ma 20/06/2022 - 19:00 gemeenteraadzaal
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. In zitting van 28 mei 2021 verklaarde de raad één functie van contractueel adviseur communicatie klasse 1 vacant. De functie werd via de VDAB ingevuld met een tijdelijk contract. In zitting van 29 april 2022 besliste de raad om de functie opnieuw vacant te verklaren, ditmaal via de externe procedure van een aanwerving omwille van een dringende nood. Deze procedure voorziet in een eerste fase een contractuele aanwerving via www.jobpol.be, gevolgd door een statutariseringsfase in de gewone mobiliteitsprocedure van de geïntegereerde politie. De kandidaten worden geselecteerd door een plaatselijke selectiecommissie van de politie indien er meerdere kandidaten zijn of door een interview met de korpschef indien er slechts één kandidaat is. De samenstelling van de selectiecommissie voor de graad van adviseur moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenstelling van de selectiecommissie voor adviseur communicatie klasse 1 vast te stellen.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Door een interne mobiliteit komt er een functie van inspecteur bij de dienst interventieteams vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Door een interne mobiliteit komt er een functie van inspecteur bij de dienst interventieteams vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams.
Bij de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams, komt een vacature vrij. Een inspecteur verlaat het korps via de mobiliteitsprocedure.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur gaat met 1 februari 2023 met pensioen. Hierdoor komt een functie van inspecteur bij de dienst gerechtelijk secretariaat vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling directie operaties, dienst gerechtelijk secretariaat.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas goedgekeurd. De personeelsformatie bevat onder andere zesendertig functies van assistent binnen het administratief en logistiek kader. Nog niet alle functies zijn ingevuld. Voor het verwerken van het lokaal uitschrijven van GAS-boetes voor lichte snelheidsovertredingen, gekend als 'GAS 5', verklaarde de gemeenteraad in zitting van 18 februari 2022 twee assistenten van het administratief en logistiek kader vacant omwille van een dringende nood. Voor de opstart van de lokale sanctionering van onbemande trajectcontroles op 1 januari 2023 moet een extra personeelslid aangeworven worden. Hiervoor zal nog één assistent van het administratief en logistiek kader van de politie extern aangeworven worden omwille van een dringende nood.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd nog één functie van assistent binnen het administratief en logistiek kader op het niveau C
omwille van dringende nood in te vullen via een contractuele aanwerving en dit specifiek voor 'GAS 5'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de begrotings- en jaarrekening 2021 van de politiezone Sint-Niklaas goed te keuren.
De lijst met nominatieve subsidies was tot 2019 een onderdeel van het budget. Omdat het budget vanaf 2020 verdween (werd vanaf dan vervangen door het meerjarenplan), moet er een aparte beslissing over deze lijst worden genomen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst met aanpassingen aan de nominatieve subsidies goed te keuren.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. Aangezien het stadsbestuur de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt, moet de gemeenteraad de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn voor het aandeel van het OCMW ook nog goedkeuren, vooraleer de integrale aanpassing van de meerjarenplanning kan worden vastgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aandeel van het stadsbestuur in de aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de geïntegreerde aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.
Een medewerker van het proviciaal domein De Ster komt in aanmerking voor het verrichten van vaststellingen in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, aangezien deze de wettelijk verplichte, bij een erkende instelling voorziene opleiding met goed gevolg heeft beëindigd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een GAS-vaststeller aan te stellen met ingang van 25 juni 2022.
Een medewerker van Interwaas komt in aanmerking voor het verrichten van vaststellingen in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, aangezien deze de wettelijk verplichte, bij een erkende instelling voorziene opleiding met goed gevolg heeft beëindigd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een GAS-vaststeller aan te stellen met ingang van 25 juni 2022.
Op 19 april 2022 is een voltijds contractueel deskundige GAS - sanctionerend ambtenaar in dienst getreden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd betrokkene te machtigen op te treden als sanctionerend ambtenaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in het kader van de Vredefeesten 2022 een tijdelijke politieverordening inzake het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA/drones) of van op afstand bestuurde luchtvaartuigsystemen (RPAS) goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een tijdelijke politieverordening goed te keuren naar aanleiding van de Vredefeesten die plaatshebben op vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 4 september 2022.
Gedurende de nutswerken en rioleringswerken in de Zwaanaardestraat en Keizerstraat is het wenselijk om twee camera’s te plaatsen aan de slagbomen. Deze slagbomen moeten geplaatst worden aan de brug over de Moervaart (Keizerstraat) en de Stekense Vaart (Weimanstraat).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd positief advies te geven voor het gebruik van deze camera’s.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en de voorwaarden voor de opdracht 'aanstellen ontwerpteam: afbreken bestaande woning en bouwen nieuw politiegebouw (uitbreiding) Dalstraat' goed te keuren.
In zitting van 26 november 2021 besliste de gemeenteraad principieel akkoord te gaan met de straatbenaming 'Menapiërspark' als benaming voor het gemeentepark gelegen tussen Turkyen, Nieuwkerkenstraat, De Cleenestraat en Gerry Helderenbergstraat, 9100 Nieuwkerken. Voor de vaststelling van de straatnaam werd een openbaar onderzoek ingesteld waarbij geen schriftelijk bezwaren werden ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het definitief vaststellen van deze straatbenaming.
Het samenwerkingsprotocol dat in 2017 door de burgemeesters van Sint-Niklaas en Tambacounda werd afgesloten, heeft zijn einddatum bereikt. Het nieuwe samenwerkingsprotocol, dat als bijlage is opgenomen, focust op de grondbeginselen van gelijkwaardigheid, transparantie, solidariteit en effectieve participatie van mannen en vrouwen bij het beleid en bij de concrete uitvoering van de projecten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Tambacounda (Senegal) voor de periode 2022-2026 goed te keuren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. In zitting van 28 mei 2021 verklaarde de raad twee functies van commissaris van politie vacant waaronder een functie van directeur bedrijfsvoering. De functie van directeur bedrijfsvoering werd gepubliceerd in de derde mobiliteitscyclus van 2021 en in het erratum van de tweede mobiliteitscyclus van 2022 van de geïntegreerde politie. Eén persoon stelde zich kandidaat voor de functie van directeur bedrijfsvoering. Het selectiegesprek vond plaats op 7 juni 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de geschikte en als eerste gerangschikte kandidaat te benoemen vanaf 1 november 2022 als commissaris van politie voor de functie van directeur bedrijfsvoering bij de lokale politie Sint-Niklaas.
Een inspecteur van politie wil met vervroegd pensioen gaan op 1 februari 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontslag en de pensioenaanvraag van betrokkene goed te keuren.
Een inspecteur van de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams, diende op 4 juni 2020 een aanvraag in tot schadeloosstelling wegens een beroepsziekte. Het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's verklaart de aanvraag ontvankelijk. De gemeenteraad keurde de aanvraag in zitting van 26 maart 2021 goed. Dat besluit beschouwt het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's als een voorlopige beslissing. Als sluitstuk van de procedure vraagt het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's nu aan de gemeenteraad om het besluit van 26 maart 2021 te bevestigen met een nieuw, definitief besluit.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2021 te bevestigen.
Een inspecteur van de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams, diende op 30 juni 2020 een aanvraag in tot schadeloosstelling wegens een beroepsziekte. Het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's verklaart de aanvraag ontvankelijk.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanvraag ontvankelijk en gegrond te verklaren wat de terugbetaling van de kosten voor geneeskundige verzorging betreft en het percentage en de periode te beperken wat betreft de vergoedingen voor arbeidsongeschiktheid.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 6 januari 2022 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 3 september 2021 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.