichten inzake professionalisering… Dit leidde tot
veel te uitgebreide documenten die bovendien bij iedere wijziging aan de
opdracht van een personeelslid aanleiding gaven tot aanpassingen aan de
functiebeschrijving, wat dan telkens weer moest voorafgegaan zijn door een
functioneringsgesprek. Vanaf nu wordt de inhoud van de functiebeschrijvingen beperkt tot de kerntaken
van de personeelsleden. Het is op deze kerntaken dat het functioneren van het
personeelslid zal beoordeeld worden.
Het nieuwe evaluatiereglement van het onderwijzend personeel van Sint-Niklaas, gebaseerd op het modelreglement van OVSG (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten) werd in zitting van 26 oktober 2021 van het afzonderlijk bijzonder comité overlegd met de syndicale partners en goedgekeurd om voor te leggen aan de gemeenteraad.
De functiebeschrijvingen als bijlage bij het evaluatiereglement zullen in een latere zitting aan de algemeen directeur ter goedkeuring worden voorgelegd.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, met uitvoeringsbesluiten.
Wet van 18 december 2002 houdende wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, waarbij de wet van 8 april 1965 toepasselijk werd gesteld op de gehele openbare sector.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositieregeling van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Onderwijsdecreet XXXI van 26 augustus 2021.
het evaluatiereglement van het stedelijk kunstonderwijs goed te keuren.
Een exemplaar van het evaluatiereglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Een interlokale vereniging is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid tussen twee of meer gemeenten die, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang willen verwezenlijken. Andere rechtspersonen van publiek recht en privaat recht kunnen ook deelnemen aan het samenwerkingsverband.
De doelstelling van de interlokale vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden is het vergaren, ontsluiten en gebruiken van de aanwezige kennis in de centrumsteden inzake stedelijke ontwikkelingen, om zowel het eigen beleid in de steden als het stedelijk beleid van de centrale overheden te inspireren.
De vereniging neemt volgend takenpakket op:
- de kennis die in de steden aanwezig is, alsook in andere Europese steden, ontsluiten, ontwikkelen en delen;
- vanuit de meerwaarde als gevolg van die kennisverwerving, de samenwerking tussen de Vlaamse steden bevorderen als steun voor een innovatief, effectief en efficiënt lokaal stedelijk beleid;
- vanuit die kenniswerking beleidsacties opzetten om op alle overheidsniveaus (inclusief Europa) te werken aan een meer en beter op stedelijkheid gericht beleid;
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en deel 3. deelname in rechtspersonen en samenwerking, titel 3 de intergemeentelijke samenwerking, hoofdstuk 2. samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid.
Gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2006 houdende de medeoprichting van de interlokale vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden.
Krediet voorzien op MJP0156.
kennis te nemen van het evaluatiedocument van de interlokale vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden.
Een exemplaar van dit document wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
de samenwerkingsovereenkomst 2022 - 2026 van de interlokale vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden goed te keuren.
Een exemplaar van deze samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Met brief van 13 oktober 2021 bezorgt de intercommunale Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW) de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 17 december 2021.
Op de agenda staan volgende punten:
1. wijziging in deelnemers en/of kapitaal;
2. actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
3. evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (conform artikel 432 DLB);
4. begroting 2022 (conform artikel 432 DLB);
5. samenwerkingsverband De Watergroep - FARYS (conform artikel 472 DLB);
6. actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing;
7. statutaire benoemingen;
8. varia.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde buitengewone algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVW (ov):
- mevrouw Tchantra Van De Walle, raadslid, °19 maart 1991, Houtduifstraat 11 te 9100 Sint-Niklaas;
- de heer Karel Noppe, raadslid, °23 november 1986, Marktstraat 64 te 9111 Belsele;
met als plaatsvervanger:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1 te 9111 Belsele.
Wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 28 § 1, 34 § 1 en 2, 2°, 40 § 1, 41 § 2, 5°, en 386 § 1.
Gemeenteraadsbeslissing van 10 november 1922 houdende de oprichting van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening.
Gemeenteraadsbeslissingen van 22 februari 2019 en 25 mei 2020 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening.
Statuten TMVW (ov).
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (ov) die doorgaat op 17 december 2021.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers in de buitengewone algemene vergadering op 17 december 2021 van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (ov) om in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met e-mail van 8 november 2021 vraagt de Vlaams Belang-fractie haar leden in de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis (AGB 'Bau-huis) te wijzigen naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Freyja De Rijcke, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van oktober 2021. Gevraagd wordt om in de raad van bestuur mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Tamara De Boey.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 235.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2009 houdende de oprichting van autonoom gemeentebedrijf ’t Bau-huis.
Gemeenteraadsbeslissingen van 22 maart 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van autonoom gemeentebedrijf ’t Bau-huis.
Statuten autonoom gemeentebedrijf ’t Bau-huis.
in de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Tamara De Boey.
Met brief van 13 oktober 2021 bezorgt het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas (Interwaas)
de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op 1 december 2021, met volgende agenda:
1. activiteitenprogramma en strategie voor 2022;
2. begroting 2022;
3. aanduiding van een lasthebber voor de buitengewone algemene vergadering van Maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid van het Linkerscheldeoevergebied op 8 december 2021 en vaststelling van diens mandaat;
4. dubbel presentiegeld voorzitter.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde buitengewone algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Interwaas:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1 te 9111 Belsele;
met als plaatsvervanger
- de heer Filip Herman, raadslid, °12 maart 1978, Breedstraat 91 te 9100 Sint-Niklaas.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de intercommunale vereniging van het Land van Waas, omgevormd tot het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
Statuten intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 1 december 2021 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering op 1 december 2021 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas, in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met e-mail van 7 oktober 2021 bezorgt de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op 7 december 2021.
Op de agenda staan volgende punten:
1. goedkeuring verslag algemene vergadering van 1 juni 2021;
2. goedkeuring activiteiten en strategie 2022;
3. goedkeuring begroting 2022.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde buitengewone algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van IGS Westlede:
- mevrouw Veerle De Beule, raadslid, °10 april 1973, Klapperbeekstraat 57 te 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Maxime Callaert, schepen, °11 september 1989, Vijfstraten 117 te 9100 Sint-Niklaas.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 1979 houdende de toetreding van de stad Sint-Niklaas tot IGS Westlede.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 en 29 april 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van IGS Westlede.
Statuten IGS Westlede.
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, die doorgaat op 7 december 2021.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de buitengewone algemene vergadering op 7 december 2021 van IGS Westlede in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
De budgetwijziging 2021 en het budget 2022 van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas (JOS) vzw werden vastgesteld door de raad van bestuur in zitting van 19 oktober 2021 en zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering in zitting van 16 december 2021. Het budget 2022 voorziet een dotatie van het stadsbestuur van 428.198 EUR.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2014 houdende de oprichting van JOS vzw.
Statuten van JOS vzw.
Samenwerkingsovereenkomst stad Sint-Niklaas - JOS vzw.
met algemene stemmen (39)
kennis te nemen van de budgetwijziging 2021 en het budget 2022 van JOS vzw.
Een exemplaar van het budget wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
de dotatie 2022 ten bedrage van 428.198 EUR aan JOS vzw goed te keuren.
Toegelicht door schepen Bart De Bruyne.
Met e-mail van 8 november 22021 vraagt de Vlaams Belang-fractie haar leden in de organen van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas (JOS) vzw te wijzigen naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Freyja De Rijcke, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van oktober 2021. Gevraagd wordt om in de algemene vergadering mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Femke Pieters. Raadslid Femke Pieters wordt als plaatsvervanger vervangen door raadslid Roland Pannecoucke. Voor de raad van bestuur wordt gevraagd mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Femke Pieters.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41 en deel 2, titel 3, hoofdstuk 3.
Gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2014 houdende de oprichting van JOS vzw.
Gemeenteraadsbeslissingen van 24 mei 2019, 24 januari 2020 en 25 september 2020 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van JOS vzw.
Statuten JOS vzw.
in de algemene vergadering van JOS vzw mevrouw Freyja De Rijcke te vervangen door raadslid Femke Pieters, met als plaatsvervanger raadslid Roland Pannecoucke.
in de raad van bestuur van JOS vzw raadslid Femke Pieters voor te dragen, ter vervanging van mevrouw Freyja De Rijcke.
De algemene vergadering van Jeugdwerk Ondersteunen vzw in Sint-Niklaas (JOS) vzw
vindt plaats op donderdag 16 december 2021 om 20 uur in Het Binnenwerk (Lindenstraat).
Op de agenda staan volgende punten:
1. goedkeuring vorig verslag van 23 juni 2021;
2. wijziging in de vertegenwoordiging van het jeugdwerk;
3. wijziging in de vertegenwoordiging namens de ideologisch en filosofische strekkingen;
4 goedkeuring budget 2022;
5. toelichting jeugdwerf Lindenstraat.
In toepassing van vermeld decreet wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van JOS vzw:
- de heer Bart De Bruyne, schepen, °25 november 1977, Sint-Gillisbaan 85 te 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Aster Baeck, raadslid, °13 juli 1992, Klapperbeekstraat 108 te 9100 Sint-Niklaas.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2014 houdende de oprichting van JOS vzw.
Gemeenteraadsbeslissingen van 24 mei 2019, 24 januari 2020 en 25 september 2020 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van JOS vzw.
Statuten JOS vzw.
kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas vzw op donderdag 16 december 2021 om 20 uur.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de algemene vergadering op 16 december 2021 van JOS vzw in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2013 houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot Cipal dv.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende aanduiding van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Cipal dv.
Statuten Cipal dv.
Met e-mail van 3 november 2021 bezorgde Cipal dv de uitnodiging voor haar digitale algemene vergadering die zal doorgaan op 16 december 2021 om 16 uur.
Op de agenda staan volgende punten:
1. toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s);
2. bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022;
3. toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur;
4. goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van Cipal dv:
- mevrouw Ine Somers, schepen, °13 juni 1971, Kokkelbeekstraat 21 te 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Karel Noppe, raadslid, °23 november 1986, Marktstraat 64 te 9111 Belsele.
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv, die doorgaat op 16 december 2021.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de algemene vergadering op 16 december 2021 van Cipal dv in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
De budgetwijziging 2021 en het budget 2022 van Centrummanagement vzw werden vastgesteld door de raad van bestuur in zitting van 14 oktober 2021 en zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering in zitting van 11 januari 2022. Het budget 2022 voorziet een dotatie van het stadsbestuur van 311.110,34 EUR.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2013 houdende de oprichting van Centrummanagement vzw.
Statuten Centrummanagement Sint-Niklaas vzw.
Samenwerkingsovereenkomst stad Sint-Niklaas-Centrummanagement Sint-Niklaas vzw.
kennis te nemen van de budgetwijziging 2021 en budget 2022 van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw.
Een exemplaar van het budget wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
de dotatie 2022 ten bedrage van 311.110,34 EUR aan Centrummanagement Sint-Niklaas vzw goed te keuren.
Met brief van 22 september 2021, ontvangen op 23 september 2021, nodigt de intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen (Intergem) het stadsbestuur uit voor de algemene vergadering op 23 december 2021 in hotel Serwir te Sint-Niklaas. Indien de toekomstige coronamaatregelen geen fysieke bijeenkomst toelaten, wordt er geopteerd voor een digitaal alternatief.
Op de agenda staan volgende punten:
1. bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen
activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022;
2. vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV;
3. (neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap;
4. statutaire benoemingen;
5. statutaire mededelingen.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Intergem:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1 te 9111 Belsele;
met als plaatsvervanger:
- mevrouw Tchantra Van De Walle, raadslid, °19 maart 1991, Houtduifstraat 11 te 9100 Sint-Niklaas.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 386 en 441.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 november 1979 houdende de toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de Intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van Intergem.
Statuten Intergem.
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de algemene vergadering van Intergem, die doorgaat op 23 december 2021.
Een exemplaar van deze agenda en de bijhorende documenten worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de fysieke of digitale algemene vergadering op 23 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) van Intergem in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
De budgetwijziging 2021 en het budget 2022 van ACCSI vzw werden vastgesteld door de raad van bestuur op 25 oktober 2021 en zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering in zitting van 6 december 2021.
Het budget 2022 voorziet in een dotatie van het stadsbestuur van 226.220 EUR.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2013 houdende de oprichting van ACCSI vzw.
Statuten van ACCSI vzw.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Niklaas en ACCSI vzw.
met algemene stemmen (40)
kennis te nemen van de budgetwijziging 2021 en het budget 2022 van ACCSI vzw.
Een exemplaar van het budget wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
de dotatie 2022 ten bedrage van 226.220 EUR aan ACCSI vzw goed te keuren.
Met e-mail van 26 oktober 2021 vraagt de Vooruit-fractie een lid in de raad van bestuur van het Activiteiten Cultuurcentrum Sint-Niklaas (ACCSI) vzw te wijzigen. Gevraagd wordt de heer Maarten Kras te vervangen door de heer Tom Anthuenis.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 246.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2013 houdende de oprichting van ACCSI vzw.
Gemeenteraadsbeslissingen van 22 maart 2019 en 24 september 2021 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van ACCSI vzw.
Statuten ACCSI vzw.
in de raad van bestuur van ACCSI vzw de heer Maarten Kras te vervangen door de heer Tom Anthuenis.
De algemene vergadering van Activiteiten Cultuurcentrum Sint-Niklaas (ACCSI) vzw vindt plaats op maandag 6 december 2021 om 20 uur.
Op de agenda staan volgende punten:
1. goedkeuring verslag vorige algemene vergadering van 21 juni 2021;
2. personalia;
3. financiën en administratie (budgetwijziging 2021, begroting 2022);
4. stand van zaken werking (impact corona);
5. jaarverslag 2020;
6. uit de sector;
7. varia.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van ACCSI vzw:
- de heer Filip Baeyens, schepen, °11 september 1989, Zwaanaardestraat 99 te 9112 Sinaai;
met als plaatsvervanger
- de heer Maxime Callaert, schepen, °28 februari 1968, Vijfstraten 117 te 9100 Sint-Niklaas.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 1 mei 2019.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 432 en deel 2. het bestuur van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, titel 3 de extern verzelfstandigde agentschappen, hoofdstuk 3. het gemeentelijke extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
Decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2013 houdende de oprichting van ACCSI vzw.
Gemeenteraadsbeslissingen van 22 maart 2019 en 24 september 2021 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van ACCSI vzw.
Statuten ACCSI vzw.
kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van ACCSI vzw, die plaatsvindt op maandag 6 december 2021 om 20 uur.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de algemene vergadering op 6 december 2021 van ACCSI vzw in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met brief van 28 oktober 2021 bezorgt MIWA de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering die digitaal zal doorgaan op 7 december 2021, met volgende agenda:
1. opening vergadering en welkomstwoord door de voorzitter;
2. nazicht van de mandaten en aanduiding stemopnemers (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten);
3. goedkeuring verslag algemene vergadering van 8 juni 2021 (bijlage 1);
4. wijzinging decreet lokaal bestuur: presentiegelden (bijlage 2);
5. bespreking en goedkeuring van de geplande activiteiten voor 2022 (bijlage 3);
6. rondvraag en slotwoord door de voorzitter.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde buitengewone algemene vergadering.
De vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van MIWA zijn:
- mevrouw Kelly Van Elslande, raadslid, °11 april 1984, Hertjen 152 bus 1 te 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1 te 9111 Belsele.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de Intercommunale Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland, omgevormd tot de Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van de Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland.
Statuten MIWA.
met algemene stemmen (40)
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van MIWA, die doorgaat op 7 december 2021.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de plaatsvervangende vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering op 7 december 2021 van MIWA in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
In de vorige bestuursperiode werden enkele jeugdinfrastructuurprojecten opgestart, waarvan de uitbetaling van de subsidie naar deze planperiode werd overgedragen. Daarnaast werden, op basis van de bepalingen in het nieuwe subsidiereglement, in 2021 enkele nieuwe dossiers principieel goedgekeurd. Dat levert volgende stand op van de investeringsenveloppe:
Initieel krediet 2020 | 225.000 EUR |
Overdracht 2019-2020 | 400.000EUR |
Overdracht naar 2021 | 625.000 EUR |
Initieel krediet 2021 | 225.000 EUR |
Budget 2021 | 850.000 EUR |
Vastleggingen | |
Project S&G D'Olmen | -200.000 EUR |
Project verbouwing KSA | -32.326,56 EUR |
Baden Powell Kampeer en Speelplein | -200.000 EUR |
Project Puytvoet vzw | -163.869 EUR |
Project De Schakel vzw | -250.000 EUR |
Project verbouwing KSA | -13.360,01 EUR |
Beschikbaar budget 2021 | -11.123,92 EUR |
MJP budget 2022-2025 | 400.000 EUR |
Beschikbaar budget 2022-2025 | 388.876,08 EUR |
Om een billijke spreiding na te streven van de beschikbare middelen binnen de planperiode, tegenover het principe van 'first come, first served', organiseerde Jeugdwerk Ondersteunen (JOS) vzw in samenwerking met de werkgroep jeugdlokalen (met vertegenwoordigers van de beheerders van jeugdlokalen op ons grondgebied) in het najaar 2020 een bevraging van de geplande investeringswerken bij jeugdbewegingen en door Toerisme Vlaanderen erkende jeugdverblijven. De lijst met potentiële projecten was de basis om bij de jeugdlokaalbeheerders voor de zomervakantie 2021 de raming en de uitvoeringstermijn voor hun project op te vragen. Volgende projecten zijn gepland:
S&G Don Bosco | 61.333,33 EUR |
7e FOS Mercator | 146.666,66 EUR |
S&G Tereken | 24.666,66 EUR |
Scouts Sint-Kristoffel | 26.667,66 EUR |
Chiro Alleman | 70.000 EUR |
329.334,31 EUR |
Op basis van dit overzicht is er, over de volledige planperiode, nog een beschikbaar budget van 59.541,77 EUR.
Het stadsbestuur ontving twee vragen van jeugdverenigingen die volgens de voorwaarden van het reglement, erkend als respectievelijk jeugdhuis en thematisch jeugdwerk, niet in aanmerking komen voor een subsidie tenzij dit als uitzondering wordt toegestaan door de gemeenteraad. De som van beide aanvragen, 104.409,40 EUR, overstijgt ook het beschikbare budget.
Het stadsbestuur ontving van Jeugdtheater Ondersteboven (JTO) een aanvraag voor een investeringssubsidie voor elektriciteitswerken aan hun huurpand aan de Driegaaienstraat. Deze vereniging ontvangt 6.500 EUR subsidie structurele werkingsmiddelen voor het kunstenbeleid via cultuur maar is ook erkend als thematisch jeugdwerk. Binnen de afdeling cultuur zijn de middelen voor infrastructuurprojecten niet toereikend om aan deze vraag te beantwoorden. De jeugdvereniging ontving voor het laatst in 2013, in een uitzondering toegestaan door de gemeenteraad via de enveloppe jeugd, een infrastructuursubsidie van 25.000 EUR. Tegenover een nieuwe subsidie zou JTO de theaterzaal, gezien de schaarste, ter beschikking kunnen stellen voor de lokale verenigingen. De raming voor het nieuwe project bedraagt 66.614,13 EUR. Een investeringssubsidie bedraagt 2/3 van de bouwkost of 44.409,42 EUR. Voor het restbedrag kan de verenging met eigen middelen instaan.
Naast een uitzondering op het reglement, is extra budget nodig.
De helft van de totaal gevraagde subsidie van 44.867,63
EUR, dus 22.433,82 EUR, kan voorzien worden met resterende middelen uit de AC000436 -- culturele en socio-culturele verenigingen inhoudelijk, financieel en logistiek ondersteunen -- OCV -- MJP000609. Hierop staat momenteel circa 35.000 EUR aan middelen open. We verwachten binnen cultuur echter nog heel wat verrekeningen dit najaar in het kader van het wifinetwerk voor JOC Troelant, twee gevraagde infrastructuursubsidies (Vlasbloem en Dokter Van Raemdonckfonds), verrekening van de cultuurprijzen en diverse kleinere afrekeningen. Summier geschat is van dit budget dus nog zeker 13.000 EUR nodig. Voor de andere helft, 22.433,82 EUR, is dus bijkomend extra budget nodig om de subsidie voor de aanvraag van JTO goed te keuren.
Meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019 met latere aanpassingen.
Stedelijke subsidiereglement voor investeringswerken aan jeugd(werk)lokalen, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2021.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
de aanvraag voor een subsidie voor investeringswerken door Jeugdtheater Ondersteboven, als een uitzondering op het subsidiereglement voor investeringswerken aan jeugd(werk)lokalen, goed te keuren.
Een exemplaar van de aanvraag en de bijhorende documenten worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
een extra budget van 22.433,81 EUR te voorzien om de aanvraag van Jeugdtheater Ondersteboven via de investeringsenveloppe jeugdinfrastructuur te kunnen financieren.
akkoord te gaan met de budgetverschuiving van 22.433,82 EUR van cultuur MJP000609 (AC000436 -- culturele en socio-culturele verenigingen inhoudelijk, financieel en logistiek ondersteunen) naar jeugd op MJP000452 (AC000307 (investeringen door jeugdverenigingen in hun jeugdinfrastructuur op peil houden)).
Toegelicht door schepen Maxime Callaert.
Interpellatie van raadslid Ilse Bats.
Interpellatie van raadsleden Lore Baeten, Jef Maes, Frans Wymeersch en Tchantra Van De Walle die het stemgedrag van hun fracties motiveren.
Interpellatie van raadsleden Kris Van der Coelden en Jos De Meyer.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter en schepenen Maxime Callaert, Filip Baeyens en Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Voorzitter Mia Mortier schorst de zitting gedurende 10 minuten.
De stad Sint-Niklaas beoogt de bouw van een nieuwe stedelijke bibliotheek op een nieuwe projectlocatie op het Hendrik Heymanplein volgens een DB-formule (design and build), waarbij er voor het ontwerp en de bouw een private partner gezocht wordt.
In deze nieuwbouw wordt eveneens het Huis van het Kind gehuisvest. Deze projectgrond is reeds integraal eigendom van de stad Sint-Niklaas. De architect van de nieuwbouw zal bij de uitwerking van zijn stedenbouwkundig en architecturaal concept ook rekening houden met de toekomstige inplanting van een beperkt project inzake sociale huisvesting op deze site. Omtrent dit laatste wordt aldus ook een visie van de architect gevraagd. De uitwerking van het eigenlijke ontwerp en de realisatie van deze sociale huisvesting behoort evenwel niet tot het voorwerp van deze opdracht.
Voorgesteld wordt om deze opdracht in de markt te plaatsen middels een gefaseerde plaatsingsprocedure die onderhandelingen toelaat. Er wordt gekozen voor een mededingingsprocedure met onderhandeling (MMO). Dit impliceert dat in een selectiefase op basis van aanvragen tot deelneming wordt beslist welke kandidaten worden uitgenodigd om in de gunningsfase een offerte in te dienen en aan onderhandelingen deel te nemen. De procedure is dus opgedeeld in twee fasen: een selectiefase en een gunningsfase. Er werd een selectieleidraad (met bijlagen) opgesteld, waarin het voorwerp van de opdracht en het verloop van de procedure wordt beschreven. Na publicatie van deze leidraad kunnen de geïnteresseerde marktspelers, op grond van deze leidraad, een aanvraag tot deelneming indienen. De gunningsleidraad zal later worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het doel van de selectieleidraad is deze selectiefase toe te lichten en de kandidaten de algemene informatie over de opdracht en het verder verloop van de plaatsingsprocedure te geven zodat zij in staat zijn voldoende inzicht in de opdracht en in de plaatsingsprocedure te verkrijgen en een aanvraag tot deelneming in te dienen. Door een aanvraag tot deelneming in te dienen aanvaardt de kandidaat onvoorwaardelijk de inhoud en de toepassing van de selectieleidraad. In de tweede fase van de plaatsingsprocedure zullen de geselecteerden worden verzocht een voorstel voor de uitvoering van de opdracht uit te werken en dit in een offerte aan te bieden, vervolgens (desgevallend) deel te nemen aan de onderhandelingen en daarna (desgevallend, en in hoedanigheid van voorkeursbieder) een BAFO (‘best and final offer’) in te dienen.
De waarde van de opdracht wordt geraamd op in totaal 22.000.000 EUR, inclusief btw en prijsherzieningen.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 15 december 2020 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
de procedure, de selectieleidraad en de indicatieve raming (22.000.000 EUR, inclusief btw en prijsherzieningen) met betrekking tot het DB-project: 'ontwerpen en bouwen van een stedelijke bibliotheek en het Huis van het Kind', inclusief de bijbehorende bijlagen, goed te keuren.
Een exemplaar van de selectieleidraad wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
In gemeenteraadszitting van 23 november 2018 werd het tracé, de aanleg en de uitrusting van het nieuwe gemeentepark te Nieuwkerken gelegen tussen Turkyen, Nieuwkerkenstraat, De Cleenestraat en Gery Helderenbergstraat vastgesteld.
Voor het zoeken van een naam voor het gemeentepark werd een campagne 'Park zkt naamt' gelanceerd tijdens de opening van het gemeentepark midden juni 2021. Op basis van de ingediende voorstellen heeft de straatnamencommissie in zitting van 25 augustus 2021 een shortlist vastgesteld met volgende benamingen:
- Menapiërspark;
- Klompenpark;
- Schapenkoppenpark;
- De Cleenepark.
Deze shortlist werd op zondag 12 september 2021 tijdens Open Monumentendag bekendgemaakt, waarna de mensen hun stem mochten uitbrengen.
In totaal werden er 689 stemmen uitgebracht (analoog + digitaal) verdeeld als volgt:
- Menapiërspark: 254;
- Schapenkoppenpark: 231;
- Klompenpark: 128;
- De Cleenepark: 76.
Op basis van deze stemming opteert de straatnamencommissie unaniem voor de benaming 'Menapiërspark'.
Op de plaats van het nieuwe gemeentepark met speelweide, legden Wase archeologen van Erfpunt in 2020 sporen van bewoning uit de late ijzertijd bloot. De bewoningssporen verwijzen naar vijf woningen, dertien spiekers, twaalf brandrestengraven en enkele voorwerpen uit de periode tussen 200 en 57 voor Christus. De bevolkingsgroep die toen in de Wase regio woonde, wordt in de geschiedenisboeken omschreven als de ‘Menapiërs’. Ze waren één van de stammen van de ‘Oude Belgen’ die weerstand boden tegen de Romeinse verovering onder leiding van Julius Caesar. Met de naamgeving ‘Menapiërspark’ wordt voor het eerst een archeologische vondst in een straatnaam vereeuwigd. Ook het educatieve aspect waarbij deze naam in de geschiedenislessen van de lagere school kan verwerkt worden, is een meerwaarde.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Gemeenteraadsbeslissingen van 23 november 2018 betreffende de aanleg van een gemeentepark in omgeving Nieuwkerkenstraat/Berkenhof/Gery Helderenbergstraat/De Cleenestraat.
principieel akkoord te gaan met 'Menapiërspark' als benaming voor het gemeentepark te Nieuwkerken gelegen tussen Turkyen, Nieuwkerkenstraat, De Cleenestraat en Gerry Helderenbergstraat.
Toegelicht door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Jef Maes die het stemgedrag van hun fracties motiveren.
Interpellatie van raadslid Bart Merckx.
Beantwoord door schepenen Wout De Meester en Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Het rup wordt opgemaakt voor de hervestiging van het AZ Nikolaas naar een randstedelijke locatie in de westrand van Sint-Niklaas. Hiervoor werd een uitgebreid onderzoek naar locatiealternatieven en milieueffecten opgemaakt. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 17 augustus 2020 om op basis hiervan definitief de locatie Neerkouter te weerhouden en hiervoor het rup op te maken. Het rup voorziet een bestemmingswijziging van ongeveer 16 hectare (herbevestigd) agrarisch gebied naar een gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen in functie van de herlokalisatie van het AZ Nikolaas. Tevens wordt de grenslijn van het regionaal stedelijk gebied aangepast. Tegelijk worden drie (delen van) woonuitbreidingsgebieden ter compensatie herbestemd naar agrarisch gebied. Op 5 februari 2021 delegeerde de Vlaamse Regering de planningsbevoegdheid voor de opmaak van het gemeentelijk rup 'AZ Nikolaas' aan de stad Sint-Niklaas en stemde in met de afwijking van de voorschriften van het gewestelijk rup 'Afbakening regionaal stedelijk gebied Sint-Niklaas'. De gemeenteraad stelde in zitting van 26 maart 2021 het ontwerp rup voorlopig vast. Tijdens het openbaar onderzoek, dat plaatsvond van 23 april 2021 tot en met 21 juni 2021, werden er negentien bezwaarschriften ingediend. De gecoro bundelde en coördineerde alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en bracht op 1 september 2021 een gemotiveerd advies uit. Team milieueffectrapportage (mer) beoordeelde op 11 oktober 2021 de kwaliteit van het plan-mer als voldoende.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Volledig advies als bijlage.
kennis te nemen van het advies van de gecoro van 1 september 2021 in verband met het rup AZ Nikolaas, waarvan het bestuur zich formeel en uitdrukkelijk de inhoud en motieven eigen maakt.
het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan AZ Nikolaas definitief vast te stellen, conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.
Toegelicht door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadsleden Aster Baeck, Luk Huys en Jos De Meyer.
Beantwoord door schepenen Carl Hanssens en Wout De Meester.
Het rup wordt opgemaakt voor de herontwikkeling van het Hendrik Heymanplein tot een levendig en groen plein met een nieuwe bibliotheek, een stadssupermarkt, wonen en voldoende ruimte voor lokale handelaars. Team milieueffectrapportage (mer) bepaalde met brief van 21 januari 2021 dat er geen plan-mer moet opgesteld worden voor het voorliggende rup. Team externe veiligheid besliste in zijn advies van 6 november 2019 dat er geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden. De gemeenteraad stelde in zitting van 23 april 2021 het ontwerp rup voorlopig vast. Tijdens het openbaar onderzoek, dat plaats had van 17 mei 2021 tot en met 15 juli 2021, werden er twee bezwaarschriften ingediend. De gecoro bundelde en coördineerde alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en bracht op 29 september 2021 een gemotiveerd advies uit.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Volledig advies als bijlage.
kennis te nemen van het advies van de gecoro van 29 september 2021 in verband met het rup Hendrik Heymanplein, waarvan het bestuur zich formeel en uitdrukkelijk de inhoud en motieven eigen maakt.
het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hendrik Heymanplein definitief vast te stellen, conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.
met algemene stemmen (39)
met algemene stemmen (40)
met algemene stemmen (39)
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Johan Uytdenhouwen en Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
In zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad de gemeentebelasting betreffende de lozing en de afkoppeling van hemel- en afvalwater goedgekeurd.
In de praktijk is gebleken dat er niet in alle gevallen met een proces-verbaal wordt gewerkt. Nu worden nog mensen per brief aangeschreven waarvan de termijn om zich in orde te stellen reeds voorbij is. Zij worden verzocht om een conform keuringsattest te bezorgen aan het stadsbestuur. Zij krijgen nog zes maanden de kans om de keuring in orde te brengen, zoniet worden zij belast op 1 januari wegens het ontbreken van een conform keuringsattest. Bepaalde gevallen kunnen evenwel worden belast op basis van een proces-verbaal van overtreding, bijvoorbeeld bij het vaststellen van een sluikaansluiting op de openbare riolering.
Het initiatief wordt in beginsel bij de burger gelegd om zich in orde te stellen.
Verder zijn nog twee kleine wijzigingen aangebracht:
- ten eerste wordt in het kader van grote werken (afbraak en grote verbouwingswerken)
de termijn verlengd (met mogelijk twee jaar) om zich in orde te stellen voor een gescheiden riolering;
- ten tweede wordt in het kader van een omgevingsvergunning
de verplichting opgeheven om een conform keuringsattest te bezorgen wanneer deze vergunning vervalt of niet werd uitgevoerd.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en/of wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de vaststelling van het reglement gemeentebelasting betreffende de lozing en afkoppeling van hemel- en afvalwater.
met algemene stemmen (39)
met ingang van 1 december 2021 het gewijzigde reglement op de gemeentebelasting betreffende de lozing, de afkoppeling en infiltratie van hemel- en afvalwater goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De categorie B van het welzijnsreglement bevat toelagen aan diverse instellingen en verenigingen ten dienste van gezinnen.
De subcategorie B1B bevat de organisaties voor palliatieve zorg. In de praktijk is er slechts één organisatie die in aanmerking komt voor subsidie, het Netwerk Palliatieve Zorg Waasland (NPZW). In plaats van dit netwerk via een, intussen verouderd, subsidiereglement te blijven subsidiëren, wordt voorgesteld een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten en het bedrag te verhogen van 7.900 EUR naar 10.000 EUR en er een toelage aan te koppelen van 5.000 EUR, voor het verder uitbouwen van het in 2020 opgestarte rouwzorgproject.
Een netwerk palliatieve zorg heeft als doel de uitbouw van de palliatieve zorg in een regio te ondersteunen. In Vlaanderen worden vijftien netwerken palliatieve zorg erkend en gesubsidieerd. Zoals in vele andere domeinen volstaat de Vlaamse subsidiëring echter niet om volwaardig de volgende wettelijke opdrachten te kunnen uitvoeren:
- het brede publiek informeren over de mogelijkheden en het aanbod van palliatieve zorg in de regio;
- samenwerken met verschillende partners in de regio: organisaties van eerstelijnszorgverleners (huisarts, thuisverpleegkundige, maatschappelijk werker, verzorgende, kinesitherapeut…), woonzorgcentra, ziekenhuizen, palliatieve zorgeenheden, voorzieningen voor personen met een beperking, specifieke zorgorganisaties voor vrijwilligers, families en mantelzorgers;
- vormen, trainen en opleiden van de zorgverleners;
- helpen organiseren en ondersteunen van vrijwilligerswerk in palliatieve zorg;
- verzamelen van cijfergegevens over de geboden palliatieve zorgverlening in de regio.
In de organisatiestructuur streeft een netwerk palliatieve zorg naar een evenwichtige vertegenwoordiging van intra- en extramurale voorzieningen en van alle betrokken functies die in palliatieve zorg actief zijn. Elk netwerk moet een samenwerking met een palliatieve thuiszorgequipe uitbouwen, die de palliatieve zorg aan patiënten in hun thuismilieu ondersteunt.
Het NPZW startte in 2020 een rouwzorgproject op en wil dit in de nabije toekomst verder uitbreiden en er lokaal enkele relevante belanghebbende partners bij betrekken. In dit rouwzorgproject stelt de palliatief verpleegkundige kort na het overlijden van de patiënt aan de nabestaande(n) het rouwzorgaanbod voor: een rouwzorgkaart met contactgegevens van de psycholoog en het websiteadres met het rouwzorgaanbod in de regio. Vrijblijvend wordt aangeboden dat de nabestaande na twee maanden wordt opgebeld. Bij dit contact wordt nagegaan hoe het met de nabestaande gaat en of er nood is aan een huisbezoek of een vervolgcontact zes maanden na het overlijden. Een zelfde scenario wordt indien gewenst na zes en twaalf maanden na het overlijden aangeboden. Daar dit project niet uitsluitend met beroepskrachten kan worden uitgevoerd, worden hierbij rouwzorgvrijwilligers ingezet, voor wie een opleiding wordt voorzien, en tools met betrekking tot bevraging en registratie van de acties. We stellen voor om dat rouwzorgproject financieel te ondersteunen en er inhoudelijk mee samen te werken vanuit de cluster welzijn, zodat ook nabestaanden van overledenen die niet werden opgevolgd door het netwerk als palliatief patiënt er baat bij hebben. Hierbij wordt gedacht aan kwetsbare burgers en mensen in eenzaamheid, die via de cluster welzijn kunnen worden toegeleid. Deze doelstelling sluit dan ook aan bij de het programma 'Iedereen Mee'.
Eén en ander is verwerkt in de samenwerkingsovereenkomst, die als bijlage aan deze beslissing wordt gevoegd.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2019 betreffende het beleidsprogramma 2019 - 2024.
Diversiteitsprogramma Iedereen Mee, vastgesteld door de gemeenteraad op 23 oktober 2020.
de samenwerkingsovereenkomst met Netwerk Palliatieve Zorg Waasland vzw, Rozenlaan 35 te 9111 Belsele goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met deze overeenkomst wordt aan Vereniging personen met een handicap (VFG) vzw de opdracht gegeven om handels- en horecazaken toegankelijker te maken voor personen met een beperkte mobiliteit, door het subsidiëren van de aankoop of installatie van permanente of wegneembare hellende of bellende vlakken. VFG betaalt maximaal 750 EUR, per aankoop of installatie van een permanent of wegneembaar hellend of bellend vlak per handelszaak, aan een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die houder is van een zakelijk recht op het handelspand of huurder is van de commerciële ruimte in het handels- of horecapand. Op jaarbasis wordt 5.000 EUR voorzien voor dit project. VFG rapporteert op regelmatige basis de stand van zaken van het project aan de stuurgroep, die de doelstellingen opvolgt.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2019 betreffende het beleidsprogramma 2019 - 2024.
Diversiteitsprogramma Iedereen Mee, vastgesteld door de gemeenteraad op 23 oktober 2020.
de samenwerkingsovereenkomst met Vereniging personen met een handicap vzw, Tramstraat 69 te 9052 Zwijnaarde, goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
De aanpak van de scabiësproblematiek wordt verzekerd door een partnerschap van zorginstanties waarbij WGC De Vlier het coördinatorschap opneemt en de stuurgroep leidt. Meer bepaald zal WGC De Vlier het draaiboek, dat het proces en de principes beschrijft voor de aanpak van de scabiësproblematiek in Sint-Niklaas, finaliseren en voor alle scabiësgevallen in Sint-Niklaas als meldpunt fungeren voor huisartsen, dermatologen, hulpverleners en andere belanghebbenden. Verder zal het WGC een adviesfunctie vervullen voor huisartsen, verzorgend personeel, hulpverleners en andere belanghebbenden en complexe casussen begeleiden en opvolgen. Indien nodig wordt in complexe situaties ook de hulp van een thuisverplegingsdienst en poetsdienst ingeschakeld. Als lokaal bestuur verzorgt de dienst diversiteit, samenleving en preventie hierbij een ondersteunende en faciliterende rol en is hij het contactpunt met bredere instanties als de Eerstelijnszone en het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2019 betreffende het beleidsprogramma 2019 - 2024.
Diversiteitsprogramma Iedereen Mee, vastgesteld door de gemeenteraad op 23 oktober 2020.
de samenwerkingsovereenkomst met Wijkgezondheidscentrum De Vlier vzw, Truweelstraat 114 te 9100 Sint-Niklaas, goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door schepen Maxime Callaert.
Domo Waasland vzw richt zich op gezinnen met kinderen tussen 0 en 12 jaar die zich in een moeilijke situatie bevinden en die geen of weinig sociale steun ervaren uit hun omgeving, en wil voorkomen dat alledaagse problemen in gezinnen uitgroeien tot ernstige en langdurige hinderpalen. Domo Waasland vzw werkt met vrijwilligers die wekelijks enkele uren bij het gezin in hun eigen leefomgeving doorbrengen. Zij ondersteunen hen om hun kracht te (her)vinden, bieden praktische hulp bij gezins- en opvoedende taken en ondersteunen gezinnen bij het herstellen of opbouwen van hun sociale netwerk door een brede waaier aan buitenhuisactiviteiten aan te bieden. Deze activiteiten maken steeds deel uit van het reguliere aanbod en worden niet door Domo Waasland vzw zelf geïnitieerd.
De gemeenteraad keurdin zitting van 25 juni 2021 een overeenkomst met Domo Waasland vzw goed in het kader van het ministerieel besluit tot toekenning van een projectsubsidie aan enkele huizen van het kind voor het bieden van outreachende ondersteuning ter versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren. Domo Waasland vzw, erkend door het Agentschap 'Opgroeien' als organisator van het mobiel aanbod in Sint-Niklaas, Beveren en Lokeren werd hierbij aangeduid als verplichte partner van het Huis van het Kind in functie van deze éénmalige subsidiestroom.
Voorliggende overeenkomst betreft de ondersteuning van de werking van Domo Waasland vzw tijdens het jaar 2022, meer bepaald de medefinanciering van de loonkost van de coördinator van de vrijwilligerswerking.
Decreet houdende de organisatie preventieve gezinsondersteuning van 29 november 2013.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2019 betreffende het beleidsprogramma 2019 - 2024.
Lokaal Armoedeplan Iedereen Mee, vastgesteld door de gemeenteraad op 27 november 2020.
de samenwerkingsovereenkomst met Domo Waasland vzw, Watermolenstraat 22 te 9111 Belsele, in het kader van gezins- en opvoedingsondersteuning, goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst
wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
In het kader van de regieopdracht inzake kinderopvang, toegewezen aan de lokale besturen, verwacht Agentschap Opgroeien een kwalitatief en zorgvuldig opgesteld opportuniteitsadvies voor elke organisator die een aanvraag indient vanaf januari 2022.
Het lokaal bestuur moet vooraf een procedure vastleggen over de manier waarop het opportuniteitsadvies uitgebracht zal worden. De leidraad voor het opstellen van een zorgvuldig opportuniteitsadvies zijn vooraf bepaalde en gemotiveerde criteria.
Over de opmaak van de procedure en criteria moet het lokaal bestuur het lokaal overleg kinderopvang (LOK) raadplegen voor advies.
De deskundige regie kinderopvang bereidde de procedure en criteria voor zoals afgesproken op de vergadering van het lokaal overleg kinderopvang. Deze werden doorgemaild naar de leden van het LOK waarbij zij de tijd kregen om te reageren op de opgemaakte criteria en procedure voor het opportuniteitsadvies. Alle leden van het LOK gingen akkoord met de opgemaakte criteria en procedure, behalve één lid namelijk Infano vzw. Er werd telefonisch advies gevraagd aan de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) over de opmerkingen. VVSG geeft aan dat het opportuniteitsadvies goedgekeurd kan worden omdat de meerderheid van de leden akkoord ging. Het advies van het LOK moet niet eensgezind zijn. Wanneer de meningen verschillen, worden de argumenten van de verschillende partijen vermeld. Zo kan het lokaal bestuur met volledige kennis van zaken beslissen.
Eerst en vooral is het belangrijk om mee te delen dat een opportuniteitsadvies wordt gegeven wanneer een organisator op een nieuwe locatie kinderopvang wil starten. Het is slechts een advies. Niemand wordt door het Agentschap Opgroeien enkel op basis hiervan uitgesloten voor een vergunning. Het opportuniteitsadvies is dus niet bindend en de criteria krijgen geen punten of score toegekend. Het opportuniteitsadvies dient om de kinderopvang in de stad op een zo optimaal mogelijke manier te organiseren. Een aanvrager is nog steeds vrij om te starten met kinderopvang. Daarom wil de stad steeds eerst met de aanvrager in gesprek gaan alvorens de vraag voor het opportuniteitsadvies gesteld wordt.
De opgestelde criteria en procedure werden opgenomen in het document in bijlage, alsook de opmerkingen van Infano vzw op bepaalde voorgestelde criteria. De tegenargumenten van de regie kinderopvang zijn onder de opmerkingen van Infano vzw terug te vinden.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang baby’s en peuters van 22 november 2013, artikelen 2,3° en 13.
Besluit van de Vlaamse regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters, artikelen 8 1f, 9.3° C, 10 1b, 12 4/1 en 52.
Besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 7.
de procedure en criteria voor het opportuniteitsadvies kinderopvang goed te keuren met ingang vanaf 1 januari 2022.
Een exemplaar van de procedure en criteria wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Interpellatie van raadslid Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer en Gaspard Van Peteghem.
In meerdere landelijke straten liggen de bermen er gevaarlijk bij met vele putten.
Het gevaar is vooral voor fietsers die moeten uitwijken bij een niveauverschil tussen het gewone wegdek en de berm (met putten).
In de wintermaanden (vroeg donker) is deze verkeerssituatie nog gevaarlijker.
Ik geef enkele voorbeelden van straten: Stenenmuurstraat, Leebrugstraat, Cadsandstraat, Mulderstraat, Moortelhoekstraat …
Mijn vraag: kan dit probleem structureel, duurzaam en op korte termijn worden aangepakt omwille van de prangende verkeersveilheid?
Interpellatie van raadslid Roland Pannecoucke.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Aster Baeck en Kris Van der Coelden.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Ik zou graag een punt op de agenda zetten over alle steps die op ons grondgebied rijden.
Er zijn steps die niet verlicht zijn, zeker ook de veiligheid van deze voertuigen in het verkeer doordat ze met twee op hetzelfde toestel staan en ook andere personen in gevaar brengen op de voetpaden en het verkeer.
Daarom enkele vragen:
- is er een reglement voor de steps?
- wat is voorzien voor hun eigen veiligheid?
- wat is voorzien voor het achterlaten van de steps (waar en hoe)?
Na de heropening van het containerpark Vlyminckshoek kon elke gebruiker al vlug de nodige fouten en mankementen vast stellen. Er zijn sindsdien al wel enkele kleine aanpassingen gebeurd. Toch is het daar niet comfortabel. Niet voor de gebruikers maar ook niet voor de werknemers. Daarom enkele vragen:
- er is een douche aanwezig voor de werknemers maar er is geen warm water. Nochtans is het bij sommige ongevallen, waarbij brandwonden ontstaan, noodzakelijk om de beschikking over warm water te hebben. Daarnaast maken de werknemers van het park hun handen vuil en werken ze buiten in weer en wind. Waarom werd er een douche geïnstalleerd zonder warm water? Is dat conform de veiligheidsvoorschriften?
- er is 1 toilet voor het personeel voorzien. Zijn er voorschriften over het aantal toiletten die voorzien moeten worden voor een bepaald aantal werknemers? Wat met gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen?
- voor bezoekers is er geen toilet voorzien. Waar moeten zij naartoe als de nood hoog is?
- soms worden de werknemers van het park geconfronteerd met agressie van gebruikers. Bijvoorbeeld bij discussie over betalende fracties. Worden zij getraind en begeleid om daar met om te gaan?
- waar kunnen bezoekers van het containerpark terecht bij eventuele klachten? Is dat duidelijk aangegeven?
- zowel van personeel als van bezoekers komen opmerkingen over de wijze waarop de betalende fracties worden bepaald. Zijn er plannen om deze wijze van bepaling aan te passen?
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Ik vernam dat het schepencollege een overheidsopdracht heeft uitgeschreven voor de inrichting van het Landhuis in het kader van 'de stad van morgen'. De looptijd van de opdracht is begin 2022 tot einde 2024.
Ik ben verrast dat we tot heden op geen enkele commissie hierover grondig werden geïnformeerd, ik ben verrast over de hoge kostprijs, ik ben verrast over de locatie … Mijn belangrijkste vragen:
- wat is de maatschappelijke meerwaarde van dit project in relatie tot de hoge kostprijs?
- waren hiervoor geen betere alternatieven?
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepen Maxime Callaert.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Er is in Sint-Niklaas een groot tekort aan betaalbare woningen. De PVDA heeft al verschillende keren aangedrongen op een globaal antwoord vanuit het stadsbestuur op deze wooncrisis. Nu blijkt uit het antwoord op een schriftelijke vraag dat vorig jaar niet minder dan 630 woningen leeg stonden in onze stad. Dat is meer dan een verdrievoudiging tegenover het jaar voordien. In 2019 stonden er volgens de officiële cijfers van de stad 189 woningen en gebouwen leeg (handelspanden niet meegerekend). In 2020 was dit gestegen tot 630 stuks, meer dan een verdrievoudiging. Of er effectief zoveel meer woningen leeg zijn bijgekomen is onduidelijk. Wat in 2020 wel is gebeurd (volgens het antwoord dat ik heb ontvangen), is dat er een extra woningcontroleur aan de slag is gegaan, waardoor er ook meer controles gebeurden. Als door het inzetten van één extra controleur de cijfers zo toenemen, dan is dat quasi zeker dat er in het verleden veel leegstand onder de radar is gebleven waardoor de stad heel wat inkomsten is misgelopen.
Hoe kunnen we de leegstand verder tegengaan, een bekommernis die we allemaal delen. Drie voorstellen:
1. Scherpe controle op leegstand. Wij vragen aan het stadsbestuur dat verder scherp wordt gecontroleerd op leegstand, want er is een grote nood aan betaalbare woningen. Als woningen lang onbewoond staan en niet worden verhuurd of worden verkocht, dan verhoogt dat de druk op de woningprijzen. Trouwens leegstaande woningen zorgt voor een slordig en verloederd straatbeeld en dat is niet wenselijk.
2. Hogere leegstandbelasting. Nu bedraagt de leegstandbelasting het eerste jaar 1.250 EUR. De tweede maal op de inventaris van leegstand betaal je 2.500 EUR. Pas vanaf de derde maal betaal je een hoger bedrag, nl. 5.000 EUR. Is het geen optie om de belasting op leegstand vanaf het tweede jaar te verhogen naar 5.000€, zodat het minder aantrekkelijk wordt op een woning leeg te laten staan?
3. Gebruik maken van het sociaal beheersrecht. In de Vlaamse Wooncode is voorzien dat de stad het beheer van leegstaande en verkrotte woningen kan overnemen, de woningen opknappen en vervolgens verhuren aan kwetsbare mensen via het sociaal verhuurkantoor. In de strategische nota 2021 is dit trouwens opgenomen. Er is een investeringsbudget van 100.000 EUR voorzien in 2021. Wat is daarrond al gebeurd? Kan hier niet snel een versnelling hoger worden geschakeld, zodat via deze weg het aantal sociale woningen kan worden uitgebreid?
In vernoemd conflict zijn de steden en gemeenten betrokken partij.
Kan het college en de gemeenteraad meedelen of hierover reeds werd nagedacht en gesproken?
Heeft de stad inbreng, bijvoorbeeld via VVSG, in dit conflict?
Kan de stad individueel stappen ondernemen, inclusief een voorafname aan de eis van de politie of zelfs volledig ter individuele titel?
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door schepen Ine Somers.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepen Ine Somers.
Voor zover we weten is er nog geen enkele toelichting geweest in verband met het winterprogramma, inclusief kerstgebeuren in onze stad.
Graag hadden we van de schepen vernomen:
- de inhoud van het gedetailleerd programma;
- de inhoud en de modaliteiten van de hieraan verbonden en afgesloten overeenkomsten en/of contracten;
- indien mogelijk de afrekening van de jongste editie;
- stand van zaken in de deelgemeenten, cq Belsele waar een kerstmarkt werd aangekondigd maar nu blijkbaar wordt afgeblazen. Wie is hiervoor verantwoordelijk en volgens welke contractuele bepalingen of andere overeenkomsten?