Alle hallen op de site Techniekhuis, zowel de werkplaatsen als de hal stadsgarage/magazijn zijn opgetrokken uit een betonnen skelet en afgedekt met cellenbetonwelfsels. Er stelt zich een problematiek, niet bij de betonnen hoofdstructuur maar wel bij de cellenbetonwelfsels. Enkele jaren geleden werd vastgesteld dat de welfsels van zowel de werkhallen als van het magazijn/de garage een zichtbare doorbuiging vertoonden. Dit werd destijds onderzocht en de conclusie was dat dit kwam door kruip van de beton. Conclusie was dat dit geen probleem was als de welfsels niet extra belast zouden worden. In de stadsgarage/het magazijn werd daarom op het moment van plaatsing van bijkomende isolatie overgegaan tot het plaatsen van onafhankelijk dragende sandwichpanelen bovenop de bestaande welfsels.
Tijdens de recente HVAC-renovatie in de stadsgarage werd duidelijk dat de doorbuiging van de welfsels nog niet gestabiliseerd was. Daarop werd besloten om naast een visuele controle ook een destructief onderzoek te laten uitvoeren in zowel stadsgarage als magazijn aangezien deze in één bouwfase werden opgetrokken. De firma Freyssinet werd aangesteld en heeft op basis van scanning, kijkvensters en trek- en drukproeven kunnen vaststellen dat zowel de wapening als het beton onvoldoende draagkracht hebben. De wapening heeft veel te weinig dekking (oorspronkelijke productiefout) en kan bijgevolg niet optimaal werken. Het doorbuigingsproces versnelt de negatieve werking.
Uit het verslag blijkt dat er geen acuut gevaar is zolang er geen significante belasting op het dak bijkomt, zijnde zware sneeuwbelasting of stagnerend water (bij verstopte afvoer). Hiertoe heeft de dienst beheer gebouwen het onderhoud van alle dakkolken prioritair nagekeken. Volgens de ingenieur stelt zich enkel een mogelijk probleem bij zeer zware sneeuwval. Er is geen accurate berekening mogelijk aangezien deze structuren nooit berekend werden volgens de huidige strenge Eurocodes en bij herberekening (zonder extra belasting) sowieso niet voldoen.
Aan de hand van de proefresultaten heeft Freyssinet een voorstel tot versterking uitgewerkt. Dit werd verder geoptimaliseerd in functie van de aanwezige technieken. Het huidig voorliggend bestek geeft uitvoering aan de versterking van het bestaand dak door plaatsing van extra metalen liggers aan de onderzijde van de welfsels. Op deze manier worden deze in het midden telkens extra ondersteund, wordt de overspanning gehalveerd en kan extra last (onder andere sneeuw) afgedragen worden naar de hoofdconstructie.
De plaatsing moet gebeuren terwijl de dienstverlening in garage en magazijn gegarandeerd moet blijven. In het bestek werd daarom opgelegd dat men met elektrische hoogtewerkers moet werken en de werken gezoneerd uitgevoerd moeten worden. Er werd ook een veiligheidscoördinator (AB-Solid) aangesteld om toezicht te houden op een correcte uitvoering conform de veiligheidsmaatregelen. Dit veiligheids- en gezondheidsplan zit in bijlage bij het aanbestedingsbestek.
Ook in de werkhallen, waar eveneens scheurvorming is vast te stellen, werd een onderzoek ingesteld naar de draagkracht van de bestaande welfsels. Hier werd recent immers melding gemaakt van stukjes beton die naar beneden vielen.
Studiebureau Freyssinet heeft op basis van visuele controle een eerste inschatting gemaakt van de risicovolle zones en hieromtrent werd reeds actie ondernomen door het plaatsen van een schoring. Omwille van de renovatieplannen heeft het hier geen zin om permanente verstevigingswerken uit te voeren.
Momenteel is het nazicht van de controles van de wapening, die recent via een kijkvenster werden opgemeten, nog lopende. Ook voor deze hallen blijft het prioritair om regelmatig onderhoud van alle dakvlakken en dakkolken te doen, om stagnerend water op het dak te voorkomen. In het kader van de opdracht 'Site techniekhuis: verstevigingswerken dak stadsgarage/magazijn' werd een bestek met nummer 2021/057aa opgesteld door de dienst projecten gebouwen. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 211.501,26 EUR, btw verlegd. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 42 § 1, 1°a en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 december 2021 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met algemene stemmen (39)
het bestek met nummer 2021/057aa en de indicatieve raming voor de opdracht 'Site techniekhuis: verstevigingswerken dak stadsgarage/magazijn' goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 211.501,26 EUR, btw verlegd.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
de uitgave te verrekenen op MJP000895/AC000588 (onderhouden van stadsgebouwen door dienst projecten gebouwen).