Na de laatste kermis in Nieuwkerken stel ik volgende vragen met toelichting waar op ik een duidelijk antwoord vraag van de bevoegde schepen:
1. in de begroting van 2000 was er 800.000 bfr., nu 20.000 EUR voorzien.
In 2019 was de begroting voor kermissen 150.000 EUR.
Deze bedragen werden opgetrokken met aanpassingen op index standgelden en andere inkomsten uit markt en foor. Deze financiële middelen horen dan ook thuis in onze kermisprogramma’s voor de stad en deelgemeenten, wat ook was beslist in de gemeenteraad.
Kan u mij mededelen waar u deze voorziene gelden in de begroting heeft uitgegeven en voor wat zij werden aangewend? Want deze gelden kunnen normaal alleen gebruikt worden voor onze kermisprogramma’s.
2. vragen over de hoofdkermissen in de stad en deelgemeenten dit na de laatste kermis in Nieuwkerken:
kan u de programma’s van de hoofdkermissen van Puivelde, Belsele, Sinaai, Nieuwkerken en de stad mededelen en ook doorgeven met een mail aan de raadsleden?
Welke willekeurige toelagen en bedragen heeft u uitbetaald aan deze hoofdkermissen, wat ook in geen enkele commissie is besproken of toegelicht? Ik vraag dan ook daarbij de motivatie van het uitbetalen aan deze kermissen.
3. vragen over de wijkkermissen in de stad en deelgemeenten:
door het niet meer kunnen organiseren met medewerking van de stad door de organisatoren, is alles onoverzichtelijk geworden voor de besturen die het administratief al zo moeilijk hebben, ook onze stadsdiensten zijn totaal in de war alleen al door het digitaal aanvragen; bijvoorbeeld: er zijn vier diensten die hierover hun zeg moeten doen, wat het resultaat geeft dat de dienst evenementen nog niet met tien medewerkers rond komt, vroeger gebeurden al deze aanvragen met vier personen en het liep allemaal vrij vlot.
Nu moet men alle kosten van feestmateriaal en andere zoals vast recht betalen. Ze vragen hun feestmateriaal aan en betalen dit aan de stad.
Hiervoor hebben zij hebben ze een voorlopige toelage ontvangen van 2.000 EUR, en dienen ze hun programma en begroting over te maken aan de stad waarop hun toelage wordt berekenend.
Mijn vraag is: hoe objectief worden deze toelagen en door wie uitgewerkt en berekend, die dan wordt gestort aan de organisator wat gerekend wordt met het betaalde feestmateriaal?
Kerstmarkt:
wil u mij de werkwijze van het organiseren voor onze kerstmarkten eens toelichten.
Met een telefoontje van 'vraag het nodige materiaal aan, betaal dit aan de stad, u krijgt uw 500 EUR toelage en dan stort de stad het bedrag van uw feestmateriaal terug'.
Dat zijn allemaal zaken die nooit werden toegelicht in de commissie van evenementen.
Ik zal nog verdere toelichting geven op de gemeenteraad.