Terug commissie schepen Carl Hanssens

di 19/04/2022 - 20:00 gemeenteraadzaal

Toelichtingen, commissieverslagen en extra documenten

  • Verduidelijken van de nieuwe mobiliteitsproblematiek ervaren door de inwoners van de Pastoor Stepmanlaan en de Pastoor Copstraat na de aangepaste verkeerssituatie en herindeling van beide straten na het RIO-Project en het aanreiken van mogelijke oplossingen aangebracht door de medebewoners zelf.
    Pijnpunten :
    1. Slechts 1 in- en uitgang van en naar de N70 (= provinciebaan 70km/u) voor alle inwoners van ons beide straten (= +- 90 auto's enkel van de huidige bewoners !).
    2. Geen aanduiding van aankomende straat op N70 waardoor gevaarlijk in en uitrijden.
    3. Er is een gevaarlijk kruispunt gecreëerd met (nu) ook nog een dubbele rijrichting en slecht zicht t.h.v. de uitgang van de Vossekotwegel in onze straat net daar waar de 3 verschillende delen van de Pastoor Stepmanlaan samenlopen en dit door het weglaten van het stuk straat tussen de Pastoor Stepmanlaan nr 22 en nr 26.
    4. S-bocht gecreëerd met tweerichtingsverkeer tussen P. St. nr 49 en nr 45 met dode hoek t.h.v. de glasbol wat zowel voor voetgangers als fietsers en auto's reeds gevaarlijke situaties met zich meebrengt alsook frustraties bij de bewoner van nr49 waar oprit fungeert als uitwijkstrook of afsnijden bocht . In het verlengde van de 1ste bocht worden de 2 extra parkings voorzien voor huisnr 24 (4 app.) die nu gescheiden zijn van de openbare weg door het aangebracht nieuw enorm groen plein.
    5. Minder parkeerplaatsen in beide straten zorgen voor discussies onder de buren bij bezoek of thuiskomen.
    6. Het verschil tussen de aangelegde voetpaden, parking plaatsen of straatgedeelten is zeer onduidelijk daar alles werd aangelegd in dezelfde klinkers, het verschil ligt enkel in de plaatsing ervan.
    7. Oneffen voetpaden (klinkers of boorden die uitsteken alsook grasstroken) zorgen voor problemen bij oudere en minder mobiele bewoners en wandelaars alsook fietsers.

    Voorgestelde oplossingen door de bewoners :
    1. De Vossekotwegel gebruiken als uitgang 2 naast de al bestaande uitgang naar N70: Het verkeer wordt dan opgesplitst wat voor minder drukte zorgt in eerste deel Pastoor Stepmanlaan en de voertuigen die langs de Vossekotwegel zouden ontsluiten kunnen invoegen op een baan waar maar 50km/u wordt gereden. Voetgangers en fietsers kunnen we dan weer via een pad langsheen het nieuw aangelegd waterbekken laten afwijken naar de P.Stepmanlaan en zo veilig laten inrijden in de P. Stepmanlaan.
    2. Het plaatsen van een bord B15f op de N70 ter kennisgeving van een aankomende straat voor alle verkeer zowel voor de P. Copstraat als voor de Jagersdreef.
    3. Het stuk straat tussen P.St. 26 en P.St.22 heraanleggen zodat opnieuw 1richtingsverkeer mogelijk is rond het plein = 1 richtings rond punt zoals voorheen waar geen conflicten meer mogelijk zijn.
    4. Bij toepassen punt 3 wordt dit vanzelf weer opgelost.
    5. Tussen het vooropgesteld nieuwe stuk baan en het appartementsgebouw aan nr24 is er dan op deze manier weer plaats voor enkele extra parking plaatsen. We stellen ook voor om voldoende parking plaatsen te voorzien op de Gerda site voor Wandelaars en fietsers of MTB -ers zodat hiermee niet nog meer overlast komt voor de bewoners van de P.Copstraat.
    6. Wegmarkeringen aanbrengen alsook borden aan de parking plaatsen in beide straten. Deze plaatsen eventueel enkel voorzien voor de bewoners en extra parking plaatsen op de nieuwe plannen voor de Gerda site voorzien voor extra wandelaars of MTB -ers.
    7. Alle voetpaden nazien op oneffenheden en daar waar nodig herstellen.
    Om te voorzien in de noden van de oudere en minder mobiele bewoners zouden de voetpaden toch verhard kunnen worden tussen de nrs. 21 en 25. in de P. Stepmanlaan alsook tussen de P. Stepmanlaan 1 en hoek P. Copstraat kant van de parking plaatsen.

OPENBARE ZITTING

Techniek

Overheidsopdrachten en administratie

Omgeving

Plannen en ontwikkelen