Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

2022_GR_00355 - Premiereglement laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen opengesteld voor publiek laden: goedkeuring

gemeenteraad
do 22/12/2022 - 18:00 de gemeenteraadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Marcel Van Looy, raadslid (N-VA); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Tamara De Boey, raadslid (Vlaams Belang); Chris Wauman, raadslid (PVDA); Johan Verhulst, algemeen directeur; Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Verontschuldigd

Filip Baeyens, schepen (N-VA); Christel Geerts, raadslid (Vooruit); Karel Noppe, raadslid (Open Vld)

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur
2022_GR_00355 - Premiereglement laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen opengesteld voor publiek laden: goedkeuring 2022_GR_00355 - Premiereglement laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen opengesteld voor publiek laden: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Conform de Vlaamse strategie voor de uitrol van de installatie van bijkomende elektrische laadinfrastructuur van normaal vermogen (22 kW), moet het grootste deel van de laadvraag beantwoord worden via privaat en semipubliek laden. Vlaanderen ambieert een publieke invulling voor 25 % van de totale laadvraag. Dat impliceert dat 75 % van de laadvraag thuis, op het werk, tijdens het winkelen en tijdens recreatie buitenshuis … ingevuld moet worden. Bedrijven, ondernemingen en handelaars zijn dus belangrijke spelers in het invullen van de laadvraag.
Bedrijven en ondernemingen worden daarom aangemoedigd de nodige laadinfrastructuur te voorzien voor werknemers en bezoekers. Daarnaast worden ze ook aangemoedigd om hun laadinfrastructuur zoveel mogelijk open te stellen voor publiek laden. Dit is in se vaak minder evident dan bij woonprojecten omdat de laadvraag uit de buurt vaak beperkter is door de ruimtelijke inplanting. Via de jaarlijkse CPT-projectoproep van Vlaanderen kunnen bedrijven die hun laadinfrastructuur minimaal 10 uur, per dag, toegankelijk maken voor het publiek, voor hun project een subsidieaanvraag doen. De facto zullen daar eerder de grotere bedrijven (minder dan twintig parkeerplaatsen) aanspraak op kunnen maken.
De stad wil lokale ondernemingen financieel aanmoedigen om laadinfrastructuur te installeren en deze open te stellen voor publiek laden en dit middels een premie die ingaat vanaf 1 januari 2023. We volgen hierin good practices als Brugge en Gent.
Laadinfrastructuur die privaat voorzien wordt en opengesteld wordt voor publiek laden, conform het parkeerbeleid van de stad en die de toegankelijkheid niet in het gedrang brengt, is laadinfrastructuur die de stad niet moeten installeren, exploiteren en bekostigen. Het is bovendien niet overal vanzelfsprekend, noch wenselijk, om publieke laadpalen in te passen in het straatbeeld.
De laadprijs is door de lokale ondernemer te bepalen, maar mag maximaal tien procent hoger zijn dan de prijs aan de publieke laadpalen. De premie mikt in eerste plaats op ondernemingen met een klein aantal parkeerplaatsen (twee tot maximaal twintig).
Grote ondernemingen met grote parkeerterreinen (meer dan twintig parkeerplaatsen) moeten van Vlaanderen investeren in laadinfrastructuur. Grote ondernemingen komen in aanmerking voor de Vlaamse CPT- projectoproep (mits openstellen laadinfrastructuur voor publiek) en beschikken doorgaans over voldoende kapitaal om meerdere laadpunten te realiseren. Zij worden bijgevolg niet financieel ondersteund door de stad.
De stad wil in 2023 daarom een premie lanceren voor kleine ondernemingen (minder dan twintig parkeerplaatsen) voor het plaatsen van semipublieke laadpalen op hun private terreinen.
Een laadpaal is semipubliek wanneer deze zich niet op het openbaar domein bevindt, maar wel minstens 10 uur, per etmaal, ononderbroken en volledig opengesteld wordt voor het publiek (conform de voorwaarden van de CPT-projectoproep: interoperabiliteit, laden is mogelijk met en zonder laadpas, betalen is mogelijk aan betaalterminal aan de laadpaal, de paal wordt voorzien van groene stroom, wordt geplaatst volgens het principe van 'Do not significantly harm'). De laadpaal moet geplaatst worden op een privaat parkeerterrein op het grondgebied van Sint-Niklaas of haar deelgemeenten. De parkeerplaatsen zijn zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk vanaf het openbaar domein.
Het parkeerterrein bestaat uit minimaal twee en maximaal twintig parkeerplaatsen. Realisaties op het openbaar domein, realisaties aan tankstations en laadpalen geïnstalleerd ter vervanging van een andere laadpaal komen niet in aanmerking.
De premie bedraagt 500 EUR, per laadpaal. De aanvrager heeft recht op maximaal 1.000 EUR premie (voor twee laadpalen). De premie is niet cumuleerbaar met andere bijdragen, subsidies of premies voor laadpalen die worden toegekend door de stad. Bedrijven, handelaars en ondernemingen kunnen een premie verkrijgen zolang er budget is.

Juridische grond

Richtlijn 2014/94 van het Europees Parlement van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen
Ministerieel besluit houdende een oproep tot indiening van projecten als vermeld in artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 betreffende de subsidiëring van projecten ter uitvoering van het beleid voor de omschakeling naar zero-emissievervoermiddelen en vervoermiddelen aangedreven door alternatieve brandstoffen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 8.5.1 en 8.7.1, eerste lid;
Besluit Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 17 mei 2019;
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot vaststelling van de regels voor de subsidiëring van projecten ter uitvoering van het beleid voor de omschakeling naar zero-emissievervoermiddelen en vervoermiddelen aangedreven door alternatieve brandstoffen, artikel 3, 6 en 9.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Er werd hiervoor 10.000 EUR voorzien op MJP000567 - AC000402 (uitrusting (semi-)publieke parkings, laadinfrastructuur en mobipunten).
Er zal hiervoor een nieuw MJP-nummer moeten worden opgemaakt met ARK 66 (investeringssubsidies), waarna een kredietverschuiving met akkoord van het college van burgemeester en schepenen kan worden doorgevoerd.

Mobiliteit (MOB) Gunstig advies
Duurzaamheid Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het premiereglement voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen opengesteld voor publiek laden goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.