In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 74, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (37)
de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2023 goed te keuren.
Interpellatie van raadsleden Kris Van der Coelden, Jos De Meyer en Chris Wauman.
Beantwoord door schepenen Peter Buysrogge en Maxime Callaert.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft volgens artikel 490 § 3 van het decreet lokaal bestuur een adviesbevoegdheid inzake de rekeningen van de welzijnsverenigingen en in die zin wordt de jaarrekening van de welzijnsvereniging Zorgpunt Waasland voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77, 78, 485 en 490.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 193.
met 27 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld en Vooruit) en 11 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V en PVDA)
een gunstig advies uit te brengen voor de jaarrekening 2022 van de welzijnsvereniging Zorgpunt Waasland.
Een exemplaar van de jaarrekening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft volgens artikel 490 § 3 van het decreet lokaal bestuur een adviesbevoegdheid inzake de rekeningen van de welzijnsverenigingen en in die zin wordt de jaarrekening van de welzijnsvereniging Dienst Schuldbemiddeling Waasland voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 485 en 490.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 193.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit en PVDA) en 4 onthoudingen (Vlaams Belang)
een gunstig advies uit te brengen voor de jaarrekening 2022 van de welzijnsvereniging Dienst Schuldbemiddeling Waasland.
Een exemplaar van de jaarrekening 2022 wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Agendapunten 4, 5 en 6 worden samen behandeld.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Aster Baeck, Kris Van der Coelden, Chris Wauman, Karel Noppe en Tchantra Van De Walle.
Beantwoord door schepenen Peter Buysrogge, Ine Somers en Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
De stad en haar OCMW vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad stelt ook het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, vast en stelt tenslotte ook de gezamenlijke jaarrekening van de stad en het OCMW definitief vast.
Nadat de rekeningen van de budgettaire en algemene boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van de stad en het OCMW, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bevat volgende rapporten: een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Het rapport beleidsevaluatie bevat, voor elke beleidsdoelstelling uit de strategische nota van het meerjarenplan, de mate van realisatie van de prioritaire actieplannen en de prioritaire beleidsdoelstelling waaraan ze gekoppeld zijn, met de bijbehorende ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering voor het jaar 2022. Er zijn geen niet-prioritaire actieplannen of doelstellingen.
Er wordt achteraan het rapport verwezen naar de website van de stad waar het overzicht beschikbaar is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties.
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
- de doelstellingenrekening (schema J1);
- de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
- de realisatie van de kredieten (schema J3);
- de balans (schema J4);
- de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Ze omvat:
- een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
- een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
- de investeringsprojecten (schema T3);
- een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
- een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
- een toelichting bij de balans (schema T5);
- de waarderingsregels;
- de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen en andere aanvullingen;
- de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar (met de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven);
- een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering;
- een verwijzing naar de plaats waar de bijbehorende documentatie op de website van de stad beschikbaar is.
De documentatie bevat de volgende onderdelen:
- het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
- een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies van het boekjaar;
- een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
- een overzicht van de verbonden entiteiten;
- een overzicht van de personeelsinzet;
- een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.
met 21 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld), 11 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V en PVDA) en 5 onthoudingen (Vooruit)
het aandeel van het OCMW in de jaarrekening 2022 vast te stellen.
Een exemplaar van de jaarrekening 2022 wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
kennis te nemen van de informatiebundel, bijkomend aan de jaarrekening 2022, die na de raad digitaal ter beschikking wordt gesteld op de website.
Een exemplaar van de informatiebundel wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Subsidies kunnen enkel toegekend worden in uitvoering van een subsidiereglement, een subsidieovereenkomst of een aparte nominatieve subsidielijst die door de raad werd goedgekeurd. Het uitvoerend orgaan is bevoegd voor de goedkeuring van ingediende subsidie-aanvraagdossiers en voor de toekenning van subsidiebedragen, mits die aanvragen gebeuren binnen de geautoriseerde kredieten en voldoen aan de voorwaarden van een goedgekeurd subsidiereglement, een goedgekeurde subsidie-overeenkomst of op de goedgekeurde lijst van nominatieve subsidies zijn vermeld.
Naar aanleiding van de vaststelling van de aanpassing nr. 7 van de meerjarenplanning 2020-2025 wordt deze lijst voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018 met latere wijzigingen.
met 27 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld en CD&V) en 10 stemmen tegen (Vlaams Belang, Vooruit en PVDA)
naar aanleiding van de vaststelling van de aanpassing nr. 7 van de meerjarenplanning 2020-2025 de lijst met de nominatieve subsidies van het OCMW goed te keuren.
De lijst met de nominatieve subsidies, inclusief aanpassingen, wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De aanpassing van het meerjarenplan is geïntegreerd voor stad en OCMW en bestaat uit één bundel. De rapporten bevatten geconsolideerde bedragen en vertrekken vanuit de doelstellingenboom (doelstelling-actieplan) die voor beide besturen dezelfde is. Toch moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. Voor de uitvoering van de doelstellingen door het aangaan van verbintenissen en voor de concrete ontvangsten en uitgaven, zijn de stad en het OCMW twee afzonderlijke budgettaire entiteiten met elk hun eigen kredieten en transacties. Omdat stad en OCMW aparte rechtspersonen zijn, stelt elke raad eerst het beleid vast van de eigen rechtspersoon. De kredieten voor beiden komen tot uiting in het schema M3.
Samenstelling bundel meerjarenplan:
1. inleiding;
2. strategische nota;
2.1. strategische tekst bij de meerjarenplanning;
2.2. omschrijving en geraamde ontvangsten en uitgaven per prioritair actieplan en beleidsdoelstelling;
3. financiële nota;
3.1. financieel doelstellingenplan (M1);
3.2. staat financieel evenwicht (M2);
3.3. overzicht kredieten (M3);
4. toelichting;
4.1. overzicht ontvangsten en uitgaven – functioneel (T1);
4.2. overzicht ontvangsten en uitgaven – economisch (T2);
4.3. investeringsprojecten – per prioritair actieplan (T3);
4.4. evolutie financiële schulden (T4);
4.5. financiële risico's;
4.6. beschrijving grondslagen en assumpties;
4.7. plaats waar de aanvullende documentatie te vinden is.
Daarnaast moet aan de raad ook een informatiebundel ter beschikking worden gesteld, die enkel digitaal wordt voorzien, met volgende onderdelen:
a. omgevingsanalyse;
b. overzicht beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en geraamde bedragen;
c. toegestane werkings- en investeringssubsidies;
d. samenstelling beleidsdomeinen;
e. overzicht verbonden entiteiten;
f. overzicht renteloze leningen;
g. personeelsinzet waarvan uitgegaan is voor de raming van de personeelsuitgaven;
h. overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort.
Decreet lokaal bestuur, deel 2 titel 4.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met latere wijziging.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 tot vaststelling van de wijze van communicatie tussen het lokaal bestuur, de indiener van de klacht en de toezichthoudende overheid in het kader van het bestuurlijk toezicht op het lokaal bestuur.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld) en 16 stemmen tegen (Vlaams Belang, CD&V, Vooruit en PVDA)
het aandeel van het OCMW in de geïntegreerde aanpassing nr. 7 van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW vast te stellen.
Een exemplaar van de geïntegreerde aanpassing nr. 7 van het meerjarenplan wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
kennis te nemen van de informatiebundel, bijkomend aan de aanpassing nr. 7 van het meerjarenplan 2020-2025, die na de raad digitaal ter beschikking wordt gesteld op de website.
Een exemplaar van de informatiebundel wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:
- de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
- wetgeving en procedures naleeft;
- over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
- op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
- de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het kader voor organisatiebeheersing werd op 25 juni 2021 gemeenschappelijk vastgelegd voor de stad en het OCMW.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. Het verslag organisatiebeheersing 2022 loopt van juni 2021 tot mei 2022. Er wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken van de acties ondernomen in het kader van organisatiebeheersing in 2022 en de planning voor 2023 en 2024.
De acties worden beheerd in de tabel ‘planning en opvolging organisatiebeheersing’, die als bijlage bij dit verslag wordt gevoegd. In deze tabel wordt elke beheersmaatregel gekoppeld aan de bron van risicodetectie, een omschrijving, een eigenaar, een timing en een status. De audits van Audio en Audit Vlaanderen zijn opgenomen in de tabel onder een algemene noemer. De acties zijn opgenomen en worden opgevolgd in aparte documenten, opgesteld door de auditdiensten met bijhorende instructies. In het verslag wordt daarom uitvoerig ingegaan op de stand van zaken met betrekking tot de lopende audits.
Decreet lokaal bestuur, deel 2 titel 2 hoofdstuk 5 en artikelen 77 en 78.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2021 houdende goedkeuring van het kader organisatiebeheersing voor stad en OCMW.
kennis te nemen van het rapport organisatiebeheersing 2022 en de planning voor 2023 - 2024.
Een exemplaar van het rapport en van de planning worden als bijlagen aan de notulen van deze zitting gehecht.
In toepassing van artikel 20 van de statuten van Audio en artikel 30 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de jaarrekening 2022 ter advies voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Verschillende lokale besturen of ervan afhankelijke entiteiten dienden bij Audio een vraag in om toe te treden tot de vereniging:
- OCMW Landen, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 27 juni 2022;
- AGB Landen, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 13 september 2022;
- gemeente Hove, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 28 juni 2022;
- OCMW Hove, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022;
- gemeente Herent, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 10 mei 2022;
- OCMW Herent, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 mei 2022;
- gemeente Kruibeke, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 19 december 2022;
- OCMW Kruibeke, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022;
- AGB Kruibeke, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 19 december 2022.
Artikel 482, tweede lid, van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de toelating van andere dan privaatrechtelijke deelgenoten alleen kan genomen worden als alle deelgenoten daarmee instemmen.
Decreet lokaal bestuur, deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 en artikelen 77 en 78.
Statuten Audio, artikel 20.
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn, artikel 30.
met algemene stemmen (38)
een gunstig advies uit te brengen voor de jaarrekening 2022 van de welzijnsvereniging Audio.
Een exemplaar van de jaarrekening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke als nieuwe leden van de vereniging goed te keuren.
Toegelicht door schepen Maxime Callaert.
Voorzitter Mia Mortier maakt het stemresultaat bekend van de geheime stemming, zijnde 22 stemmen voor en 16 onthoudingen voor de heer Geert Van Drom, 22 stemmen voor en 16 onthoudingen voor raadslid Karel Noppe en 22 stemmen voor, 15 onthoudingen en 1 stem tegen voor de heer Tim De Roeck.
Voorzitter Mia Mortier schorst de zitting gedurende 10 minuten.
Bij besluit van 22 maart 2019 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn aan te duiden als vertegenwoordiger van het OCMW Sint-Niklaas in de algemene vergadering van de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting cv de heer Geert Van Drom met als plaatsvervanger de heer Karel Noppe. Bij besluit van 22 maart 2019 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn voor te dragen als vertegenwoordiger van het OCMW Sint-Niklaas in de raad van bestuur van de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting: de heer Tim De Roeck.
Volgens het Vlaamse regeerakkoord worden sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) tegen 1 januari 2023 (uitgesteld tot 1 juli 2023), samengevoegd tot woonmaatschappijen, met nog hoogstens één speler per gemeente. Op 9 juli 2021 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, dat het kader voor de vorming van de woonmaatschappij vastlegt. Per besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 (gebaseerd op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.37) werd besloten dat de gemeenten Sint-Niklaas en Temse het werkingsgebied Waasland-Midden vormen oftewel woonmaatschappij WoonST.
In zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2023 werd ingestemd met de agenda's van de buitengewone algemene vergaderingen van de woonmaatschappijen: Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting, Woonanker Waas, Waasse Landmaatschappij en Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting, waardoor onder andere de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting opgaat in de nieuwe woonmaatschappij WoonST.
Stad en OCMW Sint-Niklaas zijn beiden aandeelhouders van WoonST en mogen gezamenlijk acht vertegenwoordigers voor het bestuursorgaan aanleveren waarvan ten hoogste twee derden van de bestuurders hetzelfde geslacht heeft.
Aangezien het OCMW in het verleden één bestuurdersmandaat aanhield in de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting en gelet op de aandelenverhouding tussen stad en OCMW in WoonST (een verhouding van 7.000 aandelen op 300), wordt voorgesteld dat het OCMW één bestuurder voordraagt.
Ingevolge het continuïteitsbeginsel uit de vennootschapswetgeving ter vrijwaring van de werking van de nieuwe woonmaatschappij, wordt de eerder aangestelde vertegenwoordiger van het OCMW in de raad van bestuur van de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting herbevestigd in afwachting van de eerstvolgende vergadering van het bestuursorgaan van WoonST die zou overgaan tot coöptatie respectievelijk de eerstvolgende algemene vergadering van WoonST die zou overgaan tot een benoeming.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Waasland-Midden.
Beslissing raad voor maatschappelijk welzijn van 22 maart 2019, en latere wijzigingen, met betrekking tot de voordracht van de vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas in het bestuursorgaan van de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting.
Statuten WoonST, artikelen 13, 14, 16 en 17.
Huishoudelijk reglement algemene vergadering WoonST.
Intern reglement bestuursorgaan WoonST.
artikel 1:
- de heer Geert Van Drom, effectief: met 22 stemmen voor en 16 onthoudingen
- de heer Karel Noppe, plaatsvervangend: met 22 stemmen voor en 16 onthoudingen
artikel 2:
- de heer Tim De Roeck: met 22 stemmen voor, 1 stem tegen en 15 onthoudingen
aan te duiden als vertegenwoordiger van het OCMW Sint-Niklaas in de gewone en bijzondere algemene vergadering van WoonST: de heer Geert Van Drom, met als plaatsvervanger de heer Karel Noppe.
in het kader van de eerstvolgende vergadering van het bestuursorgaan die zou overgaan tot coöptatie respectievelijk de eerstvolgende algemene vergadering die zou overgaan tot een benoeming ter vervanging van de in het kader van de continuïteit aanblijvende bestuurders, voor te dragen als afgevaardigde in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij WoonST: de heer Tim De Roeck.
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Interpellatie van raadsleden Ilse Bats en Jos De Meyer die het stemgedrag van hun fractie motiveren.
Stemming over het voorstel van beslissing in interpellatie 1.
Voorzitter Mia Mortier maakt het stemgedrag bekend zijnde 6 stemmen voor (Vooruit en PVDA), 6 onthoudingen (CD&V) en 26 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld en Vlaams Belang).
Argumentatie
In de zitting van 20 maart 2023 heeft het vast bureau besloten deel te nemen aan een project omtrent verplichte gemeenschapsdienst en een Vlaamse subsidie aan te vragen volgens de extra large formule (39 leerwerkplekken, 13 mentors, 96.158,96 euro subsidie).
Rekening houdend met het negatief advies van de vakbonden, vragen we het stadsbestuur terug te komen op zijn beslissing.
Voorstel tot beslissing:
Art 1. De gemeenteraad vraagt het stadsbestuur terug te komen op zijn besluit en het project gemeenschapsdienst stop te zetten.
Art 2. De gemeenteraad vraagt aan het stadsbestuur om overleg op te starten met de vakbonden om een actieplan op te stellen om werken binnen de buitenschoolse opvang aantrekkelijker en aangenamer te maken zodoende de uitstroom te beperken en meer potentiële kandidaten aan te trekken voor de bestaande openstaande vacatures voor vast duurzaam werk, met aandacht voor het welzijn van de kinderen.
met 6 stemmen voor (Vooruit, PVDA), 26 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang) en 6 onthoudingen (CD&V)