Toegelicht door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden.
Beantwoord door voorzitter Mia Mortier.
Interpellatie van raadsleden Lore Baeten, Kris Van der Coelden en Chris Wauman.
Beantwoord door voorzitter Mia Mortier.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer en Kris Van der Coelden die namens hun fractie de afvoering vragen van punt 26 van de gemeenteraad.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
De voorbije periode trokken de verantwoordelijken van Welzijnsschakels De Springplank vzw aan de alarmbel. De toelage die is voorzien in de samenwerkingsovereenkomst (26.216 EUR in 2022) volstaat niet om de loonkost van de coördinator (aanvankelijk begroot op 0,5 vte, inmiddels tewerkgesteld aan 0,65 vte) te financieren. Bovendien is het aantal gezinnen dat bij De Springplank komt aankloppen, gestegen van 265 naar 500, of van 700 personen naar 1.500 personen. Ook de Vlaamse subsidie dat het loon van de groepswerker (een tweede professionele functie bij de organisatie) beoogt te dekken, volstaat niet. Verder (over)leeft De Springplank vooral van schenkingen en giften.
Een gelijkaardig verhaal doet zich voor bij de organisatie Vluchtelingenondersteuning Sint-Niklaas. Met hen hebben we een samenwerkingsovereenkomst met een toelage van 16.000 EUR, evenwel zonder dekking van loonkosten. Globaal bood Vlos dit jaar hulp aan 700 personen, waaronder ongeveer 270 meisjes/vrouwen; 572 gezinnen waarvan veel alleenstaande mannen en personen die eenmalig voedsel krijgen; daarenboven een grote groep Oekraïners die hulp nodig hadden. Deze cijfers liggen ongeveer 25% hoger dan vorige jaren. De hulpvragen van Oekraïners en van de vele asielzoekers die geen opvang krijgen door de overheid zijn hiervan de voornaamste redenen. Andere argumenten om de stijgende kosten van de werking te staven zijn de stijgende prijzen van nutsvoorzieningen, transportkosten, voedingswaren …
Vlos koopt ook zelf voedingswaren en hygiënische producten aan.
Dit betekent dat er bij beide organisaties minder middelen beschikbaar zijn om voedsel- en hygiënische producten aan te kopen. Er is reeds eerder als antwoord op een vraag van een raadslid over menstruatiearmoede beslist om dergelijke toelage te geven.
Derhalve stellen we voor om uit het beschikbaar budget van het Lokaal Armoedeplan een toelage van 10.000 EUR uit te betalen aan Welzijnsschakels de Springplank als tegemoetkoming in de verhoging van de personeelskosten (5.000 EUR) en voor de aankoop van hygiëneproducten (5.000 EUR), alsook een toelage aan VLOS vzw van 5.000 EUR voor de aankoop van hygiëneproducten.
Op 30 april 2023 loopt de huidige samenwerkingsovereenkomst met Welzijnsschakels af, zodat we bij de vernieuwing ervan een aanpassing van de toelage kunnen bekijken.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Samenwerkingsovereenkomst Welzijnsschakels De Springplank vzw, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 maart 2018.
Samenwerkingsovereenkomst VLOS vzw, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 augustus 2020.
Lokaal Armoedeplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2020.
Extra toelagen te verrekenen op het transactiekrediet 2022 van MJP001083 - AC000768 (Een nieuw armoedeplan opmaken).
met algemene stemmen (38)
een extra toelage van 10.000 EUR uit te betalen aan Welzijnsschakels Sint-Niklaas vzw, Kleine Heimelinkstraat 17, 9100 Sint-Niklaas, als tussenkomst voor de uitgaven van voedings- en hygiëneproducten.
een extra toelage van 5.000 EUR uit te betalen aan Vluchtelingen Ondersteuning Sint-Niklaas vzw, Kasteelstraat 4, 9100 Sint-Niklaas, als tussenkomst voor de uitgaven van voedings- en hygiëneproducten.
In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergaderingen aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 74, 277 § 1 en 278 § 1.
de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2022 goed te keuren.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Jos De Meyer, Julien Ghesquière, Aster Baeck, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Gaspard Van Peteghem, Karel Noppe en Chris Wauman.
Beantwoord door schepenen Peter Buysrogge, Maxime Callaert, Filip Baeyens, Carl Hanssens, Ine Somers, Sofie Heyrman, Wout De Meester en Bart De Bruyne.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Jos De Meyer, Kris Van der Coelden, Chris Wauman en Julien Ghesquière.
Subsidies kunnen enkel toegekend worden in uitvoering van een subsidiereglement, een subsidieovereenkomst of een aparte nominatieve subsidielijst die door de raad werd goedgekeurd. Het uitvoerend orgaan is bevoegd voor de goedkeuring van ingediende subsidie-/aanvraagdossiers en voor de toekenning van subsidiebedragen, mits die aanvragen gebeuren binnen de geautoriseerde kredieten en voldoen aan de voorwaarden van een goedgekeurd subsidiereglement of een goedgekeurde subsidie-overeenkomst of op de goedgekeurde lijst van nominatieve subsidies zijn vermeld.
Naar aanleiding van de vaststelling van de aanpassing nr. 6 van de meerjarenplanning 2020-2025 wordt deze lijst voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018 met latere wijzigingen.
met 28 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld en CD&V) en 13 stemmen tegen (Vlaams Belang, Vooruit en PVDA)
naar aanleiding van de vaststelling van de aanpassing nr. 6 van de meerjarenplanning 2020-2025 de lijst met de nominatieve subsidies van het OCMW goed te keuren.
Een exemplaar van de lijst met de nominatieve subsidies, inclusief aanpassingen, wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De aanpassing van het meerjarenplan is geïntegreerd voor stad en OCMW en bestaat uit één bundel. De rapporten bevatten geconsolideerde bedragen en vertrekken vanuit de doelstellingenboom (doelstelling-actieplan) die voor beide besturen dezelfde is. Toch moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. Voor de uitvoering van de doelstellingen door het aangaan van verbintenissen en voor de concrete ontvangsten en uitgaven, zijn de stad en het OCMW twee afzonderlijke budgettaire entiteiten met elk hun eigen kredieten en transacties. Omdat stad en OCMW aparte rechtspersonen zijn, stelt elke raad eerst het beleid vast van de eigen rechtspersoon. De kredieten voor beiden komen tot uiting in het schema M3 (overzicht kredieten).
Samenstelling bundel meerjarenplan:
1. Strategische nota: aanpassing;
1.1. Toelichting bij de vastlegging kredieten 2023;
1.2. Motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan;
1.3. Wijzigingen strategische nota;
2. Financiële nota: aanpassing;
2.1. Aanpassing financieel doelstellingenplan (M1);
2.2. Aanpassing staat financieel evenwicht (M2);
2.3. Aanpassing overzicht kredieten (M3);
3. Toelichting: aanpassing;
3.1. Overzicht ontvangsten en uitgaven – functioneel (T1);
3.2. Overzicht ontvangsten en uitgaven – economisch (T2);
3.3. Investeringsprojecten – per prioritair actieplan (T3);
3.4. Evolutie financiële schulden (T4);
3.5. Wijzigingen financiële risico's;
3.6. Wijzigingen grondslagen en assumpties;
3.7. Plaats waar de documentatie bij de aanpassing meerjarenplan te vinden is.
Daarnaast moet aan de raad ook een informatiebundel ter beschikking worden gesteld met volgende onderdelen:
a. Omgevingsanalyse;
b. Overzicht beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en geraamde bedragen;
c. Toegestane werkings- en investeringssubsidies;
d. Samenstelling beleidsdomeinen;
e. Overzicht verbonden entiteiten;
f. Overzicht renteloze leningen;
g. Personeelsinzet waarvan uitgegaan is voor de raming van de personeelsuitgaven;
h. Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort.
Aanpassing nr. 6 van de meerjarenplanning is geïntegreerd voor stad en OCMW en bestaat uit één bundel. De wettelijke rapporten zijn geconsolideerd en vertrekken vanuit de doelstellingenboom (doelstelling-actieplan) die voor beide besturen dezelfde is. Het aandeel van elk bestuur in de aanpassingen van de kredieten wordt vooraf vastgesteld en, voor wat het aandeel in de aanpassingen van het OCMW betreft, ook door de stad goedgekeurd. De beslissing over de geïntegreerde aanpassing nr. 6 van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW wordt voorgelegd ter vaststelling aan de gemeenteraad.
De aanpassing van het meerjarenplan nr. 6 bevat aanpassingen van het lopende boekjaar 2022 en ook aanpassingen voor de komende boekjaren 2023, 2024 en 2025. In uitvoering van artikel 257 van het decreet lokaal bestuur is het ook nodig om de kredieten voor het boekjaar 2023 vast te stellen, zodat ze uitvoerbaar worden vanaf 1 januari 2023.
Decreet lokaal bestuur, deel 2 titel 4 en artikelen 77 en 78.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met latere wijziging.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 tot vaststelling van de wijze van communicatie tussen het lokaal bestuur, de indiener van de klacht en de toezichthoudende overheid in het kader van het bestuurlijk toezicht op het lokaal bestuur.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2019 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW: aandeel OCMW.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld) en 19 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V, Vooruit en PVDA)
het aandeel van het OCMW in de geïntegreerde aanpassing nr. 6 van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW en de kredieten voor het boekjaar 2023 vast te stellen.
Een exemplaar van de geïntegreerde aanpassing nr. 6 van het meerjarenplan wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
kennis te nemen van de informatiebundel, bijkomend aan de aanpassing nr. 6 van het meerjarenplan 2020-2025.
Een exemplaar van de informatiebundel wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Hoofdstuk IV van de beheersovereenkomst stelt dat de budgetten en beleidsplannen van Zorgpunt Waasland vóór goedkeuring door de algemene vergadering ter advies worden voorgelegd aan de moederbesturen. Het vast bureau van 21 november 2022 gaf een gunstig advies over de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van Zorgpunt Waasland. Op de algemene vergadering van Zorgpunt Waasland van 30 november 2022 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
Hoofdstuk IV van de beheersovereenkomst bepaalt dat de aanpassing van het meerjarenplan ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Beheersovereenkomst tussen Zorgpunt Waasland en de moederbesturen.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld), 14 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V en PVDA) en 5 onthoudingen (Vooruit)
de aanpassing van het meerjarenplan 2022 van Zorgpunt Waasland goed te keuren.
Een exemplaar van het meerjarenplan wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De bevoegdheidsverdeling tussen het uitvoerend orgaan en de raad is, voor wat betreft de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vastleggen van de voorwaarden van de opdracht (inclusief indicatieve raming) van overheidsopdrachten, gebaseerd op de definitie van wat als dagelijks bestuur wordt beschouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft op 21 juni 2019 het begrip ‘dagelijks bestuur’ met ingang van 1 januari 2020 vastgesteld als volgt:
§ 1. worden beschouwd als vallend onder de definitie 'dagelijks bestuur' de verrichtingen die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis waarvan de financiële impact is voorzien op het exploitatie-, investerings- of financieringskrediet, en dit ten belope van maximaal het totaal bedrag (exclusief btw) dat in de wetgeving overheidsopdrachten is opgenomen als bovengrens voor het plaatsen van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
§ 2. in afwijking van § 1 worden alle verrichtingen die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis die verrekend wordt op algemene rekeningen zoals opgenomen in bijlage 1 van het besluit van 21 juni 2019, altijd beschouwd als vallend onder de definitie van dagelijks bestuur.
§ 3 in afwijking van § 1 zal de gemeenteraad, naar aanleiding van de vaststelling van de meerjarenplanning en de jaarlijkse aanpassing ervan, een lijst vaststellen van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Aanpassing nummer 6 van de meerjarenplanning 2020-2025 voor stad en OCMW, waarbij ook de kredieten voor 2023 werden vastgesteld ter uitvoering, wordt goedgekeurd in zitting van heden en de inhoud ervan werd uitvoerig vooraf besproken in de diverse commissies, waarna de uitzonderingslijst in bijlage voorgelegd wordt.
Dit besluit regelt dus enkel de uitzonderingen voor de verrichtingen voor een bedrag lager dan de door de wetgever bepaalde bovengrens voor het plaatsen van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (vanaf 1 januari 2022 is deze grens 140.000 EUR geworden, exclusief btw) en hoger dan 10.000 EUR, exclusief btw, enkel indien dit in de definitie dagelijks bestuur al niet is toegewezen aan het college via de algemene rekeningcodes.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Beslissing van 21 juni 2019 waarbij de definitie dagelijks bestuur werd vastgesteld ingaande op 1 januari 2020.
Beslissing van 19 december 2019 van de gemeenteraad waarbij het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW werd goedgekeurd.
Beslissingen van 26 juni 2020 (AMJP1), 15 december 2020 (AMJP2), 25 juni 2021 (AMJP3), 21 december 2021 (AMJP4), 24 juni 2022 (AMJP5) waarbij het meerjarenplan 2020-2025 werd aangepast.
Beslissing van 20 december 2022 waarbij de kredieten voor het boekjaar 2023 ter uitvoering werden vastgesteld.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V en Vooruit), 7 stemmen tegen (Vlaams Belang) en 1 onthouding (PVDA)
voor het boekjaar 2023 de externe studies met een beleidsvoorbereidend karakter vanaf 30.000 EUR, exclusief btw,
- ofwel gevoerd op de ramingen in de lijst als bijlage;
- ofwel gevoerd ter voorbereiding van het strategische project Cocon;
niet te beschouwen als zijnde van dagelijks bestuur.