1. Wijkcirculatie
In de wijk Don Bosco, maar ook in andere wijken van de stad stelt zich het probleem van sluipverkeer. De aanpak van het stadsbestuur botst meer en meer op onvrede, en onbegrip van de inwoners. Een onlangs opgestarte petitie tegen de ingevoerde plannen, is zeer populair en wordt vlot getekend. Ook in de aanpalende wijken deint het verzet uit. De middenstand vreest andermaal voor de bereikbaarheid, zeker voor bezoekers van buiten wijk of stad. De non-communicatie wordt typerend voor het huidige beleid.
2. Mobiliteit en de Grote Markt
De centrale marktplaats is historisch altijd het centrum geweest van en voor het sociale, economische en culturele leven van een stad. In Sint-Niklaas is dit niet anders geweest. Tot voor relatief korte termijn was de Markt en het centrum, het centrum van handel, nijverheid, vertier en ontspanning, scholen allen op wandelafstand. Met andere woorden de Markt was en is het episch centrum van de stad.
De laatste decennia is dit veranderd, onder meer door een aantal “minder gelukkige” ruimtelijke en stedenbouwkundige ingrepen.
We stellen vast dat de winkelstraten, eens geroemd met braderieën, lokale feesten e.a., leeglopen. Handelszaken, decennia in de stadskern gevestigd, stoppen, wijken uit, sluiten.
Gevolg: leegstand, meer leegstand!
Wat er te doen valt? Tegelijkertijd bezoekers en middenstand aantrekken naar een stadshart met een aangenaam en gezellig karakter. Aan de andere kant de mobiliteit zo organiseren dat we de stad volledig bereikbaar houden voor eigen bevolking en buitenstads bezoek.
Daarom menen we dat we de finale blunder die nu ophanden is moeten vermijden. Op korte termijn moet de piste van een bijkomende in-/uit-/doorrit opnieuw worden bekend en in een concept worden vervat. Ondertussen is elke randingreep, zoals de invoering van voetgangerszones overbodig, nutteloos, voorbarig en dienen minstens in de koeling geplaatst.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing inzake het wijkcirculatieplan en aanverwante, van 22.10.2021, 2021GR00291, wordt ingetrokken.
Artikel 2:
De gemeenteraadsbeslissing van 24.09.2021, aangaande het strategisch project Grote Markt,wordt ingetrokken voor Hoofdstuk III,1 welke bepaalt dat de parkeergarage enkel langs de zuidzijde zal bereikbaar zijn.
Artikel 3:
De aangeduide ontwerper voor het strategisch project krijgt de opdrachten bijkomende in/uit/doorrit te verwerken in zijn project.
Artikel 4:
In beide dossiers, wijkcirculatie en Markt, moet het College in overleg gaan met bewoners en gebruikers, teneinde nieuwe voorstellen voor te leggen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad zal permanent op de hoogte gehouden worden. Nieuwe voorstellen moeten uiterlijk ter behandeling aan de gemeenteraad worden overgemaakt september 2022.
Artikel 1: met 7 stemmen voor (Vlaams Belang), 23 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld, PVDA) en 10 onthoudingen (CD&V, Vooruit)
Artikel 2,3 en 4: met 7 stemmen voor (Vlaams Belang), 23 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld, PVDA) en 10 onthoudingen (CD&V, Vooruit)