Terug burgemeester

ma 03/01/2022 - 10:30 kabinet burgemeester

BESLUITEN

Dienstverlening

Bestuursadministratie

  • Rekening houdend met en in uitvoering van de geldende maatregelen (zoals het beperken van contacten, de verplichting van zoveel mogelijk telewerk en het respecteren van de social distancing) ter bestrijding van de coronacrisis wordt beslist om de commissies en de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in de maand januari 2022 overwegend digitaal te organiseren gezien de huidige gezondheidssituatie.
    De raadsleden krijgen de kans om via Microsoft Teams de raden te volgen en de fractievoorzitters, de voorzitter van de raden, de burgemeester, de schepenen, tijdens de behandeling van de eigen agendapunten, en de bevoegde ambtenaren kunnen fysiek aanwezig zijn in de raadszaal. Zowel de raadsleden die fysiek aanwezig zullen zijn in de raadszaal als de raadsleden die digitaal aanwezig zullen zijn via Microsoft Teams zullen mondeling/door handopsteking/schriftelijk in de chat kunnen stemmen.
    De commissies in januari zullen opnieuw hybride doorgaan in de raadszaal van het stadhuis (met dus mogelijkheid tot fysieke aanwezigheid), met dien verstande dat steeds anderhalve meter afstand moet gehouden worden. 
    Het publiek en de pers kunnen de commissies en de raden fysiek in de raadszaal volgen mits zij zich hiervoor op voorhand inschrijven volgens de gecommuniceerde werkwijze op de website van de stad. Aanvullend wordt een stream van de gemeenteraden en de raad voor maatschappelijk welzijn beschikbaar gesteld via de website van de stad. Het is, behoudens voor de dienst bestuursadministratie, verboden geluidsopnames te maken, te gebruiken of te verspreiden. 
    Deze werkwijze werd tijdens het overleg van de fractievoorzitters, dat doorging op 15 december 2021, geëvalueerd en de definitieve werkwijze zal opgenomen worden in het huishoudelijk reglement van de raden dat in februari zal voorgelegd worden aan de raden. Tot op heden is de mogelijkheid om hybride te vergaderen dus nog niet opgenomen in het huishoudelijk reglement. De burgemeester dient aldus een beslissing te nemen over de organisatie van de commissies en de raden, die zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter bekrachtiging. 
    Het overlegcomité van 17 november 2021 besliste dat er een brede mondmaskerplicht komt vanaf 20 november. Dit betekent ook dat bij evenementen, zowel indoor als outdoor en ongeacht de grootte van het evenement een mondmaskerplicht geldt. Naar analogie wordt die regeling doorgetrokken voor de organisatie van de fysieke vergaderingen van de lokale en provinciale bestuursorganen. Iedereen moet steeds een mondmasker dragen. Als de vergadering plaatsvindt in een voldoende geventileerd lokaal en de sociale afstandsregels gegarandeerd zijn voor alle aanwezigen, kan het toegelaten worden om als raadslid het mondmasker af te zetten als hij of zij het woord neemt. Na de tussenkomst wordt het mondmasker terug opgezet. Het lokaal bestuur blijft verantwoordelijk voor het veilig verloop van de vergadering.