Net voor het parlementair reces heeft het Vlaams parlement zich gebogen over de invoering van de plannen van minister Peeters rond basisbereikbaarheid. Van Jos D’haese, onze fractieleider in het Vlaams parlement, horen we dat basisbereikbaarheid niet meer in deze legislatuur zal doorgevoerd worden.
'Voor De Lijn was 1 juli 2022 alvast het ‘point of no return’. Tegen dan moest de maatschappij duidelijkheid hebben, anders kreeg ze de hervorming niet op tijd klaar. Dat punt zijn we voorbij.' De bazin van De Lijn stelt dat het project, als het er nog komt, voor ná de verkiezingen in 2024 is.
Ook De Morgen bericht hierover na het debat in het parlement: 'geen overstappunten, geen deelauto’s en zelfs geen werkende app om straks een shuttle of deelstep te bestellen. Vergeet de grote hervorming van het Vlaams openbaar vervoer. Officieel mikt minister Lydia Peeters nog steeds op 1 juli 2023, maar niemand die daar nog echt in gelooft'.
https://www.demorgen.be/nieuws/geen-overstappunten-deelauto-s-en-zelfs-geen-werkende-app-big-bang-van-openbaar-vervoer-loopt-met-een-sisser-af~bb680736/
Weer een voorbeeld van het falen van het beleid van de huidige en vorige Vlaamse regering (N-VA, Open Vld en CD&V).
Deze zaak heeft natuurlijk heel wat gevolgen voor onze vervoerregio en voor het openbaar vervoer in onze stad in het bijzonder. Wij hebben ons altijd al verzet tegen het afschaffen van de stadsbussen, een maatregel die er alleen voor zou zorgen dat het autoverkeer nog drukker zou worden in de stad.
Nu wordt het dringend tijd dat ook dit stadsbestuur eindelijk een standpunt inneemt. Als we steeds ons lot in handen blijven leggen van minister Peeters en De Lijn, dan geraken we geen stap vooruit en eindigen we met chaos. Genoeg getreuzeld en afgewacht, de busreizigers, onze stadsgenoten, verdienen eindelijk duidelijkheid.
Daarom willen wij u vandaag vragen om rond een aantal zaken duidelijkheid te verschaffen en te kiezen voor beter, gezonder en betaalbaarder openbaar vervoer in onze stad:
- neem als stadsbestuur en vervoersregio duidelijk het stadpunt in dat ‘the point of no return’ is overschreden en er bijgevolg geen bushaltes of -lijnen zullen worden geschrapt;
- bevestig dat de stadsbussen minstens tot en met 2025 zullen rijden op deze vier lijnen;
- wat gaat er gebeuren met de verschillende hopin-punten die in het kader van deze hervorming gepland waren? Gaat de Vlaamse overheid of De Lijn de nodige middelen nog voorzien als basisbereikbaarheid niet doorgaat, worden deze afgeschaft/uitgesteld of gaat dat allemaal ten laste vallen van de stad?
- hoe snel gaat het vervoersnet in de stad worden vergroend? Wij lezen nu dat de stelplaats van de Lijn in Sint-Niklaas zonnepanelen en laadpalen gaat voorzien en de huidige bussen zullen worden vervangen door elektrische bussen (https://www.hln.be/sint-niklaas/de-lijn-gaat-stelplaats-elektrificeren-want-huidige-bussen-worden-binnen-enkele-jaren-vervangen-door-elektrische~ad089fd1/). Een goede zaak uiteraard. We horen ook in de wandelgangen dat er volgend jaar, in 2023 dus, zestien nieuwe elektrische bussen naar Sint-Niklaas komen en dat die zullen worden ingezet op de stadslijnen. Klopt deze informatie?
- gezien de grote bouwprojecten in ons centrum binnenkort starten en de knip van de markt naderbij komt, lijkt het ons ook belangrijk om te bekijken op welke manier het openbaar vervoer in onze stad aantrekkelijker kan gemaakt worden als alternatief voor de auto. Zeker om de impact op onze lokale horeca en middenstand, die het al zo zwaar te verduren hebben, zo klein mogelijk te maken. Daarnaast zijn er steeds meer steden die gratis buslijnen en/of gratis openbaar vervoer ter beschikking stellen om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen en hun bewoners te helpen bij de hoge brandstofprijzen met een echt alternatief. Daarom willen we opnieuw vragen om na te gaan wat de ‘kostprijs’ is van:
1. Gratis openbaar vervoer in Sint-Niklaas, zowel De Lijn als treintickets tussen bestemmingen Sinaai-Belsele-Sint-Niklaas-Nieuwkerken.
2. Gratis openbaar vervoer op specifieke dagen, bijvoorbeeld donderdag en zaterdag.
3. Gratis openbaar vervoer op de vier stadslijnen.
4. Gratis openbaar vervoer op de centrale as Waasland Shopping Centrum – Station.
Naast de kostprijs kan de studie best ook de impact op de CO²-uitstoot, de luchtvervuiling, op het gebruik van het openbaar vervoer, de vervoersarmoede, de gezondheidsbaten en de files onderzoeken en de (positieve) impact op onze horeca en middenstand.
Op basis van deze objectieve informatie kunnen dan gerichte beslissingen genomen worden in overleg met de gemeenteraad als antwoord op de mobiliteitskwestie van vandaag en morgen in onze stad in het algemeen belang: voor blijvende bereikbaarheid, tegen de files, voor het klimaat, tegen luchtvervuiling en als antwoord op de groeiende armoede.