Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2022_GR_00322 - Urbanisatie Driegaaienhoek-Smisstraat: uitvoeren van wegenwerken: goedkeuring

gemeenteraad
do 22/12/2022 - 18:00 de gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Marcel Van Looy, raadslid (N-VA); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Tamara De Boey, raadslid (Vlaams Belang); Chris Wauman, raadslid (PVDA); Johan Verhulst, algemeen directeur; Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Verontschuldigd

Filip Baeyens, schepen (N-VA); Christel Geerts, raadslid (Vooruit); Karel Noppe, raadslid (Open Vld)

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur
2022_GR_00322 - Urbanisatie Driegaaienhoek-Smisstraat: uitvoeren van wegenwerken: goedkeuring 2022_GR_00322 - Urbanisatie Driegaaienhoek-Smisstraat: uitvoeren van wegenwerken: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De projectsite is gelegen in het stedelijke gebied van de stad Sint-Niklaas, ten zuiden van het stadscentrum en dicht bij de E17 Antwerpen-Gent. De site bevindt zich op de hoek van Driegaaienhoek en de Smisstraat. De bebouwing op de site bestaat uit een verouderde parkvilla en een boogloods. Circa de helft van het gebied is bebost. Het betrokken gebied maakt deel uit van een globaal masterplan voor het bouwblok tussen de Smisstraat, Driegaaienhoek, Prinses Josephine Charlottelaan en Baenslandstraat. De gemeenteraad keurde dit masterplan goed op 27 april 2012. Met voorliggende aanvraag wenst de opdrachtgever twee meergezinswoningen op te richten, wegenis aan te leggen, bomen te vellen en omgevingsaanleg uit te voeren. De bestaande boogloods (525,33 m²), de parkvilla (242,80 m²) en een bijgebouw (65,10 m²) worden gesloopt. In de zone van het bos (op de hoek van Driegaaienhoek en Smisstraat) worden er vijf bomen (tamme kastanje, drie esdoorns en een zwarte els) gerooid en wordt een boszone van 514 m² gekapt (boscompensatieformulier werd toegevoegd aan de aanvraag). Centraal in het bos is een zone waar nu hoofdzakelijk wilgenopschot staat. Deze zone wordt vrijgemaakt zodat het licht de bodem kan bereiken. In deze zone wordt een aangepast bloemenmengsel ingezaaid en wordt bosvegetatie aangeplant. Er worden drie zones gecreëerd: een speelzone, een lig- en rustzone en een picknickplek. Aan de rechterzijde van het perceel worden twintig bomen geveld. In totaal worden op het gehele perceel tweeëntwintig nieuwe bomen en meerstammigen aangeplant. Er worden twee meergezinswoningen (twaalf en drieëndertig woongelegenheden) opgericht en er wordt een omgevingsaanleg voorzien.
Ter hoogte van de rechterperceelgrens, wordt nieuwe wegenis aangelegd en deze wordt als volgt opgebouwd: rijweg in betonstraatstenen in keperverband (5,50 m breed), strook voor langsparkeren in betonstraatstenen in elleboogverband (2 m breed), een zuiverheidsstrook met betonboordsteen (0,65 m breed) en onverharde groenzone (1,70 m breed) langs de oostelijke zijde van het perceel. Er worden twaalf openbare parkeerplaatsen voorzien. Deze wegenis, een zone van 930 m² groot, wordt volledig overgedragen naar het openbaar domein. De vaststelling van de rooilijn is opgenomen in voorliggende aanvraag. Om visueel aan te geven waar de fietsenstallingen zich bevinden, wordt het type verharding van de stalling doorgetrokken over de rijweg. Langs de rand van het perceel wordt een bufferstrook in bosgoed voorzien. Aangezien het in deze zone natter kan zijn, wordt de beplantingskeuze hierop afgestemd. Er werd een beplantingslijst aan de aanvraag toegevoegd.

Modeldwarsprofiel van de wegenis:
- rijweg in betonstraatstenen in keperverband (5,50 m breed), strook voor langsparkeren in betonstraatstenen in elleboogverband (2 m breed), een zuiverheidsstrook met betonboordsteen (0,65 m breed) en onverharde groenzone (1,70 m breed) langs de oostelijke zijde van het perceel. Er worden twaalf openbare parkeerplaatsen voorzien. Per vier parkeerplaatsen wordt er telkens een boom aangeplant. Vanuit de as van de nieuwe weg is er langs beide zijden een afhellingsgraad van 1,50 %. De rijweg wordt op sommige plaatsen geknepen tot 4 m.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 20 augustus 2022 tot en met 19 september 2022. Er werden in totaal negentien bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek, waarvan vijftien keer hetzelfde bezwaarschrift.
De bezwaarschriften handelen over:
1. Bosbehoudbijdrage;
2. Beschadiging van het bos;
3. Strijdigheid met masterplan;
4. Integraal behoud van het bos;
5. Buurtbos;
6. Vellen van bomenrij;
7. Sociaal woonaanbod;
8. Visuele hinder;
9. Onjuistheden betreffende het aantal te vellen bomen;
10. Verlies vogelhabitat.
Er werden geen bezwaren ingediend waarvan de inhoud betrekking had op de eigenlijke aanleg van de wegenis. Echter kadert de aanleg van de wegenis in het oprichten van meergezinswoningen. Voor het oprichten van de meergezinswoning blok B en het mogelijk maken van de aanleg van de wegenis worden in het oostelijke deel van het perceel enkele bomen geveld. Het bezwaarschrift dat over deze specifieke bomen(rijen) handelt (punt zes), wordt in deze nota behandeld.
Bezwaar met betrekking tot het vellen van bomenrij: de overige twintig bomen die men zou willen kappen bevinden zich rechts van de vervallen villa. Ook dat zijn hoogstammige waardevolle bomen. De projectontwikkelaar wil deze vervangen door kleine knotwilgen. Dit verandert helemaal het buurtgezicht en deze knotwilgen hebben niet dezelfde ecologische en klimatologische waarde als oude hoogstammige bomen. De waarde van hoogstammige bomen wordt algemeen erkend als een belangrijk element in de strijd tegen de klimaatopwarming. Als het stadsbestuur de ambitie uitspreekt om meer bomen aan te planten in de stad, dan wil dat in de eerste plaats zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat er zo weinig mogelijk bomen worden gekapt.
Evaluatie: uit het advies van de deskundige natuur blijkt dat: 'twee bomenrijen elders op het terrein worden geveld wegens onverenigbaar met de geplande ontwikkeling. Eén bomenrij bevindt zich op het traject van een waterloop die wordt opengelegd, de andere bomenrij vervult zijn functie als groenscherm niet meer naar behoren en wordt vervangen door een buffer met inheems bosgoed. Beide bomenrijen zijn weinig waardevol. De voorgestelde aanplant met knotwilgen en solitaire hoogstammen volstaat ter compensatie'. Gelet op de afnemende groei van sommige bomen langs de zuidkant van de loods en het feit dat er gebouwd wordt, werd besloten om deze rij te rooien. De rij behoort niet tot het bos en biedt bovendien slechts een zeer beperkte meerwaarde. De bomenrij aan de noordkant van deze loods blijft wel integraal behouden. De rij van negen stuks rechts van de villa staat op een bestaande ingebuisde gracht. Aangezien in het nieuwe ontwerp gestreefd wordt naar een maximale waterinfiltratie, worden grote wadi’s met beplanting voorzien, waardoor er een nieuwe biotoop voor fauna en flora ontstaat. Van de tweeëntwintig nieuw aan te planten bomen zullen er tien bestaan uit knotwilgen, afkomstig van het wilgenopschot uit het bos, en worden deze aangeplant langs de nieuwe grachten. De andere bomen bestaan uit diverse (inheemse) soorten zoals haagbeuk, zwarte els en veldesdoorn, om zo de soortenrijkdom te versterken. De gerooide boomstammen zullen hergebruikt worden als spelaanleiding, takkenwal of boomstammenmuurtje en blijven dus aanwezig op het terrein. Dit zijn recreatieve elementen die de beleving van het bos versterken. Deze moeten zo niet afgevoerd worden en kunnen langzaamaan vergaan in het bos waardoor ze bovendien nog een ecologische waarde krijgen. Algemeen zal het hout circulair verwerkt worden in takkenwallen of in de wand met boomstammen. Kleiner houtafval zal in de schorspaden gebruikt worden. Het bestaande boskarakter wordt te allen tijde behouden. Er wordt niet ingestemd met het bezwaar.
Advies omgevingsambtenaar (stedenbouw): er werden in totaal negentien bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek, waarvan vijftien keer hetzelfde bezwaarschrift. De ingediende bezwaarschriften met betrekking tot de wegenis (in ruime zin) kunnen worden weerlegd.
Op 27 april 2012 keurde de gemeenteraad het masterplan Smisstraat goed. In dit masterplan worden voor het betrokken projectgebied enkele richtlijnen vastgelegd. Voor wat betreft het westelijke gedeelte van de site moet het bos integraal behouden blijven en mag de footprint van de vervallen villa (zwarte arcering) niet vergroten. Een nieuwbouw op de locatie van de parkvilla mag maximaal drie bouwlagen tellen. Aan de oostelijke zijde zijn meergezinswoningen mogelijk die bestaan uit maximaal drie bouwlagen en een eventueel teruggetrokken vierde bouwlaag. Alle gebouwen moeten opgericht worden volgens de 45°-regel en de afstanden tussen de gebouwen onderling en de perceelsgrenzen is altijd minimaal 15 m.
De invulling van het perceel laat een degelijk wooncomfort met voldoende private en veel groene collectieve ruimte toe. De aanvraag werd voorafgaand voorgelegd aan de dienst projecten openbaar domein en is in overeenstemming met het masterplan publieke ruimte.
Om visueel aan te geven waar de fietsenstallingen zich bevinden, wordt het type verharding van de stalling doorgetrokken over de rijweg. Automobilisten worden zo gewaarschuwd voor in- en uitrijdende fietsers en op die manier heeft de verharding ook een snelheidsremmende functie. De rijweg wordt op sommige plaatsen geknepen tot 4 m om zo de snelheid van het verkeer te beperken. Dergelijke inrichting komt de verkeersveiligheid ten goede.
Alle adviesinstanties (die reeds een advies hebben verleend) verlenen een gunstig tot voorwaardelijk gunstig advies, met uitzondering van de deskundige natuur. Deze verleend een voorwaardelijk gunstig advies voor het vellen van de bomenrijen en de ontbossing. Daarnaast wordt er een ongunstig advies gegeven voor wat de impact op het te behouden bos betreft indien er geen grondige bomeneffectenanalyse wordt toegevoegd. Er worden wel voorwaarden geformuleerd indien de vergunning wordt verleend. Deze strenge voorwaarden worden mee opgenomen in de vergunning en zorgen dat het behoud van het bomenbestand niet gehypothekeerd wordt. De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar en passend in de omgeving indien aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. De uiterste beslissingsdatum voor dit dossier is 22 januari 2023.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

in toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet en artikel 12 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen akkoord te gaan met het rooilijnplan van de wegenis aan Smisstraat. 
Een exemplaar van de ontwerpplannen wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.

Artikel 2

het ontwerp van de wegenis in Smisstraat vast te stellen conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.