Terug
Gepubliceerd op 27/06/2022

2022_GR_00126 - Leveringen: dienst gebouwen: afsluiten raamcontract voor leveren van ladders, verven en toebehoren: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

gemeenteraad
vr 20/05/2022 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Christel Geerts, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Christine Meert, raadslid (N-VA); Tamara De Boey, raadslid (Vlaams Belang); Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur; Els Nijs, commissaris

Afwezig

Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V)

Verontschuldigd

Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Chris Wauman, raadslid (PVDA); Johan Verhulst, algemeen directeur

Secretaris

Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2022_GR_00126 - Leveringen: dienst gebouwen: afsluiten raamcontract voor leveren van ladders, verven en toebehoren: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring 2022_GR_00126 - Leveringen: dienst gebouwen: afsluiten raamcontract voor leveren van ladders, verven en toebehoren: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op 30 september 2022 eindigen de huidige contracten voor het leveren van ladders en toebehoren en verf en toebehoren (respectievelijk perceel 16 en 17 van het bestek 2016-002/OVA/materialen en machines uitvoerende diensten/VW-CQ). Er moet bijgevolg een nieuwe procedure opgestart worden voor het afsluiten van nieuwe contracten voor de komende vier jaar. De indicatieve raming bedraagt 234.000 EUR, btw inbegrepen. Vermits de meeste verfgroothandels ook (trap)ladders in hun assortiment hebben, werden beide aflopende contracten gebundeld in één nieuw bestek. In het kader van de opdracht 'Leveren van ladders, verven en toebehoren' werd het bestek met nr. 2022-003/OVA/ladders, verven en toebeh/KL-CQ opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie (zie bijlage). Hierbij is het de bedoeling om een korting te bedingen op de fabrieksprijzen. De toegestane kortingen moeten gedurende de volledige duurtijd van het contract (vier jaar) geldig blijven. Hierdoor zijn we ingedekt voor prijsaanpassingen in beide richtingen. Gezien de huidige economische omstandigheden, is dit het eerlijkst voor beide partijen.

In het kader van de opdracht 'Leveren van ladders, verven en toebehoren' werd in overleg met de dienst gebouwen een bestek met nr. 2022-003/OVA/ladders, verven en toebeh/KL-CQ opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie.

Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
- perceel 1 (op afroep leveren van ladders, trapladders en toebehoren), raming: 9.000 EUR, btw inbegrepen;
- perceel 2 (op afroep leveren van verven), raming: 135.000 EUR, btw inbegrepen;
- perceel 3 (op afroep leveren van schildertoebehoren), raming: 90.000 EUR, btw inbegrepen.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt bijgevolg geraamd op 193.388,43 EUR+ 40.611,57 EUR (21 % btw) = 234.000 EUR.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure die bekend gemaakt wordt op nationaal niveau.

Volgende gunningscriteria worden voorgesteld:

perceel 1: ladders, trapladders en toebehoren:

- kortingspercentage: 60 %;
- ondersteuning en dienstverlening: 10 %;
- overzichtelijkheid en aanbod catalogus: 10 %;
- leveringstermijn: 10 %;
- garantietermijn: 10 %;
perceel 2: verven en perceel 3: schilders toebehoren:
- kortingspercentage: 50 %; onderverdeeld in:
  - korting op gevraagde merken: 40 %;
  - korting buiten de gevraagde merken: 10 %;
- overzichtelijkheid en aanbod catalogus: 20 %;
- ondersteuning en dienstverlening: 10 %;
- milieu en duurzaamheid: 10 %
- afhaaldepot binnen een straal van 35 km: 10 %.

Voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes zal een jury samengesteld worden bestaande uit vertegenwoordigers van de dienst gebouwen  en het team overheidsopdrachten leveringen en diensten. De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden, vermits de leveringen gebeuren op afroep volgens noodwendigheid. Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Sint-Niklaas de procedure zal voeren en in naam van OCMW Sint-Niklaas en Politiezone Sint-Niklaas bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

Juridische grond

Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
De vigerende wetten en reglementen inzake veiligheid en hygiëne (Welzijnswet en zijn uitvoeringsbesluiten, aangaande KB’s, ARAB, AREI, CODEX, VLAREM…).
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en dien­sten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 december 2021 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.

Adviezen

Beheer gebouwen (BGB) Gunstig advies

 

Besluit

met algemene stemmen (37)
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het bestek met nr. 2022-003/OVA/ladders, verven en toebeh/KL-CQ en de raming voor de opdracht 'Leveren van ladders, verven en toebehoren', opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie, goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 193.388,43 EUR + 40.611,57 EUR (21 % btw) = 234.000 EUR.
Een exemplaar van het ontwerpbestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.

Artikel 2

bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure die bekend gemaakt wordt op nationaal niveau.

Artikel 3

kennis te nemen van het feit dat Stad Sint-Niklaas wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Sint-Niklaas en Politiezone Sint-Niklaas zal optreden bij de gunning van de opdracht.

Artikel 4

akkoord te gaan met het samenstellen van een jury voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit vertegenwoordigers van de dienst gebouwen en het team overheidsopdrachten leveringen en diensten.