De gemeenteraad beslist over het vacant verklaren van een mandaat, de uiterste datum waarbinnen de selectie moet gebeuren en de samenstelling van de selectiecommissie.
De plaatselijke selectiecommissie moet samengesteld zijn uit:
- voorzitter: de burgemeester in functie;
- bijzitters;
- een korpschef die een mandaat uitoefent van ten minste dezelfde categorie;
- een bestuurlijk directeur-coördinator of een gerechtelijk directeur uit een ander ambtsgebied;
- een deskundige die niet tot het betrokken lokaal korps behoort;
- de gouverneur of arrondissementscommissaris;
- de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement;
- de inspecteur generaal of de adjunct-inspecteur-generaal van de Algemene Inspectie;
- secretaris.
De politiezone Sint-Niklaas is een zone categorie 3, omdat de personeelsbezetting ten minste honderdvijftig, maar minder dan driehonderd voltijdse personeelsleden (operationeel kader en CALOG) omvat. In 2019 werd de personeelsformatie van de politiezone vastgesteld voor tweehonderdzevenenveertig personeelsleden.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 48.
Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten, artikel 65 tot en met 73.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 30 maart 2002 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol), deel VII, titel III.
Ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het KB Van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (UBPol), artikel VII.22 tot en met VII.23.
Ministerieel besluit van 11 januari 2006 tot vaststelling van de functiebeschrijving en de daaruitvoortvloeiende profielvereisten van een korpschef.
Omzendbrief ZPZ 25 van 7 december 2005.
Koninklijk besluit van 20 juni 2018 over de aanwijzing van mevrouw Gwen Merckx voor een termijn van vijf jaar in het mandaat van korpschef van de lokale politie van de politiezone Sint-Niklaas.
het mandaat van korpschef van de politiezone Sint-Niklaas vacant te verklaren vanaf 1 september 2022 en een oproep tot kandidaatstelling te lanceren voor de aanwerving van een korpschef voor de Lokale Politie 5432 Sint-Niklaas (mandaat categorie 3).
voor de ontvankelijkheid van de kandidaturen dertig dagen te rekenen vanaf de datum van publicatie van de vacature door de federale politie, algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel.
de lokale selectiecommissie als volgt samen te stellen:
Samenstelling | Leden | Plaatsvervangers |
Voorzitter |
|
|
Burgemeester | De heer Lieven Dehandschutter, burgemeester-voorzitter | De door de burgemeester aangewezen plaatsvervanger |
Bijzitters |
|
|
Een korpschef die het mandaat uitoefent van tenminste categorie 3 | HCP-korpschef Jürgen Dhaene van de Lokale Politie Aalst | HCP-korpschef Philip Pirard, Politie Limburg Regio Hoofdstad |
Een bestuurlijk directeur-coördinator of een gerechtelijk directeur, uit een ander ambtsgebied | HCP Liesbeth Van Isterbeeck, directeur-coördinator CSD Halle | HCP Kris Vandepaer, Gerechtelijk directeur FGP Limburg |
Een deskundige die niet behoort tot het betrokken lokaal politiekorps | Mevrouw Jolien Elegheer, deskundige HR Poolstok | |
De gouverneur of de arrondissementscommissaris | Mevrouw Carina Van Cauter, gouverneur provincie Oost-Vlaanderen | De door de gouverneur aangewezen plaatsvervanger |
De procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement | De heer Geert Merchiers, procureur des Konings Oost-Vlaanderen | De door de procureur des Konings aangewezen substituut |
De inspecteur-generaal of de adjunct-inspecteur-generaal | De heer Thierry Gillis, inspecteur-generaal | De door de inspecteur-generaal aangewezen plaatsvervanger |
Secretaris |
|
|
| De heer Johan Verhulst, algemeen directeur Sint-Niklaas |
|