We zien de stedelijke mantelzorgpremie voor mantelzorgers van inwonende ouderen met een zorgbehoefte voornamelijk als een vorm van erkenning van mantelzorgers die er toe bijdragen dat oudere personen met een zorgbehoefte zo lang mogelijk in hun vertrouwde thuissituatie kunnen blijven wonen.
Er zijn drie belangrijke aanpassingen:
1) de graad van zorgbehoefte:
Op 1 juni 2021 werd de BelRAI Screener in heel Vlaanderen uitgerold voor de diensten voor gezinszorg, de diensten maatschappelijk werk van het ziekenfonds en de OCMW’s/Welzijnsverenigingen. Dit nieuwe instrument vervangt de BEL-profielschaal voor het bepalen van de zorgbehoevendheid bij volwassenen (vanaf achttien jaar) en zal gebruikt worden voor het bepalen van de zorgbehoefte binnen de sector gezinszorg en met het oog op het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden in het kader van de Vlaamse sociale bescherming.
| BELRAI instrument | Timing |
Zorgbudgetten |
|
|
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (meerderjarigen) - (vroegere zorgverzekering) | BelRAI Screener | 1 juni 2021 |
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) | BelRAI Screener | Nog te bepalen |
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (minderjarigen) | BelRAI Screener voor Kinderen en Adolescenten | Nog te bepalen |
Zorgplanning |
|
|
Thuiszorg/Gezinszorg | BelRAI Screener | 1 juni 2021 |
| Sociaal Supplement | 1 juni 2022 |
| BelRAI Home Care | 1 juni 2023 |
Residentiële ouderenzorg | BelRAI Long-term-Care Facilities | 1 juni 2023 |
Naast een attest van BelRAI screener aanvaarden we nog lopende BEL-attesten (uitdovend) en ook andere attesten die recht geven op een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden.
2) het inkomen:
In het huidig reglement wordt een inkomensgrens gebruikt die werd afgestemd op een niet meer bestaande provinciale mantelzorgpremie. In het nieuwe reglement willen we deze inkomensgrens afstemmen op een bestaande inkomensgrens, namelijk het recht op Verhoogde Tegemoetkoming (VT) met een marge van 50 %. De bovengrens wordt jaarlijks aangepast indien nodig. Actueel houdt dit het volgende in:
a. voor de mantelzorger die de inwonende oudere verzorgt, gelden volgende inkomensvoorwaarden:
het hierna vermelde plafondinkomen wordt enkel toegepast op de mantelzorger en zijn gezin. Het inkomen van de zorgbehoevende oudere komt dus niet in aanmerking;
- als alleenstaande mantelzorger: een netto belastbaar inkomen hebben dat niet groter is dan 31.145,82 EUR, op jaarbasis;
- als gehuwde of samenwonende mantelzorger: een gezamenlijk netto belastbaar inkomen hebben dat niet groter is dan 36.911,76 EUR, op jaarbasis;
b. voor de samenwonende oudere partners gelden volgende inkomensvoorwaarden:
hierbij wordt zowel het inkomen van de mantelzorger als van zijn/haar partner met zorgbehoefte in aanmerking genomen. Het gezamenlijk netto belastbaar inkomen mag niet hoger zijn dan 36.911,76 EUR, op jaarbasis.
Na een manuele controle van honderd dossiers bleek dat 8 % van de inwoners die de premie afgelopen jaar toegekend kregen, deze met de nieuw voorgestelde inkomensgrens niet meer zouden toegekend krijgen.
3) de aanvraagperiode:
Het indienen van de aanvraag kan nu enkel in januari en februari, dat zal in de toekomst gans het jaar door kunnen. Het is wel de bedoeling om mensen die reeds de eerste keer een premie aangevraagd hebben, te blijven jaarlijks aanschrijven per brief of via mail om hen attent te maken op het aanvragen van de premie. Echter, nu komen aanvragen vaak wat later binnen en dan komt men volgens het reglement niet meer in aanmerking. En mantelzorgers die doorheen het jaar pas kennis nemen van deze premie, kunnen deze nu direct aanvragen voor het voorbije kalenderjaar. Dit is veel toegankelijker en klantgerichter.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
het nieuwe reglement stedelijke mantelzorgpremie voor mantelzorgers van inwonende ouderen met een zorgbehoefte goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.