Interpellatie van raadslid Roland Pannecoucke die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Marc Huys.
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Marc Huys.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Marc Huys.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
In zitting van 23 augustus 2021 bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen het voorstel van de stuurgroep van het strategisch project Grote Markt om een studie rond flankerende mobiliteitsmaatregelen op te maken. Deze studie wordt nu uitgevoerd aangezien dit een logisch verlengstuk is van de microsimulatie die voor de Grote Markt werd uitgevoerd.
In zitting van 27 september 2021 besliste de gemeenteraad de wijze van gunning (onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking), de indicatieve raming (28.925,62 EUR + 6.074,38 EUR (21 % btw) = 35.000 EUR, inclusief btw) en de voorwaarden goed te keuren voor het aanstellen van een dienstverlener voor een studie rond flankerende mobiliteitsmaatregelen in kader van het strategisch project Grote Markt.
In zitting van 6 december 2021 besliste het college van burgemeester en schepenen het aanstellen van een dienstverlener voor een studie rond flankerende mobiliteitsmaatregelen in het kader van het strategisch project Grote Markt te gunnen aan de firma Suunta bvba, Zwartzusterstraat 16/0101, 3000 Leuven, voor een totaalbedrag van 31.240 EUR + 6.560,40 EUR (21 % btw) = 37.800,40 EUR.
De opdracht moet nu uitgebreid worden met een extra prestatie, namelijk het uitwerken van de maatregelen in conceptschetsen. De bijkomende kost hiervoor wordt geraamd op 12.500 EUR, btw inbegrepen. Uit de extra zitting van 19 januari 2021 blijkt dat de gemeenteraad eveneens belang hecht aan een goed en zo volledig mogelijk uitgevoerde studie.
Om deze reden wordt voorgesteld de oorspronkelijke raming op te trekken van 28.925,62 EUR + 6.074,38 EUR (21 % btw) = 35.000 EUR naar 42.000 EUR + 8.820 EUR (21 % btw) = 50.820 EUR.
Totale studiekost te verrekenen op MJP000959 - AC000611 (Ruimtelijke projecten ontwikkelen).
met 29 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, PVDA) en 11 onthoudingen (Vlaams Belang, Vooruit)
akkoord te gaan met de verhoging van de oorspronkelijke indicatieve raming voor het aanstellen van een dienstverlener voor een studie rond flankerende mobiliteitsmaatregelen in kader van het strategisch project Grote Markt van 28.925,62 EUR + 6.074,38 EUR (21 % btw) = 35.000 EUR naar 42.000 EUR + 8.820 EUR (21 % btw) = 50.820 EUR.
Interpellatie van raadslid Roland Pannecoucke.
Beantwoord door voorzitter Mia Mortier.
In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (40)
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszittingen van 21 en 23 december 2021 goed te keuren.
Interpellatie van raadslid Jef Maes die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Onderstaande tabel geeft de wijzigingen in de formatie weer. De wijzigingen worden per cluster weergegeven.
Een uitgebreidere motivatie kan teruggevonden worden in bijlage.
huidige situatie | voorstel 2021 | Verschil | |||||
Graad | statutair | contractueel | statutair | contractueel | statutair | contractueel | |
OMG | A1aA2aA3a | 3 | 0 | 2 | 0 | -1 | 0 |
A1aA1bA2a | 10,5 | 4,5 | 10,5 | 7,5 | 0 | 3 | |
B123 | 10 | 7 | 10 | 7 | 0 | 0 | |
C123 | 13 | 20 | 8.5 | 18.5 | -4.5 | -1.5 | |
D45 | 1 | 0 | 0 | 0 | -1 | 0 | |
D123 | 0 | 2 | 0 | 1.5 | 0 | -0.5 | |
CVT | B123 | 14 | 21,3 | 14 | 22.8 | 0 | 1.5 |
C123 | 16 | 20 | 16 | 19 | 0 | -1 | |
DVL | B123 | 7 | 7 | 7 | 8 | 0 | 1 |
C123 | 19,5 | 25 | 19,5 | 24 | 0 | -1 | |
TEC | B123 | 15 | 8 | 15 | 9 | 0 | 1 |
C123 | 2 | 16.5 | 2 | 15.5 | 0 | -1 | |
D45 | 33 | 0 | 34 | 0 | 1 | 0 | |
D4 | 37 | 7 | 36 | 7 | -1 | 0 | |
OND | B123 | 17 | 8 | 17 | 10 | 0 | 2 |
C123 | 13,5 | 12 | 13.5 | 11 | 0 | -1 | |
VAR | B123 | 1 | 3 | 1 | 4 | 0 | 1 |
C123 | 7 | 13 | 7 | 14 | 0 | 1 |
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Besluit van 7 december 2007 van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, aangevuld met latere wijzigingen.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang, PVDA)
de wijziging aan de personeelsformatie als volgt goed te keuren:
Huidige situatie | Voorstel 2021 | Verschil | ||||||
Graad | statutair | contractueel | statutair | contractueel | statutair | contractueel | ||
OMG | A1aA2aA3a | 3 | 0 | 2 | 0 | -1 | 0 | |
A1aA1bA2a | 10,5 | 4,5 | 10,5 | 7,5 | 0 | 3 | ||
B123 | 10 | 7 | 10 | 7 | 0 | 0 | ||
C123 | 13 | 20 | 8.5 | 18.5 | -4.5 | -1.5 | ||
D45 | 1 | 0 | 0 | 0 | -1 | 0 | ||
D123 | 0 | 2 | 0 | 1.5 | 0 | -0.5 | ||
CVT | B123 | 14 | 21,3 | 14 | 22.8 | 0 | 1.5 | |
C123 | 16 | 20 | 16 | 19 | 0 | -1 | ||
DVL | B123 | 7 | 7 | 7 | 8 | 0 | 1 | |
C123 | 19,5 | 25 | 19,5 | 24 | 0 | -1 | ||
TEC | B123 | 15 | 8 | 15 | 9 | 0 | 1 | |
C123 | 2 | 16.5 | 2 | 15.5 | 0 | -1 | ||
D45 | 33 | 0 | 34 | 0 | 1 | 0 | ||
D4 | 37 | 7 | 36 | 7 | -1 | 0 | ||
OND | B123 | 17 | 8 | 17 | 10 | 0 | 2 | |
C123 | 13,5 | 12 | 13.5 | 11 | 0 | -1 | ||
VAR | B123 | 1 | 3 | 1 | 4 | 0 | 1 | |
C123 | 7 | 13 | 7 | 14 | 0 | 1 |
Interpellatie van raadslid Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepen Lieven Dehandschutter.
Op zondag 3 april 2022 doorkruisen de wielerwedstrijden 'Ronde van Vlaanderen voor dames elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor heren elite' het grondgebied van de stad Sint-Niklaas. De doortocht van deze wielerwedstrijden brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee. Langsheen de reisweg van de wielerwedstrijden worden tal van commerciële activiteiten georganiseerd. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken, waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg verhoogd moeten worden. Coördinatie en een overleg tussen de verschillende organisatoren van de activiteiten op dezelfde locatie zijn aangewezen om de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers, parking… teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.
Een aantal bijkomende maatregelen dringen zich op om de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:
- voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg;
- voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg en de bestuurlijke overheid;
- voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de stad. Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen.
Nieuwe gemeentewet, artikelen 119, 119bis en 135 § 2.
Wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen, artikelen 21 en 22.
Wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het strafwetboek, het burgerlijk wetboek, de nieuwe gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet.
Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Koninklijk besluit van 10 augustus 1998, artikel 7 § 2, 1° tot oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening.
Koninklijk besluit van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
Ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.
Ministeriële omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines.
Ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving.
Omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen.
Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties.
Omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
de tijdelijke politieverordening naar aanleiding van de Ronde van Vlaanderen op 3 april 2022 goed te keuren.
Een exemplaar van de verordening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Ine Somers.
Interpellatie van raadslid Julien Ghesquière.
Interpellatie van raadslid Jef Maes die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Na goedkeuring van de geselecteerde kandidaten, moet de gunningsleidraad, na goedkeuring van de gemeenteraad, aan de geselecteerde inschrijvers bezorgd worden.
De indicatieve raming bedraagt 530.000 EUR, inclusief btw, waarvan 330.000 EUR, inclusief btw, investeringen en 200.000 EUR, inclusief btw, exploitatie voor een duurtijd van tien jaar.
In het kader van deze raming, wordt er gekozen voor een mededinging met onderhandeling, waarbij in een eerste fase een selectie van kandidaten plaatsvindt en in een volgende fase op basis van de gunningsleidraad offertes worden ontvangen.
In overleg met de betrokken diensten werd een lastenboek opgemaakt met volgende gunningcriteria:
- functionaliteit: 45 %;
- demo: 10 %;
- prijs: 35 %;
- projectaanpak-en methodologie: 10 %.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 december 2021 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Eind vorig jaar werd, naar aanleiding van de audit 'voorraadbeheer', de firma BDO aangesteld voor het doorlichten van de huidige processen en procedures en het uitwerken en optimaliseren van de toekomstige processen en werkwijzen inzake voorraadbeheer en dit organisatiebreed.
Deze nieuwe processen en procedures vormen de basis om een geschikt toekomstig voorraadbeheerprogramma uit te rollen.
de gunningleidraad met nr. 2021-139, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie, goed te keuren. De voorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 530.000 EUR, inclusief btw, waarvan 330.000 EUR, inclusief btw, investeringen en 200.000 EUR, inclusief btw, exploitatie voor een duurtijd van tien jaar.
akkoord te gaan met de samenstelling van de jury, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken dienst, een externe consultant en een vertegenwoordiger van het team overheidsopdrachten.
Toegelicht door schepen Filip Baeyens.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Ilse Bats en Kristof Van Gansen.
Beantwoord door schepen Filip Baeyens.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts, Jos De Meyer en Ilse Bats.
Beantwoord door schepenen Filip Baeyens en Carl Hanssens.
Voorzitter Mia Mortier schorst de zitting gedurende vijf minuten.
Toegelicht door voorzitter Mia Mortier.
In het kader van deze opdracht werd in overleg met de afdeling plannen en ontwikkelen een bestek opgesteld door het team overheidsopdrachten.
De volgende gunningscriteria worden voorgesteld:
- kostprijs (20 %);
- visie (40 %);
- plan van aanpak (40 %).
Het gewicht van het gunningscriterium 'prijs' staat op 20 % van de totaalscore omdat deze opdracht een belangrijke mate van creativiteit en deskundigheid vergt. Hierdoor primeert het plan van aanpak voor de opmaak en de visie in de beoordeling.
De indicatieve raming bedraagt 41.322,31 EUR + 8.677,69 EUR (21 % btw) = 50.000 EUR, inclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
De jury voor het objectief beoordelen van de offertes bestaat uit vertegenwoordigers van:
- de afdeling plannen en ontwikkelen;
- de afdeling cultuur;
- het team overheidsopdrachten.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit, PVDA) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang)
de wijze van gunning (onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking), de indicatieve raming (41.322,31 EUR + 8.677,69 EUR (21 % btw) = 50.000 EUR, inclusief btw) en de voorwaarden goed te keuren voor het aanstellen van een studiebureau voor het opmaken van een masterplan voor de cultuursite.
dat de jury voor het objectief beoordelen van de offertes zal bestaan uit vertegenwoordigers van:
- de afdeling plannen en ontwikkelen;
- de afdeling cultuur;
- het team overheidsopdrachten.
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
De ontwerpopdracht voor het 'rioproject aansluiting Zwaanaarde' werd gegund aan Studiegroep Irtas, Gasmeterstraat 81A, 9100 Sint-Niklaas. In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2021/007aa opgesteld door de ontwerper, Studiegroep Irtas, Gasmeterstraat 81A, 9100 Sint-Niklaas.
De opdracht omvat volgende werken: de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in de Zwaanaardestraat, Keizerstraat, Oude Keizerstraat, Leebrugstraat en delen van Leestraat, Heirstraat, Wapenaerteinde en Weimanstraat en de afkoppelingswerken op privaat domein in deze straten.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
- perceel 1 (werken op openbaar domein), indicatieve raming: 10.858.410,33 EUR, exclusief btw: hiervan is 7.155.844,86 EUR ten laste van de stad en 3.702.565,47 EUR ten laste van Aquafin;
- perceel 2 (afkoppelingen op privaat domein), indicatieve raming: 656.071,46 EUR, exclusief btw, volledig ten laste van de stad.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 11.514.481,79 EUR, btw verlegd. Het totale aandeel van de stad wordt indicatief geraamd 7.811.916,32 EUR, btw verlegd.
Aquafin zal optreden als opdrachtgevend bestuur en de gunningsprocedure voeren.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure, met Europese bekendmaking.
De gunning kan als volgt gebeuren:
- ofwel voor perceel 1 en 2 samen. De gunning gebeurt dan aan de laagste regelmatige offerte op basis van het totaal bedrag van perceel 1 en 2 samen;
-ofwel wordt de opdracht enkel voor perceel 1 gegund, op basis van de laagste regelmatige offerte voor perceel 1.
Het opdrachtgevend bestuur moet op geen enkele wijze zijn keuze voor optie 1 of 2 motiveren. De opdrachtnemer moet er dan wel rekening mee houden dat de werken voor perceel 2 mogelijks door een andere opdrachtnemer zullen uitgevoerd worden en hij zijn werken daarmee moet coördineren.
Een deel van de kostprijs van perceel 1 (werken op openbaar domein), zijnde een bedrag van 3.076.723,39 EUR, komt voor 75 % in aanmerking voor subsidiëring door de Vlaamse Milieumaatschappij, Alfons Van de Maelestraat 96, 9320 Erebodegem.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd
bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzonderheid artikel 42 § 1, 1°a en de daarbij behorende koninklijke
besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 december 2021 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. 2021/007aa en de indicatieve raming voor de opdracht 'Rioproject aansluiting Zwaanaarde', opgesteld door de ontwerper, Studiegroep Irtas, Gasmeterstraat 81A, 9100 Sint-Niklaas. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De indicatieve raming bedraagt 11.514.481,79 EUR, exclusief btw.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure, met Europese bekendmaking, waarbij Aquafin zal optreden als opdrachtgevend bestuur.
een subsidie aan te vragen bij de subsidiërende instantie Vlaamse Milieumaatschappij, A. Van de Maelestraat 96, 9320 Erebodegem.
de uitgave te verrekenen op MJP000944/AC000625.
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts die het stemgedrag van haar fractie motiveert.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Jos De Meyer en Jef Maes.
Beantwoord door schepenen Carl Hanssens en Wout De Meester.
In het kader van deze opdracht werd in overleg met de afdeling plannen en ontwikkelen een bestek opgesteld door het team overheidsopdrachten.
De volgende gunningscriteria worden voorgesteld:
- kostprijs (20 %);
- visie (40 %);
- plan van aanpak (40 %).
Het gewicht van het gunningscriterium 'prijs' staat op 20 % van de totaalscore omdat deze opdracht een belangrijke mate van creativiteit en deskundigheid vergt. Hierdoor primeert het plan van aanpak voor de opmaak en de visie in de beoordeling.
De indicatieve raming bedraagt 142.148,76 EUR + 29.851,24 EUR (21 % btw) = 172.000 EUR.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De jury voor het objectief beoordelen van de offertes bestaat uit vertegenwoordigers van:
- afdeling plannen en ontwikkelen;
- dienst stadsontwikkeling;
- team participatie;
- team overheidsopdrachten.
met 32 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit, PVDA) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang)
de wijze van gunning (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking), de indicatieve raming (142.148,76 EUR + 29.851,24 EUR (21 % btw) = 172.000 EUR) en de voorwaarden goed te keuren voor het aanstellen van een studiebureau voor het opmaken van een masterplan en een ruimtelijk uitvoeringsplan (inclusief participatietraject) voor de Moerlandsite.
dat de jury voor het objectief beoordelen van de offertes zal bestaan uit vertegenwoordigers van:
- afdeling plannen en ontwikkelen;
- dienst stadsontwikkeling;
- team participatie;
- team overheidsopdrachten.
Toegelicht door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Door het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant engageren steden en gemeenten zich om tegen 2030 minstens 40 % minder broeikasgassen uit te stoten tegenover 2011, alsook om een adaptatiebeleid te ontwikkelen. De ondertekenaars verbinden zich ertoe om, binnen de twee jaar na ondertekening, een actieplan voor duurzame energie en klimaat (Sustainable Energy and Climate Action Plan of SECAP) op te maken. In dat plan wordt een CO2 nulmeting voorzien en een klimaatsrisico- en kwetsbaarheidsanalyse als basis om acties uit te werken. De gemeenten rapporteren elke twee jaar aan Europa over de vooruitgang van hun acties.
Het Burgemeestersconvenant voorziet ook in territoriale coördinatoren die zich inzetten om gemeenten en steden te ondersteunen bij dit engagement. In Oost-Vlaanderen zijn zowel de provincie Oost-Vlaanderen als Interwaas erkend als territoriale coördinator.
Waasland Klimaatland is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Oost-Vlaanderen, Interwaas en elf gemeenten in het Waasland. Het doel van deze samenwerking is gezamenlijke klimaatambities realiseren met als leidraad het Burgemeestersconvenant. Het project startte in 2014 met zeven aangesloten gemeenten en werd ondertussen uitgebreid tot elf gemeenten: Sint-Niklaas, Beveren, Temse, Waasmunster, Stekene, Sint-Gillis-Waas, Lokeren, Kruibeke, Moerbeke, Hamme en Zwijndrecht.
De elf betrokken gemeenten beslisten in het voorjaar van 2020 om samen als groep de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant 2030 te onderschrijven. Concreet betekent dit dat de projectpartners zich engageerden tot het opmaken van één regionaal actieplan (= joint SECAP) waarin ook lokale accenten kunnen gelegd worden. In hun rol van territoriale coördinatoren engageerden de provincie en Interwaas zich om de gemeenten te ondersteunen bij de opmaak en de uitvoering van dit actieplan voor duurzame energie en klimaat en bij het uitwerken van een regionale strategie en gezamenlijke klimaatacties voor de Wase regio. De provincie Oost-Vlaanderen begeleidt hierbij de opmaak van het regionaal adaptatieplan en Interwaas staat in voor het mitigatieplan. Streefdoel is om in juni 2022 het klimaatplan voor de regio in te dienen bij Europa.
In juni 2020 schreef de provincie een studieopdracht uit voor de opmaak van het regionaal adaptatieplan voor de Wase regio. De opdracht werd in augustus 2020 gegund aan Sweco Belgium. Deze opdracht bestond uit:
- deel 1: opmaak van een regionale risico- en kwetsbaarheidsanalyse voor het Waasland;
- deel 2. participatieve uitwerking van een regionaal adaptatieplan voor het Waasland. De analyse uit deel 1 vormt hierbij de basis. Het ontwerpplan wordt samen met experten en stakeholders afgetoetst en waar nodig aangepast aan de regionale context;
- deel 3: op vraag van de gemeenten wordt het regionaal adaptatieplan verder verfijnd naar lokaal niveau en worden gemeentespecifieke maatregelen uitgewerkt.
Sweco startte in september 2020 met deel 1. Dit resulteerde in een uitgebreid rapport en een synthesebrochure. Op basis van deze analyse werd nadien het regionaal adaptatieplan verder uitgewerkt (deel 2). In de opdracht van Sweco was ook de opmaak van een manifest voorzien. Dit is een tekst waarin de strategische doelstellingen kernachtig samengevat worden.
De samenwerking met Sweco werd stopgezet na deelopdracht 1 en 2. Voor de uitvoering van deelopdracht 3, verfijning van regionaal plan naar gemeentespecifieke acties, wordt onderzocht of er samenwerking en afstemming mogelijk is met partners die instaan voor de opmaak van hemelwater- en droogteplannen.
Het 'Regionaal adaptatieplan Waasland' vertrekt van zes strategische doelstellingen namelijk:
1. Waasland ontharden;
2. ruimte voor water creëren en verdroging tegengaan;
3. koel wonen, werken en verblijven;
4. versterken ecologisch netwerk;
5. bossen beschermen, versterken en uitbreiden;
6. regionale ondersteuning van lokaal adaptatiebeleid.
Aan de zes strategische doelstellingen worden regionale maatregelen opgehangen om de risico’s en kwetsbaarheden in het Waasland aan te pakken. Deze maatregelen werden geselecteerd uit een longlist opgemaakt met input uit gekende databanken, regionale expertise, kansenkaarten voor de regio en input uit de hackaton (digitaal participatiemoment).
Deze maatregelen zijn toepasbaar voor één of meerdere sectoren. De volgende sectoren komen aan bod: bouwen en wonen, openbaar domein, bedrijvigheid, natuur en landbouw.
In het rapport wordt ook aandacht besteed aan:
- no-regret maatregelen oftewel maatregelen die zowel op korte als op lange termijn klimaatwinsten opleveren;
- het belang van afstemming tussen de verschillende beleidsdomeinen waarbij gestreefd wordt naar multifunctionele maatregelen die win-win situaties creëren;
- de noodzaak om draagvlak te creëren voor de maatregelen bij diverse doelgroepen door in te zetten op communicatie en bewustwording op het vlak van klimaatadaptatie.
Het regionaal plan bevat een actietabel met een overzicht van alle maatregelen per sector. Deze actietabel zal na goedkeuring door de partners opgeladen worden op de website van het Europees Burgemeestersconvenant.
Bij de opmaak van dit plan werden, conform de vereisten van Europa, verschillende stakeholders betrokken. Op 2 en 4 februari 2021 vond een digitaal participatiemoment (= hackaton) plaats. Tijdens deze brainstormsessie, konden de elf gemeenten en geëngageerde stakeholders uit diverse sectoren nadenken over mogelijke maatregelen op regionaal niveau. Deze oefening vormde de aanzet tot een longlist van regionale maatregelen.
Er werd op regelmatige basis teruggekoppeld met de leden van de stuurgroep Waasland Klimaatland. De suggesties of bedenkingen van de betrokken gemeenten werden zo veel mogelijk verwerkt in het eindrapport.
De opdracht van Sweco resulteerde in de volgende eindproducten (zie bijlagen):
- risico- en kwetsbaarheidsanalyse Waasland;
- samenvatting risico- en kwetsbaarheidsanalyse Waasland;
- regionaal klimaatadaptatieplan Waasland;
- manifest.
Ondertekening van de Overeenkomst van Parijs in maart 2019 door het Europees Parlement, met het doel om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
De lancering van de ‘European Green Deal’ door de Europese Commissie eind 2019. The Green Deal moet van Europa het eerste klimaatneutrale continent maken tegen 2050, met een netto-uitstoot van broeikasgassen die nul is.
Goedkeuring door de Vlaamse Regering van het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 op 9 december 2019.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Provincieraadsbesluit van 2 september 2015 tot goedkeuring van het klimaatplan en het klimaatactieplan 2015-2020 van de Provincie Oost-Vlaanderen.
Besluit van de deputatie van 21 juli 2021 om het Lokaal energie- en klimaatpact te ondertekenen als ondersteunende partner en dus om de Oost-Vlaamse gemeenten en steden te ondersteunen bij de uitvoering van hun klimaatplannen.
De erkenning van de Provincie als territoriaal coördinator in het kader van het burgemeestersconvenant en daaruit volgende ondersteuning van de Oost-Vlaamse gemeenten bij de opmaak en uitvoering van klimaatplannen.
De erkenning van Interwaas als territoriaal coördinator en daaruit volgende ondersteuning van de Wase gemeenten bij de opmaak en uitvoering van klimaatplannen.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2020 betreffende de gezamenlijke ondertekening van de Burgemeesterconvenant 2030 binnen Waasland Klimaatstad.
met 31 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit, PVDA) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang)
het Regionaal Adaptatieplan Waasland en de daarbij horende maatregelen- en actietabel, alsook het manifest met de zes strategische doelstellingen goed te keuren. Dit regionaal adaptatieplan loopt tot eind 2030.
akkoord te gaan om, samen met de provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas, in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project 'Waasland Klimaatland', uitvoering te geven aan de regionale maatregelen en acties opgesomd in dit plan.
Hiervoor onderneemt de stad de volgende stappen:
- waar nodig deze acties verfijnen of vertalen naar het lokaal niveau;
- de oprichting van een kernteam klimaat van medewerkers en beleidsverantwoordelijken die de uitrol van deze klimaatacties op lokaal niveau initiëren en opvolgen;
- maatschappelijke betrokkenheid creëren op het grondgebied via het actief betrekken van stakeholders bij het uitvoeren van acties;
- de stedelijke structuren waar nodig aanpassen en het nodige personeel inzetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
- de klimaatdoelstellingen verankeren in het meerjarenplan.
Interwaas het mandaat te geven om namens de partners van Waasland Klimaatland het 'Regionaal Adaptatieplan Waasland' als onderdeel van Klimaatplan Waasland, met alle bijlagen in te dienen bij het EU secretariaat van het Burgemeestersconvenant.
Toegelicht door schepen Bart De Bruyne.
Interpellatie van raadsleden Gaspard Van Peteghem en Roland Pannecoucke die het stemgedrag van hun fracties motiveren.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
In zitting van 25 september 2020 besliste de gemeenteraad de voorwaarden goed te keuren betreffende de openbare verkoop van de site gelegen Industriepark-Noord +4 en 5a, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 2de afdeling, sectie C, perceelnummer 783L2 en deel van perceelnummers 783K2, 783M2 en 783N2.
Deze openbare verkoop werd gepubliceerd in De Tijd van 15 oktober 2021, De Zondag van 17 oktober 2021 en op de website van de stad.
Er werd één offerte ingediend, door Stuer-Egghe bv, Industriepark-Noord 17a, 9100 Sint-Niklaas, ondernemingsnummer 0452.831.236. In zitting van 29 december 2021 besliste het college van burgemeester en schepenen de verkoop toe te wijzen aan Stuer-Egghe bv. Op 29 december 2021 werd ook de compromis voor de verkoop ondertekend, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. De verkoopprijs bedraagt 3.250.000 EUR. Dit is 210.000 EUR meer dan de minimum-instelprijs zoals vastgesteld in het bestek.
Stuer-Egghe Immo engageert zich dat Stuer-Egghe bv de enige exploitant zal zijn en dat beide partijen solidair zullen instaan voor het naleven van de voorwaarden zoals gesteld in het bestek verkoop en de ingediende offerte. Stuer-Egghe Immo stelt een bankwaarborg ten bedrage van 65.000 EUR voor de naleving van de voorwaarde tot het voorzien van bedrijvenondersteunende en/of collectieve voorzieningen op de te verkopen site in het kader van het rup Industriepark-Noord.
De stad beschikt ten allen tijde over een recht van voorkoop bij een eventuele doorverkoop van de gebouwen en gronden die deel uitmaken van deze verkoop.
De te verkopen gebouwen zijn momenteel ingevolge een overeenkomst tot bezetting ter bede van 29 maart 2021, tijdelijk in gebruik gegeven aan Distrimedia nv, Meulebeeksesteenweg 20, 8700 Tielt, als distributiecentrum voor e-commerce. De overeenkomst werd, rekening houdende met de geplande verkoop van de site, afgesloten voor een duurtijd van twee jaar, ingaande vanaf 1 januari 2021. De overeenkomst kan zowel door de stad als de bezetter op elk moment opgezegd worden door middel van een aangetekende brief. Binnen de twee maanden na ontvangst van de opzegging moet de bezetter de gebouwen vrij maken. De beëindiging van de overeenkomst leidt niet tot enige vergoeding ten gunste van de bezetter.
In de voorwaarden van de verkoop van de site is voorzien dat de gebouwen bij het verlijden van de authentieke akte vrij ter beschikking zullen zijn van de koper. De stad zal het nodige doen om de bezetting ter bede tijdig op te zeggen.
Het verlijden van de authentieke akte dient te gebeuren binnen een termijn van vier maanden na het ondertekenen van de compromis.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56.
met 26 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V), 12 stemmen tegen (Vooruit, Vlaams Belang) en 1 onthouding (PVDA)
het compromis goed te keuren betreffende de verkoop van de site gelegen Industriepark-Noord +4 en 5a, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 2de afdeling, sectie C, perceelnummer 783L2 en deel van perceelnummers 783K2, 783M2 en 783N2 aan Stuer-Egghe Immo, Industriepark-Noord 17a, 9100 Sint-Niklaas, aan 3.250.000 EUR.
Een exemplaar van de compromis wordt als bijlage gehecht aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de authentieke akte aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Het MSOC biedt een noodzakelijk aanbod inzake laagdrempelige hulpverlening naar chronische druggebruikers (opiaatafhankelijken) in de stad. Om deze werking te continueren moet er een samenwerkingsovereenkomst aangegaan worden met MSOC Gent, aangezien de provinciale middelen (overgenomen door de Vlaamse overheid) niet meer toegekend worden aan Stad Sint-Niklaas. MSOC Gent ontvangt vanaf 1 september 2021 jaarlijks 171,615 EUR extra om een werking uit te bouwen in het Waasland. Er wordt gekozen om de twee bestaande antennepunten in het Waasland, zijnde Sint-Niklaas en Lokeren, verder te zetten. Tot eind 2021 ontvangen we van de Vlaamse overheid 7.003,20 EUR voor de werking MSOC. Deze middelen worden aangewend voor de kost van een arts gedurende drie uur per week, alsook verpleging tijdens de consultaties van de arts. We hebben hiervoor een samenwerking met MSOC Gent voor de arts en met het Wit-Gele Kruis voor de verpleging.
Door de nieuwe convenant zouden er vanaf 2022 zes artsen-uren voorzien worden in Sint-Niklaas, drie in Lokeren en twee VTE psychosociale begeleiding. Deze medewerkers worden aangestuurd en gefinancierd door MSOC Gent. De psychosociale begeleiding zal zowel in Sint-Niklaas als Lokeren actief zijn.
Daarnaast is het de bedoeling om niet enkel meer te focussen op burgers met opioïden-afhankelijkheid, maar na te gaan welke noden er in het Waasland nog zijn en hierop in spelen.
Wat wijzigt er naar aanleiding van de nieuwe convenant:
- opioïden-afhankelijkheid wordt uitgebreid naar alle types van verslaving;
- naast de medische pijler zal er ook een psychosociale pijler zijn;
- er is een structurele inbedding in de conventie Gent en ambulant verslavingsaanbod wordt regio dekkend gemaakt;
- er wordt aanklampend en pre-therapeutisch gewerkt;
- de intakes voor het opstarten van therapie zullen plaatsvinden in Sint-Niklaas en niet in Gent.
Met de middelen die toegekend worden aan MSOC Gent kan er geen verpleging voorzien worden, nochtans is dit wel belangrijk. Hiervoor hebben we aan de Vlaamse overheid gevraagd om de huidige middelen die we ontvangen als lokaal bestuur Sint-Niklaas en Lokeren te bestendigen om verpleging te voorzien. De kans is groot dat men deze middelen tijdelijk (vermoedelijk een overgangsjaar) zou toekennen. Indien dit het geval zou zijn, is het voorstel om de middelen integraal over te maken aan stad Gent om verpleging te voorzien.
Decreet lokaal sociaal beleid.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Beleidsprogramma 2020 - 2025, vastgesteld door de gemeenteraad op 22 maart 2019 (AP 9. ervoor zorgen dat iedereen zich veilig en thuis voelt en AP 33. samenwerken met partners aan een sterk armoede- en welzijnsbeleid).
De gepaste opvang van druggebruikers maakt deel uit van een integraal en geïntegreerd drugsbeleid en zal tevens een bijdrage leveren aan het beheersen van de drugsproblematiek. We merken reeds jaren op dat het voor problematische druggebruikers niet evident is om de verplaatsing naar Gent te maken. Zij haken hierdoor heel gemakkelijk af, blijven drugs gebruiken en houden bijgevolg de drugscriminaliteit in stand. Wanneer zij terecht kunnen op een raadpleging in Sint-Niklaas, zal deze stap veel gemakkelijker gezet worden. Ook de uitbreiding naar alle types van verslaving is een enorm pluspunt!
kennis te nemen van de projectsubsidies goedgekeurd door de Vlaamse Overheid aan MSOC Gent.
akkoord te gaan met de samenwerkingsovereenkomst tussen MSOC Gent en Antennepunt Waasland.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
akkoord te gaan om de middelen over te maken aan MSOC Gent indien er nog subsidies worden toegekend door de Vlaamse Overheid aan Sint-Niklaas om een MSOC antenne uit te bouwen.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Interpellatie van raadslid Lore Baeten.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Lore Baeten.
We zien de stedelijke mantelzorgpremie voor mantelzorgers van inwonende ouderen met een zorgbehoefte voornamelijk als een vorm van erkenning van mantelzorgers die er toe bijdragen dat oudere personen met een zorgbehoefte zo lang mogelijk in hun vertrouwde thuissituatie kunnen blijven wonen.
Er zijn drie belangrijke aanpassingen:
1) de graad van zorgbehoefte:
Op 1 juni 2021 werd de BelRAI Screener in heel Vlaanderen uitgerold voor de diensten voor gezinszorg, de diensten maatschappelijk werk van het ziekenfonds en de OCMW’s/Welzijnsverenigingen. Dit nieuwe instrument vervangt de BEL-profielschaal voor het bepalen van de zorgbehoevendheid bij volwassenen (vanaf achttien jaar) en zal gebruikt worden voor het bepalen van de zorgbehoefte binnen de sector gezinszorg en met het oog op het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden in het kader van de Vlaamse sociale bescherming.
| BELRAI instrument | Timing |
Zorgbudgetten |
|
|
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (meerderjarigen) - (vroegere zorgverzekering) | BelRAI Screener | 1 juni 2021 |
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) | BelRAI Screener | Nog te bepalen |
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (minderjarigen) | BelRAI Screener voor Kinderen en Adolescenten | Nog te bepalen |
Zorgplanning |
|
|
Thuiszorg/Gezinszorg | BelRAI Screener | 1 juni 2021 |
| Sociaal Supplement | 1 juni 2022 |
| BelRAI Home Care | 1 juni 2023 |
Residentiële ouderenzorg | BelRAI Long-term-Care Facilities | 1 juni 2023 |
Naast een attest van BelRAI screener aanvaarden we nog lopende BEL-attesten (uitdovend) en ook andere attesten die recht geven op een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden.
2) het inkomen:
In het huidig reglement wordt een inkomensgrens gebruikt die werd afgestemd op een niet meer bestaande provinciale mantelzorgpremie. In het nieuwe reglement willen we deze inkomensgrens afstemmen op een bestaande inkomensgrens, namelijk het recht op Verhoogde Tegemoetkoming (VT) met een marge van 50 %. De bovengrens wordt jaarlijks aangepast indien nodig. Actueel houdt dit het volgende in:
a. voor de mantelzorger die de inwonende oudere verzorgt, gelden volgende inkomensvoorwaarden:
het hierna vermelde plafondinkomen wordt enkel toegepast op de mantelzorger en zijn gezin. Het inkomen van de zorgbehoevende oudere komt dus niet in aanmerking;
- als alleenstaande mantelzorger: een netto belastbaar inkomen hebben dat niet groter is dan 31.145,82 EUR, op jaarbasis;
- als gehuwde of samenwonende mantelzorger: een gezamenlijk netto belastbaar inkomen hebben dat niet groter is dan 36.911,76 EUR, op jaarbasis;
b. voor de samenwonende oudere partners gelden volgende inkomensvoorwaarden:
hierbij wordt zowel het inkomen van de mantelzorger als van zijn/haar partner met zorgbehoefte in aanmerking genomen. Het gezamenlijk netto belastbaar inkomen mag niet hoger zijn dan 36.911,76 EUR, op jaarbasis.
Na een manuele controle van honderd dossiers bleek dat 8 % van de inwoners die de premie afgelopen jaar toegekend kregen, deze met de nieuw voorgestelde inkomensgrens niet meer zouden toegekend krijgen.
3) de aanvraagperiode:
Het indienen van de aanvraag kan nu enkel in januari en februari, dat zal in de toekomst gans het jaar door kunnen. Het is wel de bedoeling om mensen die reeds de eerste keer een premie aangevraagd hebben, te blijven jaarlijks aanschrijven per brief of via mail om hen attent te maken op het aanvragen van de premie. Echter, nu komen aanvragen vaak wat later binnen en dan komt men volgens het reglement niet meer in aanmerking. En mantelzorgers die doorheen het jaar pas kennis nemen van deze premie, kunnen deze nu direct aanvragen voor het voorbije kalenderjaar. Dit is veel toegankelijker en klantgerichter.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
het nieuwe reglement stedelijke mantelzorgpremie voor mantelzorgers van inwonende ouderen met een zorgbehoefte goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Interpellatie van raadslid Christel Geerts.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Filip Herman en Jef Maes.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts, Jos De Meyer en Filip Herman.
Het VAWW geeft sinds kort aan Vlaamse gemeenten en steden de kans om een regenboogzebrapad aan te leggen op een gewestweg die door het grondgebied loopt. De kosten voor de aanleg en het onderhoud ervan worden gedragen door het VAWV. Enkel de aanvraag dient door de stad of gemeente zelf te gebeuren.
Dat dit alles meer dan is dan pure symboliek daarvan hoef ik jullie niet te overtuigen. (Ook de recente weigering in Aalst heeft dat nog maar eens geïllustreerd).
Vooruit Sint-Niklaas wil aan het bestuur, via de gemeenteraad, met aandrang vragen om een aanvraag in te dienen om het zebrapad aan het rond punt aan het zwembad in te richten als regenboogzebrapad. De redenen daarvan zijn evident en divers: het rondpunt doet dienst als feitelijke entree van het stadscentrum en het op dergelijke manier inrichten maakt duidelijk aan iedereen die ons stadscentrum binnenkomt dat Sint-Niklaas een gastvrije en solidaire stad is. Verder tonen het groeiend aantal incidenten wereldwijd de afgelopen jaren aan dat het geen luxe is om af en toe aan te tonen dat we solidair zijn met alle geaardheden. Geaardheid mag net als andere niet-zelfgekozen persoonskenmerken geen reden tot willekeur vormen. Net als de regenboogstickeractie van vorig jaar sluit deze actie niemand uit. In tegendeel, het benadrukt dat iedereen telt.
Interpellaties 2, 3, 4, 5 en 8 worden samen behandeld.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Christel Geerts, Aster Baeck en Karel Noppe.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts, Jef Maes, Jos De Meyer, Karel Noppe en Aster Baeck.
Vanaf 2022 zou een individueel abonnement op de Ster 40 euro gaan kosten. De vroegere gezinsabonnementen worden afgeschaft. In de plaats van de vroegere 30 euro voor een gezinsabonnement betalen gezinnen nu minstens drie keer meer dan vorig jaar. Een koppel betaalt dus nu 80 euro in plaats van 30 euro. Een gezin met twee kinderen van 13 jaar gaat 160 euro moeten betalen. Dat is vijf keer meer dan vorig jaar. De Ster is één van de weinige plekken in de stad waar je in het groen kan sporten, wandelen en zwemmen. In plaats van de prijzen democratischer te maken, worden de prijzen minstens drie keer hoger. Dit is totaal onverantwoord! Gezinnen krijgen dit jaar al af te rekenen met steeds meer stijgende facturen, zowel op het vlak van energie als voor levensmiddelen. Als nu ook ontspanning heel wat duurder wordt, gaat dit ernstige gevolgen hebben. Met corona moet iedereen zoveel mogelijk buiten komen en uitgerekend dan maken ze één van de weinige groene plekken in de stad onbetaalbaar.
Het zijn uitgerekend de gezinnen die het al moeilijk hebben die nu de rekening gaan betalen. Het zijn ook overwegend gezinnen uit Sint-Niklaas en omgeving die een jaarabonnement nemen op de Ster. Het biedt ook de zekerheid dat men ook in drukke periodes, bij warme dagen van het zwemwater kan genieten, gezien de beperking van 3.000 bezoekers, per dag, die sinds 2020 werd ingevoerd. Gezinsabonnementen worden daar niet bij gerekend en krijgen dus altijd toegang.
We vragen vanuit de PVDA dat het stadsbestuur hierover in gesprek gaat met de provincie. In het belang van de gezondheid en de ontspanning van vele inwoners. Heel wat andere provinciale domeinen zijn gratis toegankelijk. Waarom wordt de Ster dan plots zoveel duurder? Totaal onbegrijpelijk. Uiteindelijk betalen wij als burgers reeds via de provinciale belastingen voor de realisatie van het provinciaal recreatiedomein. Wij stellen voor dat het stadsbestuur met de provincie onderhandelt dat op zijn minst voor gezinnen uit Sint-Niklaas het gezinsabonnement behouden blijft, liefst op de prijs van 2020.
Wij hebben via de media de toename van de toegangsgelden voor het recreatiepark vernomen. De uitschieter hierbij is het abonnement: tot vorig jaar 30 euro voor een gezin. Vanaf 2022 voor een gezin met 3 tienerkinderen (ouder dan 12 jaar): 5 x 40 = 200 euro! Want het gezinsabonnement is afgeschaft en het abonnement voor een persoon is duurder geworden.
En dit in coronatijden … nu de mensen de waarde van het domein herontdekt hebben …begrijpen wie kan… maar ik alvast niet! Ik maak me zelden boos, maar nu duidelijk WEL!
Mijn vragen:
Heeft de provincie hierover overlegd met het stadsbestuur? Heeft de verantwoordelijke depute overlegd met de verantwoordelijke schepen? Wanneer, en zo ja met welke afspraken?
Zo neen, heeft het stadsbestuur zelf reeds contact opgenomen voor een overleg? Heeft de verantwoordelijke schepen zelf reeds contact opgenomen met de verantwoordelijke depute? Wanneer, en zo ja welke resultaten?
Indien er voor de gemeenteraad geen oplossing is - voor deze overdreven, asociale en gezinsonvriendelijke prijsverhoging - zal ik een voorstel van beslissing ter opvolging aan de gemeenteraad voorleggen!
Recentelijk namen we kennis van de nieuwe tariefaanpassingen voor het recreatiedomein De Ster. Sommige tarieven stijgen enorm onder meer door de afschaffing van het gezinsabonnement. De bevoegde N-VA gedeputeerde meldt daarbij laconiek: 'In specifieke situaties kan het kostenplaatje inderdaad duurder uitvallen, maar hier is wel degelijk goed over nagedacht.' De consequenties van deze drastische prijsverhoging was blijkbaar geen issue.
Onze vragen:
- werd er overleg gepleegd met het stadsbestuur?
- Vooruit zal op provinciaal vlak terug de invoering van het gezinsabonnement vragen. Kan ons lokaal bestuur dit steunen?
- indien de provincie haar asociale beslissing niet mildert is er dan bereidheid bij het bestuur om een tegemoetkoming te doen voor de eigen inwoners.
Onze fractie heeft een aantal vragen met betrekking tot de tariefverhogingen op recreatiedomein De Ster.
Interpellatie van raadslid Johan Uytdenhouwen.
Interpellatie van raadslid Karel Noppe.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
In onze stad kan men gedurende 30 minuten gratis parkeren op de groen omrande winkelparkeerplaatsen. Men moet hiervoor de parkeerschijf correct ingesteld voorleggen.
Onze stad heeft dit parkeerregime in 2016 ingevoerd. Voor heel wat detailhandelszaken in de stadskern zijn deze kortparkeerplaatsen heel belangrijk voor hun leefbaarheid en bereikbaarheid. De vlotte beschikbaarheid van een parkeerplaats dichtbij de winkel, trekt immers ook cliënteel aan vanuit de stadsrand.
De efficiëntie van dit winkelparkeren hangt dus samen met een goede handhaving ervan.
In augustus 2019 werden bij wijze van proefproject gespreid over vijf locaties in de stad, 26 parkeerplaatsen voor winkel- en kortparkeren uitgerust met parkeersensoren.
Volgens de schepen voor mobiliteit had dit proefproject in eerste instantie tot doel de rotatie op deze parkeerplaatsen na te gaan om vanaf 2020 ook te worden ingezet voor een efficiënte handhaving van het winkel- en kortparkeren. In 2019 werden, volgens de eigen verklaringen van de schepen in de pers, deze winkelparkeerplaatsen maar één keer per dagdeel gecontroleerd.
Uit het antwoord op mijn recente schriftelijke vraag naar de handhavingscijfers op de winkelparkeerstroken blijkt dat in 2019 nog 2.992 overtredingen werden vastgesteld (met maar 1 controle per dagdeel). In 2020 liep dit aantal fors terug tot 1.600 en in 2021 zelfs tot nog maar 976 overtredingen.
- Wat zijn de resultaten van het proefproject met de parkeersensoren voor winkelparkeren uit 2019? Zijn deze gunstig of ongunstig geëvalueerd?
- Werd het systeem van de parkeersensoren intussen nog uitgebreid zoals aangekondigd?
- Werkt het systeem van de parkeersensoren sinds 2020 ook effectief voor handhaving van het winkelparkeren?
- Hoe verklaart de schepen de forse terugval met meer dan 67 % in het aantal vastgestelde overtredingen tussen 2019 en 2021? Is dit een gevolg van het verschuiven van de focus van het controleren van de parkeerregimes naar het toezicht op het openbaar domein waardoor er dus minder parkeertoezicht is? Hoeveel keer per dagdeel wordt thans op het winkelparkeren gecontroleerd?
- Hoe evalueert de schepen het winkelparkeren 5 jaar na invoering? Is het regime van het winkelparkeren een blijver binnen het toekomstig parkeerbeleid en zal ingezet worden op een uitbreiding ervan?
Interpellatie van raadslid Hasan Bilici.
Beantwoord door schepen Wout De Meester en burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Hasan Bilici en Kris Van der Coelden.
Beantwoord door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadsleden Kris Van Der Coelden en Gaspard Van Peteghem.
Op 18 juni is er door het college van burgemeester en schepenen een principieel akkoord bekomen om een RUP op te maken voor een deel van het bedrijventerrein Svk. Op de gemeenteraad wil ik hierover een aantal vragen stellen.
In de provincieraad van 15 december 2021 werden de toegangsprijzen voor het recreatiedomein De Ster aangepast. Hierbij werd o.a. het laagdrempelige gezinsabonnement gewoonweg afgeschaft. Ik wil het schepencollege hierover interpelleren.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Jef Maes, Kris Van der Coelden en Jef Maes.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Al bijna een jaar zijn de bushaltes aan het Fabiolapark en de Voskenslaan afgeschaft. Ongeveer duizend gezinnen zitten zonder een bushalte in hun directe omgeving. De mensen die vroeger vlakbij de deur de bus konden nemen, moeten nu naar het Shopping center om de bus te nemen. Dat zorgt voor heel wat problemen. In september beloofde het stadsbestuur een alternatief aan het rond punt aan de N16/N70. Maar de chauffeurs van de Lijn vinden na enkele testritten die plek veel te gevaarlijk om terug de weg op te rijden, zeker in de spits. In de maand november van vorig jaar heb ik daarover een schriftelijke vraag gesteld. De chauffeurs pleiten ervoor om de bushaltes aan het Fabiolapark en de Voskenslaan terug in gebruik te nemen en bus 2 via het Brugsken te laten rijden. Dat biedt ook de mogelijkheid om op het Brugsken opnieuw een bushalte te maken. In antwoord op mijn schriftelijke vraag in november vorig jaar, kreeg ik het antwoord dat de stad contact heeft genomen met de Lijn “met de uitdrukkelijke vraag om de halte aan het rond punt N16/N70 operationeel te maken.” De vakbonden van de chauffeurs hadden nochtans aangedrongen op een overleg met de betrokken schepen en de verantwoordelijken van de Lijn om dit te bespreken. Waarom is daar niet op in gegaan? Als zowel de vakbonden van de chauffeurs als de bewoners vragen om de haltes aan het Fabiolapark en de Voskenslaan opnieuw te bedienen, waarom gaat het stadsbestuur dan niet in op deze vraag?
We vragen als PVDA dan ook om zo snel mogelijk deze haltes opnieuw operationeel te maken zodat de gezinnen van het Fabiolapark en de Voskenslaan (waar nu ook de vernieuwde Kriekepitte in gebruik is genomen) over een bushalte kunnen beschikken in hun omgeving.
Interpellaties 10 en 12 worden samen behandeld.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Interpellatie van raadslid Christel Geerts.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Christel Geerts.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts en Aster Baeck.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman en burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Christel Geerts.
Stemming over het voorstel van beslissing in interpellatie 12.
Voorzitter Mia Mortier maakt de stemresultaten bekend zijnde 6 stemmen voor (Vooruit, PVDA), 22 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open VLD) en 13 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V).
Zelftests en georganiseerde testing bij de scholen. Het is nodig als we het omicronvirus zoveel mogelijk uit onze scholen willen houden en de scholen willen open houden. Minister Weyts stelt voor dat alle ouders wekelijks hun kinderen testen, maar wil geen gratis testen ter beschikking stellen. In heel wat landen worden de zelftesten in de scholen zelf georganiseerd, op kosten van de overheid. Er is een spelletje zwarte pieten bezig. Federaal minister Vandenbroucke schuift de zelftesten door naar Vlaanderen en naar de OCMW's. Vlaams minister Weyts schuift de kosten door naar de ouders. Maar als je drie kinderen hebt en je moet wekelijks testen dan kost dat 3 à 5- euro, per kind, per week. Of 36 à 45 euro, per maand. En dat bovenop de stijgende energie- en andere kosten. Dan moet men niet verschieten dat maar 8 % van de gezinnen van plan is om dat te doen. Ja, mensen met een verhoogde tussenkomst kunnen zelftesten krijgen aan 1 euro. Maar dat is maar een beperkte groep. We lezen in De Standaard dat Kortrijk gratis zelftesten ter beschikking stelt van kwetsbare inwoners en kinderen. Ze krijgen één test per persoon per week. 'De gratis zelftesten zullen ter beschikking worden gesteld in pakketten van vier tests, per gezinslid, per maand, zodat wekelijks getest kan worden. Tegen eind deze week zullen al 5.000 zelftests beschikbaar zijn. ‘Een deel daarvan wordt gefinancierd door het OCMW, een ander deel door de financiële middelen, coronasteun, die de federale minister van Armoedebestrijding Karin Lalieux aan de OCMW’s ter beschikking heeft gesteld’, aldus De Coene.' DS 11 januari 2022.
Met de PVDA stellen we voor dat Sint-Niklaas het voorbeeld van Kortrijk volgt en ook zorgt voor gratis test voor kwetsbare gezinnen.
Daarnaast vinden we dat het stadsbestuur druk moet zetten bij de Vlaamse en federale regering om ook gratis zelftests te voorzien, want alles afwimpelen op de lokale besturen is niet eerlijk. Dat lijkt ons het best te gebeuren via de scholen, zoals dat ook in andere landen gebeurt. 'Wanneer zelftests een aanbeveling zijn, dan moet het beleid volgen', zegt Lieven Boeve, de topman van het Katholiek onderwijs. Ook Test Aankoop, de Socialistische Mutualiteiten, de Gezinsbond en ook Groen pleitten de voorbije dagen voor gratis of goedkopere zelftests. De vraag is dan ook: wat gaat het stadsbestuur van Sint-Niklaas doen?
Interpellatie van raadslid Lore Baeten.
Interpellatie van raadslid Jef Maes.
Beantwoord door schepenen Carl Hanssens en Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadsleden Roland Pannecoucke, Jef Maes, Lore Baeten en Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Het toegankelijk maken van publieke voorzieningen, zoals winkels, restaurants, sporthallen,
enz. heeft weinig zin als ze niet bereikbaar zijn. De voetpaden, zeker in het centrum, zijn dikwijls niet bruikbaar voor
rolstoelgebruikers door te sterke vernauwingen
ter hoogte van obstakels, het ontbreken van
verlaagde stoepranden, de aanwezigheid van
drempels en oneffenheden, enz.
Deze problemen ondervinden ook ouders met
kinderwagens of personen met een boodschappentrolley, rollators ....
Mijn eerste vraag is dus welke inspanningen de schepen deze legislatuur nog gaat doen om die situatie te verbeteren en welke voetpaden er onder handen genomen zullen worden?
Maar het gaat niet enkel over de staat van de voetpaden, ook wat er zich op de voetpaden bevindt (elektrische steps, meerdere fietsen, bloempotten, geveltuintjes...) zorgt voor veel hinder en daar kan misschien op korte termijn al aan gewerkt worden?
met 6 stemmen voor (Vooruit, PVDA), 22 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld) en 12 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V)
Bij de laatste versoepelingen van de test- en quarantaineregels staan zelftesten centraal. De ministers van Onderwijs en Volksgezondheid raden ouders sterk aan om hun kinderen elke zondag te testen met een zelftest. De kosten van de zelftests lopen zo voor de gezinnen sterk op. Bovendien raden virologen aan om FFP2-maskers te dragen omdat die een betere bescherming zouden bieden tegen de omikronvariant. Op sommige plaatsen, zoals bij examens aan verschillende universiteiten en hogescholen, zijn deze maskers verplicht. De FFP2-maskers zijn een pak duurder dan de chirurgische maskers.
Kwetsbare gezinnen of mensen met een lager inkomen kunnen in de apotheek zelftesten aankopen aan één euro. De drempel om hiervoor naar de apotheek te gaan is echter groot en ook de Gezinsbond geeft aan dat voor veel gezinnen met een lager inkomen zelfs één euro per gezinslid per week niet haalbaar is.
Het Welzijnshuis is een laagdrempelige plek waar gezinnen met een kansenpas geregeld langskomen. Het is de plaats bij uitstek om de kwetsbare gezinnen in onze stad te bereiken.
Daarbij volgend voorstel:
het bestuur stelt gratis zelftests en mondmaskers ter beschikking in het Welzijnshuis. Op die manier vallen mensen met een kansenpas niet uit de boot en kunnen ze zichzelf en hun gezin ook wapenen tegen de pandemie.
met 6 stemmen voor (Vooruit, PVDA), 22 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld) en 12 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V)
Interpellatie van raadslid Christel Geerts.
Beantwoord door schepen Maxime Callaert.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts en Jos De Meyer.
Beste,
In opvolging van onze vraag op de gemeenteraad van december; moeten wij spijtig genoeg vaststellen dat er nog altijd niet in alle locaties van de buitenschoolse opvang dergelijke meters aanwezig zijn. Graag duiding.