di 15/02/2022 - 19:00 gemeenteraadzaal
De coronacrisis heeft opnieuw financiële gevolgen voor ondernemers, verenigingen, organisaties en belastingplichtigen. Het is billijk om vanuit de stad vrijstelling van belasting en retributies, compensaties en tussenkomsten te verlenen waar nodig en mogelijk. In die zin worden opnieuw tegemoetkomingen voorgesteld aan concessiehouders/houders van huurovereenkomsten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De stad Sint-Niklaas wil in het kader van haar meerjarenplan 2020 - 2025 vijf ‘grote werven’ realiseren, allen projecten met een brede en veelzijdige impact voor de stad. Het sport- en recreatiepark Puyenbeke is één van die vijf werven: het gebied, dat voornamelijk bestaat uit een reeks aangrenzende voetbalvelden, wordt omgevormd tot een aantrekkelijk, hedendaags en veelzijdig sport- en recreatiepark met een brede waaier aan sportvoorzieningen. Zo wordt voor de site onder meer een nieuw stedelijk zwembadcomplex (‘De Watermolen’) beoogd, evenals een Finse piste, een speelbos, een park om te sporten, ontspannen en wandelen, en doorsteken voor fietsers en voetgangers.
Deze programmatische en ruimtelijke verbreding van de Puyenbekesite tot een stedelijk sportcentrum werd reeds vooropgesteld in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) van Sint-Niklaas, definitief goedgekeurd door de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen op 22 juni 2006.
Samen met het 'Sportkringpark' (sport- en recreatiepark Puyenbeke) zelf wordt uiteraard ook de realisatie van de omgevingsaanleg beoogd. Deze omvat onder andere de parking voor auto’s, bussen en fietsen, ontsluitingswegen, terrassen voor het zwembad en de horeca én een voorplein aan de Watermolenstraat. Laatstgenoemd voorplein ter hoogte van de Watermolenstraat/Watermolendreef heeft een cruciale knooppuntfunctie in het volledige project (zie verder). Voor de realisatie van het voorplein en voor de daarmee beoogde aanleg, beheer en onderhoud van de publieke infrastructuur moet de stad overgaan tot verwerving van een stuk onroerend goed. De stad heeft met het oog hierop onderhandelingen aangeknoopt met de eigenaar van dit onroerend goed, teneinde te trachten dit onroerend goed minnelijk aan te kopen. Met de eigenaar, van de verder in dit voorlopig onteigeningsbesluit vermeld onroerend goed, kon echter geen minnelijk akkoord bereikt worden voor de aankoop van het onroerend goed. Bijgevolg moet de stad voor de verwerving van dit perceel overgaan tot onteigening voor het algemeen nut.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorlopig onteigeningsbesluit vast te stellen en de bestuurlijke fase van de onteigening op te starten.