De aanvraag werd openbaar gemaakt van 13 mei 2022 tot en met 11 juni 2022, volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Er werd een bezwaarschrift ingediend, met opmerkingen die niet de zaak van de wegen betreffen (ivm de toegelaten hoogte van de gebouwen, het aanplanten van bomen en wateropvang).
Overeenkomstig artikel 4.2.25 VCRO neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak der wegen: als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Een bestaand bedrijventerrein, gelegen aan de gewestweg N70, bestaat momenteel uit vier loten voor bedrijven en werd gerealiseerd in 2013-2014. Interwaas, de bouwheer, wil het bedrijventerrein uitbreiden in noordelijke richting door het aanleggen van wegenis en het verkavelen van de gronden in acht loten, de zogenaamde fase 2 van deze ontwikkeling. Het terrein is bestemd voor grote bedrijven of minstens bedrijven met een bovenlokale werking en wordt ingedeeld in grote bedrijfspercelen. Het gaat om vier percelen van 3.740 m² tot 4.845 m². In het oostelijk deel heeft lot 5 een oppervlakte van 22.590 m². Ter hoogte van het keerpunt blijft een restperceel (lot 6, circa 830 m²) dat geschikt zou zijn om er het propaangasvulstation van de plaatselijke ballonvaartvereniging te vestigen. Indien dit perceel niet zou worden ingevuld met het propaangasstation, blijft het geschikt voor gemeenschappelijke voorzieningen in overeenstemming met de voorschriften (bijvoorbeeld: een tankstation, parkeerplaatsen…). Twee zeer kleine restpercelen (loten 7 en 8, elk 18 m²) aan de kant van de Moerputstraat, ter hoogte van de aansluiting met de nieuwe verkaveling, kunnen aan de eigenaars van de percelen van fase 1 of van fase 2 verkocht worden. De voorschriften van de respectievelijke verkaveling gelden voor deze restpercelen.
Wat de bestemming betreft worden de voorschriften van het gewestelijk rup integraal overgenomen.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat daarnaast ook de aanleg van nieuwe openbare weginfrastructuur, collectieve voorzieningen voor opvang van hemelwater, groenbuffers en overige aanhorigheden, een gedeeltelijke ontbossing en het rooien van hoogstammige bomen.
Het terrein wordt ontsloten via de bestaande ontsluiting aan de Heidebaan. Alle bedrijven hebben hun erftoegang op deze ontsluitingsweg.
De weg ligt in het verlengde van de bestaande Moerputstraat en heeft een totale rooilijnbreedte van 10 m. Na circa 104 m maakt de weg een haakse bocht van 90° naar rechts, om dan na circa 115 m dood te lopen in een vork. Centraal wordt een 6 m brede betonbaan voorzien tussen twee ter plaatse gegoten betonnen weggoten/kantstroken van 0,50 m breedte. Aan beide zijden zijn er zijbermen voorzien van 1,50 m, die als grasberm worden aangelegd. Daar onder worden de nodige nutsleidingen aangelegd.
Langs drie zijden wordt een buffer voorzien ten opzichte van het stedelijk woongebied.In deze buffer worden fiets- en wandelpaden aangelegd, die de verbinding maken tussen Passtraat, Kallohoekstraat en Heidebaan. Er wordt een fietspad aangelegd aan oostelijke zijde van het bedrijventerrein, naast en parallel met waterloop 82. Dit fietspad maakt de verbinding met Kallohoekstraat, wordt verder doorgetrokken en buigt vervolgens af richting Passtraat. Er wordt tevens een aanzet voorzien voor een verbinding doorheen de open groenzone richting Kallohoekstraat.
Het projectgebied omvat verscheidene akkers en weilanden die van elkaar gescheiden worden door grachten of oud-geklasseerde waterlopen (nummers twee- en drieëntachtig). De oud-geklasseerde waterloop 83 werd reeds deels afgeschaft met het ontwikkelen van de eerste fase van het bedrijventerrein en zal nu volledig afgeschaft worden. De oud-geklasseerde waterloop tweeëntachtig wordt behouden en geïntegreerd in de waterstructuur van het bedrijventerrein, met name als hoofdas voor het hemelwater. De regenwaterafloop van de bedrijventerreinen wordt aangesloten op het regenwatersysteem in de groenbuffer. Grachten en infiltratiezones zorgen voor een vertraagde afvoer naar de centrale waterloop. Er wordt een vijver aangelegd die ook kan dienen als bluswatervoorraad.
Langs de zijde van de Passtraat wordt de buffer deels ingevuld door het behoud van de tuinen en aanplanting van verschillende woningen. Verder wordt aan de noordelijke zijde een groenbuffer met vijver aangelegd, en sluit de buffer aan op de bestaande buffer van fase 1.
De buffer wordt gedifferentieerd aangelegd. Naar de woningen wordt een opgaand groenscherm aangeplant, naar de groene lob in het noorden wordt een meer open en toegankelijke buffer aangelegd. De buffers fungeren ook als wateropvangplaats, er worden verschillende biotopen aangeplant. Het nieuwe plantgoed op de wal met beplanting aan de zijde van Heidebaan en het te behouden deel bos moeten in elkaar overlopen, zodat een volledige dichte buffer wordt gecreëerd. Dit wordt als voorwaarde opgelegd. De buffers worden integraal overgedragen aan het openbaar domein.
Het aanleggen van deze nieuwe gemeenteweg vereist een besluit van de gemeenteraad over de zaak der wegen. De grond werd eerder verworven door de stad. Er werd een rooilijnplan aan het dossier toegevoegd.
Adviezen: alle adviezen zijn (voorwaardelijk) gunstig.
Advies gemeentelijke omgevingsambtenaar (stedenbouwkundige handelingen): er wordt geen extra toegang aan de Heidebaan voorzien, het aantal conflictpunten met de N70 blijft hetzelfde. Per bedrijfsperceel wordt de ontsluiting beperkt tot twee toegangen per perceel, met een maximale breedte van acht meter per oprit, zoals in fase 1. De fiets- en wandelverbindingen zorgen voor een betere doorwaadbaarheid van een tot dan toe onontsloten gebied en maken veilige verplaatsingen voor de zachte weggebruikers van het bedrijventerrein mogelijk.
Het terrein wordt visueel ingekaderd door het aanplanten van bomen en ander wortelend groen. De aanleg houdt rekening met het omringende landschap. De aanvraag beantwoordt aan een visie tot ontwikkeling van een bedrijventerrein waarbij verantwoord omgegaan wordt met water, groen, kavelinvulling en mobiliteit. De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar en passend in de omgeving, indien aan de opgelegde voorwaarden wordt voldaan.
De uiterste beslissingsdatum voor dit dossier is 18 oktober 2022.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.
met 30 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V en Vooruit) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang en PVDA)
het ontwerp van de aanleg van de wegenis en de bufferzones in de Moerputstraat vast te stellen conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.