Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergaderingen aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 74, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (38)
de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2022 goed te keuren.
Daar waar volgens de bepalingen van het voorheen geldende OCMW-decreet de gemeenteraad via kennisgeving en/of goedkeuring een administratief toezicht uitoefende op de budgetten en de rekeningen van de welzijnsverenigingen van het lokale OCMW, is die toezichtbevoegdheid door de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur vervallen. De raad voor maatschappelijk welzijn behoudt evenwel volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur een adviesbevoegdheid inzake de rekeningen van de welzijnsverenigingen en in die zin wordt de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Audio voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 485 en 490.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 193.
Statuten van Audio.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit, PVDA) en 5 onthoudingen (Vlaams Belang)
een gunstig advies te geven met betrekking tot de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Audio.
Een exemplaar van deze jaarrekening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Jos De Meyer.
Voorstel tot amendement van raadsleden Jos De Meyer en Kris Van der Coelden.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Chris Wauman die het stemgedrag van hun fractie motiveren.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Christel Geerts, Jos De Meyer en Chris Wauman.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadsleden Christel Geerts en Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Maxime Callaert.
Stemming over het amendement.
Voorzitter Mia Mortier maakt het stemresultaat aangaande het amendement bekend zijnde 18 stemmen voor (Vlaams Belang, CD&V, Vooruit en PVDA) en 22 stemmen tegen (N-VA, Groen en Open Vld).
Ingevolge het decreet lokaal bestuur, artikel 490, § 3, kunnen de betrokken raden voor maatschappelijk welzijn advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging. Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77, 78, 485 en 490.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 193.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld) en 18 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V, Vooruit, PVDA)
een gunstig advies uit te brengen voor de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Zorgpunt Waasland.
Een exemplaar van de jaarrekening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Ingevolge het decreet lokaal bestuur, artikel 490, § 3, kunnen de betrokken raden voor maatschappelijk welzijn advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging. Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 485 en 490.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 193.
met algemene stemmen (40)
positief advies te geven voor de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Dienst Schuldbemiddeling Waasland.
Een exemplaar van de jaarrekening 2021 wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Ingevolge het decreet lokaal bestuur, artikel 490, § 3, kunnen de betrokken raden voor maatschappelijk welzijn advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging. Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 485 en 490.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 193.
positief advies te geven voor de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Sociaal Verhuurkantoor Waasland.
Een exemplaar van de jaarrekening 2021 wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Agendapunten 5, 6 en 7 worden samen behandeld.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Tchantra Van De Walle, Luk Huys, Jos De Meyer, Aster Baeck, Kris Van der Coelden, Karel Noppe en Chris Wauman.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Kris Van der Coelden, Christel Geerts en Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
De stad en haar OCMW vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad stelt ook het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, vast en stelt tenslotte ook de gezamenlijke jaarrekening van de stad en het OCMW definitief vast.
Nadat de rekeningen van de budgettaire en algemene boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van de stad en het OCMW, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bevat volgende rapporten: een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Het rapport beleidsevaluatie bevat, voor elke beleidsdoelstelling uit de strategische nota van het meerjarenplan, de mate van realisatie van de prioritaire actieplannen en de prioritaire beleidsdoelstelling waaraan ze gekoppeld zijn, met de bijbehorende ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering voor het jaar 2021. Er zijn geen niet-prioritaire actieplannen of doelstellingen.
Er wordt achteraan het rapport verwezen naar de website van de stad waar het overzicht beschikbaar is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties.
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
- de doelstellingenrekening (schema J1);
- de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
- de realisatie van de kredieten (schema J3);
- de balans (schema J4);
- de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Ze omvat:
- een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
- een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
- de investeringsprojecten (schema T3);
- een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
- een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
- een toelichting bij de balans (schema T5);
- de waarderingsregels;
- de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen en andere aanvullingen;
- de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar (met de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven);
- een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering;
- een verwijzing naar de plaats waar de bijbehorende documentatie op de website van de stad beschikbaar is.
De documentatie bevat de volgende onderdelen:
- het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
- een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies van het boekjaar;
- een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
- een overzicht van de verbonden entiteiten;
- een overzicht van de personeelsinzet;
- een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld) en 17 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V, Vooruit, PVDA)
het aandeel van het OCMW in de jaarrekening 2021 vast te stellen.
Een exemplaar van de jaarrekening 2021 wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
kennis te nemen van de informatiebundel, bijkomend aan de jaarrekening 2021, die na de raad digitaal ter beschikking wordt gesteld op de website.
Een exemplaar van de informatiebundel wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Subsidies kunnen enkel toegekend worden in uitvoering van een subsidiereglement, een subsidieovereenkomst of een aparte nominatieve subsidielijst die door de raad werd goedgekeurd. Het uitvoerend orgaan is bevoegd voor de goedkeuring van ingediende subsidie-aanvraagdossiers en voor de toekenning van subsidiebedragen, mits die aanvragen gebeuren binnen de geautoriseerde kredieten en voldoen aan de voorwaarden van een goedgekeurd subsidiereglement, een goedgekeurde subsidie-overeenkomst of op de goedgekeurde lijst van nominatieve subsidies zijn vermeld.
Naar aanleiding van de vaststelling van de aanpassing nr. 5 van de meerjarenplanning 2020-2025 wordt deze lijst voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018 met latere wijzigingen.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit) en 6 stemmen tegen (Vlaams Belang, PVDA)
naar aanleiding van de vaststelling van de aanpassing nr. 5 van de meerjarenplanning 2020-2025 de lijst met de nominatieve subsidies van het OCMW goed te keuren.
De lijst met de nominatieve subsidies, inclusief aanpassingen, wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De aanpassing van het meerjarenplan is geïntegreerd voor stad en OCMW en bestaat uit één bundel. De rapporten bevatten geconsolideerde bedragen en vertrekken vanuit de doelstellingenboom (doelstelling-actieplan) die voor beide besturen dezelfde is. Toch moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. Voor de uitvoering van de doelstellingen door het aangaan van verbintenissen en voor de concrete ontvangsten en uitgaven, zijn de stad en het OCMW twee afzonderlijke budgettaire entiteiten met elk hun eigen kredieten en transacties. Omdat stad en OCMW aparte rechtspersonen zijn, stelt elke raad eerst het beleid vast van de eigen rechtspersoon. De kredieten voor beiden komen tot uiting in het schema M3.
Samenstelling bundel meerjarenplan:
1. inleiding;
2. strategische nota;
2.1. strategische tekst bij de meerjarenplanning;
2.2. omschrijving en geraamde ontvangsten en uitgaven per prioritair actieplan en beleidsdoelstelling;
3. financiële nota;
3.1. financieel doelstellingenplan (M1);
3.2. staat financieel evenwicht (M2);
3.3. overzicht kredieten (M3);
4. toelichting;
4.1. overzicht ontvangsten en uitgaven – functioneel (T1);
4.2. overzicht ontvangsten en uitgaven – economisch (T2);
4.3. investeringsprojecten – per prioritair actieplan (T3);
4.4. evolutie financiële schulden (T4);
4.5. financiële risico's;
4.6. beschrijving grondslagen en assumpties;
4.7. plaats waar de aanvullende documentatie te vinden is.
Daarnaast moet aan de raad ook een informatiebundel ter beschikking worden gesteld, die enkel digitaal wordt voorzien, met volgende onderdelen:
a. omgevingsanalyse;
b. overzicht beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en geraamde bedragen;
c. toegestane werkings- en investeringssubsidies;
d. samenstelling beleidsdomeinen;
e. overzicht verbonden entiteiten;
f. overzicht renteloze leningen;
g. personeelsinzet waarvan uitgegaan is voor de raming van de personeelsuitgaven;
h. overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort.
Decreet lokaal bestuur, deel 2 titel 4.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met latere wijziging.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 tot vaststelling van de wijze van communicatie tussen het lokaal bestuur, de indiener van de klacht en de toezichthoudende overheid in het kader van het bestuurlijk toezicht op het lokaal bestuur.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
het aandeel van het OCMW in de geïntegreerde aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW vast te stellen.
Een exemplaar van de geïntegreerde aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
kennis te nemen van de informatiebundel, bijkomend aan de aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan 2020-2025, die na de raad digitaal ter beschikking wordt gesteld op de website.
Een exemplaar van de informatiebundel wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Voorzitter Mia Mortier schorst de zitting gedurende vijf minuten.
Interpellaties 1 en 4 worden samen behandeld.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Interpellatie van raadslid Julien Ghesquière.
Interpellatie van raadsleden Chris Wauman en Aster Baeck.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Julien Ghesquière.
We vernamen, via een noodkreet van “Voedsaam”, dat er een nijpend tekort is aan toelevering van de nodige voedingsmiddelen. De financiële middelen hiertoe zouden ontoereikend zijn. Er wordt verwezen naar de rol hierin van intercommunale en de individuele gemeenten.
Gepleit wordt voor een herziening van de werking van de voedselbanken en de sociale winkels.
Het cliënteel neemt toe in de huidige sociaal-economische situatie, maar ook het profiel van de klant verandert en verdient een evaluatie.
Wat kan, wil en zal het college hieraan doen?
Door de stijgende levensduurte hebben meer gezinnen de weg gevonden naar de sociale kruidenier.
Onlangs ging ik op verkennend bezoek in "De Springplank" , de cijfers die ik daar hoorde bevestigden mijn vermoeden dat er steeds meer gezinnen beroep moeten doen op hen. Momenteel helpt de Springplank op hun 2 locaties in de stad 570 gezinnen op 1 of 2-wekelijkse basis. Meer stedelijke middelen kunnen zeker een bijdrage leveren om de grote noden te helpen lenigen en de zwaardere administratie te financieren. Bovendien blijf ik me afvragen hoe de hulpbehoevende gezinnen in de deelgemeenten (slechts zo‘n 8% van de 570 komen uit Belsele, Nieuwkerken of Sinaai) beter kunnen bereikt worden.
De gemeenteraad van Sint-Niklaas vraagt de voorzitter van Zorgpunt Waasland om spoedig gesprekken op te starten met alle 'moederbesturen' om de toelagen aan Zorgpunt Waasland vanaf januari 2023 te indexeren. Dit gezien het financieel verslag in de commissie financiën van 21 juni jl.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Interpellatie van raadslid Christel Geerts.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
We vernemen dat via het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt geprobeerd via het gehanteerde vademecum, de kinderen terug aan te spreken indien de residerende ouders hun verblijf niet kunnen betalen.
Ik herinner me niet dat de OCMW-raad een verandering van geldende regel heeft goedgekeurd. Staat dit werkelijk in het vademecum, sinds wanneer, wie heeft dit goedgekeurd?
Interpellatie van raadslid Lore Baeten.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Karel Noppe.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadsleden Lore Baeten en Frans Wymeersch.
We staan voor een hele nieuwe vernieuwing van de stadskern: een nieuwe markt, nieuw Heymanplein met bib, nieuwe stadschouwburgsite. In al die grote projecten, mogen we het kleine verdriet van mensen, maar vaak met een grote impact, niet vergeten. Eenzaamheid is een gigantische problematiek. 6 op de 10 Sint-Niklase jongeren gaf aan ongelukkig te zijn, vaak omdat ze eenzaamheid niet te baas kunnen. 1 op drie mensen boven de 65 voelt zich vaak alleen. Met de nieuwe projecten voor ogen lijkt het me noodzakelijk om ontmoeting centraal te zetten en bewust na te denken hoe ze ook preventief kunnen werken tegen eenzaamheid. Als inspiratie verwijs ik graag naar Gent. Naar aanleiding van de veerkracht-week (een project om mentaal welzijn in de stad te verbeteren) 4000 bordjes met gesprekstartes opgehangen op verschillende ontmoetingsplekken en bankjes. De opdracht: ga met elkaar in gesprek. Die 4000 bordjes bevatten een tiental vragen en een QR-code voor het programma Veerkracht. Zo een project zou perfect passen bij de vernieuwing van de Markt, het Heymanplein, de zwembad-site,... noem maar op. Achter de QR-code zou idealiter nog een meldpunt zitten zoals men dat voorbeeld in Brugge kent met vierkant tegen eenzaamheid of eventueel één van de iniatieven zoals sini-maten, tejo of overkophuis,... waar mensen terecht kunnen. Op die manier stimuleren we ontmoeting, gesprek op een laagdrempelige manier iets wat toch naar mijn aanvoelen helemaal past in de stad van morgen.
Ik ben er me van bewust dat eenzaamheid complex is en niet enkel met een babbeltje op een bank wegwerkt kan worden. Eenzaamheid blijft vandaag vaak verborgen, zeker in een verstedelijkte omgeving. Het is de keerzijde van de vrijheid en anonimiteit van de stad: achter de ramen van de woningen schuilen complexe problemen die maar moeizaam boven water komen. Zeker bij senioren die niet mobiel zijn en weinig netwerk hebben blijft eenzaamheid diepe wonde slaan. Onderzoekers van de UGent en technologiebedrijf imec starte het project ‘Hello Jenny’ bekeken ze hoe technologie de eenzaamheid zou kunnen verlichten. Ze ontwierpen een smart speaker die ervoor zorgt dat senioren makkelijk contact kunnen leggen met studenten. Het werkt als volgt: wanneer een sensor aan de voordeur detecteert dat de senior weinig bezoek krijgt, vraagt de speaker of hij of zij zin heeft in een bezoekje van een student. Wanneer hier positief op gereageerd wordt, krijgt de student de vraag of hij even op bezoek wil gaan. Via de Facebook Messenger-app op zijn/haar smartphone kan de student meteen een moment voorstellen aan de senior, die hiervan verwittigd wordt door de smart speaker. Uiteraard zou dit breeder kunnen gaan dan enkel studenten, maar dit project zou een goede aanvulling kunnen zijn op het bestaande aanbod van buddies en huisbezoeken boven 80 jaar dat de stad vandaag aanbiedt.
Beste schepen, is deze meerderheid bereid om verder in te zetten op de bestrijding van eenzaamheid de komende jaren?