Het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis (AGB) werd opgericht op 26 juni 2009. Het AGB werd opgericht met als doel de exploitatie van infrastructuren bestemd voor beurzen, tentoonstellingen, evenementen en soortgelijke activiteiten, evenals de organisatie van beurzen, tentoonstellingen, evenementen en soortgelijke activiteiten.
Bij de oprichting van het AGB werd aangetoond dat het beheer binnen de rechtspersoonlijkheid van de gemeente niet dezelfde voordelen bood.
Bij analyse van de huidige gebruikers van de beurs -en evenementenhal wordt vastgesteld dat ‘t Bau-huis gebruikt wordt in diverse branches. Het grootste aandeel gaat naar het organiseren van nichebeurzen door externe organisatoren uit heel Vlaanderen, denk maar aan rommelmarkten, spirituele beurzen of beurzen over reptielen of boekbinden. Het aandeel van de lokale verenigingen en bedrijven is eerder klein. Ook het gebruik voor muziekevenementen of fuiven is de laatste vijf jaar eerder beperkt. Echt grote bovenlokale publiekstrekkers ontbreken.
De reeds lage huurprijs ten opzichte van andere eventzalen is vaak nog te hoog voor lokale verenigingen en hun initiatieven, dit niettegenstaande een stedelijke subsidie van 25 % van de huurprijs waarop zij beroep kunnen doen en niettegenstaande het feit dat de stad jaarlijks een bijdrage levert om de prijzen laag te houden. De infrastructuur is vaak ontoereikend, te groot of er moeten teveel kosten worden gemaakt voor het organiseren van de gewenste initiatieven. Veel klanten wensen een kant- en klare evenementenzaal wat bij ’t Bau-huis niet het geval is. Klanten moeten licht, geluid, catering, personeel en inkleding zélf inhuren, wat het voor kleine verenigingen en bedrijven snel te duur maakt. De totale kost om een kwalitatief evenement te organiseren ligt vaak te hoog. Voor grote producties is de ruimte dan weer te klein om via ticketverkoop rendabel te zijn.
Er gaan ook verschillende stadsactiviteiten door in ’t Bau-huis; door de werking als AGB kan er geen beroep worden gedaan op stadsdagen en wordt hierbij de huur ook steeds in rekening gebracht aan de stad. Wat vaak resulteert in een vestzak-broekzakoperatie, maar wat wel administratieve rompslomp met zich meebrengt.
Het gebruik van de verschillende delen valt ook op: de foyer, grote en of kleine zaal. Een combinatie van verschillende gebruikers op hetzelfde moment zou organisatorisch kunnen, maar is door de huidige infrastructuur (één ingang en centraal wc-blok) vaak onmogelijk. Wat er voor zorgt dat het gebouw vaak onderbenut is. De infrastructuur voldoet op verschillende vlakken niet om een optimale exploitatie te kunnen garanderen (grootte, akoestiek, één ingang en centrale sanitaire voorzieningen).
Belangrijke beslissingen kunnen enkel genomen worden door de raad van bestuur. Het samenroepen van dit orgaan verloopt vaak moeizaam. De inbreng van en betrokkenheid van de leden beperkt zich veelal tot het goedkeuren van boekhoudkundige en andere formele verplichtingen. Door een lage betrokkenheid is de inbreng van dit orgaan eerder laag. Ook door de beperkte personeelsmiddelen (1,2 VTE) is de limiet voor grote veranderingen snel bereikt.
Indien het AGB ’t Bau-huis kritisch wordt geëvalueerd, dan scoort het zowel als publiekstrekkende USP van de stad, als op het vlak van infrastructuur en als economisch model ondermaats. De 'branding' van ‘t Bauhuis heeft na een decennium nog steeds niet zijn gehoopte naam of faam.
Een indicatieve zoektocht naar geïnteresseerde overnemers als evenementenhal leverde alvast weinig resultaat op. Noch de afmeting(en) en grootte, noch de Vlarem vergunde toestand, noch de constructie werd gesmaakt om economisch verantwoord te exploiteren.
Dit is ook merkbaar aan de cijfers. In een economisch model was de beurs- en evenementenhal reeds vele jaren opgegeven. Ondanks de jaarlijkse toelage/prijssubsidie van 83.000 EUR van het stadsbestuur, is AGB ’t Bau-huis tot op heden nog geen winstgevende post terwijl het AGB wel een commercieel gemeentebedrijf is dat winst zou moeten maken en/of uitkeren. De externe crisissen van de afgelopen tijd hebben hier uiteraard ook hun aandeel in.
De ontbinding van het autonoom gemeentebedrijf wordt overwogen omwille van volgende factoren:
1. De taakinvulling van ’t Bau-huis in het door de stad gevoerde (economisch) beleid: de doelstellingen van het bedrijf worden niet behaald, zoals hierboven beschreven.
2. Het personeel: het takenpakket van de directeur en de technisch verantwoordelijke kunnen makkelijk ingekanteld worden binnen de stad, zoals gebeurt bij de andere stadsgebouwen die worden verhuurd.
3. Er is op heden meer financiële autonomie binnen de stad (diensten kunnen zelf bestellingen plaatsen tot 10.000 EUR, met marktverkenning). Een aparte structuur voor financiële autonomie is niet langer interessanter. Door de werking van het AGB te integreren in de stad moet er ook geen aparte financieel verantwoordelijke meer zijn en geen apart afsprakenkader meer voor de financiën.
4. Het engagement en de participatie van gebruikers: het autonoom gemeentebedrijf laat door specifieke structuur geen andere bestuurders toe dan leden van de gemeenteraad. De betrokkenheid of het medebeheer van de gebruikers is hierdoor minimaal tot onbestaand.
5. Toenemend belang van andere leisure of evenementenlocaties: sinds 2009 zijn er in de stad verschillende eventlocaties bijgekomen. Onder andere de socio-culturele verenigingen en private spelers. Voorbeelden hiervan zijn concertzaal De Casino, Het Binnenwerk, De Fabrieck, Jeugdcentrum Den Eglantier, hotel Serwir…
5. Er is een administratieve werklast die bij de werking van deze aparte rechtspersoon komt kijken: onder andere aparte (aanpassingen) meerjarenplan, boekhouding, jaarrekeningen, fiscale verplichtingen, raden van bestuur.
6. Er zijn bijkomende kosten die bij deze administratie komen kijken: onder andere apart boekhoudpakket, aanstellen revisor, neerleggen jaarrekening.
7. Meerwaarde voor de inwoners of bedrijven van Sint-Niklaas: het aandeel van de lokale verenigingen of bedrijven die iets organiseren in ’t Bau-huis blijft bijzonder laag. Het publiekstrekkende karakter van de activiteiten blijft uit.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Besluit van de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2009 betreffende de oprichting van een autonoom gemeentebedrijf
Gelet op de gecoördineerde statuten van het autonoom gemeentebedrijf ' t Bau-huis
Bij AMJP6 moeten desgevallend de nodige budgetneutrale aanpassingen worden doorgevoerd.
met 27 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld en CD&V) en 12 onthoudingen (Vlaams Belang, Vooruit en PVDA)
over te gaan tot ontbinding en vereffening van het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis.
schepen Ine Somers aan te duiden als vereffenaar, met ingang van 26 november 2022.